HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Elegant danska i underkläder, nu med text!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:24:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Detta är en kopia av Marcus_ec smarta idé. Har inte tid med text nu men det kommer att kompliteras under dagen, håll tillgoda med bilderna sålänge och nej min hand är normalstor

Kontinuerlig effekt:
2*100w @ 8 Ohm
2*200w @ 4 Ohm
2*350w @ 2 Ohm

Lite fakta:
Förstärkaren har 4st sluttrissor på kanal av fabrikat Sanken. Även strömförsörjningen är väldimensionerad med ett lytpaket på 116000 microfahrad och en ringkärnetraffo på runt 1000 VA. Förstärkaren drar 130w i tomgång och 1000w vid max belastning. Det finns 5 ingångar varav en är balanserad, även en tapeout utgång finns. Tyvärr saknas preout..

Förstärkaren är även utrustad med en smart, flashminnes uppgraderbart, menysystem. Här kan man ändra start volym, max volym (otroligt bra på en fest) och displayens ljusstyrka. Man kan även namnge ingångarna, det finns båda små och stor bokstäver, siffror samt ett antal specialtecken. En annan smart funktion är att man kan göra om ingång 3 till av-input. Då kopplas förstegsdelen bort och man kör Calliston som rent slutsteg, väldigt praktiskt om man vill integrera stereon och hembioanläggningen.



Här ser vi den dansk damen possera helt påklädd. Det är en bastant dam på 18 kilo, med måtten 48*15*42 cm (b*h*d).




Här ser vi den berömda gripen som hon är utsmyckad med...






Fronten är läcker men otroligt kåt på damm, det gäller att torka av ganska ofta...







Här syns armadan med ingångar, samtliga av mycket god kvalitet. Högtalarkontakterna är bland de bästa jag stött på och är "made in house". De tar både gafflar och bananer.






Bak vilar förstärkaren på denna ensamma spik, fram är det två stora gummi kuddar.







Tror bestämt vår danska börja komma i stämning, har syns det fjäderlätta ytterplaget liggandes på golvet.




Avklädd i all sin prakt blottas hemligheten bakom det underbara ljudet......








Här syns det övre paret sluttrissor på höger kanal. Det undre paret sitter rakt under. Kortet är alltså speglat i längsled mitt i kylflänsen.






Transformatorn är verkligen stor, blir lika häpen varje gång jag ser den. Den förefaller alltid var större än jag mindes.





För att få lite perspektiv så har jag här lagt en cdskiva på den.




Som sagt, jag har normalstora händer.








Här ser vi den microprocessorstyrda volympoten. Det är en bluevelvet från ALPS, en ganska vanlig syn i dagens förstärkare.




Till sist en av de två inbyggda kylflänsarna. Förstärkaren blir riktigt varm efter att ha stått på ett par timmar, nära brännhet.



Detta var en liten presentaion av min förstärkare som jag planerar att ha kvar i ganska många år. Får väl bli tyngre kombi från Gryphon i framtiden men just nu sitter jag väldigt nöjd.


Verkar finnas lite snedvridana uppfattningar om att Gryphon låter varmt slött och blött, detta är emellertid fel. Förstärkare har en jädra attack i ljudet men ändå med ett värme innehåll. En Plinius 8200 låter som en sovande blåval(!) i jämförelse. Nej, det låter rappt och med bra attack och dymanik, en förstäkare som verkligen sätter fart på musiken.

Highend in one box!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/25 22:59:49

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:36:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Striptease!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:54:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Är man jätte elak om man tycker att högtalaranslutningarna såg lite billiga ut???
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:58:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Nja, det är man väl inte. Faktum är att Gryphon inte hittade några som dög och gjorde dessa själva. Stora solida och lätta att jobba med. Samma högtalaranslutningar sitter på Antileon.

Kan hålla med att de ser lite klumpiga ut min inte direkt billiga (kanske bara för jag ratta på dem)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:05:05  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Klart kul "läsning" att se olika elektronik utan och innan... saknar dock en bild på fjärren...och lite beskrivande text...gärna lite om vad utrustningen erbjuder...inte ljudmässigt utan mer "funktions"möjligheter...när du får ork till det...

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/09/25 13:28:29
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:07:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Fasingen, fjärren missade jag ju, kommer senare. Text och beskrivning kommer ikväll måste kila till universitet nu.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:36:10  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
Galvaniserad plåt i chassiet är ju lite B om man ska vara kritisk.
Måste hem och kolla om det är så Adagion också (har för mig det)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:45:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Japp lite B är det allt. Om man skulle använt alu. så hade det nog blivit för tjockt. Annars tycker jag den är ganska omsorgsfullt byggd. Att den sedan piskar Krells integrerade gör ju inte saken sämre

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:07:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ett par bilder på fjärren också. Helt gjord i aluminium och funkar även om man riktar den bakåt, så ska en fjärr funka.




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:19:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Firmafest på designavdelningen..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:19:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Hmmm... Okej, men får man plats med spadar i de högtalarkontakterna?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:34:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Får plats med spadar? Jo det är absolut inga problem. Problemet är snarare att centrumpinnen är så pass grov att spadarna inte når om. Med Nordost´s gafflar är det dock inget problem.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:34:50  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Fjärren var läcker! Tur bara att man inte har många funktioner som styrs via fjärren....hade blivit en väldigt lång fjärr

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/09/25 14:36:20
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:00:43  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
En Plinis 8200 låter som en sovande blåval(!)


Va i sjutton!?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:16:54  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Snygga bilder av "hjärtat"
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:18:18  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Bilden på nätdelen säger mer än tusen ord .....tänk på att det är en 100 wattare!!!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:52:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
"The Callisto is rated at 100 watts into 8 ohms, and I’d say that was extremely conservative. These must be the hardest-working watts in audiodom, because they sound like twice as many! The bass was way down and solid, the mids smooth, and the highs pure. Carey’s voice was sweet, with subtle nuances, but not overshadowed by the instruments. The Gryphon sorted everything into perfect harmony and balance. It had an immediacy and accuracy that created the sense of a live performance. The imaging and soundstaging were awesome, totally three dimensional."

Hela recensionen finns här:
http://www.positive-feedback.com/Issue1/gryphon.htm

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:06:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Har jag missförstått det hela, men 1000VA är inte extremt mycket eller..?
Obs inte meningen att störa tråden som för övrigt är väldigt trevlig..

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/09/25 17:11:56
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:13:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tja, allt är ju relativt, för en 100wattare är det stort. Tror den är lite större än 1000VA dessutom. (VA=volt*ampere=effekt).

Jag har aldrig sett en större traffo i en hundrawattare iallafall.

"The KAV-300iL employs eight output and four driver devices per channel to deliver enormous output current capability and assure long-term reliability. The voltage gain stages use Krell Current Mode discrete Class A, direct-coupled, fully complementary circuitry. The power supply features a massive 800 VA toroidal transformer with 55,000 microfarads of filter capacitance to ensure huge power reserves."

Calliston har en större kondensatorbank (116 000 microfarad, vilket är nästan dubbelt så mycket som 300iL:en har) och en större transformator än Krell:en och denna är ju en 200w:are. Krell är ju inte direkt kännt för att underdimensioner, resten får du räkna ut själv.

Trevligt att du tyckte tråden var trevlig i övrigt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/25 17:17:27
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:22:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Advantage Thor har 1800VA...visseligen en 150 wattare.

Ja tråden var trevlig. Jag får nog åka hem och ta isär mina oxå..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:26:41  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
quote:
Firmafest på designavdelningen..

Men cool va den




Bra reportage!

Vad får man då lägga ut för denna danska?

/Sudden
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:27:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
1800VA är mycket stort, Thor verkar var en seriös maskin till ett bra pris.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:31:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Bra reportage!

Vad får man då lägga ut för denna danska?

/Sudden


Tackar, det värmer!

Om man vill ha en ny danska som ingen annan fingrat på får man i dagsläget lägga upp 52900:- Inte billig men hon sjunger vackert!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:32:46  Show Profile Send Sudden a Private Message  Reply
Kostar det så smakar det.
Eller hur är det man brukar säga?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:33:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Typ fast tvärtom

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:13:53  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply



Ja det säger väl allt...

Krell 200 watt vs. Gryphon 100 watt
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000