HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

zardoz
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:53:57  Show Profile Send zardoz a Private Message
Skulle uppskatta tips på ett bra prisvärt ljudkort <2k kr

Mvh Zardoz

n00b

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/16 :  17:25:32  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
M-Audio Audiophile 24/96. Helt enkelt ett oslagbart kort för dom pengarna. Ljudkvaliteten är flera resor bättre än vad Creative Labs. Terratec å allt vad dom heter någonsin lyckats producera.
Däremot är det väl inget "Gaming-kort" som stöder alla märkliga saker som EAX o liknande.

Musikbörsen i GBG säljer dessa små underverk för strax under 1700 riksdaler.
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=13613&artno=106011

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/16 17:26:04
Go to Top of Page

zardoz
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:49:58  Show Profile Send zardoz a Private Message
Tack för tipset. Tyvärr funkade inte länken
Vet ni något annat ställe där dom säljs?
Eller annat kort som rekomenderas?



n00b
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:09:11  Show Profile Send Elusive a Private Message
Köp en billig dac (<= 1000kr) + en Creative Mp3+ USB, kör kernel streaming direkt in i DAC:en. Om du vill spela spel på din dator, köp en Audigy 2 kort. Moderna operativsystem fungerar utmärkt med två ljudkort.
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:56:54  Show Profile Send Rollo a Private Message
ST Audio DSP 24 Value. Samma chipset som ovan nämnda M-Audiokort, men lite fler features och inställningsmöjligheter i drivrutinerna. Lite bökig installation, dock. ~1500kr, 700kr för expansionskort med digital in/ut samt midi.

edit: Jam (http://www.jam.se) säljer ett returex med expansion för 1395.

Edited by - Rollo on 2003/08/18 16:58:41
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:57:41  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Snälla, jämför inte Creative Labs skitkort med M-Audio :)
Vi talar om två helt skilda divisoner ju....

Och ja, jag vet vad jag talar om. Som ansvarig för pc-inköp på "ett stort företag" för ett par år sen så har jag testat det mesta, det kan jag lova.

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/18 18:07:31
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:24:10  Show Profile Send Elusive a Private Message
Vecc: Yeah, sure.

Inget kort under 10000kr kan mäta sig med förslaget jag nämnde. Hade du sökt efter utförligare information angående det EXTERNA USB LJUDKORTET (dvs zero påverkan från datorkomponenter) jag nämnde hade du förstått. Kortet är utrustat med TOSLINK In/ut, SPDIF In/Ut, 1 Hörlursutgång (med volymkontroll aka hörlursförstärkare), samt att det arbetar digitalt hela vägen, därmed är det inte limiterat under AC97-standarden vilken samplar om signaler -> 48khz och sedan tillbaka till 44.1khz.

Problemet är att du måste ha en extern DAC, vilket man kan leta upp en för billig peng (< 1000kr).

Ditt M-Audio kort kommer inte ens i närheten.

Förresten, så har kompetens inget att göra med om man är inköpsansvarig "på ett stort företag" eller inte...

a) Fallacy: Appeal to Authority
b) Fallacy: Appeal to Belief
c) Fallacy: Guilt By Association
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:06:28  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hånar du mig, eller är du bara otrevlig? Du kan väl för fåglarna inte vara sansad om du tror ett CL är i samma paritet som ett M-Audio?

Och för det andra så finns det inte ens en hörlursutgång på M-Audio kortet eftersom det naturligtvis är ännu en komponenet som kan störa ljudet.

Kritisera mig gärna, men gör det med god ton så är du snäll.

Och för det sista du sade:
Menar du att flera års kompetens inte räknas?

I vilket sammanhang har du hört M-Audio?

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/18 20:11:00
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:56:53  Show Profile Send Elusive a Private Message
Att Creative ligger bakom produkten jag nämner är av mindre betydelse. Mp3+ produkten är en extern låda med ett antal digitala utgångar som kopplas till datorn genom USB-porten. Det är alltså tänkt att den skall fungera som en transport av en DIGITAL signal till en DAC för att omvandlas till en analog signalkälla. M-Audio lösningen suger för att:

1. Ljudkortet sitter på en PCI-kontakt. IRQ? Nej, tack.
2. Andra datorkomponenter orsakar störningar.
3. Den lilla mesiga DAC:en på M-Audio kan inte mäta sig med en dedikerad enhet.

Du antar att produkten jag nämnde är skit bara för Creative ligger bakom den. Weak.

Om du fortfarande inte förstår kan du väl ta en titt på M-Audios hemsida, och fundera över varför nästan alla prosumer produkter använder sig av USB/Firewire.

Du behöver inte känna dig hånad. Däremot borde du kanske fundera över hur mycket din självutnämnda kompetens egentligen är värd.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:42:36  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Orkar inte tala med otrevliga människor. Hade du haft lite hyfs i kropppen hade jag gjort det, men jag kan inte för mitt liv begripa varför du är otrevlig. Har jag på nåt sätt sårat dig? Har du själv designat dessa kort? Det måste du nästan gjort eftersom jag sårat dig så djupt :/

Fortfarande är det så att M-AUDIO LÅTER EXTREMT MYCKET BÄTTRE oavsett hur mycket mp+ siffror du tar upp. Väx upp, var lite trevlig istället :/

Jag har fortfarande LYSSNAT på i princip ALLA CL's kort & INGET kan mäta sig med M-Audio OAVSETT dina siffror, CAPISCE?

Har du?

Edited by - vecc on 2003/08/18 22:43:06
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:08:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Elusive: Jag har visserligen inte mer än testat M-audios produkter (har faktiskt ett SBlive själv som duger till spel och mp3, funderar dock på att köpa ett M-Audio kort) men de argument du kör med angående hur "fel" det är att ha inbyggda kort håller inte.
Om korten är rätt designade (vilket M-Audios verkar vara) så är det vanligtvis inga problem med störningar och annat(problem med IRQ förresten? Hur gammal dator har du?). Jag jobbar en del med mätkort som sitter i vanliga datorer (korten kostar många gånger mer än datorn) och de enda allvarliga störningar jag lyckats hitta från dessa ligger runt 100 MHz (antagligen från PCI-bussen) och det lär knappast störa i ljudsammanhang.
Jag vet att detta inte går att översätta detta direkt till ljudkort men att avfärda ett kort pga att det sitter i en PCI-plats håller helt enkelt inte.
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:41:30  Show Profile Send Elusive a Private Message
Herregud. Det kunde lika gärna stå Kalles Kaviar på Mp3+ boxen. Poängen är att den agerar en digital utgång.

Så här fungerar det:

Foobar2000
-> Kernel Streaming (ingen omsampling pgr av Win2k/XP)
-> Kalles Kaviar Mp3+
-> SPDIF/Ut
-> Dedikerad D/A
-> Högtalare

Om man inte vill spara 1300kr (Mp3+ boxen kostar runt 500:-) så går det lika bra att köpa ett M-Audio kort och använda dess passtrough utgång. Nu orkar jag inte mer.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:24:39  Show Profile Send Kaleid a Private Message
http://www.musikborsen.se/
Har flertalet M-audio ljudkort billigare än man normalt hittar dem.

Vad tror ni om M-AUDIO DELTA 410? Ett snäpp bättre än Audiophile?

Någon som har erfarenheter av deras drivrutiner? Speciellt i Windows XP...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:38:16  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag måste säga att jag helt är på vecc's sida. Är man ute efter ljudkvalitet utgör Creative inte ett alternativ, inte ens med sin audigy2 ex. M-audios kort är i en helt annan division men de har ett helt annat marknadssegment de riktar sig till. Målmarknaden för Creative är "vanligt pc-folk som vill ha okej ljud". M-audio riktar sig till DJs, hemmastudiofolk med mera.

Soundblaster Live fick stor kritik för att de körde igenom sin bitström genom en DSP istället för att släppa ut den genom sin SPDIF helt intakt. Bitströmmen lät fördjävligt. Jag provade även själv och det lät helt enkelt som musik.

Med sitt audigy2-kort har de skärpt sig betydligt och nu är det väldigt svårt att höra någon direkt försämring. Trots kritiken är signalen fortfarande inte helt intakt. De kör den likväl genom en ful DSP. Varför? Fråga inte mig, fråga Creative.

Vill man spela och klara av 6.1-ljud med mera, så är det Creative som gäller.
Är man 2-kanalsfreak och vill använda datorn till detta, är det m-audio som gäller.
Basta!

Elusive: Har du inte läst våra tidigare inlägg om din attityd? Relax baby.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:00:25  Show Profile Send iffe a Private Message
Är det någon som har provat Terratecs lite bättre kort, typ EWS88 som musikbörsen rear ut nu? Funderar skarpt på det, annars blir det M-audio audiophile. Vad gäller USB så är det väl vad jag har förstått en väldigt "oren" signal (mycket jitter), dessutom funkar tydligen USB-ljudkort dåligt om man vill spela både upp och in samtidigt (dålig bandbredd). Har man en separat DAC så måste ju signalen skickas och klockas om, vilket väl också borde leda till mer jitter. Så rent teoretiskt borde det vara bättre med en schysst DAC redan på kortet.

Edited by - iffe on 2003/08/22 23:00:24
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:10:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan ingen moderator flytta över den här tråden till sektionen där den hör hemma?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:40:19  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag tror ni missförstod Elusive.

Jag har ett M-audio audiophile 2496 och är väldigt nöjd med det, bland annat på grund av schysst ljudkvalitet och låg latency. Men vad gäller ljudkvaliteten så slår M-audio-kortet inte en extern DAC. Det finns det inte många ljudkort som gör överhuvudtaget eftersom D/A-omvandlare överlag är mycket bättre i CD-spelare eller externa DAC än de inbyggda som ljudkorten har.

Vad han menar är alltså att istället för att använda ljudkortets egna D/A-omvandlare, så för man ut de digitala signalerna direkt från datorn, utan att gå vägen via ljudkortets D/A-omvandlare, till den externa D/A-omvandlaren som jag tidigare sa ofta håller en mycket, mycket bättre kvalitet än de D/A-omvandlare som ljudkorten har. Eller varför inte köpa en förstärkare som har digitala ingångar?

Go to Top of Page

fonzeka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:45:17  Show Profile Send fonzeka a Private Message
Tack för tipset Elusive, har precis beställt en Creative Mp3+ USB nu.
Kommer bli perfekt till min lilla Shuttle

Less is More
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:36:57  Show Profile Send orthanc a Private Message
Själv skulle man vilja ha ett M-audio 1010LT..=D Vad det gäller SB A2 så kan jag bara säga att jag var nästan mera nöjd med ettan. Använder bara digitala utgången till min aktiva högtalare. Visst finns det kaliberingmjukvara osv till SB A2 men jag tror minann att jag gillade SB A bättre.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:51:38  Show Profile Send Kaleid a Private Message
En ny recension på Audigy 2 Platinum EX, Creatives "värstingkort":
http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-platinum-ex/index.html

Inget vidare bra i mätningar

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:52:20  Show Profile Send gardd a Private Message
Det är styrkor och svagheter hos båda "lägren" som vi kan sammanfatta i:

1.Creative med flera - bra för spel och redigering på skoj
2.M-audio med flera - inte lika bra för spel med bättre på redigering, utgångar, hemmabio, etc pga bättre ljudkvalitet.

Terratech och Hercules hamnar någonstans mellan punkt 1. och 2. De är inte riktigt lika vassa på spel som Creative, men de har ofta lite bättre ljudkvalitet. Dessutom är de mkt billigare än Creative.

Innan jag köpte mitt Creative Audigy2 Platinum eX hade jag ett Hercules Game Theater XP 6.1. Funkade kalasbra och var billigt. Dessutom fick man med en breakout-box!!! Tyvärr var man tvungen att boota om datorn när man ville aktivera spdif-passthrough, så jag bytte till det dyrare A2 eX istället... Hade det inte varit för den lilla (men för mig viktiga) detaljen, hade jag behållt Hercules-kortet.

Zardos: Eftersom du skriver ordet "prisvärt" och <2000kr, så är min rekommendation till dig: Terratech eller Hercules. Har du speciella krav, får du omformulera frågan och ge oss utökad information.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/28 12:54:48
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:11:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr har inte M-audio revolution 7.1 någon S/pdif utgång annars hade det nog varit en bra kompromiss mellan spel/bra ljud.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:18:42  Show Profile Send d_kay a Private Message
foobar2000 <- bra
Audiophile <- bra digitalutgång. Jo det finns faktiskt olika bra sådana. Samt har ASIO drivrutiner vilket kan vara praktiskt (ingen direct kernel streaming behövs)
IRQ sharing kan bli problem faktiskt, men oftast ifall man vill köra med låg latency, vid inspelning och sådant. Det finns även kompatibilitetsproblem med vissa Athlon chipset.. Och slå för guds skull av PCI bus mastering på grafikkortet!

Creative trodde jag alltid körde med 48Khz samplerate converter(både på analog och digital utgången)?.
Jag vet inte hur bra digitalutgång Creative Mp3+ har, men med tanke på priset så borde risken för en hög grad av jitter i utsignalen avskräcka. Och speciellt ifall du har en 1000kr DAC utan FIFO buffert som kan minska problemet.

Jag har kollat in allt det här pga att jag tänkte bygga en HIFI MP3 Jukebox så småningom. Dessvärre tycks man inte kunna bli av med jittret helt hur man än bär sig åt. S/PDIF har det problemet att klockan utvinns ur signalen, och det ställer till problem när man skall synca klockan i DAC'en med klockan i sändaren...

Jag får vänta på I2S eller SDIF utgångar på ljudkorten...

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:17:28  Show Profile Send orthanc a Private Message
f95toli: M-audio revolution 7.1 har väl s/pdif??? Fast i RCA-format? Rätta mig om jag har fel.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:33:16  Show Profile Send Grillen a Private Message
japp, det finns en coax-kontakt på det. jag väntar på mitt från musikbörsen...
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/28 :  18:24:10  Show Profile Send Elusive a Private Message
Eftersom tråden gick åt helvete pgr av mina, vad som i efterhand verkar vara, något ogenomtänkta inlägg kanske jag kan utveckla diskussionen ett par steg.

Produkten jag nämnde är enbart en liten teknikalitet för att kunna lösa problemet med digitala utgångar, något de flesta ljudkort för vanligt bruk saknar. Att produkten dessutom är en extern liten box som kopplas till datorn via USB är bara en av alla fördelar, tex så använder FreeBSD/Linux/Win2000 och därmed väldigt enkelt kan använda ljudkortet utan strul med drivrutiner.

Jag försöker inte påstå att Creatives produkt är på något sätt bättre än M-Audio Audiophile 24/96, utan vad jag försöker få fram är att en konsument som är intresserad av få ut bra datorljud kan lika gärna köpa ett billigt ljudkort med digitala utgångar och koppla in en extern DAC. Audiophile kortet har utmärkt ljudkvalitet men skillnaden mellan en dedikerad DAC och den som återfinns genom ljudkort är långt större än man vill tro.

Personligen använder jag datorn som en musikhub, har rippat alla mina skivor och skrivit ett par program som gör att jag kan använda en fjärrkontroll (ATI Remote Wonder). En TOSLINK-kabel är kopplad till en Cambridge DAC som vidare förmedlar en analog signal mitt hifisystem.

Om man redan använder ett Audiophile som rekomenderar jag ändå att man kopplar in en extern DAC. Bra blir bättre.

Vidare så känns det rätt meninglöst att efter fyra inlägg i en och samma tråd fortfarande läsa käbbel om ljudkvalitet hos Audigy eller andra av Creatives produkter. På den lilla dosan jag talar om finns det en liten switch "Digital/Analog". Om kopplar in sin stereo via vanlig RCA och använder "Analog" läget låter det skit, då Windows ljudmixer resamplar signalen för att vidare låta den analoga delen hos ljudboxen sampla signalen från 44.1 -> 48 -> 44.1khz. Naturligtvis låter det skit.

Växlar man över "Digital" läget kopplas enhet från (som virtuell USB-Enhet) och koppla in en andra gång som en dedikerad digital enhet. Alltså fungerar varken RCA utgångarna eller hörlursutgångarna utan vi snackar 100% digital signal. Det extra intressanta är det verkar som om den digitala signalen inte resamplas då jag har provat att göra ett S/PDIF looptest, alltså spela in en signal och loopa den, spela in och därefter jämnföra som vad som ändrats. Liknande mätningar har utförts och de verkar stämma överrens med mitt resultat.

Ultimata uppsättningen?

1. Ett ljudkort som kan arbeta efter en extern klocka via S/PDIF insignal.
2. En dedikerad DAC som har S/PDIF utgång för att överföra klocksignalen.
3. Manella inställningar på DAC:en för att ställa in klockan, samplerate etc.

But, as always better products are coming...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000