HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rolfens anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2009/10/22 :  10:24:35  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Jag blev lite smått förälskad i min Pioneer PD-S707 så jag bestämnde mig för att försöka skaffa något liknande till bioanlägningen. Efter lite letande dök en fin storebror upp till rätt pris. Så nu är jag ägare av både en Pioneer PD-S707 och en Pioneer PD-S06

Dom är rätt lika på utsidan (bortsett färgen) men insidan skilljer en hel del. PD-S06 här dubbla nätdelar och en annan typ av DAC än PD-S707. Dessutom har PD-S707 bara en optisk digital utgång medans PD-S06 har både optisk och elektrisk. Även chassit skilljer PD-S707 har dubbel botten och PD-S06 trippel, PD-S707 väger 7,2kg och PD-S06 10kg.


Även Pioneer kunde bygga snygga saker en gång i tiden. Deras nuvarande look med spegelblank plast är enligt mig både ful och ruskigt opraktisk.


En liten skillnad på framsidan är att PD-S06 har dioder ovanför play och pauseknapparna vilket PD-S707 saknar. Konstig besparing!


PD-S707 har bara en optisk digital utgång medans PD-S06 har både optisk och elektrisk. Bägge spelarna har fått strömkablarna utbytta mot jordade.


Fjärrarna har olika knapplayout.


PD-S707 insida


PD-S06 insida

Snygga och hyfsat rejält byggda spelare som nuförtiden kan fås för kaffepengar. Me like

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2009/10/22 :  18:08:37  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Slutligen en bild på vad allt egentligen handlar om - musik.


Sovrumsriggen (Pioneer PD-S06 CD-spelare, Entech Number Cruncher 205.2 dac och DENON DRA-F102 receiver) plus min CD samling som nu fått komma ur sin skamliga plats i garderoben.
OBS hyllan är inte riktigt så sne som den ser ut, det är en kombo av dåligt objektiv och skuggor som åstakommer det mesta.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/10/22 :  21:24:41  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Trevliga bilder på Pioneer PD S707 , har själv en sådan som jag köpte ny för länge sedan, tror att jag ska behålla den, man får inte mycket för den i dagsläget :)
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/23 :  10:53:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Väldigt trevliga grejor! Fåg man fråga hur mkt. du fick ge för Pioneer-spelarna?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2009/10/23 :  15:02:46  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Visst får du det: 1000kr för PD-S707 och 1200kr för PD-S06 vilket jag tycker är riktigt överkomligt. För tusenkronor får man en ruskigt plastig ny DVD-spelare som kanske låter bra men tar en evighet på sig för att ladda en CD.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/23 :  15:39:50  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Rolfen

Jag läste en formulering i början typ att alla ser ut att ha så högpresterande system. En lite historia; jag har jobbat på en hifi-affär och varit på hemma-hos-besök hur mycket som helst för att hjälpa, tycka och komma med råd. Det är långtifrån alltid som prislappen på systemet säger hur grejjorna låter. Rum och annat runt om kan vara så illa att hela anläggningen känns totalt förfelad. Dom saker jag tittat på på Dina sidor här känner jag för det flesta till och det inga trista grejor, utan kan låta riktigt, riktigt bra om bara det övriga finns med. Som sagt, kunskap är mycket värdefull och kan många gånger få en budgetanläggning att spela omkull dyr-hifi om man vet vad man gör... Mycket trevligt på Dina sidor, måste jag säga!!!
Vidare är ålder relativt. Idag köper Du saker med DAC-chip som är högspec, för det kan man sälja grejjor på. Men få kan numera värdera hur spänningsmatning och hur analogsidan är byggd. Och om man bygger in en skitbra digital-tolk, men fegar ur på analogsidan, skiter det sig lik förbenat... Det Du har är välbyggt och slår mycket av dagens hifiprylar, trots att digitaltekniken är från igår.

Roligt att läsa om Dina fina grejjor!

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2009/10/23 15:45:19
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:47:05  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Det var några år sedan jag skrev här och det beror på att det inte hänt speciellt mycket med min 2-kanalsutrustning. Men för ett tag sedan fick jag en riktigt klassisk CD-transport av en kompis som slutat lyssna på CD, transporten är en Enlightened Audio Designs T-1000.



EAD T-1000 har en sparsmakad front om man bortser från all text.


Baksidan är om möjligt ännu mera spartansk med bara en ST glass och en coaxial utgång.


Skall jag vara helt ärlig så hör jag ingen större skillnad mellan EAD T-1000 och min gamla Pioneer PD-S06 men det är klart bägge är ju Pioneer i grunden och jag kör bägge genom samma DAC. EAD T-1000 är dock den som får stå framme från och med nu för jag älskar dess fulsnygga yttre och den skönt retroaktiga gröna displayen.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:28:07  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Lika bra att slänga upp lite bilder på nuvarande 5.1 riggen när jag ändå är på gång. Man kan lungt säga att den drabbats av 'downsizing' både på bild och ljud sidan.

När det gäller bilden så har min filmsamling växt så mycket (över 2500 DVD och cirka 500 Blu-ray) att jag inte längre hade plats för den ramspända duken Så projen har ersatts av en 50 tums full HD 3D plasma.
När det gäller ljudet så har jag fått något av en basallergi på gamla dar, tycker basmuller är extremt jobbigt. Så mina Dali 7A Vinyl med tio tums basar som jag ägt i ca: 20år fick stryka på foten och så även min 12 tums Dali subbas. Nu har jag betydligt mindre högtalare.


Mina Dali 2002 som jag hade bak har numera fått flytta fram, oväntat bra ljud i dessa. Subben är numera en liten Velodyne Impact-Mini med ett tajt och mullerfritt ljud. Den har en aktiv 6 1/2 tums bas och en 8 tums passiv bas, går inte direkt djupt men bilr ändå ett fint tillskott till små högtalare.


Dali Ikon Vokal 2 Mk2 heter centerhögtalaren och den har Dali's välkända träfiberkoner och banddiskant. Klangmatchningen med frontarna är oväntat bra men naturligtvis är målsättningen att i framtiden köra högtalare från Ikon serien runt om. Bak har jag nuförtiden ett par Dali R1000 vägghögtalare.


Som bildkälla används nuförtiden en regionsfri Oppo BDP-93 Blu-ray spelare. Underbar maskin!


---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2012/03/18 20:29:09
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/03/31 :  16:01:17  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Jag har fått ett nostalgi sug, i källaren har jag ett par ölbackar med LP-skivor som jag inte har hört på säkert 20-25 år. Det är nog dax att göra något åt det! Jag har ärft en skivspelare av min salige far men tyvär har den tillbringat dom sista 10 åren inslängd i diverse gardrober och föråd vilket har resulterat i att den inte är så bra längre


Största felet är att den har förvarats med strömkabeln i vilket resulterat i ett knäckt kretskort.


Men det har jag fixat med lite snabblim, brickor och undermåliga lödkunskaper.


Ett annat fel är att det saknas något här Men jag har beställt ny nål och en ny rem så snart borde nostalgi suget kunna stillas.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/04/06 :  17:13:26  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply

Nu är skivspelaren på banan igen, ny nål och rem gjorde susen. Kul att kunna spisa vinyl igen, var nog tjugo årsedan sist.


Spelaren är en Ariston Q Deck som jag var med min farsa och köpte på HiFi Klubben en gång i tiden.


Jag behövde ju även någonstans att koppla in den men istället för att köpa en lös Riaa så blev det ett förstärkar byte. Musical Fidelity Elektra E10 som jag importerade från England.


Förstarkaren har även en luringång men anslutningen sitter lite udda, enligt Musical Fidelity är det för att hålla fronten ren. Men det känns mer som om dom kom på att dom ville ha lurmöjligheter efter att dom tillverkat frontarna. Lurarna är ett par Sennheiser HD 598.


Slutligen behövde jag även en plats att ställa skivspelaren på. Det fick bli ett hemmameckat rack gjort av en WOG TV bänk och Ikea's bänkskivor. Snusdosan innehåller mina hörlurar.

Förhoppningsvis kan jag sitta nöjd ett tag nu.....


---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2012/04/06 21:09:45
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2012/04/06 :  19:55:28  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Ser trevligt ut det där Rolfen!

visst är det kul med vinyl?

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/04/06 :  21:12:35  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Ja vinyl är roligare än jag trodde, har till och med beställt ett par nya skivor från Ginza.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2012/04/14 :  15:08:23  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Min Musical Fidelity visade sig vara defekt Den avger ett svagt brummande ljud i högtalarna och eftersom jag sitter så nära dessa så är det ett fel jag inte kan leva med. Troligtvis beror det på två läckande kondingar så tills jag hittar någon som kan hjälpa mig med att byta dom så är stärkaren utvisad till garderoben.


Men jag vill ju inte vara utan musik så det blev ett panik köp av en annan stärkare. Det blev en Denon PMA-1500R MkII. På ett vis kan man säga att min Hi-Fi cirkel är sluten nu, då den första förstärkare jag köpte (år 1987) var en Denon PMA-500. Den byttes 1991 mot en Denon PMA-1060 så man kan väl säga att jag är tillbaka där jag började, med en midklass Denon stärkare.
Ljudmässigt är detta något helt annat än min smått försiktiga och rörlika Musical Fidelity, Denonen kör på kraft och styrka. För mitt behov är det en hel del overkill men inte alls otrevligt och det viktigaste är att den är helt tyst.


Ultra High Current MOS eller som vi säger i Göteborg - Gött mos!

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2013/02/09 :  15:47:08  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Det var ett tag sedan denna sida uppdaterades och sedan dess har det hänt lite i vardagsrummet.

Jag har skaffat en Pro-Ject Debut III Esprit skivspelare så att jag kan njuta av LP även i vardagsrummet.



Nålen är en Ortofon Alpha som jag tror egentligen är en Ortofon 510 MkII gjord speciellt för Pro-Ject. Hade varit kul att uppdatera till en 540 MkII.



Som RIAA använder jag en Vincent PHO-111 uppdaterad med en 20VA väggbula efter tips från ett gammalt nummer av tidningen Hi-Fi & Musik.



Slutligen har fronthögtalarna blivit utbytta mot ett par Dali Ikon 1 Mk2. Är nog ovanlig att dessa får vara fram, gissar att dom flesta används som surroundhögtalare men dom förtjänar helt klart ett bättre öde än så. Mycket fint och detaljrikt ljud men dom mår bra av lite stöd från en subbas.

---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2013/02/09 15:59:59
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/02/09 :  17:39:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut Rolfen! Kul att se en uppdatering, du är ju inte sååå frekvent med det!
Snygg svarv!


Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/02/09 :  18:09:05  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Hej Rolfen!

Imponerande hifi- resa du har gjort genom åren. Extremt kul att du har hoppat på vinyltåget dels med en Q-Deck och senast med Pro-Ject Debut.

Du som gillar Amy Winehouse och hennes "Back to Black" måste se till att få tag på denna platta på vinyl. Den låter så mycket fräschare via vinylsvarven.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2013/02/13 :  06:49:11  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Tack för tipset GyroSE, skall leta upp Amy på vinyl.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2013/03/04 :  08:25:07  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Äntligen har jag fått min Musical Fidelity Elektra E10 förstärkare renoverad, nya kondingar gjorde susen, nu är den knäpptyst. Nu åker Denon förstärkaren ut, det har varit ett trevligt besök men en smula overkill för mina behov. Dessutom gillar jag Musical Fidelity's lite mjukare och mer rörlikna ljud bättre.

För att fira Musical Fidelity's återkomst kostade jag på min gamla Ariston Q Deck skivspelare en ny pickup, från en klassiker (Ortofon OM10) till en annan - Audio Technica AT95E


---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2013/03/18 :  13:24:38  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Nu har det hänt lite hemma hos mig igen

Somrumsriggen har fått en ny skivspelare - Ariston RD-60



Bara ett snäpp upp från den gamla men det gick inte att stå emot det priset jag fick den för.



Även DA-omvandlaren är utbytt, mot en gammal värsting - McCormack DAC-1 Deluxe Edition.


Det är egentligen rätt galet att ha detta som andrasystem i sovrummet med tanke på att bara transport och DAC hade ett nypris på över 30000kr tillsammans. Men gammal elektronik har ju som bekant inte mycket värde och känslan av kvalité är störtskön.


Även skivspelaren i vardagsrummet har fått sig en liten uppgradering i form av en bättre pickupp - Ortofon 530 MkII

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2013/03/30 :  19:34:41  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Jag har förverkligat en gammal dröm och skaffat en Ariston RD 40 skivspelare. Ända sedan jag läste om den i Hifi & Musik (Nr5 1984) har jag tyckt att det är en av dom coolaste/snyggaste spelarna som gjorts. Men av någon anledning har jag inte skaffat någon förens nu. Jag börjar få en liten Ariston samling, förutom RD-40 har jag ju kvar både RD-60 och Q Deck. Kanske borde jag försöka mig på att få en komplett Ariston skivspelarsamling

Ariston RD-40


Den har blivit modifierad med en SME 3009 Series II Improved tonarm som gör den både bättre och ännu snyggare. Pickupen är en Ortofon 530 MkII.


Tonarmen har i sin tur blivit modifierad med ett knivlager i brons.


Modellen är den lite finare med steglös justering av hastigheten.

---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2013/03/30 19:45:44
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/03/31 :  16:39:48  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Fräcka gamla Ariston-spelare du har Rolfen.
RD-40 är riktigt cool och fin moddad SME-arm sitter det på oxå

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/06/18 :  09:01:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vilken fin RD-40 Rolfen! Har missat dessa bilder totalt, men desto roligare att snubbla över dem nu! RD-40 är, om jag förstått det rätt, lite picklig att ställa in, för den är väl avfjädrad via benen?

Hur låter de olika Ariston-spelarna? Har de ett house-sound eller varierar det?

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2019/01/11 :  22:34:42  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Det här kan nog vara forumvärldens senaste svar vilket jag ber om ursäkt för.

Ariston har inget eget ljud men eftersom dom flyger lite under radarn är dom ofta ett litet fynd. Hittar man ett bra ex får man bra ljud för små pengar, deras spelare kommer ofta med bra tonarmar från Jelco. Dessutom är deras RD80 urfadern till den suprhypade Linn LP12.

Tyvärr har jag inte längre någon Ariston spelare och jag kommer snart att återkomma här med min nuvarande ner gradering.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2019/01/12 :  12:32:24  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
För cirka fem år sedan dog mitt musikintresse, CD-samlingen hamnade på vinden och tvåkanalsanläggningen såldes. Även den underbara Ariston RD-40 avyttrades men jag kunde inte leva helt utan skivspelare så jag köpte en Kenwood KD-2000 på auktion. Den kostade som en ny bättre LP-skiva trots att den kom med en skaplig pickup (Ortofon VMS-20e Mk2), efter ett rembyte var den klart duglig.

I julas röjde jag hemma och hittade en låda med mina gamla pickuper och blev sugen på att börja använda dom (gör ju ingen nytta i en låda) då tonarmen har snabbfäste för tonarmsskal så är ju byten en enkel sak. Så jag gav mig ut i cyberrymden på jakt efter billiga tonarmskal, under min jakt ramlade jag även på en Standesign skivspelarhylla som jag inte kunde motstå.







Nu kan jag enkelt byta pickup efter humör
Excel MC-100, Goldring 1042, Audio Technica AT95E, Ortofon VMS-20e Mk2 och slutligen Ortofon OM-20


---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2019/01/12 12:53:20
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2019/04/26 :  19:24:02  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Tidigare i år köpte jag en Rega Planar 2 av allas våran Pac. Efter att monterat en Ortofon OM-20 och bytt ut den hemska original filtmattan (enligt mig hör filtmattor hemma på golvet i 70-tals kåkar och på väggarna i sunkiga porrklubbar) mot en korkvariant så var jag väldigt nöjd.

Det enda som störde mig en smula var att undersidan på denna Planar 2 inte var målad, eftersom jag har den på en högt monterad vägghylla så blev detta synligt. Jag började fundera på att plocka isär den och måla den. Men av en slump ramlade jag på en plint till en Planar 3 och den har målat undersida så planerna till en jävligt onödig moddning växte fram. All moddning måste inte handla om att uppnå Hi-Fi nirvana utan ibland får det estetiska övertaget.

Så här såg den ut när jag köpte den (bild av Pac).


Plinten till Rega Planar 3 är 5 millimeter tjockare och har målad undersida.


När jag ändå var igång så bytte jag drivremmen och remmen som håller motorn mot silikonvarianter jag bytte även lagerkulan mot en rubinkula.


Passade även på att byta ändan på tonarmen och montera en motvikt med lägre tyngdpunkt.


Kör fortfarande med en vägghylla ifrån Standesign men har bytt ut original glasskiva mot en mdfvariant. Kände mig inte trygg med en glasskiva på spikes, väldigt lätt att putta av den.


Fötterna byttes till fötter från Rega P7/P9 och min Riaa är fortfarande en lätt moddad Vincent.


Nu är jag nöjd med utseende och egentligen nöjd med ljudet men jag har börjat fundera på en uppdatering till en modernare pickup. Helt klart är nackdelen med att vara en Hi-Fi nörd att det alltid finns uppdateringar att göra.

---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2019/04/27 08:32:59
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000