HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Ljudjesus med en King
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:49:45  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Hej alla!
Jag har en rörpreamp av modellen KING.
Finns det någon här på forumet som vet nått om den?
Det jag kan säga är att den har en helt gudomlig RIAA.

Det är den uppe till höger.

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/13 00:36:33

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:56:17  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
ligger inte detta på fel avdelning?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:48:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Beror ju på om Ljudjesus har för avsikt att visa upp sitt system (då blir nog ett namnbyte tvunget att ske) eller eller.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:51:23  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Nej, tyvärr inte.
Vet nog en hel del mer om det du har i kartongerna till höger och vänster om preampen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:35:43  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Samma här

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:47:47  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Intressanta kombinationer!

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/12 :  01:37:45  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Blir nog en hel del Thin Lizzy - Whisky in the jar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:16:29  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Hej och hallådär, frälsaren!

Köpt kamera? var nästan lite sugan att ta min med mig i julas, men glömde. Visa upp Accustaterna också! Och kanske värmealstrarna på golvet...

Och jag som lyssnade på detta system under julen kan väl intyga att det låter bara sååå bra! Måste nog gradera upp min egen anläggning...

mera bilder!

/en john som vill ha mera bilder...

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/12 :  18:12:02  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Jo John jag kommer att lägga upp mer bilder. Min kära sambo köpte en digitalkamera eftersom hon tror den kommer till användning framöver! -Du vet varför...
Tänkte bara att det skulle vara intressant om någon visste nått om Kingen. Den är ju som lite hemlig!!!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:29:10  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Här kommer lite mer bilder på mitt system

CD-Driven är en TEAC P500. Fungerar helt ok och stabilt. Väldigt tungt bygge. DAC:en är en Wadia 12 och i den har jag bytt alla motstånd närmast utgången till precisionsmotstånd. Preampen är som jag nämt tidigare en rördriven KING och vinylen är en Dual 504 med OM20 pickup.

Acoustat 11 eller 1100 heter dom. Är inte riktigt säker på vilken modell det är. Dessa trevliga saker låter HELT OTROLIGT bra. Jag har bytt kondingarna i filtren mot Elfas SCR polypropylenkondingar och motstånden är av typen korslindade 50W:are. Dessutom har jag bytt terminalbrunn så att jag kan bi-ampa.

Här har vi ett par projekt. Dessa två Dynaco ST70 ska totalrenoveras under våren. Den ena ska driva elektrotstat-panelerna tillsammans med två Dynaco Mk III, Den andra ska driva två bakhögtalare. En tredje Mk III:a ska driva mittkanalen och Mk VI:an ska få sammarbeta med en sub.

En liten whisky är ju aldrig fel!
Skymtas gör också fyra renoverade kanaler till ett AMEK studiomixerbord.

Lite lektyr såsom HighFidelity och HiFi & Musik passar ju bra när man vill avnjuta en Bowmore och en skön platta.

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/13 00:51:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:51:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du upptäckte att man inte skall ha "åäö" i filnamnet....
Läckra rörsaker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:53:36  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Det tog en stund men sen så! Har man dessutom skrivit in en stor bokstav i början av ordet så får man inte glömma det i länken heller!!
Kul med rör.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/13 :  07:35:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Kan det bli bättre....single malt och en salig hifiblandning som måste vara helkul att pilla med och störtskön att lyssna på

Men nää....King har jag aldrig hört talas om men låter det bra så är det bra

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:03:29  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Jo det är en kul anläggning som ständigt förnyas och ändras.
Kanske ska berätta lite om kablarna. Till elektrostatpanelerna har jag äkta DTY kablar som består av någon typ signalkabel. Den innehåller 14 ledare av silver med teflonisolering, var och en ca 0,75mm2. Över dessa en silverflätad skärm med teflonytterhölje. En sån kabel per pol. Alltså en positiv och en negativ. Kontakterna är WBT:s bananer, inköpta under fjolårets HighEnd på Sheraton. Digitalkabeln är en QED SR75 med Bullet Plug, Signal från DA till Pre är också en DIY signalare bestående av fyra skärmade silverledare som ligger i bredd, typ individuellt skärmad bandkabel!!! Svårt att förklara. Mellan Pre och slutsteg har jag QED:s Silver Spiral med Bullet Plugs. Har tänkt att ha QED och Bullet Pluggar i hela systemet framöver. Nämnas kan göra att för tillfället har jag inte någon riktigt bra kabel från bassteget till basarna, nu sitter det en Supra 3,4 (eller vad dom heter) med kassa ringkabelskor.

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/19 18:59:02
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:18:01  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Jo, ny har jag (på "sticky"uppmaning) letat i arkiven och funnit detta svar (som jag själv nästan glömt ) på vad "Kingen" har för ursprung:

Det började en dag i Tupelo... nä, visstja, det var väl nån annan?

Så här skrev EAR:
quote:
King - försteg kan jag berätta lite om.Konstruktören heter
Rickard Berglund och bor i HÖÖR i skåne.han ligger även bakom Pangea
slutstegen.Har träffat honom ett par gånger för en del år sedan


Edit: ramlar över tangenterna..., råkade posta istället för previewa! Men du kan ju pm:a EAR så kanske han kan förtälja mer (mear??).

Kan väl tillägga att dina senaste uppgraderingar märks! Låter betydligt bätre nu än när jag lyssnat tidigare (även då du körde ??yamaha?? till basasrna). Den dämpade bakväggen gjorde nog susen också. Skulle kanske önska lite mer kropp och värme (!!!...men, det är ju rörprylar, ju!!!) och liiite mindre av hårt anslag, sedan är det perfa! Men, det låter ju redan nu kalasbra, med enorm närvarokänsla och dynamik.

Finns ett STORT fel dock: blev hyperallergisk av att lyssna hos dig . Har knappt nyst på hela hösten, men när jag kom från dig var jag helt däckad och jag tror det drog igång en kedjereaktion, har varit känslig mot varenda hyacint i riket! Så, de där dynamiska, mobila små diffusorerna du har gör det nog svårt att hälsa på utan medikamenter

/en john som vill ha nya högtalare

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2004/01/14 16:26:14
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:49:52  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Om någon undrar vad John menar med "de där dynamiska, mobila små diffusorerna" så är det två Burma kattor han tänker på!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000