HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 94

pix
400.000-klubben

4260 Posts

Posted - 2026/06/09 :  13:01:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I väntan på lite delar så tänkte jag att det var dags att ta tag i träjobbet.
Förstärkardelen blir ju enbart en signal-del som skall kunna paras ihop med den tidigare Tott.
Tott har ju alm i ramen, och jag lyckades hitta en fin bit Alm som matchar denna.

Grovsågar först biten

Det bästa är att löpande planhyvla alla kapade sidor, snarare än än att kapa färdigt alla bitar som sedan hyvlas. En större bit är enklare att hantera i hyveln, och då får man alltid en plan referenssida att hyvla mot.

Yttermåtten klara. Jag sparar några tiondels millimetrat för den sista finputsningen med sandpapper.

Fräser ut den invändiga hyllan som plåten skall fästas mot med en hålkälsfräs. För att få hyllan i ändträt snygg så används en 90 graders offerbit som stöd.

Invändigt hörn rensas lite med stämjärn för att radien på plåten skall gå fri.

Slipar sedan in- och utsida med en bandputs. Jag undviker att putsa de övriga sidorna eftersom bandputsen ej sällan skapar en böjd kant, då den avverkar mer i början och slutet på arbetsstycket.

Kanterna slipar jag i stället så här. Med en träklots som stöd så blir alla vinklar raka och fina.

Även änddrät putsas av på samma sätt.

Slutligen skall monteringshålen borras. Jag använder då plåten som styrning. Sätter ett märke med en 3mm borr (samma som hållet i plåten) och borrar sedan med en mindre borr, centrerat av märket.

Insidan på lådan blev luftig och fin. Den lediga ytan i dess framkant kommer att inhysa batterier för kaskod-kopplingen.

Exteriört så saknas ännu fötter, rör, oljevax och den slutliga finishen. Men det ser okej ut än så länge.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Perfector
Member

602 Posts

Posted - 2026/06/09 :  23:49:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Återigen blir jag helt förstummad över ditt fina arbete och hur du tänker när du gör arbetet.
Då jag ju nu är helt avställd pga min Bukspottscancer har jag en härlig resa i dina eskapader och följer med stort intresse alla detaljer som kommer fram.
Det enda som stör mig är att jag aldrig kommer få höra resultatet utan "bara" nöja mig med hur arbetet fortskrider.
Jag hoppas du aldrig tröttnar på att leka och ha roligt.
Lev länge, var frisk och full med ideer och njut av arbetet när du blir klar.
Kort sagt. Play it again Sam :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Perfector
Member

602 Posts

Posted - 2026/06/09 :  23:51:29  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Återigen blir jag helt förstummad över ditt fina arbete och hur du tänker när du gör arbetet.
Då jag ju nu är helt avställd pga min Bukspottscancer har jag en härlig resa i dina eskapader och följer med stort intresse alla detaljer som kommer fram.
Det enda som stör mig är att jag aldrig kommer få höra resultatet utan "bara" nöja mig med hur arbetet fortskrider.
Jag hoppas du aldrig tröttnar på att leka och ha roligt.
Lev länge, var frisk och full med ideer och njut av arbetet när du blir klar.
Kort sagt. Play it again Sam :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
Page: of 94  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000