HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 marens
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/27 :  17:44:23  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Här viker man ut sin stereo med lite närbilder.

Hembyggda högtalare. Obehandlade än så länge. Kom med förslag på en fin färg.

bakom


Rotel RA-02
Yamaha CDX-596
Yamaha MDX-596 (edit: som är såld)
Denon TU-215RD


En bra, men dammig, multifjärr.


Kvällslyssnar med Sennheiser HD-590

Edited by - marens on 2004/07/21 18:51:10

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/27 :  18:50:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Läckert!

Varför inte marinblåa? Passar med Roteln!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/27 :  19:31:54  Show Profile Send matson a Private Message  Reply
Oljad ek och aluminium är ju snyggt, om du orkar fanera....

Annars svart!

Intressant baselement för övrigt!(diskanten med, men det visste ju "alla" redan)

Mvh
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/27 :  20:44:40  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Ser att du har rätt radiokanal inne på tunern!

Vad är det för hörlursförstärkare du har byggt??
Snygg och enkel design! du kanske skulle tjäna på att använda en bättre signalkabel? men du kanske inte tror på sånt? =)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/06/28 :  00:11:53  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Hej marens,
Kan Du berätta lite om högtalarna? Element, filter, lådan.
Jag har vänt 180 grader terminalplattan på mina högtalare för att kablarna som ansluts underifrån inte ska behöva böjas. Kanske en tips?
Dimitri
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/28 :  04:58:20  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
quote:
Varför inte marinblåa?
Byggde ett par mörkblåa förut en gång och tröttnade lite på den färgen. Men någon sorts blå kanske. Annars funderar jag på grafitgrå eller nåt ljust pastellaktigt. Ek är ju sjysst iofs, fast jag är nog rädd för fanér tror jag.

quote:
Ser att du har rätt radiokanal inne på tunern!
Självklart.


quote:
Vad är det för hörlursförstärkare du har byggt??
Snygg och enkel design! du kanske skulle tjäna på att använda en bättre signalkabel?
Tack! Det är med buffertkretsar och op-först från burr brown. Bara ett enkelt steg med förstärkningen 1 som är kopplat från pre out och fjärrstyrt (med fördröjt tillslag för lurarna) från förstärkaren via 12V trigger. Ska testa med andra kablar, men ljudet upplever jag är så pass bra att jag inte direkt saknar något faktiskt. Tror inte kablarna begränsar så mycket i detta fallet, in-impedansen är typ 100kohm dessutom och det hörs inget brus i lurarna eller nåt sånt.


Dimitri:
quote:
Kan Du berätta lite om högtalarna? Element, filter, lådan.
Hej, har berättat lite om dem förut här, inte alla som läser allt iofs. Men jag tar och kopierar det jag skrev i stockholmsträfftråden under bildreportage. http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14902&whichpage=1

Högtalarna är tvåvägs med en Seas H883 alu/magnesium-diskant och en 6,5" Visaton AL170 aluminium bas. Lådan är på ca. 33 liter och är underavstämd. Går rätt placerat ner till ca 25 Hz i ett normalt rum utan att det upplevs som någon bump i basen. Lådan är gjord med tanke på musik som innehåller mycket melodi och "musikalisk information" i hela basregistret t ex drum&bass, så att alla bastoner hörs lika tydligt och bra. Den är gjord i 19mm MDF med en 6mm extra på fronten. Lådan är nästan fylld med tjock skumprofil, med en spalt lämnat mellan basen och reflexröret(på baksidan). Filtret fixar en delningsfrekvens på 2kHz och avrullningen för elementen har "karaktäristiken" 4:e ordningens Linkwitz-Riley. Lite mindre brant för basen för att faskompensera för tidsskilnaden mellan elementen. Filtret inehåller 15 fysiska komponenter varav en sitter "i signalvägen" för basen och två och en halv komponent för diskanten. Känsligheten är 85 äkta dB/2,83 volt och nominella impedansen är 8ohm, 5,6ohm som lägst (vid 2kHz), och de mäter i princip rakt inom 120 grader horisontellt och 30 grader vertikalt. Med någon smal dip här och där på -1,5 till -2dB eller någon liten topp på +1dB. Utanför det är ljudet subjektivt ganska lika vart man än lyssnar så länge man står/sitter/ligger någonstans framför högtalarna.

Råvarukostnaden för båda är ungefär 4500.

Målet har väl varit att få så rent och tydligt ljud som möjligt som går att lyssna på all sorts musik på länge (även på låg volym) utan att man blir för lyssningstrött, samt att man inte ska behöva sitta på samma plats utan kunna röra sig och ändå få bra ljud. Är väldigt nöjd med ljudet om man får säga så. Känns som att nästa uppgradering måste bli rummet i vilket fall som helst.


quote:
Jag har vänt 180 grader terminalplattan på mina högtalare för att kablarna som ansluts underifrån inte ska behöva böjas.
Kontakterna trillar typ ur när jag har dem så. Kablarna är extremt böjliga ändå, multitråd med isolering helt i silikon, så det gör inget.

Edited by - marens on 2004/07/21 16:52:38
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/28 :  10:57:44  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag tycker ändå du ska testa med en annan kabel till hörlursförstärkaren sen tycker jag du ska bygga en diy hörlurskabel till hd590. Det blir bättre!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/11 :  15:41:13  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
ok, marbrink. Nu har jag tetsat med en annan signalkabel till hörlursförstärkaren, RG-62 med biltemakontakter. Det var ingen som helst skillnad i ljudkvalitet. Musiken genom lurarna lät precis lika rent, bra och detaljerat, men framför allt så lät det exakt likadant. Testade även med denna kabel mellan tapeloop kontakterna samt med "originalkabeln" och ingen utav dessa gjorde någon skillnad kopplat i signalvägen (bra tapeloopar mao), inte ens originalkabeln när man använde RG-62 kablage överallt annars.

Tycker faktiskt det låter så enormt rent tydligt och bra så jag vet inte vad det är som skulle fattas riktigt. Jo lurarna har inte så mycket djupbas men det är nog knappast kablarnas fel. Men om någon skulle vilja låna ut sin icke-original hörlurskabel så skulle jag testa såklart.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  15:47:05  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Marens: om du skickar ett PM kan jag säga vad som behövs och hur du ska bygga den. Materialet kostar väl ca 200 kr.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:41:33  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Finländsk isbjörk?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:55:20  Show Profile Send dax a Private Message  Reply
Jag tycker masurbjörk är läckert! Iofs vet jag inte om det går att få tag i lämpliga bitar för fanering.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/07/13 :  04:58:28  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
najs helt enkelt...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/29 :  14:43:11  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
tack!

Färgen blir fylligt mörkgrå med en blå ton samt vita fronttygsramar. Ska börja slipa/spackla/måla...nångång.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:11:56  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Synd på rummet. Marens. Men högtalarna ser trevliga ut. Drum n Bass gillar jag också. Och Djungle. Har lite Goldie.
Mitt färgval hade varit: svart ask.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:45:28  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
marens: Prova att ersätta plåtblecken mellan högtalarterminalerna med lite riktig högtalarkabel istället. Plåtblecken är ofta riktiga ljudförstörare.

Hur gillar du din RA-02 förresten? Tycker du att den låter tillräckligt "fylligt"? Jag såg att vissa testare upplevde den som lite tunn ibland men det kanske inte du håller med om?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/30 :  16:14:31  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Stefan: Roteln låter klangmässigt neutralt vad jag kan uppfatta. Har inte märkt något fel alls på ljudet i den faktiskt. Ingen tunnhet jämfört men andra förstärkare jag haft.

Blecken är rätt bra för de är inte så oxidkänsliga. Jag ska eventuellt löda dit ett par kabelstumpar på insidan sen istället för blecken utifall de skulle lossna och glappa. Jag ska avslöja vad jag har för internkablage i mina högtalare: MDS standard transparent 2,5mm.Den låter asbra.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/21 :  16:01:12  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Hej,

Jag tänkte bara säga att jag är tillbaks från min paus.

Bilderna funkar inte för att de låg hos min gamla internetleverantör men de är rätt gamla ändå.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/21 :  16:32:46  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
fixa igång bilderna igen blev nyfiken på vad alla skrev

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/21 :  16:45:42  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Nä, bilderna är jättekassa, dessutom stämmer de inte. Jag lovar att fota nya bilder när jag får tag i en kamera.

edit:ok då

Edited by - marens on 2004/07/21 16:53:17
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/21 :  18:37:45  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Snygga högtalare! Du måste ha fått dom kapade bra. Jämt när jag bygger blir det ett väldans slipande och spacklande för att få allt rakt... du å andra sidan verkar bara ha limmat ihop allt lite lätt

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/21 :  18:44:14  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Nja, kanterna är lite snea egentligen, men det gick att spackla och slipa ganska lätt iaf, innan jag målade. Jag har använt en vanlig cirkelsåg med en fasttvingad bräda att gå efter. Jag får nog ta och låna syrrans kamera och fota högtalarna och stereon som de ser ut nu. Har ju flyttat en gång redan och ska snart flytta igen så det är en del som förändras. MD-spelaren har jag sålt tex.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:34:21  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Måla dem röda.=) Som mina små tangbandare...

http://www.webresort.net/orthanc/pictures/tangband.jpg

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:11:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Marens: hur mycket väger dina högtalare?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/20 :  22:54:02  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Det har jag glömt. De väger nog runt 20 kilo/st tror jag. Kan återkomma efter att jag har vägt dem men de är inte speciellt tunga iaf. Går att bära en själv utan minsta problem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000