HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 neriks - Nya musikaliska utmaningar (sid 10)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/10 :  10:45:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Med anledning av Niklas Nord's "hemma-hos" repotage i tidningen HemmaBio (se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=12236) så har jag fått en hel del förfrågningar via e-post om ytterligare bilder och information om mitt system ...

Nedantående bild föreställer stora delar av det system som jag använder både till 2-kanal och hemmabio ... Fler bilder med förklarande text kommer så småning om ...




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2007/03/22 15:43:23

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:01:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Nu blir du en världskändis

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:44:11  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ser fram emot en riktig långkörare...
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/10 :  22:40:06  Show Profile Send Johansson a Private Message  Reply
Damn!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  00:06:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Timbre,

Långkörare Vi kanske ska börja med konstruktionen av lyssningsrummet då ...

Efter en del turer fram och tillbaks med gnälliga grannar så bestämde jag och min fru att det var dax att skaffa ett hus så jag kunde få möjligheten att leka på allvar med mina ljud och bild-prylar

Huset skulle naturligvis ha en källare där vi kunde inreda ett rum för audio- och video-ändamål. Efter vi flyttat in så inreddes gillestugan i källaren till en hemmabio . Akustiken var dock aldrig riktigt bra så vi beslutade oss för att bygga om rummet helt och hållet. All inredning revs därför ut, inklusive all el, alla värmerör och alla vattenrör. Tyvärr hittade vi en del fuktskador när vi rev ut den gamla inredningen så arbetet med att bygga om rummet fick läggas på hyllan några månader medan vi dränerade om huset på utsidan ... Efter omdräneringsarbetet var klart så kunde arbetet med rummet återupptas och vi började med att bila ner alla vatten- och värmerör i källargolvet. Dessa hade tidigare suttit monterade i taket vilket var högst irriterande både praktiskt och estetiskt ...



För att eliminera den otäcka typ av akustik som nakna betongväggar bidrar till så reglades nya inneväggar upp, utanpå de befintliga betonväggarna. En luftspalt på omkring 5-10 cm lämnades mellan innerväggen och betongväggen. Luftspalten bidrar till att minska risken för fuktskador eftersom luft kan cirkulera fritt mellan väggarna. I samband med att inneväggarna reglades upp så drogs också nya VP-rör samtidigt som nya apparatdosor och kopplingsdosor monterades.



När reglarna väl var på plats så isolerades inneväggarna med vanlig stenulls isolering. Tjockleken på denna är i detta fall ca 5 cm.



Innerväggarna kläddes sedan med ett tunt svart bomullstyg för att förhindra att partiklar från isoleringen kan ta sig ut i rummet mellan de springor som lämnats mellan plankorna i inneväggeväggens panel.



Utanpå tyget monterades sedan plankor av finsågad panel. Plankornas bredd varierades slumpmässigt mellan 45, 70, 95 och 120 mm. Mellan varje planka så lämnades en spalt på mellan 5-15 mm.



Väggarna målades förstås innan golvet monterades.



Eftersom vi ville ha ett äkta trägolv så var vi tvungna att regla upp reglar för ändamålet. Betongolvet i rummet var dessutom lite ojämt så vi valde att använda ett golvsystem från Nivell (http://www.nivellsystem.se).



När golvreglarna hade monterats och avvägts med laser så isolerades golvet innan slutligen ett skeppsgolv i massiv ek kunde läggas ...



När golvet var färdigt så kunde rummet i princip börja användas. Taket behövde dock fräshas upp lite eftersom ingenting hade gjorts åt det. Tanken var först att enbart måla taket men efter en stunds funderande så beslöt vi oss för att montera upp akustikplattor av typen Ecophon Master B ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2004/01/06 11:27:47
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/11 :  02:27:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Jag var imponerad av ditt system redan innan, nu är jag imponerad av ditt rum också!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/11 :  06:39:13  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Detta blir en klassiker...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/04/11 :  08:33:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
Seriöst

Vad använder du för duk, jag tyckte mig se att den dras ned framför högtalarna? Fungerar det bra?

Är det centerhögtalaren som ligger på golvet framför slutstegen? Är det en JBL också?

Såg inte nåt mått på rummet men det ser stort ut

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:58:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Mikael2,

Duken är en MVT MSCCBB25 (en 200 cm bred, motoriserad duk). När duken är helt nere så täcker den faktiskt en del av diskanthornen och midbasarna vilket tyvärr påverkar ljudet lite ... Trots detta är jag ändå tämligen nöjd med ljudet när jag tittar på film. Jag skulle kunna placera högtalarna ännu längre ut mot väggarna för att unvika att duken är i vägen men då försämras ljudet vid 2-kanalsåtergivning ...

Centerhögtalaren ligger mycket riktigt framför slutstegen. Detta är inte heller optimalt även om det fungerar acceptabelt. Centern är en JBL SVA Center som är lånad från mitt andra surroundsystem ...
Tanken var att bygga ett trähorn (liknande de jag använder som diskanthorn i fronthögtalarna) för centerkanalen. Denna idé ligger dock på hyllan tills jag hittat på ett bättre sätt att placera bashögtalaran på Idagsläget tar dessa för stor plats för att jag ska kunna kunna få plats med ett trähorn som centerkanal ...

Den urprungliga idéen med rummet var förstås att inreda det för hemmabio-ändamål. Mitt ökade intresse för 2-kanalasåtergivning har dock helt klart fått mig att prioritera om lite. Idag används rummet nästan uteslutande för att lyssna på musik. Det är ganska sällan som vi använder det för att titta på film

Rummet är ungefär 3.6 meter brett och 10 meter långt. I den bakre delen av rummet finns en bar som det kommer lite bilder på senare i denna tråd


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:02:53  Show Profile Send emp a Private Message  Reply
håll i hatten! bland det sjukaste jag sett! ge mig mer :D
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:39:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag är mycket imponerad av dig neriks, otroligt snyggt material samtidigt som komponenterna får mitt hjärta att slå aningens fortare.

Jag vill också framföra ett jättetack till dig för att du visar att det inte är oheligt att kombinera pro-audio komponenter med HIFI av högsta klass.

Många studiomonitorer innehåller just dessa komponenter, och det är ju inte av en slump, jag önskar man kunde få lyssna på ditt system.

Jag har själv i stor utsträckning använt mig av JBL-utrustning som i många fall faktiskt innehållit exakt samma komponenter under spelningar av olika slag, då i befattning som tekniker.

De har funnits länge och jag hoppas att de gör det ett bra tag framöver, för det är ett underbart sound i dem.

Tusen tack än en gång för dina fina serier om omkoning samt att du delar med dig av din "installation", det mest imponerande jag sett hittills.

Jag postade samma medelande på din DIY omkoning av driwer, men jag det är så pass menat att jag postar det på två ställen.

Med beröm och beundran / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:59:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Jag är stum av beundran

Snyggt, genomtänkt och med en klar ljudfilosofi (rör, horn mm), härinne torde det flyttas luft

Jag som bara hängt en massa tyg och bokhyllor mm över mina betongväggar och naturligtvis något ton vinyl

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:43:28  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Mark Levinson-blocken ser rätt små ut
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:57:13  Show Profile Send PenPusher a Private Message  Reply
Min första tanke var; "montera galler på bakfönstrerna", men jag är nog bara paranoid!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/11 :  13:28:50  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Kul med så seriösa rumsbyggen, sådant inspirerar!
Imponerande!

Finns det nackdelar med att bygga så som du gjort? Jag funderar mest på om det skall vara liknande dämpning runt om eller om man ska välja olika för fram bakvägggar beroende på högtalartyp?


Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  14:53:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Tack för att snälla kommentarer!



emp,

Lugn det kommer fler bilder så fort jag hinner sätta mig ner och skriva lite om dem



martinsson,

Jag tittade lite på ditt system och du verkar oxå använda dig av en hel del intressant pro-utrustning. Imponerande ! Jag har tidigare jobbat lite som ljudtekniker i både studio- och PA-sammanhang och det är förmodligen dessa ljud-ideal som format mina krav på hifi ...



Dan Brickman,

Subbasarna klarar av att flytta en hel del luft ... men eftersom jag är tämligen rädd om huset så spelar jag sällan speciellt kraftigt . Det kraftigaste jag någonsin spelat på systemet var nog när Knoppen och Niklas Nord var på besök



Jadde,

Jag hade tyvärr inte plats för större slutsteg



PenPusher,

Där pekar du faktiskt på ett riktigt problem! Jag borde nog ha galler men vill inte gärna ha det p.g.a av att jag tycker det är fult ... Jag har därmot installerat larm och en del andra inbrottsbekämpnade system



s.m.f,

Jag har ingen aning faktiskt . Jag är ingen större expert på akustik så denna fråga överlåter jag med varm hand till t ex Knoppen eller andra kunniga personer inom området ... Däremot så kan jag konstatera att rummet känns väldigt väldämpat. För den som är ovan att lyssna på musik i ett väldämpat rum kanske tycker det låter lite konstigt till en början. Min erfarenhet är dock att ju mer man lyssnar på musik i rummet, ju mer uppsakttar man rummets dämpning och karaktäristik ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/11 :  17:56:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
S.m.f., ibland kan det vara mer önskvärt med mer absorbtion i högtalarnas närhet, och mer reflekterande/diffuserande kring lyssningsplats. Men rum avsedda för multikanalljudlyssning, kan man tillåta sig ha lite mer absorption även bakom lyssnaren, då ju finns ett verkligt ljudfält runt om. Sedan beror det väldigt mycket på hur rummets dimensioner är, och till viss del även lyssnarens smak.

Neriks rum är subjektivt sett en bra lyssningsmiljö. Möjligtvis skulle något mer lågfrekvensabsorption vara önskvärt, men de problemen kan man åtgärda genom att placera basmodulerna på smart sätt och förändra exciteringen av de fundamentala stående vågorna. Omplaceringen av högtalarna och lyssningspositionen är lite arbete som återstår, Neriks!

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:13:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack neriks, ja då är vi nog av samma stam du och jag, med skillnaden att du har antagigt en hur skall vi säga (mer seriös ?) inställning till det hela.

Men jag tror att vi bägge finner pro-audio att vara något av ett intresse, samt att du så väl uttryckte det, har format våra ljudideal.

Jag la in en hel del inlägg i topic "hemma bara substitut" under "hifi" som jag tror du skulle finna intressanta, men i ditt fall finner jag rubriken "hemma bara substitut" vara felaktig.

Tyvärr verkar detta nu vara borttaget, av okänd anledning, synd tycker jag för där trivdes jag verkligen.

Jag följer ditt bygge med stor beundran och nyfikenhet, jag är glad att det finns mäniskor som du.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:32:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Knoppen,

Jo, det finns förmodligen lite att göra när det gäller optimering av högtalarplaceringar och lyssningspositioner . Jag provade bl a att lägga diskanthornen under midbasarna som du föreslog när du var på besök. Ljudbilden blev faktisk aning bättre när man sitter i fotöljerna och lyssnar. Problemet var att midbasarna inte stod speceillt bra ovanpå diskanthornen ... Så innan jag lyckats fixa någon form av ställning så kommer diskanthornen ligga ovanpå midbasarna

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:37:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Jag la in en hel del inlägg i topic "hemma bara substitut" under "hifi" som jag tror du skulle finna intressanta, men i ditt fall finner jag rubriken "hemma bara substitut" vara felaktig.

Tyvärr verkar detta nu vara borttaget, av okänd anledning, synd tycker jag för där trivdes jag verkligen.


martinsson,

Jag har faktiskt följt tråden "hemma bara substitut" med stort intresse. Jag håller med om det du skrev i den ...

Tråden har dock inte försvunnit ... Här är den


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/11 :  20:53:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
nu känner man sig inte lite korkad, lessen, nybörjare, vad skall man säga...

Lessen men detta börjar bli tjatigt, inte nog med de underbara saker du bidrar med här på forumet, din hemsida är ju kanon (numera bookmark hos mig).

Jag tror jag vet svaret men vad fick dig att kombinera JBL-pro komponenter med high-end hifi ?, en för övrigt suverän och reltivt unik uppsättning som jag finner helt i sin ordning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/04/11 20:55:30
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/12 :  12:48:02  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Jag tror jag vet svaret men vad fick dig att kombinera JBL-pro komponenter med high-end hifi ?

matinsson,

Jag har alltid varit lite svag för att använda pro-utrustning för hemmabruk. Jag har bl a ett 32-kanaligt mixerbord som jag hade planer på att använda som förförstärkare i systemet Den idéen är dock inte aktuell längre p.g.a platsbrist ... Mixerbordet ligger därför under en soffa och skäpar för tillfället



Valet av JBL-pro komponenter var tämligen naturligt för mig eftersom jag tidigare använt en hel del av JBL's produkter i studio- och PA-sammanhang. Beslutet att bygga högtalarna togs efter jag bestämt mig för att uppgradera mina gamla högtalare (även dessa JBL) till något bättre. Jag provlyssnade en del tämligen dyra hifi-högtalare innan jag tillslut bestämde mig för att bygga systemet ...

Att hitta slutsteg till mina högtalare visade sig däremot vara värre än jag trodde. Från början använde jag ett Rotel RB-991 för att driva subbasarna med. 991:an ska ju på pappret vara väldigt stabilt och strömstarkt. Tyvärr visade det sig att 991:an hade uppenbara problem att driva subbasarna då säkring i detta slutsteg gick lite då och då ... Jakten på ett nytt steg drogs därför igång. Bland de första slutsteg som jag testade var två Zachry-steg som jag fick låna av theBoss. Basen upplevdes faktiskt mer distinkt med Zackry-stegen än med 991:an . Detta gjorde naturligtvis att jag ville prova fler slutsteg till mina subbasar. Ett av de första stegen som jag provade var ett LabGruppenLAB-1000 (ett PA-steg)



Detta slutsteg visade sig mycket kompetent att driva subbasarna men tyvärr så var fläktljudet så irriterade att jag betämde mig för att titta på fler slutsteg utan fläkt ... ett high-end steg kanske

Jakten gick vidare och efter en hel del lyssnade, jämförande och övervägande så bestämde jag mig för att köpa ett Mark Levinson No.336 för att driva subbasarna med. Många undrar varför jag använder ett så pass sofistikerat slutsteg till att driva mina subbasar och svaret på den frågan är helt enkelt att jag faktiskt inte hittat något slutsteg som driver mina subbasar bättre än 336:an! Slutsteget kontrollerar subbasarna otroligt bra och hur kraftigt man än spelar så verkar slutsteget aldrig tappa orken .

Jag blev så otroligt nöjd med 336:an att jag köpte ett Mark Levinson No.331 för att använda det till att driva mina mina diskanthorn. Även detta har fungerat väldigt bra även om jag istället funderar på att använda 331:an till att driva midbasarna med. Detta beror till stor del att jag överväger ett rörsteg till mina diskanthorn ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/12 :  16:07:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ett Mackie bord minsan, inte illa, jag har själv använt just detta bord i sammaband med ett par CD produktioner på mediehögskolan i kalmar, ett mycket lättjobbat och trevligt bord må jag säga, och det skulle säkerligen göra sig alldeles utmärkt i rollen som "försteg".

Får man fråga hur du delar systemet ?

Rör och horn är ju en sedan gammalt ett välbeprövat och trevligt koncept som jag tycker du gör rätt i att undersöka vidare.

Ditt val av slutsteg är klart imponerande, likväl ditt sätt att komma fram till vilket du väljer att använda, själv har jag mycket goda erfarenheter av QSC, jag skulle gärna testat deras Powerlight-serie i din uppsättning, men det är ju det där med fläktljud, man kan ju alltid "jumpra"-av fläkten/fläktarna om man inte ligger på för hårt med stegen.

oerhört intressant och mycket imponerande, tack för ett mycket utförligt och bra svar (med bilder och allt).

vänligen martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/12 :  20:59:20  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Jag kapitulerar fullständigt, utan att ha en aning om hur det låter.
Om det musicerar hälften så bra, och det gör det säkert om inte dubbelt upp,som det är vackert så har jag ta mig fan ingen vettig kritik att komma med. Och varför skulle jag göra det.

Tungt är bara riktnumret, tungt är bara momsen, tungt är fanken inte ens förspelet.

Skall man köra hårt så skall man vara hård. Ock detta är utan tvekan bland det hårdaste jag sett, och jag har sett mycket.

Jag är lika nyfiken som en flickscout i en herrbastu på hur detta låter.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/12 :  23:47:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
martinsson,

Jag använder ett aktivt försteg/delningsfilter som är specialbyggt av Mattias Stridbeck på Harmony Design. Delningsfiltret är ett 3-vägs, 24dB/oktav Linkwitz-Reily där brytfrekvenserna ligger vid:

  • Bas: 60Hz (lågpass)

  • Mellanregister: 60Hz - 500Hz (bandpass)

  • Diskant: 500Hz (högpass)




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/13 :  00:01:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
akktustakki,

Tack för dina härliga kommentarer!!!

Ja, hur det låter det? Dynamiskt, rent och kraftfullt ... kanske man skulle kunna säga ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000