HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 enklaste högtalarbygget hittills
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfector
Member

592 Posts

Posted - 2025/04/08 :  10:41:15  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
www.youtube.com/watch?v=F_CDiy84yMw

Vad skall man tro om denna skapelse?

"Clarity by Choise"

pix
200.000-klubben

4235 Posts

Posted - 2025/04/08 :  11:08:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är en intressant idé som även har kommersialiserats.
https://6moons.com/industryfeatures/rubanoide/rubanoide.html

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

MartinX
Member

431 Posts

Posted - 2025/04/12 :  23:48:38  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Intressant att se, någonstans på min dator finns en tidningsartikel från 1926 som beskriver en sådan högtalare, fast med bara ett par böjda membran, av kraftigt papper, rekommendationen då var att montera den i en ram och hänga den på väggen som en tavla, man kunde ju ha ett trevligt mönster på pappret också.

Med elektromagnet förstås inkopplad som en filterspole i radions nätdel, alla högtalare var radiotillbehör på den tiden, 1926 hade inte ens ljudfilm slagit igenom, och jag vet inte om det fanns en elektrisk pickup att köpa till din 78varvs grammofon.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2681 Posts

Posted - 2025/04/13 :  09:44:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Här är ett av mina försök till Rubanoids (2018).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2025/04/13 09:45:17
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4235 Posts

Posted - 2025/04/13 :  11:54:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tjusigt !

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts

Posted - 2025/04/14 :  16:40:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jodå det fanns en elektrisk mono pickup till vevgrammofoner för jag har en liggande i gömmorna med stålstift och blå målad engelsk givetvis.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2881 Posts

Posted - 2025/04/14 :  19:39:49  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De va en baffelkonstruktion på senaste hajänd mässan här i Sthlm som hade sånna där element i midden.
Ja missa den delen av mässan dok

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2681 Posts

Posted - 2025/04/15 :  10:12:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Rubanoidelement hos Audio Concept.
Högtalaren heter AudioNec EVO 2.

Baksida:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2025/04/15 10:22:31
Go to Top of Page

Perfector
Member

592 Posts

Posted - 2025/04/15 :  14:20:03  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Spännande concept

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1506 Posts

Posted - 2025/10/28 :  14:18:32  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Man förundras över dessa skapelser.
Vad är dessa största bedriftelse rent ljudliga fördelar?
Liknar dom Magneplanar ljud typ?

Edited by - Leif B on 2025/10/28 14:20:43
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2681 Posts

Posted - 2025/10/28 :  14:54:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
ChatGPT sammanstäler det så här:

quote:
Rubanoid-högtalare (eller Rubanoïde som de ibland kallas efter den franska uppfinnaren Alexander Vitus Ruban) bygger på ett ovanligt bandliknande princip, en slags mekaniskt transformerat band- eller bending-wave-element som skiljer sig både från vanliga domediskanter, planar-magnetiska och elektrostatiska element.

Här är de viktigaste ljudmässiga fördelarna:

1. Extremt låg massa i den aktiva delen

Den aktiva delen av membranet är mycket lätt (ofta några milligram).
- Ger snabb transientrespons, hög detaljupplösning och mycket låg distorsion i högfrekvensområdet.
Rubanoiden fungerar närmast som en mekanisk vågledare: rörelsen startar centralt och sprider sig som böjvågor i membranet.

2. Bredbandig återgivning

Ett enda Rubanoid-element kan ofta täcka ett mycket stort frekvensområde, t.ex. 300 Hz - 20 kHz.
- Behöver alltså ingen delningsfilter i det kritiska mellan- och diskantområdet, vilket bevarar faslinjäritet och koherens.
- Ljudbilden uppfattas som ovanligt sammanhängande och "en-källa-aktig".

3. Brett spridningsmönster

Eftersom membranet utstrålar genom böjvågor snarare än pistonkänslig rörelse, blir spridningen mycket bred (ofta >160° horisontellt).
- Ger stabil stereobild och mindre känslighet för lyssnarposition.
- Rummet fylls jämnare utan att ljudet tappar fokus.

4. Ingen kompressionskammare

Till skillnad från dynamiska domediskanter saknas akustisk kompressionsvolym bakom membranet.
- Ingen resonanspuckel eller lagring av energi.
- Ljudet upplevs som "luftigt", öppet och direkt.

5. Fas- och tidsriktighet

Eftersom energin strålar fram som en följd av mekaniska vågor snarare än en kolvrörelse, blir tidsfördröjningen mellan olika frekvenser liten och mjukt övergående.
- Resultatet är mycket naturtrogen rumsinformation och realistisk klang i röster och instrument.

6. Låg intermodulationsdistorsion

Membranets arbetssätt innebär att olika frekvenser inte modulerar varandra lika starkt som i ett traditionellt element.
- Ger renare återgivning av komplexa signaler, särskilt i det övre mellanregistret (t.ex. stråkar, röster, cymbaler).

Sammanfattning
Egenskap	        Effekt
Låg rörlig massa	Snabb, detaljerad transientrespons
Bredbandig	        Enkelt system utan filterdelning
Bred spridning	        Stabil stereobild
Ingen kompression	Luftigt och öppet ljud
Faslinjäritet	        Naturlig rymdkänsla
Låg distorsion	        Hög renhet och klarhet

Om det ovan nu är sant, så är väl en omständlig och dyr tillverkningsprocess samt problem med underhåll deras nackdelar.
Det senare delar de i och för sig med Magneplanar med flera liknande skapelser.

Jag övergav mitt projekt på grund av problem med upphängningen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2025/10/28 15:00:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1506 Posts

Posted - 2025/10/28 :  16:45:43  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag tycker du kom långt med ditt projekt.
Du fick ju ljud i ditt bygge.
Förstår inte riktigt vilka problem du fick.
Höll inte upphängningen?

Jag gillar Magneplanar. Ljudet är luftigt. Basen har lätt att
ge den rätta tonen. Har bara en tidig utgåva.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2681 Posts

Posted - 2025/10/28 :  17:29:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Här är tråden från 2018, det mesta torde framgå där.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000