HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Conan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:59:47  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Först ut på plan kommer en översiktsbild tagen något till höger om lyssningsplatsen. Den nuvarande laguppställningen består av:

Högtalare: Dynaudio Contour 1.3 SE
Subwoofer: Infinity Kappa Sub
Förstärkare: S.A.T Amplifix
DVD/CD-spelare: Arcam DV-88
D/A-omv: Sentec DiAna

Rummet är på 18m2 (5,3x3,4) och är akustikbehandat med Svanå-diffusorer i hörnen bakom högtalarna, Sonex-paneler vid ena sidoväggen (vänstra högtalaren) samt Svanå-absorbenter dels vid höger sidohögtalare och dels snett bakom lyssningspositionen. Som ni kan se ligger det två mattor på golvet.

Jag har placerat 1.3:orna ca 1 meter från bakväggen och det är 2,4 meter mellan dem. Lyssningspositionen är ca 3,3 meter från högtalarna.


Militant Ljudrättsaktivist

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:04:30  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
En närmare avbildning av den ena 1.3:an. Den sitter på SD-tassar ovanpå ett hemmaskickrat stativ. Kablaget är EKK 4x2,5.



Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:06:48  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Här har vi höger högtalare med Kappa Subbasen. Som ni ser är rummet öppet ut mot höger till hallen.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:11:39  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
En bild på elektroniken.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:15:52  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
En Arcam DV-88 som är hemma och hälsar på. Fick hem spelaren på fredagen efter service men det vart raka vägen tillbaka på måndagen ...

Under den finns en Sentec DiAna (matad via optokabel) och en Creek hörlursstärkare.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:17:19  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Här sitter Conan och lyssnar:


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:20:03  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Dynaudio är ju alltid trevligt - varför ingen Dynaudio sub (inget fel på kappa - men ändå )?
Tycker du att Amplifixen kan göra 1.3 SE rättvisa?
Har du provat med kraftigare doningar?
Jag frågar eftersom jag inte tyckte den räckte till mina Contour 3.0!

Vad kostar Svanå-diffusorer, Sonex-paneler och Svanå-absorbenterna?

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:32:08  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Den stora anledningen till att jag valde Kappa Suben var möjligheten att direkt kunna göra kompensationer för basnoderna. Jag "plockade bort" en 12dB peak vid 37Hz och det gjorde väldigt mycket för renheten och artikulationen i lågbasen. Detta gjorde också att jag kunde flytta ut 1.3:orna i rummet och därmed minska problemen med bakväggsreflexen.

Tycker Amplifixen funkar väldigt bra. Den ersatte en för- och slutstegskombination från Electrocompaniet (EC3 + AW100 DMB) och den spelar betydligt klarare än dessa. Nivån räcker gott och väl till för mina behov. Har inget att klaga på faktiskt i dagsläget, men jag har inte provat med riktigt tunga doningar heller.

Kommer inte alls ihåg vad jag betalade för Sonex- och Svanåprylarna tyvärr. Det var många herrans år sedan. Testa att söka på Google!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:46:03  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tackar för svaren!

Jag kan bara hålla med, renheten och skärpa osv är fantastiskt bra med Amplifixen.
Tyvärr räckte den inte riktigt till när det gällde basarna i 3.0: orna, men det
problemet slipper du ju med 1.3 SE och subben.

Låter säkert mycket trevligt

MVH
Jocke


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:31:54  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
fin anläggning!

eftersom du nu har en creek hörlursförstärkare undrar jag vilka lurar du har??
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:47:37  Show Profile Send pricer a Private Message  Reply
En anläggning helt i min smak, måste låta underbart med de fina stativarna och den rumskorrigerade subben. SD-fötter och EKK visar också på god hälsa.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:02:17  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Marbrink,

Lurarna är ett par Sennheiser HD600. Jag bytte till mig dom rakt av mot min gamla skivspelare (Opus 3 Continuo / SME Series IIIs / Shure VST..nånting) när jag tröttnade på vinylen för fyra år sedan. Kändes bra lustigt att bära in 25 kilos klumpen i affären och byta mot en plastkasse med lurarna...

Militant Ljudrättsaktivist

Edited by - Conan on 2003/02/26 10:03:00
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:15:29  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Tjena Conan

Nice anläggning, riktigt nice

Men när får vi se bilderna på den "tweakade" inomhus-grillen
Det va väl SD-fötter på den oxå, samt någon värsting nätkabel

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:04:19  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Tjenare! Hade en liten brand i grillen förra helgen så den är lite sotig f.n. Vissa hävdade att det var rinnande flott som antändes, men mig lurar dom inte utan jag beställde precis en Shakti-sten som nog ska fixa problemet!!

Men på allmän begäran kan jag såklart skrubba av sotet och plåta av monstret -- kommer inom kort.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:15:57  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Låter perfekt

Med en shakti-sten på grillen, då blir lövbiffen biff

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:59:18  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Conan: Vart hittar man Sonex-paneler?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:42:24  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Deras hemsida är http://www.illbruck-sonex.com/ Tyvärr vet jag inte om det finns någon svensk distributör, men dessa tingestar är ju väldigt vanliga i t.ex. studios så en akustikkonsultfirma borde kunna ge svar. Själv köpte jag mina paneler på Allba Ljud i Solna http://www.allba.se/ och dom kanske vet nåt.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:09:22  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Du kan ju pröva att göra varma mackor på shaktin när du ändå har gett din kära spis ultimata förutsättningar.
Shakti är ju väldigt bra på att omvandla elektromagnetisk strålning till värme sägs det. Som en micro fast utan strålning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/28 :  22:40:12  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Rätt så fräckt med ställbara trädiffusorer för balkongdörr och fönster. Fungerar dom
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:48:05  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
...ställbara diffu...aha..!

Hade ju nå slags gardiner där innan, och visst måste jag erkänna att det satt en liten hifi-djävul på axeln här jag var på IKEA och shoppade träpersiennerna... Om det fungerar så jädra mycket vet jag inte riktigt. I teorin är det nog bättre och det duger bra det...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:46:50  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Om du skulle titta på impulssvaret från en mls-mätning så skulle du se en tydlig reflex om du bara hade haft fönstret där. Med "diffusorerna" så har du alldeles säkert reducerat den till minst halva amplituden. Beror naturligtvis på uppställningen också.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/10 :  17:55:56  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Conan, har du piP eller Dynaudio Contour 1.3 SE nu?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000