HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ryst,nyheter sid 11 2011-12-13
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:29:52  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Är det Classe´s 600 modell du är sugen på?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:59:22  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
jepp, en SSP-600 skulle sitta fint.
Dock för dyr för mig just nu.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/08 :  18:44:37  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Humm, min Primare P30 brusar lite också, är det kanske dagens I-landsproblem för dagens processorer?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/12 :  00:54:37  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Snabb bild på den "nya" processorn

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/03/12 00:56:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2006/03/12 :  02:23:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ser verkligen ut som en illa låtande annlägning ryst

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/12 :  12:30:25  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
FBK: jag är helt med på din ironiska vink
Faktum är att det låter oförskämt bra för att vara ett sånt litet rum.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:59:56  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Mycket snygga och välljudande skapelser det där.
Hade inte förväntat mig att det skulle spela på som det gjorde där. Rejäl tjong i basen i det rummet kan jag lova
Taket är mycket intressant. Med tanke på att resterade väggar är helt kala, så gör nog dämpningen där uppe mycket till.

Vi får väl ta en helg med lite mätningar och side by side jämförelser till våren nån gång Ryst. Och en rematch i det dära grafiskt intressanta vollyboll spelet
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:42:31  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
David A: bara att hojta till, är riktigt intresserad av att se hur rummet mäter.
Undra om det inte finns en del 2 till det där spelet, vollyboll är ju såååå roligt

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:04:48  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Nu står en sån här hemma och spelar


Visserligen bara till låns över helgen för utvärdering.
Blir jag nöjd och spargrisen inte skriker för mycket så får den nog göra ett permanet besök i slutet av våren.

Tyvärr har jag ingen kamera, men har någon lust att svänga förbi i helgen och fota/lyssna så skicka ett PM.
Bor inom Stockholm stads kommun.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/04/13 17:05:02
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:04:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Blir jag nöjd och spargrisen inte skriker för mycket så får den nog göra ett permanet besök i slutet av våren

spargrisen inte skriker.... jag trodde att den var tom sedan länge med tanke på vad du har köpt

En fråga ryst! Vad har du köpt din bänk? En sådan som du har men med ett lite högre ben på översta hyllan där Thule spelarn står, så att man får plats med en center högtalare där skulle troligtvis passa perfekt för min del framöver.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:13:54  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
FBK: jo sedu min bänk har jag byggt ihop själv i köket, därav så finns det lite springor här och där.

Gjord av tillsågade bänkskivor som är inoljade, samt ben som någon snickare har yxat till.
Gick väl loss på 1.5k +/- några tior.

Kan väl lägga till att den är mer praktiskt än snygg

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/04/13 18:20:49
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:55:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tror nog inte att dessa springor är så farliga, ser ju okej ut Blir nog hemtillverkat för min del också då, då det inte finns några vettiga bänkar att köpa där man får plats med både elektronik,center burk och TV.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/15 :  00:12:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Känn dig PM:ad
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/16 :  00:51:27  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Då kommer det lite nya bilder
Fotograf: "Lovan"

Närstudie på mellanregister

Nya DVD/CD från Classé, CDP-300

Närbild på när spelaren "äter" en skiva

Classés lättnavigerade meny, skönt med touchskärm

Grymt stor spelare i förhållande till min Thule DVA250.

Stilstudie på Krell när de har lyckats med designen

Den klassiska loggan från Classé, något mer stilfull än den nya

2 år efter inflytt. Jepp, det saknas fortfarande golvlister

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/04/16 00:57:46
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:53:40  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Sak försöka mig på en liten minirecension eller snare en "shout out" mellan Classé CDP-300 vs Thule DVA250 DigitII.

Kan börja med lite specar.

THULE Space DVA250B Digit II
# Digit II-uppsampling till 24 bit/192 kHz-signal
# Burr-Brown PCM 1738 D/A-omvandlare
# Spelar CD, DVD-Video och DVD-Audio
# Spelar brända skivor (CD-R/RW och både DVD-RW och DVD+RW)
# MP3- och HDCD-kompatibel
# Kodak Picture CD- och JPEG-kompatibel
# 10 bit/54 MHz Multibit videoomvandlare med videobuffert
# Balanserade XLR-utgångar
# VGA-utgång
# RGB-/komponentvideoutgång
# S-videoutgång
# Optisk och koaxial digitalutgång
# Mått i cm: 42 x 9 x 30 (B/H/D)
# Vikt: 6,5 kg

Pris: 18998 sek

CLASSÉ Delta CDP-300
# Multiformats DVD/CD-spelare
# Touch Screen-display
# Format: CD, CD-R, CD-RW, DVD-Audio, DVD-Video, HDCD, dts-CD, VCD, SVCD, MP3, WMA, JPEG, DVD+/–R, DVD+/–RW, DualDisc
# Frekvensomfång: 20 –20 000 Hz (+/–0,1 dB)
# Förvrängning: <0,001 %
# Signal/brusförhållande: >110 dB
# Kanalseparation: >105 dB
# D/A-omvandlare: 3 x CirrusLogic CS4398
# Ljud ut, analog: 6 x RCA/Phono, 2 x XLR (balanserat)
# Ljud ut, digitalt: 1 x AES/EBU (XLR), koaxial, optisk
# Video ut: HDMI, komponent, S-video, komposit
# Inbyggd formatomvandlare, upplösning upp till 1080p via HDMI
# RS-232 interface
# CAN bus In/Out
# IR In/Out
# 12V trigger-funktion
# Fjärrkontroll
# Mått i cm: 12,1 x 45,5 x 41,9 (HxBxD)
# Vikt: 12,3 kg

Pris: 66900sek

Börjar med likheterna:
Båda spelarna är väldigt enkla att konfigurer med en lite fördel till Classén då den har en större skärm som gör att man för en bättre översyn.
Båda spelarna är av balanserad konstruktion, om det är till en fördel får andra avgöra.
Jag personligen föredrar det, inte bara för att känns bättre utan jag helt enkelt föredrar att använda XLR-kontakter även på korta längder.

Musik som spelades var följande:
Ane Brun (Duets)
Ane Brun feat Madrugada - "Lift Me"

Lucie Silvas (Breathe In)
"Nothing Else Matters"

Infected Mushroom (Cities of the Future)
"Cities of the Future" (Original Mix)

Nils Lofgren (Acoustic Live)
"You"

Timbuktu (Alla Vill Till Himmelen)
"Det Löser Sig"

Classé CDP-300
- Dispaly tänds ej när skivan matas in (måste trycka på displayen för att aktivera)
- När skivan spinner up (laddas) känns driven lite väl billig, mer som en DVD-ROM för inte allt för många hundringar.
- Irriterande dioder som lyser, även på kreskortet. De på kretskortet ser man iofs bara från ovansidan.
- Långsam att starta upp från "stand by"-läge.

+ Autoplay går att stänga av (dock ej för dvd).
+ Touchskärm, trodde inte det skulle vara som en sån höjdare.
+ Inbyggda dämpfötter.
+ Tung fjärr, dock litet minus för att vissa funktionsknappar (dvd-delen) sitter lite väl tätt.

Thule DVA250 DigitII
- Autoplay
- Liten display
- Usel fjärr, sikta och hoppas spelaren reragerar.
- In/ut-gångar sitter lite väl tätt på baksidan.

+ Driven känns stabil när skivan laddas.
+ Startar upp snabbt (snabbare än Classén).

Hur låter spelarna då?

Nu blir det riktigt svårt.
Har suttit flera timmar för att höra något, det jag dock har hört på låtarna som är listade tidigare i texten är detta:

Thulen har en tendens att skena iväg på vissa basgångar, bl.a i duetten med Ane Brun.
Den blir näst intill bummlig, där är inte Classén lika tydlig även om den går åt samma håll.

Med Infected Mushroom blir basljudet större men något slappare med Thulen.
Första gången jag slängde in den skivan på Classén med ganska hög volym blev jag nästan rädd.
Jäklar vad tight basen var. Blev ett jäkla grepp om den utan att bli vass som jag upplevde basen hemma hos "JAWEN" då med Pass Labs X-600 och Infinitymodell för mig okänd.
Var det dock bättre än Thulen?. Svarar nog nej på den frågan, det vara bara annorlunda.

Slutsats: Är Classén så pass mycket bättre än Thulen ?
Är den värd 48000sek mer?.
Varför jämför jag inte med Classé CDP-102 kanske någon frågar?. Det sitter ju samma drive i den som i 300:an och så kostar den bara 44900sek så skillnaden prismässigt bli ju mindre.
Tja, mitt enda försvar är att CDP-102 är ingen fullvärdig DVD-spelare i mina ögon.
Har inga schysta bildkretsar och klarar bara av 2-kanalig ljud.

Helt ärligt vet jag inte om CDP-300 är värd så mycket pengar. Men det troliga är att jag i vilket fall som helt kommer att byta ut Thulen fast den inte blev nerstampad/överkörd/haksläpp och alla andra klyschor man kan ta till av Classén.

Största anledningn till byten om/när det blir av är att jag är en hifinörd som gillar att testa nya saker .

Återkommer nog med en text om bildkvaliteten också, men jag vet redan nu att Classén är MYCKET bättre på den delen.

[EDIT]
Kan även lägga till att båda spelarna klarar av att spela hembrännda skivor med MP3/DVD/DVD Audio/DTS o.s.v
Classén verkar dock ha lite problem med kataloger på skivor med MP3, har dock inte undersökt så noga då formatet i sig är ointressant.
[/EDIT]

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/04/18 12:47:06
Go to Top of Page

dimas
Starting Member

14 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:56:22  Show Profile Send dimas a Private Message  Reply
Tack för det, intressant. Gillar verkligen Thule-ljudet men kan inte bestämma mig vad jag tycker om Classe. Tonen är helt underbar och dom kan verkligen få vilken gammal skit-skiva som helst att låta bra men ibland låter det bara odynamiskt och avrullat. Jag använder i och för sig Krell till mina N802..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/19 :  22:59:41  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Golvlister är för dom som inte har en massa kablar
Har du testat att använda det utan försteget?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:08:19  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Lovan: Hann tyvärr inte testa den biten, blev för mycket film och musik istället

Som det ser ut just nu blir det ingen 300 för min del heller, siktar in mig på 102an istället.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:16:11  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
En tanke som slog mig när jag satt och lyssnade var att jag hade nog försökt dämpa dom första reflexerna(väggar, tak) men det kan bero på att jag är van med att bara lyssna på direktljud(lurar).
Basabsorbenter tror jag skulle göra nytta oxå. Om man bara hade tid och pengar så...
Känslan av högtalarna var att de nog är de mest neutrala jag har lyssnat på. Kändes som det fanns en enorm potential att forma ljudet som man vill med dom. Bara att välja elektronik efter smak
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/20 :  00:13:26  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Helt med på basabsorbenterna. Taket är så pass dämpat redan så där behövs inget i mitt tycke, skulle nog fixa något på väggen bakom samt sidan om högtalarna.

Är dock lite rädd att mecka in en matta då det kanske blir för dämpat .
Tycker dock att mitt alldeles för stora soffbord trycker ner mycket så man inte får det "onda" reflexerna direkt i ansiktet/öronen.

Roligt att du gillade det du hörde iaf. Alltid kul att få folk att höra hur ett par B&W ska låta

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/20 :  00:55:24  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
När jag och Brewitz var på Infidelity för några månader sedan så lyssnade vi på Classés nya serie kopplade till ett par 803or, tyvärr hade de inte DVD-spelaren hemma men resten lätt ruggigt bra.

Dum som jag var så undrade jag över priset och de skrev en liten lista åt mig med pris för DVD-spelare, processor och 5-kanaligt slutsteg. Det räcker väl med att säga att DVD-spelaren INTE är den dyraste komponenten i denna familj.


Det var nästan tur att det var så dyrt att det var utom räckhåll för mig, hade priset varit så att jag haft "nästan" råd så hade mitt bankkonto varit rätt tomt idag.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/20 :  01:02:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har helt missat denna trevliga anläggning...
Gillar den rena designlinjen över anläggningen!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/04/20 :  01:06:55  Show Profile Send Twincam a Private Message  Reply
Ryst, du kanske vet att Hi-Fi klubben på Söder har (hade?) en CDP-100 till salu till nedsatt pris? Som ägare till den ytterst väljudande CDP-100 (och CP-500/CA-2200) har jag nästan lite svårt att tro att CDP-102 kan vara så mycket bättre...
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/20 :  09:46:15  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Twincam: tro mig, jag är inte mannen som levererar klyschor i vanliga fall men CDP-102/CDP-300 är mycket bättre än CDP-100.

Satt och jämförde CDP-100 vs CDP-300 för 2 veckor sedan på flemminggatan. Blev erbjuden ett riktigt bra pris på 100:an men avböjde då det var så stora musikaliska skillnader, framförallt i basområdet.

Där inte sagt att CDP-100 är en dålig spelare då det var den som jag lyssnade på när jag köpte mina 802or

För övrigt vad tycker du om CP-500 ?. Snackade lite med killarna på Flemminggatan och de funderar på att ta in 700:an till butiken

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/04/20 09:49:26
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/04/20 :  15:14:52  Show Profile Send Twincam a Private Message  Reply
Sådant där vill man ju inte höra.. Hmm..jag hade ju hoppas att 102:an ersatte 100:an pga att man övergått till samma (DVD kapabla) transport över hela serien. Jag har oxå för mig att jag läst någonstans att philips slutat tillverka transporten som sitter i CDP-100 men jag är inte säker på att det stämmer (och om det verkligen var philips som är tillverkaren).
Jag är extremt nöjd med CP-500 precis som med resten av utrustningen. Det fina ljudet är ju självklart det främsta argumentet, men sen gör det ju inget att Delta serien är så snyggt formgiven enligt min mening. Som familjefar så uppskattar man ju sen sådan detalj som att man kan sätta en maxvolym på CP-500. Båda dessa detaljer är bra WAF argument för övrigt..
Vore intressant att lyssna på CP-700 när dom får in den, men för min del det mer primärt istället satsa på de högtalare som du har, 802D. Har idag N804, och även fast de låter enormt bra och verkligen fick "nytt liv" efter dom blev kopplade till Classégrejorna så är dom ju självklart inte riktigt i samma klass.. Det blir dock svårt att övertala sambon att vi verkligen behöver så stora högtalare..

mvh
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000