HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mest för pengarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/13 :  18:19:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det var verkligen överraskande. Vi körde min 400xi. Det var lätt att förbikoppa en av ingångarna till slutstegsläge. Där kopplade vi försteget obalanserat. Vi kopplade balanserat från CDn (Krell kav 280 cd) till 400xi. Den obalanserade utgången matade försteget (JJ) med RCA och vidare till 400xi med den ingången som hade krrellens försteg bypassat. Då kunde man sitta och Zappa mellan ingångarna perfekt nivåjusterade.
Precis som herrD skrev. Min största behållning med rör vs endast transistorer är förmågan att skapa textur även på själva objekten. Tänk tidig 3D film vs verkligheten.
Krellen placerade ut alla statister och musiker i förhållande till varandra med skärpa i konturerna men likt platta pappfigurer i jämförelse med rörkombon som lyckades skapa en 3D känsla/textur även på själva figuren. Till viss del aningen oskarpare konturer men mycket verkligare. Luftigheten var precis som herrD också beskrev det som att stå i kontrollrummet och lyssna live vs att öppna dörrarna och gå in och ställa sig i inspelningsstudion och lyssna på riktig live.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2016/08/13 18:22:25
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/15 :  00:31:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu vet jag inte var du bor om du har någon möjlighet att åka till en studiobutik för att lyssna på Dunaudio, alla har dem inte hemma heller. Men jag har ett förslag om du inte har så långt ifrån lyssningsplats till högtalare jag har (ca=2.40) att åker du och lyssnar runt på några aktiva studiomodeller ifrån Dynaudio, då får en typiskt Dynaudio ljud, men aning stramare (inte vass eller så)men med rapphet i basen och man kan på baksidan påverka klangen i alla register med små vippor, sänka och höja nivån några db, mycket användbart. Men det gäller modellerna nere i länken, finns andra modeller som inte låter bra alls, så hoppa dem
Kostar kanske totalt mindre än du får för dina nuvarande Dynaudio (vet inte beg priset på dem) och vad din stärkare har för begagnat pris vet jag inte men pröva på hifimagasinet först med den går kanske att byta in i en butik om du köper nytt försteg av dem, en del butiker kör med sådant system.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902710 (styckpriser)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902721(styckpriser)
http://www.dynaudio.com/professional-audio/bm-mk-iii/bm12-mkiii/
http://www.dynaudio.com/professional-audio/bm-mk-iii/bm6-mkiii/

Jag "tror" att dessa håller på att fasas ut då det kommit en ny serie som kallas LYD och då sjunker priser på de äldre..
Jag hade sålt högtalarna och förstärkaren och köpt några av dessa aktiva studiohögtalare ovan och ett bra försteg. Jag tror verkligen på ett lyft för din del då.
Har själv gått över till studiohögtalare och körde först med Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII,(blev lie väl pressade när jag spelade högt) så jag bytte till Adam audio A8X = klart mer baskraft och en gnutta mer värme
Nu fick du något att tänka på, men jag skulle valt denna väg om jag var i dina skor Finns sedan en som vill köpa dina högtalare på Hifimagasinet.com, du kan ju och kolla budet och sedan ring till butikerna i länken och kolla med dessa hur det ser ut på saldo fronten så det innan en eventuell försäljning av dina och har möjligher att beställa dina nya när du väl fått en bestämt köpare av dina så gör det då direkt då utgående modeller brukar gå ganska snabbt så innan du säljer så du inte står utan högtalare pga dem har tagit slut. När högtalare fasa ut så här så brukar lagren tömmas fort så ring DJservice i Stockholm och (4sound finns över hela Sverige) är dem som jag skulle rekommendera i så fall. Sedan kan surfa runt och kolla utbudet på butiker angående försteg http://www.component.se/butiker.php finns några till som inte är med på listan.
Vi får se vad du gör

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/08/15 00:53:01
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/15 :  10:03:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det är ju ett sätt: att brutalt revidera hela riggen. Det är som att börja om från början. Jag har några vänner som gjort just så, vilket har resulterat i flera totalrevisioner innan de hittat rätt. Nu säger jag inte att man kan ha turen att hitta precis rätt från början men jag förespråkar en mer progressiv hållning. Jag, liksom många har ju valt komponent efter komponent med omsorg och har vaskat fram en kombination av div komponenter som harmoniserar och tillsammans presterar långt över den nivå man kan förvänta sig.
De som gjort så hyser också ett stort affektionsvärde till varje del i sin rigg.
Jag får känslan av att du i grunden är nöjd och bara vill ha en liten förändring/förbättring av befintligt ljud. En helt ny rigg är att ge sig ut på djupt vatten igen. Härligt men oförutsägbart och ev strapatsrikt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/08/15 :  11:05:10  Show Profile Send MartinN a Private Message
Sedan är risken stor att en uppgradering kan bli en nedgradering. Jag har upplevt att jag något år efteråt ångrade uppgraderingen och tänker att hur dum var jag som böt den komponenten - en sådan före detta hittar jag inte igen på begagnatmarknaden. Är verkligen arg på mig själv att jag inte stannade med det jag hade en gång utan 'uppgraderade' till sämre.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/15 :  11:16:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Känner igen känslan. Har inte drabbats av akut ångest någon gång men ångrar definitivt vissa försäljningar. Idealet hade varit att ha kvar en del enheter i "malpåse"
Mitt tidigare RIAA fick vara kvar i flera år innan jag sålde det, det åkte in och ut i riggen tills jag hittat en komponent som gjorde den helt överflödig. I det fallet gällde det en Benz RIAA som var perfekt elektriskt med min Benz PU men där mitt rör RIAA trots elektrisk missmatch hade klara fördelar i vissa delar.efter att rätt step up trafo hittat hit var det inte längre någon match.
Däremot ångrar jag att jag gjorde mig av med min gamla McCormack SST-1 och DAC-1 deluxe, när jag köpte mina krellar, hade varit kul att modda dessa.........har en känsla av att de var en spelgladare spelare än min Krell KAV 280- CD. Jag var aldeles för kåt på balanserad drivning eftersom alla menade att det var sååå bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/15 :  11:28:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Tex, byte till Dynaudio Contour 20 = sidoförflyttning som kan bli bättre eller sämre beroende på hur de låter, nyaste modell är ingen garanti för att det blir bättre, annorlunda blir det.
Annars så ser jag bara massa pengar på att gå upp i storlek på både högtalare S3.4 och förstärkare och med större högtalare som går klart djupare i basen så kommer basproblem som ett brev på posten och det innebär att lösa dem = mer pengar.
quote:
Kan tycka ibland mina högtalare inte klarar dynamiken på det sätt jag skulle önska. Hade ett par Audiovector tidigare och bland annat snärten i trummorna på Eagels låt California går jag i dag miste om. Samtidigt bytte jag ut dessa mot de jag har i dag på grund av att rummet inte klarade bastrycket. Blev för bumligt. Kanske är det som så, beroende av hur och var man bor att man inte kan få allt.

Men att gå in på studio modellerna så finns det justeringsmöjligheter och med ett nytt försteg istället för Krellen så behöver det inte dra iväg kostnadsmässigt.
Men Jerry_E gör naturligtvis sina val som han vill, och han måste åka och lyssna först och främst innan han gör något annars kan det ju gå åt pipan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/08/16 :  12:34:33  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Hej alla! Och stort tack för tipsen. Nu gäller det att läsa igenom, tänka över, låna hem eventuella saker för provning och förhoppningsvis komma fram till ett "bra" resultat. Eftersom jag alltid har snurrat in på detta med kablar... Tja min undran är, gör exempelvis nätkablar någon större nytta, eller blir det mest en utsmyckning? Och i så fall om, hur långt i pris behöver jag sträcka mig. Använder i dag Jorma Designs första kablar, Kanske inte några höjdare?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/08/16 :  13:14:30  Show Profile Send CC a Private Message
"gör exempelvis nätkablar någon större nytta, eller blir det mest en utsmyckning?"
- För en del är det endast utsmyckning, för andra (som mig själv) påverkar det musikåtergivningen mycket märkbart.

"hur långt i pris behöver jag sträcka mig"
Det kan ingen svara på... Själv kör jag med diverse DIY med hyfsat resultat. Har hört bättre (som kostar mer) men även sämre (som är både billigare alt dyrare).
Men med lite grundläggande konsekvens kommer man ganska långt. Med lite mer stålar kommer man längre. Å sedan finns det de som inte tycker det gör någon skillnad alls. De sparar mkt pengar å tid...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/08/16 :  13:17:22  Show Profile Send CC a Private Message
Ps. Näst efter rummets akustik så är nätkablar/strömhanteringen det som (för mig) påverkar mest (om vi bortser från själva anläggningen) och som även går att fixa relativt billigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2016/08/17 :  10:50:00  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
De här kablarna du säljer Adagio, var ligger priserna på strömkablarna. De förefaller vara riktigt duktiga, ja nu inte enbart dessa. Finns en del att läsa om dem och visst är det trivsam läsning!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/18 :  10:27:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jerry E, vi tar det via PM, du har svar där, mvh Adagio

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/08/18 :  13:15:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mest för pengarna ger en bok inom elektroakustik, akustisk, en mätutrustning och en välsorterad samling komponenter. Sen kan du styra ljudet i den riktning du önskar.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/18 :  14:13:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Mest för pengarna ger en bok inom elektroakustik, akustisk, en mätutrustning och en välsorterad samling komponenter. Sen kan du styra ljudet i den riktning du önskar.

+1
Kablar gör minst skillnad = det tar man sist om man vill förändra ljudet år något håll. Byte av något i elektronik/högtalarkedjan och naturligtvis akustik gör klart störst skillnader om man vill ha en tydlig förändring/förbättring.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/08/18 :  15:29:24  Show Profile Send Figge a Private Message
+1 
Kablar gör minst skillnad = det tar man sist om man vill förändra ljudet år något håll. Byte av något i elektronik/högtalarkedjan och naturligtvis akustik gör klart störst skillnader om man vill ha en tydlig förändring/förbättring.

Är du helt säker?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/18 :  19:23:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Jepp! Med tillägget att man inte går i ytterkanterna av kablar som är klart ljusa eller mörka. Kan tex ta mina billigaste variant av Transparent signalkablar, lägger till liiite i botten men annars så skulle du inte kunna skilja dem ifrån en helt neutral kabel. Byte av Högtalare GÖR störst skillnad, sedan kommer akustik och sedan så kommer Dacar/cd-spelare och förstärkare. Jag tror att Jerry_E behöver lyssna runt för att hitta sitt ljud för han verkar sakna något mer än nya kablar för en "massa pengar". Fel ända att börja i så att säga, och det är min åsikt och jag skulle aldrig ge något annat råd då det är tråkigt när folk inte är riktigt nöjda med ljudet där hemma utan hela tiden letar fel och jag vet att ett kabelbyte ändrar inte allt. Har lyssnat och testat allt för mycket kablar i 25år så om jag skulle köpa något dyrare i kabelväg så vet jag i så fall vad jag skulle köpa beroende på vilken klang jag sökte efter.
Men vill folk lägga mycket pengar på kablar istället för de andra mer effektiva förändringar i riggen och ljudet så är det helt fritt att göra och luften vi andas är fri så blir han nöjd med ett kabelbyte och det får ljudet ditt han vill så är det bara att gratulera för det viktiga är att han blir nöjd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/19 :  09:37:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Både ja och nej, FBK!
Jag håller med om att högtalare och akustik förändrar ljudet mest av allt, men kablar KAN förändra i lika hög grad som vissa förstärkare. En intressant parallell är matlagning, man kan bestämma sig för olika råvaror och de utgör en stor del av anrättningen, själva grunden eller basen. Likadant med hifianläggningen, man bestämmer sig för råvaror och sedan sammansättning. Detta går igen fraktalt i alla led.
Det är samma sak när man konstruerar en kabel eller en apparat. Man väljer topografi eller geometri, (grilla, koka, ugnsbaka, halstra mm) sedan provar man olika råvaror, man testar olika material (råvaror) justerar geometri/topologin ( tillagning/tid mm)
Sen har man finliret kontaktmaterial, terminering mm, i en anläggning utgör rack, hyllor, fötter och kablar exempel på dessa tillbehör, (ätbar garnering, tillbehör och kryddor), dessa delar utgör en väldigt liten del rent procentuellt men gör ändå en stor del av helheten. Här finns mycket utrymme för personliga preferenser.
Så enl mina erfarenheter kan en kabel göra att en anläggning går från ok till precis rätt eller precis fel. Man bör också nämna att en enskild kabel inte alltid är rätt i alla anläggningar, det finns inte en perfekt signalförmedlare som är universell. Alla fungerar givetvis som signalförmedlare men synergieffekterna i olika anläggningar fungerar olika.
Och som sagt preferenserna, vi uppfattar ljudet olika, huvudform, öronform, placering, storlek påverkar hur vi hör ljudet. Sen tolkar våra hjärnor olika och vad vi sedan uppskattar är väldigt olika.
Jag har så sent som igår upplevt hur en högtalarkabel förändrade den tonala presentationen på ett liknande sätt som byte till ett par monoblock för 100 000kr från de mer anspråkslösa 50 000kr monoblocken av ett annat fint märke. Visst hände en massa andra saker med den dyra kombon, men tonaliteten med den andra kabeln gjorde tonal förändring i samma riktning. Mao blev förändringen större med olika steg men den lilla förändringen med kabeln gjorde anläggningen i mina öron mer homogen och lättlyssnad. Med kabel 2 ökades klangen i saxofonen på ett sätt som fick den att gå från sopransax till altsax, inte riktigt men den fick mer kropp och textur från att ha varit rätt tunn och metallisk. Piano upplevdes på samma sätt, frekvensen blev mer homogen över alla register, samma sak med monoblocksbytet men med en mer fundamental skillnad.
De stora lät ytterst nyktert och vackert medans de "billigare" spelade lite mer som med ett eller två glas vin innanför västen. Lite mer charmigt okontrollerat och yvigt.
Om man gillar de charmiga blocken men vill styra upp det en smula kan ju kablage vara en väg. Så upplever jag det i alla fall.
Man ska inte kasta ut babyn med badvattnet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/19 :  11:13:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Har inte mer att tillägga än det jag skrev i mitt förra inlägg så för min del är denna diskussion slut nu Adagio.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/19 :  11:27:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kablar påverkar min upplevelse av återgivning, men det är olika stor påverkan i olika anläggningar.

Om jag tillåts generalisera lite skulle det kanske kunna beskrivas så här:

Alltså, den subjektiva upplevelsen av ökad kvalitet på återgivningen medför att kablar får en större grad av påverkan.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/08/20 :  08:08:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
AlfaGTV, vad är orsaken till att inte linjerna följer varandra?
Upplever du att känsligheten inte ökar linjärt?

Jag är annars mycket inne på Petters linje att kunskap kring återgivning med högtalarsystem och var och hur det kan gå snett gör det klart lättare att gallra bland vad som kan tänkas vara intressant.

Än bättre är det när man kan börja korrelera fel med specifika upplevelser.

Att pula lite med egna konstruktioner har hjälpt mig en hel del i förståelsen runt, och gett mig en bättre känsla för vad andra pysslat med i sina konstruktioner.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2016/08/20 08:32:34
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/08/22 :  09:00:59  Show Profile Send adhoc a Private Message
Håller med FBK och PetterP. Men om man nu saknar mattekunskaper (som kan behövas) eller inte vill lägga tid /pengar på mätutrustning, så kan googlande på audiomyter spara en bra slant och även vara ganska roande att läsa.
Här en länk med en rejäl samling vidarelänkar till allt möjligt: http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and-myths (Någorlunda hyfsad engelska i bagaget kan vara bra iofs.)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/22 :  09:37:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
AlfaGTV, vad är orsaken till att inte linjerna följer varandra?
Upplever du att känsligheten inte ökar linjärt?


Goldfinger, jag försökte beskriva att om du har en anläggning som du arbetat fram under lång tid med en för dig ökad ljudkvalitet(blå linje i diagrammet) så får kablar en större och större påverkan på helheten. Därav det olinjära.

A. Man skulle kunna sätta procenttecken efter siffrorna i mitt exempeldiagram, låt säga att du har en återgivning som du upplever som 80% av vad som är möjligt med återgiven musik (jo, kolossalt subjektivt, men..) där då kablar har en 30% påverkan på helheten.

B. Om man tittar på en enklare anläggning där man upplever att man kanske bara har en 50% nivå på återgivningens kvalitet av vad som är möjligt så inbillar jag mig att kablaget bara påverkar 10% av helheten i återgivning.

Så här typ:


Det kanske var en konstig analogi, men min uppfattning är att ju närmare man kommer sitt ideal avseende ljudåtergivning, desto viktigare blir kablaget.

Och, det fanns en tanke bakom att inte låta kurvorna uppnå 100% för det anser jag inte vara möjligt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/08/22 09:38:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000