HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Besök hos PIA import , aka Mr Accuphase of sweden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:48:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Första gången jag mötte Per måste ha varit för ungefär 20 år sen. Jag var en 16 åring som var galen i Hifi och syrrans dåvarande kille var barndoms kamrat med Per så det var ju helt klart att jag skulle hänga med och besöka affären. Jag måste ha sett ganska fånig ut när jag stövlade in.

Vart man än såg fanns det en massa jättar till högtalare , och lika många olika färstärkare med stora Vu mätare. Det var som att komma in i himlen. Det visade sig att den där Per var ju både rolig och trevlig så det blev inte bättre än att man blev "stammis" på Hificenter.

Pers egen historia började hemma i garaget i föräldrahuset. Där snickrades horn av lite olika modell. Tidpunkten var tidigt 60 tal. Det hela rullade på så med lite hjälp från familjen så startade Malmö hificenter sin verksamhet i början av 70 talet.

Ganska snabbt så hittade Per lite olika högtalar märken som hamnade väldigt nära hjärtat , dessa var Castle och Cabasse. Efter ett par år så blev han via sitt företag PIA generalagent för Castle 1976. Ett par år senare 1980 så tog han även hand om Cabasse. Just Cabasse är ett märke som ligger väldigt högt i kurs hos mig. 1987 så tog Per beslag på elektronikmärket som gav han namnet Mr Accuphase.
Senare så dök även Sugden upp under PIA:as vingar. En helt klart kompetent skara tillverkare.

Tiden rullade sen på och Per blev sakta men säkert trött på det här med att vara affärs ägare. Han var och är mer en som vill sitta och laga och meka med prylar. Det är också ganska mycket jobb vid sidan av som ska fixas om man är arbetsgivare/general agent. Så 1997 gjorde Per slag i saken och sålde hela rasket till sin medarbetare Kenneth.

Så nu fanns där äntligen tid till att göra det man själv vill , bygga högtalare !

Jag har idag varit på besök hos Per för att prata högtalare. Det som genomsyrar det hela är att produkterna ska inte kosta skjortan , det ska spela musik inte inte klinisk Hifi.
Och det ska vara lättdrivet inga monster slutsteg ska behövas mao. Tanken som slog mig ganska snabbt var att hur 17 kan man bygga horn billigt. Inga problem sa Per , bara man gör allt själv. Så fort som man kommer till mer storskalig produktion så kostar horn väldigt mycket att tillverka. För hur man än gör så går det bara att bygga ihop dom förhand.

Dom två modeller Per bygger idag kostar 1/3 av vad fabriksbyggda horn kostar och då pratar vi samma högtalare med samma bestyckning. Den ända skillnaden är att dom fabriksbyggda är fanerade.

Då Per idag är generalagent för Lowther tillsammans med Mirre på Veteranhifi så blir element valet ganska naturligt. Idag så tillverkar Per 2 modeller ur Lowhters högtalarprogram , Fidelio och Academy. Dessa 2 modeller säljer Lowhter själva färdigbyggda men man kan även köpa ritningar och lösa element så man själv kan snickra ihop sina högtalare.

Per ska även inom den närmsta framtiden även bygga dom två större Lowhter modellerna Delphic och Bel Canto. Dom här två modellerna kan man inte köpa ritningarna till. Dom är även väldigt speciella för man kan stämma av dom med rummet. Man gör det genom att man helt enkelt ändrar ändrar hur horngången ser ut. För mer info om Lowther klicka Här



Men att bygga efter andras ritningar är ju kanske inte alltid roligt , att utveckla sjäv är ju det man vill göra. En modell som är under utveckling är Åskar.




Här har fantasin verkligen sprudlat. Bestyckningen är 1st 6½" från Lowhter som heter Dx44 , och en 10" Kevlarbas. Dx44:an sitter i en sluten låda utan delningsfilter , den rullar av själv vid 70- 60 hz , där tar den aktivt drivna 10" vid. Känsligheten på det hela är 97 Db !
Prislappen kommer att hamna på ca 22 000 kr och med den musikåtergivningen som Åskar är kapabel till så är det BILLIGT !
Ljudet är väldigt rappt och med det där sköna mellanreg som Lowther har.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/11/06 00:26:50

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:14:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

såg ut som ALTEC

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:28:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nope , men nästan. Det börjar på J och slutar på L

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:31:13  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Fan vad man saknar Per på Hificenter, han är en hifiguru
för mig med ett stort kunnande och med glimten i ögat.
Intressanta högtalare i reportaget, priser

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:37:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fidelio och Academy ligger på 15 000 respektive 25 000. Du hittar Academy på Hificenter. Priserna i UK är närmare 60 000 för den.
Du hittar hela prislistan på simplyblack.net

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  00:44:58  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
OK synd bara man missade dem på mässan, skulle
ju vara kul att lyssna på dem, verkar vara tunga rackare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/06 :  01:10:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
Johan, korgarna är Altec :)
Sen vet ju inte jag vad det är
för motor och membran för de ligger
uppochned..

kanske JBL 123 eller så...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/06 :  01:47:49  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Tjusigt reportage Johan
Kul att Per är tillbaka i HiFi svängen igen
Det behövs lite profiler på den svenska HIFi himlen


Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  04:40:03  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Trevligt reportage, men boken är på italienska inte franska.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2003/11/06 :  07:48:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tjenare Johan!

Snyggt reportage, TACK!!!!

Det blir till att följa upp dessa, det ser ju riktigt trevligt ut!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:11:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Intressant Reportage!!


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:23:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
NN

Helt rätt , dom är märkta JBL 123 etc etc.

Bravo

Jag såg det imorse Får ändra det senare idag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:42:14  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hej Johan

Roligt att du tar dig tid att visa detta för oss. Mer bildreportage!

Undra en sak; Har du inte NR (noise reduction) på din kamera? Jag ser röda tefat hela tiden bland dina bilder...Visserligen tar bilden längre tid att spara ner men det är värt det tycker jag.

Ha´de

/J

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  15:36:51  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Man kanske skulle besöka Per, något gemensamt besök
för Hififorum

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  17:30:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Max

Det blir tyvärr så när jag kör inomhus med svag blixt o längre slutartid. Allt rött flippar ut. Speciellt dom 2 bilderna från mässan.
Ska ta mig i kragen nån dag o fixa till det.

Larsho

Det är han på tok för blyg för.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:33:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Så du har alltså NR men det funkar inte till fullo?

Jo, ibland kan det vara svårt med att fota. Ask me!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:06:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Så du har alltså NR men det funkar inte till fullo?


he he he he
Jag är inte säker , men röda tefat gillar vi INTE

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:11:38  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Johan

Med lite övertalning så kanske ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:07:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan

Med lite övertalning så kanske ??


Jag ska höra efter men jag lovar inget.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:09:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan

Med lite övertalning så kanske ??


Jag ska höra efter men jag lovar inget.
Men han spelar inte på Accuphase hemma , han har ett par special byggda Cabasse som är aktivt drivna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:21:05  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
OK låter bra, det är Per jag vill träffa först och
främst, inte hans anläggning även om den säkert
är mkt bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:44:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ahaa då missförstod jag dig. Men du menar där han bygger högtalare då ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:52:46  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Javisst, sorry om jag var otydlig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/07 :  01:00:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

jag e läbbigt säker ju

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/07 :  02:06:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
PM for Mr. Bjorklund...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:14:37  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Trevligt repotage!

Lite "skum" design på högtalare, nästan som Rauna, men det är kul att allt som byggs inte är så mainstream!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000