HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan 2003 - Den sanna historien
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:14:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Bättre sent än aldrig.....


Då var det återigen dags för ett mässbesök på Malmös trevliga hifi mässa. Vi packade bilen full med entusiaster från Göteborg och åkte söderut. Med goda minnen av den förra
mässan såg man framemot året upplaga och givetvis var både kamera och anteckningsblock med, här skulle göras ett nytt reportage.

Det är omöjligt att få med allt i ett sådan här reportage och man har inte möjlighet att lyssna på allt. De anläggningar man får höra får oftast ingen chans att prestera vad de egentligen
kan eftersom det är dåliga rum, störande grannar, packat med folk, osv, osv. Detta får man ha i beaktande då man kanske är lite kritisk mot vissa grejer. Sist men inte minst är detta
mitt reportage, min uppfattning av verkligheten och därmed min sanning. Vad andra tyckte får stå för dem.
Då var allt klart, då kör vi.

Höll på att glömma ett stort tack till ”PAC” också för att jag fått låna bilder av honom. Bilderna av god kvalitet med bra skärpa är troligen hans och de andra är mina. Ett stprt TACK
även till Johan Björklund som lånat ut en del högkvalitativa bilder. Här nedan ser vi PAC i fototagen.



Vi började Malmömässan med att besöka butiken ”Ljudprodukter”. Syftet med detta besök var framförallt att få se BATs försteg VK-3i och slutsteg VK-200 live. Nu hade vi
dessutom en sådan tur att vi fick höra slutsteget tillsammans med JmLAbs nya högtalare. En modell ur Utopiaserien. Vi hörde det först med en KRELL cd och sedan med en Wadia.
Den sistnämnda var nog att föredra och vi kunde konstatera att de där BAT grejerna har nog en viss potential. PAC kände igen grundkaraktären från BATs rörslutsteg VK-75.
Ljudprodukter var för övrigt en väldigt intresant butik med ett utbud som verkligen imponerade. Layouten I butiken gjorde det dock lite svårt att hitta alla godbitarna.
Efter detta besök bar det iväg till mässan.



Ett par imponerande stora och i mina ögon fula högtalare tillsammans med TEACs nya multiformatspelare (50 000 kr) och Primares nya försteg och monobryggade slutsteg. Slutstegen
ger visst ca 400 watt stycket som monoblock. Det spelade som det ser ut, stort, med en väldig basbotten. Det lät oansträngt med en behaglig klang och inget som direkt ”stack ut”.
Däremot var ljudbilden lite platt och det lät lite tråkigt och med den basåtergivningen som var gjorde sig rumsresonanserna påminda. Primareförstärkeriet väckte i alla fall mitt intresse
och TEACen var otroligt välbyggd och brutalsnygg.

Revel F50 med Mark Levison monoblock, Proceed cd spelare och MIT kablage. Än en gång presterades mässans bästa ljud i detta rum. Det spelade på ungefär samma sätt som jag
minns från förra Malmömässan fast då var det lillebror F30 och annan ML/Proceed elektronik som spelade. Det spelade otroligt luftigt, lite elektrostatiskt med ett väldigt bra ”släpp”.
Ljudet var otroligt dynamiskt med en förvånansvärt stor sweetspot. Klangen var åt det ljusare hållet men inte på ett jobbigt vis. De har nog en del rätt bra grejer ändå amerikanarna, dit
skall dock inte presidenten och bilarna räknas .



Micromegas duo cd spelare tillsamman med A120 förstärkare och ALR Jordan högtalare. Här demades också REL subar. Ett rätt trist rum med platt och oengagerande ljud. Kul kille
som körde sub demo men inte var det något man vill spela musik med. En slö sub som bara mullrar, nej tack! ALR Jordan högtalarna tycker jag dock verkade ha en viss potential och
de skulle jag gärna höra i ett annat sällskap och sammanhang.



Här var det andra rummet som i mina öron hade mässans bästa ljud. Pathos stora integrerade rörhybridförstärkare med Audionet VIP cd spelare och JmLabs senaste version av

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/12/16 17:10:25

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:21:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Tror endast att två av femmorna per låda är aktiva i SystemAudiohögtalarna i Primarerummet. Jag kan ha fel...

Kul att minnas sig tillbaka.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:33:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
ja.. en liten återblick!


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:26:13  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Godis, godis, godis.....

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:50:56  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
tack för de fina bilderna.
Jag myser varje gång jag ser Revel F50

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/12/18 :  04:04:49  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
epkpeng: Jo det stämmer... det är bara de två översta som är aktiva.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:19:44  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Fina bilder att dreggla över

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:21:24  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Synd att man inte fick höra Audio prona spela upp vanlig tvåkanals. Det låter ju alltid sämre(skit tyckte inte jag att det lät men mindre bra) när man spelar upp musikdvd än vanlig tvåkanals.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/12/20 :  15:59:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
De danska högtalarna med Skaaning element heter Eben. Jag tyckte inte all om diskanten på mässan (obehagligt skarpt på ngt sätt) men sedan dess har jag också hört dem hos Malmsjö hifi, och där lät det riktigt bra!
Kanske var rummet, Cyrus elektroniken samt den löjligt höga volymen på mässan som förstörde ljudet där?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000