HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Ayn (uppdaterad 11/9)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/30 :  02:44:14  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Här hemma körs det Linn. 100%. Insnöad och stolt



Systemet i sin helhet. En Rega Planar 3 får sköta vinyluppspelningen, jag ljög lite alltså när jag sa att systemet är 100% Linn. Nåja. Linn Ikemi för CD...



Linn Kairn som försteg och ett Linn Klout som slutsteg.


Och Linn Ninka som högtalare då också förstås. Fortfarande kär i dem!

Härnäst: Vete sjutton. Nu låter det bra. Men jag känner mig själv nog för att veta att jag aldrig lär stanna upp helt. Ett till Klout nån gång kanske, och gå aktivt, fast då känns det som rummet ska ordnas upp lite också. En tolva som vinylsvarv kanske? Hursomhelst, det ligger i framtiden. Här och nu är jag nöjd - jag spelar musik och njuter.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/09/11 15:50:00

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/06/06 :  23:36:16  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply

Snygga högtalare må jag säga, bara en fråga: Har du vinylsvarven där jämt? Tycker skivan under ser lite tunn ut.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/07 :  11:09:17  Show Profile Send Kraniet a Private Message  Reply
varför inte köpa en beggad genki? suverän cdspelare

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:30:34  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Cornus, tack, ja jag är mycket nöjd med högtalarna måste jag säga...

Angående vinylsvarven så står den sådär tills vidare iaf...nästa vecka ska jag köpa ett riktigt rack att ha prylarna i, så då lär saker och ting se bättre ut. Hur mycket skillnad gör vet jag inte iofs, jag tror att spelaren är en rätt rejäl flaskhals för välljudet i sig som det är...

Kraniet, Genki står högt upp på listan över spelare som ska undersökas ja.
Genki, Mimik, Cairn Fog, Quad 99CDP, Arcam FMJCD23T...är väl de som jag helst skulle vilja lyssna på för närvarande.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/06/08 :  12:52:09  Show Profile Send kentkreitler a Private Message  Reply
Du borde även slänga ett öra till Classé om du ska lyssna på CD.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:34:10  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
kentkreitler ja...tyvärr har inte Hifiklubben här i Uppsala Classé

Det får bli en sväng förbi deras butik(er?) i Stockholm under sommaren. Classé för max 12k tror jag blir tajt dock...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/08 :  18:48:29  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Ja på cd-sidan finns det mycke att göra. Som studentanläggning är den dock mycket trevlig. TV på rummet behövde jag aldrig. Den skulle jag kasta ut om jag var du.
Jag lovar att det är det bästa gratis tweaket just nu!

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/06/08 18:49:44
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/08 :  19:19:03  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
TV:n åker faktiskt bort från platsen mellan högtalarna redan ikväll eller imorgon... Tar nya bilder då!

Jo, det finns en hel del att göra på CD-sidan - MEN: DV-646:an skäms inte för sig faktiskt! Den får spö av spelare som kostar mer än 5k, men under det strecket konkurrerar den finfint, tycker mina öron. Men visst, i framtiden kommer den endast användas som DVD-spelare...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  12:59:27  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Såja brumel, första tweaket avklarat.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:12:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Ayn,

Trevlig anläggning ... Vad använder du för signal- resp. högtalar-kablage?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:46:51  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Gillar bilden på Linn Ninka...
Ingen tvekan om att fotografen är förtjust i sina högtalare...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:18:49  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
neriks, tack

Högtalarkablar är Linn K400.
Jag läste lite om dina funderingar kring högtalarkablar, och håller med om det mesta. Innan jag hade dessa körde jag med noname-kablar för 20 spänn metern eller något (inte för att pris och prestanda alltid hänger ihop, men det ger väl en fingervisning) och när jag hade K400 på hemlån tyckte jag inte att det var en fasligt stor skillnad, även om den skillnaden jag hörde naturligtvis var till K400:s fördel. Utseendet på K400 däremot är väldigt sött dock
Nu när jag haft dem ett tag tycker jag det känns som att ljudet låter mer avpänt och "rätt" - det är omöjligt för mig att peka på vad exakt som skiljer egentligen, och vem vet, det kanske är placebo-effekt, men vad det än är så upplever jag skillnaden som en förbättring och då är jag nöjd

Som signalkablar kör jag faktiskt vanliga lakritssnören.
Hade hem Linn Black Interconnect för att jämföra och kolla om lakritssnörena gjorde bort sig helt. Samma sak där som med högtalarkablarna - det var inte mycket skillnad som jag upplevde det, även om det som skiljde ju var till Linn-kabelns fördel. Främst anslaget på pianon och gitarrer kunde jag märka det på. Blir ett byte efter jag bytt CD-spelare...som det är nu känns det som att just kablarna inte är den stora flaskhalsen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:24:14  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Gillar bilden på Linn Ninka...
Ingen tvekan om att fotografen är förtjust i sina högtalare...


Timbre, man tackar... Det var ju inte helt fel håll att få komplimanger om foto från om man säger så.

Du har alldeles rätt i att jag är mycket förtjust i mina Ninka De låter ungefär lika majestätiskt som de ser ut på bilden. Det var kärlek vid första ögon/öronkastet och förälskelsen har inte gått över än...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:05:14  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Hur mycket gick bänken på? Ser rätt najs ut.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:06:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jag köpte bänken privat för tusen spänn. Egentligen hade jag tänkt vänta, men nypris för denna är 2500 och bättre deal hade jag nog inte fått på ett bra tag, så jag kunde inte låta bli

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:47:27  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
HeHe...Såg att du har samma matta som mig men min är vit istället för blå.

Jäkla skitmatta att städa annars är den nog ganska Hifianpassad!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:49:57  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
MaxMartin, mattan är en mardröm! Men den är tokmysig när den är dammsugad och fin, så på sätt och vis är det nog bra att ha den...ty jag städar oftare nu än innan jag köpte den

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:10:32  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Blev ju synnerligen homogent det där.

Bravo
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:59:38  Show Profile Send Gynter a Private Message  Reply
Jasså det är till att ha fått hem skapelsen nu... Hoppas det låter bra nu då. Får se om vi skulle kunna ta en miniträff snart...

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:20:10  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
Studentstadens gulrandiga tapeter och betongväggar så öronen blöder.. nästan så man känner sig hemma


Hur har du det med akustiken i rummet?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:20:21  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Gynter, japp, det tog ju sin tid innan jag fick den, men nu när den är hemma borde man kunna ro ihop en liten lyssningsträff snart Ikemi+Callisto+N804 ska bli kul att lyssna på.

jhnmn, akustiken i rummet är det sisådär med. Det är svårt att göra så mycket med ett rum som är 16m2 och i det närmaste kvadratiskt...
Det jag gjort är i princip att se till att placera en välfylld bokhylla bakom lyssningspositionen, och lyssningspositionen är då nån dryg meter ut från väggen för att slippa de värsta resonanserna.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:29:02  Show Profile Send Gynter a Private Message  Reply
Japp det blir säkert kul... jag ser även fram emot ditt Linn system efter allt man har läst! Skulle vara kul att bilda sig en egen uppfattning.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:06:21  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Måste bara skriva lite om hur det låter här hemma Tyvärr har jag mycket att göra både i skolan och på fritiden, så det har inte hunnits med så många lyssningstimmar som jag skulle vilja. Har fått ta till småtimmarna de senaste nätterna istället...

Det är så svårt att beskriva upplevelsen, så jag säger istället så här: i förrgår en bit in på kvällen skulle jag lyssna på en låt från en skiva. En dryg timme senare hade jag istället lyssnat på hela skivan från start till slut - av bara farten! Det fanns liksom aldrig någon anledning att stänga av, inte avbryter man en konsert som är i full gång?
Det är nästan jobbigt att slita sig från fåtöljen och sluta lyssna. Ikemin spelar med en så självklar pondus att man liksom inte behöver sitta och 'oroa' sig eller vad man ska säga - det är självklart att den drar ut allt från CD-skivan på rätt sätt så att man inte missar något. Förut kunde jag tycka då och då att 'wow, det där instrumentet kändes ju nästan som på riktigt' - så är det hela tiden nu! Det känns med ens fånigt att ens ifrågasätta att det skulle göra det på något sätt.

Så nu återupptäcker jag skivsamlingen. Hittills har jag inte fått lust att stänga av en enda skiva innan den tagit slut...

En väldigt läcker sak var en låt med inslag av klassisk orkester som jag lyssnade på - en oboe och en flöjt turades om om att ta solostämman, och det var fullt tydligt att oboespelaren satt till höger om och strax ovanför flöjtspelaren! Har sett folk skriva om liknande upplevelser, men har aldrig hört det själv - eller rättare sagt, nog hade man kunnat ana att det var så tidigare, men nu är det helt självklart - mycket läckert som sagt! Livekänslan ökar betydligt.

Nu är det dags att lyssna på några fler skivor. Tjipp

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/02/19 00:07:39
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:08:38  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej!
The Be good Tanyas- China Town. En sån skiva, ett måste! Har du några fler tips om liknande musik?

Mitt tips blir kvinnan som var med i uppstartsfasen av ovan nämnda grupp, du kanske känner till henne- Jolie Holland. Hon släppte albumet Catalpa 2003 och det bjuder på intim, genuin och, en underdrift, stämningsfylld musik.

Anläggningen verkar vara riktigt najs också, ninka är en synnerligen stilren skapelse. Själv också student för den delen, mitt musik- och hifiintresse har sommar- och extrajobben att tacka.

Mvh/ Micke
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/11 :  15:49:37  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nytt var det här. Bilder på första sidan. Måste fota lite mer - Klout är en BEST som förtjänar att visas upp!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/11 :  16:35:37  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hur stor blev skillnaden från majiken medans prylarna är "färska" ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000