HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trasig Sentec SC9
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

MarcusL
Member

222 Posts

Posted - 2026/05/17 :  14:22:23  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Nu var det länge sedan jag var på forumet pga. familj och allt annat som kommer i mellan.
Hur som helst så frågade en gammal vän om jag kunde fixa ett Sentec SC9 försteg som slutat fungera. Sagt och gjort uppskattade jag felet som enkelt troligen bara ett säkrings byte.
När försteget slutligen kom hem och jag började undersökningen var säkringen trasig samt att det luktade igenkännande surt från elektroniken.
Efter en enkel undersökning av förstärkarkortet hade en Elyt-kondensator läckt och kortslutit minus-matningen med GND.
Bytte kondensatorer samt gjorde rent från läckt elektrolyt så kortslutningen försvann. Testade kortet igen med matning från ett DC-agg så att strömmarna såg någotsånär ok ut.
Endast matnings DC på utgången. Vad gör jag nu? De aktiva komponenterna går inte längre att få tag på.

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2026/05/17 22:12:31

Pac
200.000-klubben

22019 Posts

Posted - 2026/05/17 :  19:42:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag antar att du redan sett det här?

https://dejv.se/sentec/9/sc9

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MarcusL
Member

222 Posts

Posted - 2026/05/17 :  22:11:42  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Tack! Vilken bra sida. Bra kvalitet på schemat och komponentlistan mot vad jag tidigare hittat på nätet.

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2026/05/17 22:12:05
Go to Top of Page

MarcusL
Member

222 Posts

Posted - 2026/05/18 :  08:52:56  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Så här ser kortet ut.

https://ibb.co/5WQ2m3Yn

Pac: bara editerat så att fler kan se bilden. Ta bort om du inte vill att den skall synas.

Utöver ett PCB med trasig ledningsbana har även J-fetarna på ingångarna gått sönder. Det har varit rejält varm.

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2026/05/18 08:56:20
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22019 Posts

Posted - 2026/05/18 :  17:32:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En bild på ledningsbanorna hade hjälpt när man bedömmer kortet, men det ser inte hopplöst ut på den sidan iaf.

2SK389 verkar ju gå att få tag på. Frågan är ju bara om de är riktiga eller nåt fusk som nån snott ihop.

Jag hade nog snyggat upp kortet och tittat på om nåt mer pajat innan jag började handla in reservkomponenter för att få igång det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MarcusL
Member

222 Posts

Posted - 2026/05/18 :  19:22:24  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Hmm... Har fler trasiga passiva komponenter på kortet. Går säkert att fixa kortet men funderar på att i första hand göra ett helt nytt PCB med modernare komponenter. Det blir kanske till och med billigare.

Open loop gainet i originalkopplingen vid normal last (10kOhm) är ca 95dB. Med ett återkopplat gain på 14.6dB (5.4ggr) blir det kvar ca 80dB att jobba med för att få en bra bandbred och distortion.
Fullt tillräcklig med tanke på lasten. Potentiometern för att ställa in DC nivå på utgången har förbättringspotential.
Får fundera lite....

Ta det lungt.
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000