Author |
Topic  |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 15:27:07
|
Hejsan. Jag har spenderat aldeles för mycket tid på andra forum men tänkte nu rätta till det hela. Jag har följande projekt på gång: -Högtalare av typen ML-TQWT -Lådmaterial sandwich 12mm MDF och dämplim -Baffel sandwich 2x12mm MDF + 6mm MDF -Element 5" fullrange -Utseende rak pipa
Jag svarar gärna på frågor och tar med glädje emot kommentarer på kontruktionen och teorin bakom. |
|
Audio Nicke
Member

306 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 15:50:15
|
Välkommen !!! Bilder på bygge är alltid uppfriskand om du har någar För det låter läckert!!!
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 16:28:47
|
Bilder kommer när arbetet kommer igång. Jag skall försöka limma skivorna ikväll och sedan tar det ett par dagar innan det härdat helt och hållet. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 17:47:07
|
Hej och Välkommen Hefty!
Skall bli kul att få ta mer del av dina projekt.
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/13 : 10:46:50
|
AAArrrggh! Jag har hakat upp mig på det enklaste i hela högtalaren... Jag håller på med delningsfiltret och framför allt en "baffel step correction" och vet inte vilka komponenter man skall använda. Eller snarare hur mkt kräm de skall klara? Hur stor effekt behöver motståndet klara? Vilken forma av Induktans skall man använa? Luftlindad spole eller vad? I övrigt har jag limmat skivorna och måste nu vänta ett par dagar innan jag kan fortsätta... |
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 19:29:15
|
Hej igen. Här kommer lite bilder då bygget fortskrider så sakteliga... Här limmar jag skivorna och använder lite spånskivor som vikt.
 Här har jag sågat ut en högtalare. Baksidan är fortfarande väldigt lång och kommer att passas på plats.

|
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 22:42:07
|
True DIY.....både hus och högtalare ! Undrar vilket som har högst WAF....
Fråga....har du sågat bitarna i en kapsåg med klingan i 45 graders vinkel? Eller hur har du annars ordnat de sneda bitarna...?
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 22:58:23
|
Jag och min cirkelsåg är bra kompisar. =) Obs, handhållen cirkelsåg... |
 |
|
Hjelm
Member

553 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 11:13:29
|
Bygga hus är kul! Men det tar en jämrans tid. Tips innan du slår igen väggarna, man kan aldrig ha för många eluttag/dosor. Jag tyckte jag tog till med rör och dosor, till slut ville jag bara skita i dem och dra KULO, men lik förbannat så saknar jag uttag och tomrör på olika ställen. Dra tomma rör och tomma dosor och sätt täcklock på dem bara, man vet aldrig när man behöver dra en antennkabel eller skaffa fler uttag.
F.Ö Jag bugar mig åt din skicklighet med cirkelsågen. Det är så eländigt lätt att det blir snett när man sågar vinkel hur man än gör tycker jag. |
Hjelm |
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 11:20:22
|
Hehe, jag har sett till att få en dedikerad säkring till slutstegen och en till resten av stereon. =) Mycket kabel blir det... |
 |
|
|
Topic  |
|