HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ombyggnad av Sony XB940 SACD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:02:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har sedan en tid lekt med en Sony SACD-spelare och den senaste ombyggnaden inkluderar ett utgångssteg med rör och transformator mellan den råa DSD-signalen och rörsteget.

För att få plats med nätdelen och rören fick jag göra "viss" åverkan på spelaren. Ursäkta bildkvaliteten, det är snabbt hopkomna bilder.



Under Sony'n står en gammal Pioneer PD-91 som används tillsammans med en Meridian 606 DAC. PD-91'an är modifierad med en Trichord Clock2 men är i övrigt inte tweakad.

Sony'n har också försetts med ny klocka men denna gången provade jag med en klocka från www.diyhifisupply.com

Ljudmässigt var Sony i original och PD-91/DAC606 med clock2 ganska jämbördiga men ganska olika klangmässigt, PD-91/DAC606 upplevdes som mer detaljerad och livligare medan Sony'n lär väldigt avslappnad men lite grumlig. Sony som CD-spelare vann lite grann på att köras ihop med DAC606 men skillnaden var inte jättestor. Med SACD i släden blev det ganska mycket bättre ljud i Sony'n men det var inte så att jag ramlade ur stolen precis.



I nätdelen som byggts på locket finns dels en reglerad DC-spänning för klock-kretsen och 190V DC för att driva rören. Varje kanal har en egen spole i nätdelen som är av CLC-typ.



En del inspiration till bygget har hämtats från dessa hemsidor:
http://www.vacuumstate.com/
http://www.ultranalog.com/

Inspiration har naturligtvis också hämtats på annat håll men grundpelarna för bygget finns beskrivna på den första länken och byggnation på locket finns på den andra.

Sist i den här inledande beskrivningen tänkte jag beröra DSD-signalen, detta är i grunden en analog signal fast den kommer ut i digital form från DSP-chip'et. Signalen skapas med hjälp av en komparator som följer den analoga musiksignalen och ger '0' om den skall sänkas och '1' om den skall höjas, avkodningen är mycket snabb och även korta transienter kan följas. Om vi kallar dessa nollor och ettor för byte så består varje byte av fem bitar, nollan representeras av bitmönstret 10000 och ettan av 11110 (om jag kommer ihåg rätt men principen är i alla fall sådan). Om ingen signal föreligger växlas byte mellan 0 och 1, medlevärdet blir då 2.5 ettor per byte (hälften av 5!). Bitarna är samplade med 2.8Mhz om jag kommer ihåg rätt.

Det fina med den här avkodningen är att det enda som behövs för att skapa en musiksignal av bitmönstren är en kondensator (integrator). I normalfallet krävs dock lite mer för att undertrycka pulserna som kommer med 2.8Mhz om inte efterföljande steg skall få fnatt.

Mer information om bygget senare.

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:22:21  Show Profile Send DHT a Private Message
Skall följa denna tråd med stort intresse! Håller nämligen själv på med att bygga om en Sony SCD555ES på "AllenWright-vis" med analogt lågpassfilter på bitstömmen och rörsteg på utgången.

Har 940:an något separat S-TACT chip efter VC24-chipet?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:47:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag känner inte igen S-TACT, vet inte vad det är. 940'an har en "current pulse DAC" efter VC24 och egentligen är det väl bara ett buffertsteg, DSD-signalen tas på ingången på "current pulse DAC".

Egentligen skulle jag velat ha SCD-555 men det får kanske bli senare.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:42:38  Show Profile Send DHT a Private Message
ok, 555an och 777 och SCD-1 har en till stor krets efter VC24 som Sony kallar S-TACT. Sony skriver att beskriver funktionen i korthet som "improves the precision level on the pulse on the time axis". Vet inte i detalj vad den gör, men om jag kollar på en sinusvåg på oscilloskop efter lågpass direkt efter min VC24 ser den inge vidare ut, väldigt taggig. Efter S-TACT ser det snyggare ut. Förmodligen sitter S-TACT delen integrerad i din VC24:a...

Blir spännande att höra om hur det låter om din spelare! Själv kommer nog mitt bygge att dra ut en del på tiden.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:06:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Dags för fortsättningen på byggbeskrivningen.

Hjärtat i SACD-spelaren är DSP-chip'et och det som används i XB-940 kallas VC24. Det fina med detta chip är att CD-signalen omvandlas till DSD-signal så att modifiering av utgångssteget påverkar avspelning av både CD och SACD. De digitala filtren som finns för CD-signalen ligger före denna omvandling och således finns möjligheten att växla mellan dessa inställningar kvar även efter modifieringen av utgångssteget.



De signaler som kan användas är A1(L2+),A2(L2-),A3(L1+),A4(L1-) resp B1(R1-),B2(R1+),B3(R2+),B4(R2-). Det går att ta signalen balanserad eller single end. Notera att signalerna RC-kopplas via olika seriemotstånd vidare till IC401 (L CH) resp. IC501 (R CH) och detta görs förmodligen för att fasförskjuta signalerna en aning för att jämna till signalen när de kopplas ihop efter IC401 och IC501. Om man bygger single end som jag har gjort är det viktigt att använda + eller - för båda kanalerna och även använda de utgångarna som använder samma serieresistans. VC24-chip'et är ytmonterat och sitter på undersidan av kortet och är svårt att koppla in sig på och därför har jag kopplat in mig på ingången på efterföljande krets (Current Pulse Convertor) istället och dessa är IC401 och IC501.





Jag har kopplat in mig på IC401-pin24 och IC501-pin28, jord finns på 13 men jag har inte använt denna utan kopplat hela utgångssteget till EN JORDPUNKT på annat ställe. Om man använder signalen på ingången så krävs det cirka 2ggr förstärkning i utgångssteget, om man tar signalen från utgången så behöver man 12.5 ggr ytterligare. Tas signalen från utgången av "Current Pulse" bör serieresistanserna plockas bort för att signalen skall vara opåverkad av efterföljande steg.

För att ersätta "Current Pulse-kretsen" har jag använt en transformator som kopplats som 6.45:1 och DSD-signalen ansluts till den på primärsidan via en 1uF polypropylenkondensator. På detta sätt görs en motsvarande omvandling av spänning till ström som i den utelämnade kretsen och dessutom HF-filtreras signalen i transformatorn vid lämplig frekvens (runt 50-60kHz). Jag har letat en del efter lämpliga transformatorer och hittade en billig transformator från OEP som fungerar utmärkt.



Den använda typen är A262A3E och den är kopplad "baklänges" med seriekopplade lindningar på både primär och sekundär. Uppgivna data är sämre än de faktiskta och den är absolut spikrak från långt under 20Hz till över 20kHz kopplad som i ovanstående beskrivning. Jag har inte hunnit optimera transformatorinkopplingen fullständigt men det fungerar utmärkt utan extra kompenseringar.

Sekundärsidan är lastad med 2.2k och det ger drygt 90k på primärsidan vilket är en rimlig belastning för DSP-kretsens DSD-signal.

Transformatorns sekundärsida kopplas till nedanstående utgångssteg.



Belastningsmotståndet på 2.2k är inte med i kopplingsschemat men det läggs där signalgenereratorn finns i schemat. Bilden visar en SPICE-simulering med ECC82 och 47k-motståndet på utgången bör ersättas med högre värde i den faktiskta konstruktionen. Kretslösningen innehåller 2 första ordningens filter, det första utgörs av 2.2k i serie och 1nF till jord. Det andra filtret utgörs av serieresistansen på ingången och 22pF till anoden. Den simulerade frekvenskurvan ser ut så här:



Förstärkningen i rörsteget är cirka 15ggr och utgångsimpedansen cirka 1k.

Det är lite bökigt att koppla in utgången på de befintliga RCA-donen så jag borrade 2 nya hål i bakplattan och kopplade in separata RCA-don för det nya utgångssteget, de gamla kontakterna finns kvar och så även
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:15:44  Show Profile Send DHT a Private Message
Snygg och tydlig beskrivning. Jag kände inte till OEP tidigare. Säljs de i sverige? Vad kostar den trafon du använt ungefär?
Ett alternativ kan ju vara att använda trafon som utgångstransformator, dvs koppla R9 i din krets direkt till VC24an och sätta trafon efter anodföljaren. På så vis kan man ju skippa katodföljaren och kopplingskondensator och ändå få lägre utimpedans.

Hur låter spelaren nu då
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:46:18  Show Profile Send MatsT a Private Message
Transformatorn finns hos www.rs-components.se
Artikel-nr: 210-6425
Pris: 131.12 plus moms

Din inkopplingsvariant är inte dum heller, nackdelen skulle väl kunna vara att röret blir utsatt för mer 2.8Mhz. Andra rör kan man ju tänka sig också men jag har 12VDC till glödtråden så det begränsade litet. Jag har 12SN7 liggande så kanske bygger jag om med dessa senare.

Den låter bra mycket bättre än original men jag har inte testat den hemma än mot min ordinarie CD/DAC som är Pioneer PDS-901 med Trichord Clock3 och modifierad nätdel plus Audio Note DAC kit 1.1 som också är lite modifierad.

Jag tror att den ombyggda Sony'n hänger med det mesta men det finns kanske ännu mer att hämta ur den. Just nu är SACD-avläsningen dålig men jag hittade justeringsinstruktioner här på forumet så jag skall prova detta och sedan skall jag kunna utvärdera den som SACD-spelare fullt ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:05:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här bygget imponerade på DIY-Träffen. Otroligt lättflytande och härligt ljud helt utan hårdhet tyckte jag. Jag går själv och funderar på något liknande. Jag har lusläst Allen Wright´s artiklar på Vacuum State och man blir mer och mer intresserad ju mer man läser. 12V glöd skulle du kunna kringgå om du seriekopplade glöden i rören. 12SN7 har lägre dist än ECC82, nu hade du någon specialvariant som jag inte känner. Jag skulle själv satsa på 6SN7 eller som i ditt fall 12SN7.
Jag har sett en annan variant på nätet med Lundahltransformator på utgången i stället för kondensator. En smaksak kanske.
Som sagt, ljudet imponerade!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/01/11 20:07:22
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:15:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns hur många variationer som helst och många är säkert bättre än det jag har byggt. I en tidigare variant använde jag ECC88 och seriekopplade glödtrådar men det blir lätt problem om de inte är perfekt matchade. Med en strömreglering fungerar det nog helt perfekt. När jag körde ECC88 kopplade jag trafon 12.9:1 för att få lagom förstärkning men det ökar problemen med störningar på ingången till röret.

Rören jag spelade med på DIY-träffen var Raytheon 5963 som är en variant på ECC82 som har en mycket trevlig diskantåtergivning.

Vad beträffar traf på utgången så är det en lösning som jag gillar och då skall det helst vara en som tål DC-ström så att man fullt ut utnyttjar fördelarna, om trafon måste matas via kondensator får man inte den höga belastningsimpedansen och my-följare är ett bra alternativ då.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:51:35  Show Profile Send DHT a Private Message
Fasen att man skall bo över 100 mil från göteborg, hade varit kul att vara där i helgen. Trevligt att det spelar så bra, nu blev man ju peppad att få projektet klart iaf!

Jo 6SN7 är trevliga. Ännu lägre dist och bättre drivförmåga har tex ECC99, det kan man även mata med 12,6V glöd om man så vill.

Lägger ut schemat som jag tänkt mig (reserverar mig mot eventuella fel då jag inte testat kopplingen än).

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/12 :  21:27:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Målet med publiceringen av mitt bygge var att inspirera andra, det är inte alltför svårt att bygga ihop ett bättre utgångssteg än original. Kostnaden för det totala bygget med en SCD XB-940 är inte avskräckande heller men spelaren har en stor nackdel, den spelar inte CD-R.

Mitt första prov var enklast möjliga med ett andra ordningens filter rakt ut från DSD-signalen till RCA-kontakterna, det fungerade rätt bra med ett försteg som har transformatorutgång men mindre bra med ett mer konventionellt rörförsteg. Filtreringen av högfrekvensen är viktig om efterföljande steg inte har mycket bra högfrekvensegenskaper.

DHT, jag har begrundat ditt schema och tycker det ser bra ut och du har uppenbarligen lagt mycket tankemöda på att göra en bra katodföljare. Har du provat en liknande i andra sammanhang?

LC-filter direkt på DSD-signalen är också en bra lösning och den balanserade belastningen kanske är en bra ide men det är bara något jag kan spekulera omkring. Kanske skulle det inte skada med högre ordning på filtreringen men det beror som jag tidigare skrivit mycket på vad som kommer efter.

ECC99 är ett mycket intressant rör och jag har ett par liggande som jag inte hunnit prova än, det kräver dock lite mer ström och spänning än jag har tillgång till i min SACD-spelare. Jag har tänkt använda det i utgångssteget på min Audio Note DAC eftersom det är mycket enkelt att utföra de ändringar som krävs samtidigt som det ger bättre linjäritet och lägre utimpedans än ECC82. RC-kopplade ECC82 kräver MINST 100k i efterföljande steg för att låta riktigt bra.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:32:53  Show Profile Send DHT a Private Message
MatsT,
Den balanserade belastningen är ju egentligen inte nödvändig, men skadar ju inte och jag tänkte den mest som förberedelse om jag någon gång vill lägga till ett extra steg och ta ut balanserad signal. Katodföljaren är en variant av så kallad SLCF "super linear CF", iden till den har jag tagit från Allen Wright som använder liknande i sina försteg. Iden är alltså att linjärisera röret med konstantström-generator på katoden och hög belastningsimpedans på anoden. Jag har aldrig använt en sådan koppling förr, inte heller ECC99. Kombinationen bör kunna bli bra gissar jag.

Filtret i mitt schema är 2:a ordn vid ca 70kHz + 1:a vid ca 90kHz så det är ändå lite mer totalt än Allens som är 3:e ordning vid ca 100kHz om jag inte minns fel. Men det stämmer ju som du säger att man kan få problem om man har känslig elektronik efter.

Du skrev att du har problem med läsningen av SACD, har det något med ombyggnaden att göra? Var det enbart CD-läget du spelade på DIY-träffen då?

555:an läser CD-R, dock är den känslig för fingeravtryck och liknande, speciellt på brända skivor.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:37:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag spelade bara CD på DIY-träffen och felet beror knappast på ombyggnaden i sig utan mer troligt på att spelaren dunsat omkring en hel del.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:27:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skada att XB940 inte tar CDR. Ungefär hur mycket ligger en beg. 555 på i pris?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:56:46  Show Profile Send DHT a Private Message
Vet inte om jag sett någon begagnad 555, men omkring 5000-6000 bör du kunna få en begagnad för gissar jag. Jag köpte min ny för bara 7000 inkl frakt från tyskland för något år sedan. De såldes ut billigt för att ge plats för de nya multikanalsmodellerna (555 är en ren tvåkanalare liksom 940).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:03:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mats, jag håller på med modifiering av en Cambridge D500SE. DA-omvandlaren är CS4391 och jag har kommit fram till punkten att välja utgångstrafo. Jag vill plocka signalen direkt från de balanserade utgångarna på dacen och ut på enklast möjliga sätt med minimal filtrering. Tror du att samma trafo som du valt funkar för mig också? Och helst skulle jag slippa buffertsteg också så bara trafon används. Förförstärkaren är rörbaserad och ledningarna knappa metern.
Vad tror du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:58:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag vågar inte svara direkt på frågan eftersom transformatorer är lite kinkiga och om de fungerar beror mycket på vilka impedanser som omger dem. Dessutom beror det lite på hur kretsen skall se ut, om du tänkt ta signalen direkt från strömutgångarna på DAC'en till förförstärkaren finns det transformatorer som är lämpliga från t.ex Sowter och Audio Note.
http://www.sowter.co.uk/
Sök på DAC så hittar du några exempel.

Här är ett vettigt sätt att göra ett utgångssteg för en DAC.
http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/adagio/Adagio.html

Komponentvärdena framgår inte riktigt men det kan man kanske lista ut själv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:14:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK. Tack för länkarna, jag får fundera lite till. Det finns många tänkbara varianter. Man kan ju annars driva
rör direkt från dacen med 6dB filtrering på vägen möjligen. Balanserat eller SE ut - lätt som en plätt.
Tips mottages tacksamt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000