HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 BILDTRÅD - DIY träff 2004
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:46:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag påbörjar en bildtråd, just hemkommen från vår trevliga DIY träff i Göteborg.

Först ut är Bernt Janssons högtalare med nya banddiskanter och Audaxelement som drivs av hans makalösa och JÄTTE stora OTL slutsteg. Äver försteget är av hans egen konstruktion. För tillfället spelas hårdrock på ohälsosam ljudnivå Damen till vänster är här med sin pojkvän och om jag förstod saken rätt är de hitresta från England, speciellt för att uppleva denna DIY träff. Inte illa.



Forument egen PAC demar forumets egna högtalare HF-LS1. Elektroniken består av Yamaha 1060 (tror jag) cd och Zapsolute slutsteg. I bakgrunden skymtas Mephisto, en riktigt spännande och väldigt välbyggt högtalare.


Insidan på ett väldigt intresant försteg. Byggaren var hitrest från Malmö och alla som ville kunde få en "byggbeskrivning". Det sitter två rör i det, har en extern strömförsörjning, fjärrkontroll och digital volymkontroll. Det var jätte enkellt att bygga försäktrade han mig. Jaja, allt är väl relativt


Givetvis måste kombinationen rörförsteg/digitalskutsteg testas, här i form av ICE Power 500. Högtalarna är Plinds bggen med Scanspeac bas och diskant och SEAS slavbas, externt delningsfilter med lyxkomponenter. Cd spelaren är från Shanling men det är modifierad med LC audio klocka och ZAP-filter.


På väggarna ser ni Svanå diffusorer och i hörnet en bal med gullfiber.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/01/10 17:48:44

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:56:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hejsan,

Va kul att se och läsa!

// Pär
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:07:53  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket roligt att se!!!

Mera!!!!!!!!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:06:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Det var en trevlig träff
Kunde tyvärr bara vara där en timme
Lillkillen var inte fullt så inrtesserad som jag, får väl hoppas att han blir det med tiden
Tack för rören Bernt
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:25:15  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
StefanB

Härligt! Mer bilder!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:35:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
träffen dök en fin överraskning upp!



Först spelade vi en bit från opus3-skivan "Wahlbergvariationer" med Saxofonkvartetten
Rollin´ Phones, som Bosse Hansson hade med sig. Sedan spelade en av musikerna med i
musiken på skivan, för att till sist spela solo.



Det HÄR är den ultimata referensen!!! Fantastiskt roligt, det är ju såna här stunder
man minns i framtiden. Tack Bosse för att du tog med både skiva och musiker - och
för en liten filosofisk utläggning om det vi alla är intresserade av.
Det här är ju anledningen till alla ansträngningar.



Peter S sätter på en vinylskiva, Bosse Hansson kollar så allt går rätt till.



Bosse Hanssons Continuo skivspelare med tangentialarm.



Tre av de sista entusiasterna - Uniper, Anders Enquist och en dam
som rest från Danmark för att förgylla vår träff.



Unipers försteg provspelades med OTL. Det lät mycket bra. Faktiskt lät allt på
träffen bra, standarden var väldigt hög. Jag känner mig väldigt trött såhär efteråt
men det var verkligen värt allt jobbet att hålla i arrangemanget. Tack till alla.
Särskilt vill jag nämna Dimitri som ordnade lokalerna. Vi fyllde alla rum, det spelades
till och med i korridoren. Och tack till alla som hjälpte mig att bära grejor - pust...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:29:05  Show Profile Send Cheiron a Private Message  Reply
Vem(s) var tjejen då?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:53:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hon som spelade sax var Bosse Hanssons flickvän och hon från Danmark var gift, maken är aktiv
på ett internationellt DIY-forum. Men vem var fotografen som krälade i stoftet framför min
anläggning för att hitta alla udda vinklar? Han var verkligen oförtröttligt energisk...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:33:35  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Det ser ut ha varit en trevlig tillställning med många intressanta DIY-bidrag...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:12:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Inga mer bilder ?!?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:39:42  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message  Reply
En jättefin dag! Jag och uniper startade från skånska Bara 07,30 på lördagsmorgonen o var hemma kl 23,30 igen, duktigt trötta men det var verkligen värt det! Ett STORT tack till arrangörerna, alla trefliga människor som deltog o sist men inte minst ILLY med den härliga pastasalladen!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:44:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
God Morgon!

Det blev en sen natt innan allt var på plats igen efter gårdagens mässa. Men vad trevligt det var!

Tack Bernt och "Zed51"! Jag hade jättekul förutom då min diskant blev intryckt. Men tack och lov fanns det ju hur mycket hjälp på plats som helst, så det verkar som om diskanten gick att rädda.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja, men jag tror att jag börjar med mässans minsta högtalare för att sedan jobba mig uppåt i storlek

I särklass minst var Tengils Tangbandskuber.

Tengil's tanbandare


De är inte riktigt så stora som man kan tro av bilden...

Tengil med sina tangbandare...


Tyvärr kom Tengil sent så det var inte många anläggningar kvar, men spelat blev det!

Tengil's tanbandare och Pabo's slutsteg

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:03:05  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Äsch, dom missade jag :( triiiist!

// David
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:14:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fortsätt PAC!! PLZ!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:25:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad små dom där Tangbandarna var! Jättesöta!
Mer bilder!!!! Jag hann ju inte kolla så mycket själv, det blev
en lyssning i varje rum men jag missade mycket tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:26:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Då var vi inne på modell mellan stora högtalare, även kallat stativare

Mattiasa och Nikon hade två st. högtalare med sig förutom sin anläggning(Zapsolute och en Yamaha CD). De kallar dem för Mephisto och Mephisto Jr.

Mephisto uppkopplade med Zapsolute och Uniper's försteg


Och om man går lite närmar högtalaren så...

Stilstudie på Mephisto


Mer info om Mephist Jr finns under Nikon's system



I ett annat rum spelade Plind's högtalare mha StefanB's Ice-power bygge. Mer om bygget finnshär.

Plind's "Oranga faror"


Plind hade tagit med sig både försteg(tweakat Doxa), CD(tweakad Shanling) och diffusorer.





Jag själv hade med mig mina egna HFLS1 som för första gången visade sig vara svårplacerade. Men lite spelat blev det allt..

HFLS1 & Zapsolute




Det kommer mera

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:17:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var mycket Vinyl i de olika rummen.


Bosse Hansson var som sagt på plats, med saxofonist och allt! Han hade också med sig sin vinylspelare.

Bo Hansson "drar på"


Bosse's vinylspelare


Längst upp i vä-hörnet syns en liten aluminiumlåda, det är Bosse's rör-RIIA. Spelaren och RIIA't gjorde mycket bra ifrån sig på Bernt's OTL'er och band.

Det är en väldigt intressant tonarm på den skivspelaren...

Bosse's intressanta tonarm


Och det var ett stort intresse för Bosse's spelare, både när den spelade

Andäktig vinyllyssning


Och när den stod vid sidan om...

Bakom lådan står Bosse's spelare...





Peter S var också på plats och vi fick återse en goding från förra DIY-träffen, Peter's betong-spelare med tangentialarm

Peter's vinylspelare


Även tangentialarmen är DIY, den är luftlagrad så det står en liten luftpump på golvet och förser den med luft.

Peter's tangentialarm


Även denna spelaren spelade genom Bosse Hansson's rör-Riia.




Dimitri hade med sig sin tyska Scheu vinylspelare, modellen heter "Cello". Inte DIY men en otroligt vacker skapelse som han spelade genom ett NLE-RIIA

Scheu Cello





Förutom dessa tre skönheter så var det vinyl-spelare i nästan alla rummen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:18:50  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Tack Bernt för en trevlig tillställning, ILLY din pastasallad var perfekt när hungern satte in.

Tyvärr hann jag inte klart med min hörlursförstärkare, var på en krogrunda dagen inne och sov väl lite för länge :)

Bernt OTLen var ju helt enorm, bilderna gör den inte rättvisa. Det var också riktigt kul att lyssna på banddiskanterna även om de var lite vassa, men det har vi väl rummet att tacka för.

Trist PAC med diskanten. Hade det varit en barnkalas med 7åringar kanske jag hade förstått hur det gick till men på en hifi-träff...

Mässans yngsta deltagare hade med sig ett mycket trevligt rörslutsteg på 1W!. Blev helt stum när jag fick veta att dom ganska små stativarna i rummet längst bort kördes med bara 1W. Det lät otroligt bra även på hög nivå. Stor respekt.

Trevlig stämning och en väldigt lyckad träff.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:06:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Zie: Ja, OTL-en är en stadig bit som man behöver vara två för att flytta på ett säkert sätt.
När det gäller högtalarna så är de inte riktigt färdiga i delningsfiltren, banden är dessutom
helt skoningslösa på att avslöja fel tidigare i kedjan. CD och DA står nog inför uppgradering.
Sen finns det ett par kondingar i försteget som jag misstänker gör att ljudet slår över lite
ibland. Jag har papperskondingar i signalvägen där och de låter ljust. Det ska nog gå att
lösa. Men jag tror egentligen inte banden är syndabocken.
Det finns förresten en variabel till i ekvationen: Band och vanliga element har helt olika
spridningsmönster. Det gör att banden överröstar basen mer och mer ju längre ifrån man
sitter. Vi justerade detta med 2,5dB sent på eftermiddagen igår efter att någon nämnt
problemet och sen lät det lite bättre. Hemma sitter jag ju närmare och lyssnar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:41:54  Show Profile Send DHT a Private Message  Reply
Det verkar ha varit en höjdarträff. DIY är ju så mycket roligare än köpes-hifi!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:30:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Det var en mycket rolig träff! Mycket folk också... någon som vet ungefär hur många som kom? Man träffade både gamla hifi vänner och nya... gamla och nya ansikten med andra ord! Jäkla va systemen spelade också... blev mycket imponerad av vad diy folket hade presterat!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:40:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jag vet inte hur mycket folk det kan tänkas ha varit där.
Mitt tips är närmare 200 personer sammanlagt under dagen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:20:46  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Tack, tack, tack för allt beröm! Går arbetslös för tllfället, så om nån har lust anlita kock för hemmafest och betala i hifi så är jag öppen för förslag... Helst Pablos fullständigt fantastiska balanserade klass A(?) monoblock. Tror jag blev lite förälskad i dem!

Vems var förresten de små stativarna som spelade i samma rum? De var nog något av det mest chockerande jag varit med om. Ofta tror man sig (/jag mig) ju ha en uppfattning om hur saker ska låta efter att ha sett dem. Dessa, ta inte illa upp, såg ut som något man byggt ihop över en eftermiddag med komponenter men hittat på Kvibergs marknad. Men vilket ljud! Ojojojoj... Snacka om att döma hunden efter håren! Stort, öppet, detaljerat med djup fast bas. Skulle vara roligt att se om de gjort lika bra ifrån sig i ett annat rum, med enklare kringutrustning.

Mycket annat trevligt fanns också att se, synd bara att jag blev tvungen att åka därifrån så tidigt. Verkar som om jag missat en del prylar och händelser. Bättre lycka nästa gång.
Tack alla som var där för en minnesvärd dag.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:32:59  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Stativarna var Naqref's EPS..
Låter OTROLIGT bra..

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:20:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
ILLY - OFFICIELL HIFITRAKTÖR



God sallad!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:43:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Håller med dig Illy. Grymt imponerande högtalare. Rummet var ganska stort, och mer eller mindre ingen dämpning alls. Basen var helt otrolig från den lilla högtalare, luftig diskant och bra mellanregister. Grattis Naqref klart lyckat bygge.
Var det Vifa 6,5´ i den
Vilken modell
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000