HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Sony:s system (9/5-bilder från nya lgnheten s.4)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/18 :  00:00:43  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Har hänt stora saker en av de viktigaste länkarna i "hifi-kedjan": Lyssningspositionen!

Kanske inte så många i vanliga vardagsrum som tänker så mkt på det men i korridor blir det lätt lite trångt att få rum med båda en schyst fåtölj och någonstans att sova. Så här har det sett ut tidigare:





Väggen är inte så himla bekväm i längden, nu ser det istället ut som jag har någon sorts tävling i att fylla upp mitt rum men...





Förutom fördelen med att kunna vila ryggen mot något utan att man måste sitta alldeles vid väggen så ser det ju lite trevligare ut också! Soffan är ett storinköp på 150 kr....mkt bättre att spara dyra soffpengar till nya högtalare

"Taket" ovanför ändrade ljudet lite, till det sämre utan soffan men när det kom in i rummet så blev det betydligt bättre igen. Dock misstänker jag att basen av någon outgrundlig anledning tunnats ut ytterliggare, förklaring har jag dock inte men...


www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/18 00:01:25
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:42:44  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Du tror inte att de kommer bli en smula varmt framåt sommaren... ;) du vet varm luft stiger uppåt...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:59:14  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Haha, misstänker att det kommer att bli det. Men det är ju låååångt kvar till maj, och då får jag väl börja sova i soffan då, är ju bäddsoffa iallafall

Eller fixa någon takfläkt då....fast den kommer att komma oroväckande nära sängen då. Äh, ordnar sig säkert när det problemet kommer, på vintern är det snarare för kallt i rummet så då är det bara bra att sova högt upp

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:32:11  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Okej...nu har jag sovit ungefär 1 dm från taket en period, och börjar tröttna lite på det... blir det lätt när man reser sig upp lite hastigt

Hur som helst, har tänkt sänka ner taket ovanför lyssningsplatsen en del, men ljudet blir inte riktigt bra därunder. Ljudet blir bättre om man sticker ut huvudet utanför sängen, men då hamnar man lite väl nära högtalarna. En kvalificerad gissning är väl att det är reflektionerna från taket som försvinner och gör att ljudet inte blir riktigt bra. Sänker jag "taket" så blir det väl förmodligen ännu värre, inte så kul

Kan det stämma att det är det sänkta "taket" som gör att det inte blir riktigt bra? Vad ska man göra åt det? Är det att välja, säng eller soffa med halvdant ljud som gäller? Eller börja spara till lägenhet...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  13:29:37  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Körde själv lite Linn för ett antal är sen.. var riktigt nöjd. Dock behövde jag lite cash till en resa.

Jag körde Tukan - Karik - Wakonda/kolektor och aktiva LK100:or.. Blev lite besviken när jag bytte till Kolektor, upplevde Wakondan som mer musikalisk.

Har du jämfört med Wakonda/Kairn?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:12:54  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Bytte du från wakonda till kolektor? Är inte det en nedgradering? Jag har förstått det så att wakondan är bättre, eller dyrare iallafall.

Har inte jämfört med annan förförstärkare, tycket du att det gjorde stor skillnad? Är mer ute efter nya högtalare just nu, är lite tunn botten tycker jag, så antingen Ninka eller B&W-700-serie alternativt en Rel-sub eller liknande är vad jag sparar till just nu.


www.linnforum.se
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:44:17  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Enligt säljaren var det en uppgradering.. den var helt ny så han kände väl inte sin produkt. (No names). Det var ingen jätteskillnadm kolektorn var kallare i ljudet, mindre känsla.

Vill du ha bas skall du testa Kairn.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:51:43  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Okej....har inte riktigt förstått vad ett försteg gör mer än att det är något mellansteg mellan cd och slutsteg men det kan göra skillnad alltså? Men det kan väl inte trolla med frekvenserna, Tukan går ju trots allt bara till 70 Hz...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/11 :  04:35:20  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Försteget är inte ditt problem. Det är snarare högtalarna. Dynaudio kanske skulle vara passande?
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:45:34  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Självklart får du leta upp större burkar om du skall gå djupare i basen, dock påverkar försteget kontrollen en hel del. Jag har hört Kairn och Wakonda i jämförelse och man trodde att det var olika system.

OK, det var en Klout inkopplad men ändå..

Dynaudio tror jag inte riktigt på, om du inte skall byta fler komponenter.

Men som en vis man sa en gång, testa!

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:41:54  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Samuel: Tack för besöket! Var mycket trevlig fika och musik-stund! Du har stående inbjudan om du inte har något för dig och har vägarna förbi Ålidhem..

Får se om/när det blir någon uppgradering, det ligger ju en hel del sanning i vad ni säger båda två, även om det låter som ett överdiplomatiskt svar :)

Grym avatar du har Tonkis! Rolig och seriös på samma gång..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/11 :  13:26:23  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
"Ordet avatar kommer från "avatara" (sanskrit) och är i hinduisk mytologi en gud förkroppsligad i mänsklig eller djurgestalt."

/Tajger

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/16 :  20:13:57  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Har fått tag i ett par begagnade stativ som är de "riktiga stativen" för mina högtalare, ser ut som några stänger som är ihopsvetsade.



Förutom att de är ungefär hur stabila som helst så behöver jag inte längre oroa mig för att högtalarna ska ramla ner (kanske inte var så troligt men gillade inte att skruva fast högtalarna)...sedan kommer diskanten i mycket bättre höjd i förhållande till lyssningspositionen. Ljudet blev snäppet bättre (så fick jag erkänna att det är skillnad på stativ och stativ då..) men jag fick snabbt reda på att WAF-faktorn sänktes i och med bytet av stativ, allt har ju en baksida

www.linnforum.se
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/11/17 :  10:29:46  Show Profile Send keefan a Private Message  Reply
Jag har ett par exakt likadan stativ. Jag köpte dom för ca 10 år sen i Malmö. Jag gillar dom, men ersatte dom med ett par Empire RC-24 när jag shoppade nya högtalare.

Det var kul att se ett par likadana i ditt system.

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:42:07  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Lägg 50 öringar under om du inte vill ha fula märken i golvet.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/17 :  16:43:46  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Eller om du vill lyxa till det lite, 5-kronor eller rentav 10-kronor.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:07:52  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Ska se hur mycket märken det blir av, men kanske får lägga dit ett mynt eller liknande sedan. Var ju typiskt att jag skänte bort mina spikes-skydd till en klasskompis för ett par veckor sedan..dumt att vara generös

Sedan tror jag att några märken i golvet är ganska mild skadegörelse av korridorsrum, finns betydligt synligare skruvhål längs halva väggarna..

Efter att ha lyssnat igenom lite mer musik måste jag säga att det jag är förbluffad och förvånad över att ett par vettiga stativ kan göra så mycket. Skärpan och klippet i exempelvis trumslag har förbättrats avsevärt och när jag fått dem lite närmare väggen så tycker jag basen ökades på alldeles lagom utan att det blir bumligt. Inte visste jag att mina högtalare presterade sån mellanbas, nästan så jag lagt ner målsättningen att spar ihop till Ninka för ett tag...däremot är jag riktigt nyfiken på hur de skulle prestera med ett till slutsteg och med aktiva kort. 2*Lk140 måste ju driva elementen ganska bra!

N0p: Du får ta med några skivor och komma över och spela lite vid tillfälle..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:10:21  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
keefan: Var bland det mer stabila jag sett. Även om de inte var så tunga som jag trodde (var tvungen väga dem ) måste de ju näst intill kunna användas för att hålla uppe en mindre bil..

Det är ju spikes uppåt på hyllan för högtalarna, gillar inte riktigt att spetsa högtalarna, men jag antar att det fyller någon funktion, har du koll på det?

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/20 :  19:26:34  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Snart är det jul! Eftersom jag var osäker på om jag uppfört mig väl så tog jag det säkra före det osäkra och köpte en julklapp åt mig själv

Så blev det ett par nya småttiga stativare ändå då. Har inte riktigt kunnat besluta mig för om jag ska satsa på golvare eller stativare. När vi var ute på "Linn-träff" hos en bekant tyckte åtminstone jag att det fanns både fördelar och nackdelar med både katan och ninka (linns högtalare för 10 resp 16'). Inte så lätt beslut om man som mig är velig i vanliga fall också.

Då dök det upp ett erbjudande jag inte kunde motstå, såg en annons på ett par Katan och ringde killen. Efter lite diskuterande och surrande så fanns det inte så mycket att göra. Ett par vettiga högtalare till riktigt bra pris kan man ju helt enkelt inte låta bli! :wink:

God Jul Daniel från Daniel helt enkelt

Lite bilder:










Rikligt med kontakter är det åtminstone. En skymt av de måttligt vackra högtalarkablarna också..




Till sist en bild på helheten: Färgerna är väldigt konstiga, i verkligheten är bänken bara lite mörkare än högtalarna...




Eftersom de kom med bussgods så fick jag hålla igen på volymen, ville inte börja med att smälla ur mellanregistren pga kylan..

Hur som helst så i jämförelse med Tukan är det lite mer detaljer, känns som ett litet mjukare ljud också. Kanske klarar mig utan lp-spelare ett tag till! Det enda negativa är ju botten, som lyser med sin frånvaro under mina försöka till Metallica-konserter i rummet. Dock får jag leva med det tills vidare helt enkelt, det mesta annat låter riktigt fint, Zelmanis röst blev ju inte sämre direkt :D Tycker att mellanbasen, exempelvis bastrummeslag låter snäppet bättre också, låter mera bastrumma och mindre dunk. Glömde jag säga att de matchar bänken och är snyggare också... :wink:

Skulle bara ha ett par stativ i svart istället, skulle bli mycket snyggare men till priset jag betalade så kändes det som att det inte var så mycket att bry sig om..

Som komplement ang. metallica så har jag fått tag på en biljett på deras spelning på Ullevi i vår så det kanske blir bas för hela året där nere! Ser redan fram emot det

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:37:33  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Snygga högtalare du skaffat. Framförallt så är de nya stativen snyggare :)

Jag får se när jag kan komma förbi på ålidhem för lyssning. Jag har en kompis där som har en bio med B&W högtalare så vi kan ju titta på film hos honom med :)

MVH samuel rönnqwist
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:58:33  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Jo, stativen är ju riktigt snygga. Dock tycker jag inte riktigt silverfärgen gör sig, skulle helt klart föredra svarta men det är ju detaljer...bara att pm:a och förvarna innan så jag hinner kolla att kaffe finns

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:02:22  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Grattis till de nya burkarna..
Angående stativen så är det inte jättesvårt att måla om dem själv,
som du säger skulle det nog bli ett lyft med svarta stativ

hårda klappar till sig själv är ju aldrig fel
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:31:09  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Har fått lite olika bud om det där med att måla om dem...både att det går utmärkt och att det förmodligen inte blir så bra. Det problem jag ser är att det verkar vara någon form av skiva i plast eller liknande på stativen som ska bättre på finishen eller vad man ska kalla det. Vet inte om den blir så snygg om man sprayar över den eller hur man ska gå tillväga. Kan ju ha riktigt flyt och hitta någon som skulle vilja byta sina svarta stativ mot ett par i silver också, man vet ju aldrig...

Nä, är helt klart nöjd med min egen julklapp! Var lite svårt att slita mig från dem för att åka bort över jul, har inte hunnit eperimentera med placeringen ännu. Får väl säga välkommen till forumet åt dig jag då, det verkar vara din först post här...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/22 :  05:24:21  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis till uppgraderingen, hoppas du blir riktigt nöjd.

Trevligt att Jultomten Daniel kunde den snälle gossen Daniel en sådan fin julklapp.

Bravo
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:32:42  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Tackar för det, jo är riktigt nöjd med dem. Det finns självklart begräsningsar med dem men de kompromisser som finns är sådana som jag helt klart köper just nu. Har inte hunnit finjustera högtalarplaceringen ännu utan ställde i stort sett bara in dem där de gamla stod och testade. Räknar med att det kan bli snäppet bättre men jag har ju ändå en hyfsad uppfattning av hur de presterar. Men men..av nån anledning har man ju en tendens att leta fel hela tiden så förr eller senare lär jag ju ändra något nytt. En snabb liten sub skulle förmodligen sitta fint, tror jag ska försöka blicka utanför Linn där, Katan tycker jag helt enkelt är riktigt bra och det var inget större snack om saken där. Däremot ska jag ta mig en ordentlig titt på någon Rel-sub på rc vid tillfälle, ska sälja mina tukan till någon först bara..får inte plats hur mycket som helst på 19 m2 ju!

Nåja, får önska alla som läst hit ner God Jul nu, hoppas det är lite småunderhållande att titta på några av bilderna och så...synpunkter, åsikter, förslag, lustiga ideer och kommentarer tas alltid emot...på nåt sätt

www.linnforum.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000