HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 KC (bildflytt)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:10:06  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Har bara flyttat på bilderna från Canons site

OK, nu e jag tillbaks med lite bilder.

Angående rummet och så. Detta är inte mitt hem, jag bor bara här Jag vet inte hur länge till jag står ut att bo i detta land, så det är inte fråga om nåra investeringar i rumsakustik och så. Lyssningsfåtöljen ni ser här nedan är min, men förutom den, HiFin och min hemdator så är det mesta "property of the compound" :)


Till bilderna:


Snygga kulörer va? Blä! Grannens går i blått och andra går i grönt. Kul att jag fick den här .... kulören. Rummet är ca. 7x9m, trekommanånting till tak. Dom där små "burspråken" är väldigt lyckade faktiskt. Det finns ett till burspråk till vänster, och rummet är ganska oregelbundet överhuvudtaget, vilket är bra. Som ni ser är det kalt kalt kalt. Stengolv, släta väggar, mm. Lite mattor ska jag köpa nån gång (måste ha med mig en mattkännare, för det är lätt att bli blåst).

"Gamla" ProAc Response 2.5 syns i bild. Skall kanske sälja dem om jag hittar nån köpare, men jag kanske behåller dem så länge. Vem vet, dom kommer nog till användning nånstans.


En vy av systemet sett från lyssningpositionen (strax bakom och ovanför faktiskt)

Högtalare kommer...

Edited by - KC on 2003/05/06 17:38:47

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:27:21  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
...här.



Ja, dessa har ju figurerat en del på forumet på senaste tiden så de behöver väl knappast nån introduktion. Det är ivf Sonus Faber Cremona.


En närmare vy av dem, med "strängarna" borttagna.


Åsså en närbild på den, med mellanregisterelementet, diskanten, läderbafelln och träarbetet i fokus :)

Föresten, jag är född '67 och Cremonornas serienummer är 67. Det måste väl betyda något?

Edited by - KC on 2003/05/06 17:42:01
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:39:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jösses så vackert. Inte är det så himla syn dom dig Och högtalarna lär ju stå stadigt på det golvet.
Ser framemot lite elektronikbilder också.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:40:35  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Förstärkeriet består av en Gryphon Callisto 2100 integrerad förstärkare.



Till höger syns en MF XCanV2, som försöker tränga sig in i bilden :)

Källan....

...består av en Sony SCD-777ES SACD spelare. Synd att den bara fanns i guld/champagne i Europa...har aldrig gillat det.



Här ser man hur källan och förstärkeriet bor.

Edited by - KC on 2003/05/06 17:43:57
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:55:10  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Säga vad man vill om Cremona men vackra är dom så man kan börja gråtaså fina i hemmiljö

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:55:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
mycket snyggt! Är penseln till dammtorkning?
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:12:10  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Liiiite tråkigare grejer (tycker jag ivf.)

Pga mycket dåligt elnät (tja...sååå dåligt klanske det inte är, men dåligt nog) så intalade jag mig själv om behövet av en sådan häringa grej:



En PS Audio PowerPlant 600. Var tvången att flytta på stärkaren för att komma åt för fotografering, därav står det 0 på displayen. Normalt sett står det aktuell effektförbrukning.

Kablaget...

...består av:
-PS Audio Mini Lab Cable till CDn
-PS Audio Lab II Cable till stärkaren
-Kimber 4TC/8TC högtalarkabel
-HT ProSilway MkII CD-stärkare
-Van den Hul M.C. D102 MkIII (?) mellan stärkarens tape loop och MF XCan

Jag tror det är allt så länge!

Edited by - KC on 2003/05/06 17:47:07
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:22:42  Show Profile Send kentkreitler a Private Message  Reply
Se där en SCD-777ES. Hur trivs du med den? Startade en topic i HiFi-delen för att få lite info om den men ingen vet. Och så hittar jag en på bild här! Berätta! Skall väl va ungefär samma som SCD-1 eller har jag fel?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:24:57  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Det ser ju onekligen trevligt ut! Kommer ihåg att du skrev en del om ekande rum och svår nätström.
Gör du lyssningsuppehåll när dom eldar på i minaréten...

Förstår att du inte vill investera i absorbenter och liknande om det är ett tillfälligt boende. Hur länge har du varit i Saudi...

Vi har ju alla en psykologisk tidsgräns som gör att det kan kännas jobbigt att komma tillbaka till Svedala när den gränsen är överskriden. Fem år är ganska vanligt.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:35:39  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
fy %&¤%#¤&%)#¤ vilket vackert rum du har =(
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:55:18  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Tack för de fina orden allihopa. Säga vad man vill om ljudet, men jag är nöjd med hur det ser ut

marcus_ec: penseln är mycket riktigt till dammtorkning! Mjuk pensel, kommer åt överallt utan att repa.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:19:12  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
kentkreitler, 777ES har fått ganska blandade recensioner, som du kanske vet. Jag själv är mycket nöjd med den, och bryr mig inte så mycket om dem som skriver ner den. Den är byggd som ett kassaskåp vilket ger en viss "trygghet", så att säga. Jag har hört bättre, jag har hört sämre. Om andra i samma prisklass är bättre eller sämre får var och en avgöra, men jag tycker det var ett fynd, och SACD var en bonus.

Faktum är att jag köpte den ohörd. Jag var i London och gick förbi en sån där Sony Center, och där stog den, 19000 papp ville de ha. Det var ganska jobbigt att släpa hem den på planet, men till det priset var det värt det
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:31:46  Show Profile Send Johansson a Private Message  Reply
Cremonorna blir bara snyggare och snyggare för varje gång jag ser dom. Hoppas jag får råd med något i den kalibern innan jag dör...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:31:57  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Timbre, det är trevligt Kåken är på ca. 300 kv.meter. Ingen risk för klaustrofobi direkt. Jag är ju singel också

När eldar på i minaréten så öppnar jag fönstret och ökar volymen. Jag brukar vinna

Jag har vart här i två år snart, så det är lite kvar till den där gränsen du talar om
Jag vet precis vad du menar dock, jag bodde nästan 15 år i sydamerika och det var väl lite konstigt att komma hem. Men kulturelt sett är sydamerika och och sverige lika som bär, om man jämför med detta ultrareligösa sammhälle där nästan allt är förbjudet. Det som tar knäcken på mig är bristen på kvinnligt umgänge. Det går bokstavligen månader mellan tillfällen att ens prata med en kvinna. Tänk på det när ni grälar med tjejen/frugan
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:55:44  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Oh, Cremona man blir ju kär!

Vilket ljus, härligt!

/Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:36:06  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Lite vid sidan av så där mitt i din hifitråd:
Var bodde du i America Latina...
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:40:01  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
KC,

Också vid sidan men jag måste bara fråga: Du är inte BMW-tokig och huserar på BMW Powers mailinglista? Finns nämligen en annan ökenräv där som håller till i Saudi...
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/11 :  08:00:35  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Timbre: bodde i Venezuela och Argentina (faktiskt född där). Flyttade/flydde hem 83, under Falklandskriget (och nu sitter jag på pottan igen! )


Terminator: nä, det är inte jag. Gillar BMW, men har aldrig ägt eller suktat efter en speciellt mycket
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/11 :  13:18:38  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Fina bilder. Jag ser att Cremona har Scan-Speak basar.
Kanske läge för kloning (minus träarbetet). Dom kostar ändå 66 000:- hemma i Svedala.
Förrästen. Vad jobbar du med i Saudi?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:58:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
KC:
Verkar som att "Sonus folket" har smak för det goda så väl ljudmässigt som inredningsmässigt.

Snyggt var ordet!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/06 :  18:29:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
KC,

Mycket stilfullt och snyggt ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/06 :  19:00:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mycket snyggt och stilrent!! Stora rum är ju mums..

En sån Ps´are hade man ju velat ha..

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/07 :  18:47:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Suck! Vilka vackra högtalare Sonus gör.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:40:39  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Hej KC

Finfina grejor. Jag såg din kommentar om ProAc i en annan tråd. Där du säger att de har en svacka i mellanregistret. Eftersom jag själv har ett par 2.5:or kunde jag inte låta bli att fundra på vilka högtalarkablar du hadde. Jag har nämligen själv haft Kimber 8TC till mina förra högtalare. När jag bytte till 2.5:orna tyckte jag som du att de dippade i mellanregistret jämfört med vad jag hört i butik. Jag byte till AQ Caldera och vips så lät de helt fantastiskt, dippen var borta. Så om du kör med 8TC till dina ProAc också kan jag rekomendera ett test. De låter betydligt bättre med AudioQuest.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:39:32  Show Profile Send KC a Private Message  Reply
Tack, tack

Tänk så det skulle kunna bli med lite akustikreglering...

Daniel, intressant det du skriver om Kimber kablarna. Jag kör 4/8TC kombon både till
nuvarande Sonusuppsättnigen och galma ProAcuppsättningen. Skall ha AQ-kablarna i minnet,
tack för tipset. Frågan är bara vad jag skall göra med 2.5orna Lite för stora för ett
sovrumssystem, matchar inte riktigt rätt som bakhögtalare i en MCH uppsättning (tror jag
ivf.). Sälja blir nog inte lätt här, och är inte säker att jag vill göra det heller
Usch....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:29:32  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Det var nån som frågade lite tidigare om det är nån skillnad mellan 777ES och SCD-1..och det är det !!! SCD-1 låter klart bättre..men det är till dubbla priset oxå.
Som en anekdot kan jag meddela att Wadia i sitt rum på CES-99 körde på SCD-1 istället för sina egna spelare, men demade på Avalon högtalare och drev dom med sina mycket speciella Powerdacs, en förstärkare i den högre skolan...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000