HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AudioPro Focus SA4.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:47:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Riktig diskant från Seas.




Ordentligt filter. Polypropylenkondingar och luftlindade spolar. Här skiljer det rejält mot billigare modeller av AP.




Basen är på 5" och skärmad och magneten är gigantisk! Samma bas använder AP i bravo-serien. Väger en hel del. Skulle tippa på ca 1,7-2kg. Troligen är denna en modifierad VIFA Logic bas med extra stor dammkåpa och fetare magnet.




Dom som håller på med DIY kan bekräfta att det är en äkta Seas diskant och inget Kines lågbudget det handlar om. Neodynium magnet för ökad styrka och samtidigt blir den "skärmad". Hela högtaöaren är alltså skärmad.




Biwire-terminaler av god kvalité. Tar upp till 10mm2.




Tyvärr har det sparats in på materialet. Spånplatta...(19mm) Iallfall har dom satt ett rejäl stag mellan front och bakplatta. Jag blev själv snopen då min center som också är AP Focus har MDF 19mm. (?)




Bra insex-skruvar. Dessa kostar faktiskt en hel del att köpa i handlen!






Faneret är plast men det är verkligen fint gjort då man kan se alla typiska tecken som ett riktigt fanér ger. Även när man känner med fingret över ytan.




Fanéret är i Lönn (Maple) och det hela ser riktigt trevligt ut!




Recension kommer på hårdvara/recensioner och jag kan redan nu lova er något speciellt för dessa ynka pengar dessa kostar.


Mer info här;
http://www.audiopro.se/products/focus_sa4.asp

Ni får ursäkta att bilderna blir kassa. (Om man jämför med vad jag tagit innan) Bländaren är sönder. Kameran är en Nikon Coolpix 4300.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/14 00:02:24

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:59:25  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Ser att dom kostar 1300:-. Ser seriöst ut för det priset. Hur låter de?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:04:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
AudioPro har 2500kr som rek. pris till handlarna. Det är Onoff som har någon slags "drive" nu i veckan såg jag.

Man kan dock få dom tex hos www.fyndborsen.nu för 1696kr (150kr ifrakt) och det är dom garanterat värda också. Jag hade kunnat ge 3-4000kr utan att gräma mig.

Test kommer om någon dag eller så. Vill spela in dom lite.. Händer rätt mycket på dessa, undrar om Onoff spelar in dom ?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/13 01:06:34
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:07:33  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Kan ju dra priserna som då fyndbörsen säljer dom för;

SA-5 (golvh.bättre ljudmässigt än AP Black Diamond!) =3496;-/paret
SA-4 (den ovan) =1695,-/paret
SA-3 (center) =996;-/st
SA-2 (monitor, samma som ovan men med en 4,5" bas istället och mindre kabinett.) = 1297;-/paret

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/13 23:55:23
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:10:54  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
quote:
Vill bara säga till Matså att dessa åker åttor kring mina andra (du vet vad för några..) Spring och köp!


Men inte vi andra
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/01/13 :  10:29:49  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message  Reply
Klart att Focus SA-4 är bättre än Ego 414 men listpriset är ju mer än 50% högre också. Mest prisvärd anser jag fortfarande att Ego 414 var. Du håller väl med Matså?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:30:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Max: lär nog bara vara enstaka exemplar, eller så har nån köpt upp alla.
http://www.fyndborsen.se fanns det vara "Focus SA-2" (kvar). Och de skulle man maila in för att så veta det riktiga priset.

Ps. fyndborsen.nu hittade jag inte...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:25:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Verkar som Hemsidan är nere. Mailade dom i måndags och det var inga problem att få tag i SA4-modellen.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/13 23:58:04
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  13:46:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så det är www.fyndborsen.nu som gäller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:46:58  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
quote:
Så det är www.fyndborsen.nu som gäller ?!


NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ.

Prova: www.fyndborsen.se
www.fyndborsen.nu

Är det verkligen så svårt?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  16:55:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Iom att Max säger att att sidan är nere och han har skrivit www.fyndborsen.nu och www.fyndborsen.nu inte svarar och www.fyndborsen.se INTE har några andra modellen än SA-2'an

Vad är det som är så lätt krorre? Förklara gärna...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:05:00  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Zalve, jag har då inte hört talas om 2 olika företag med samma företagsnamn tidigare. Med vänliga hälsningar... Krorre. Tror nog att vi kan utgå ifrån att han menade www.fyndborsen.se
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:20:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Söker du på internet så kommer det upp att rätt adress är .nu men det verkar inte stämma. .se är rätt.

Mitt fel...

Hursomhelst sa dom inget till mig när jag mailade att SA4 var borta. Dom tar nog hem om folk vill ha.

Jag mailade AP om det här att min center Focus har MDF-låda och SA4 bara spånplatta, här e´svaret;




Hej Johan.

Du har helt rätt. SA-3 är byggd i MDF och SA-4 är byggd i en typ av spånplatta.

I mindre högtalare använder vi oftast MDF men när vi kommer till lite större och framför allt till högtalare där vi vill uppnå ett så bra ljud som möjligt, då använder vi denna "spånskiva". SA-4 är av många ansedd som en av våra bättre högtalare i hela vårt sortiment.

Spånskivan har helt andra akustiska egenskaper jämfört med MDF. MDF kan tyckas mer exklusiv men pratar vi ljudegenskaper är det tvärt om.

Hoppas att detta är ett svar som är OK. Anars får du höra av dig igen

--
Best regards,
Steinar Arnason
Audio Pro AB





www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/13 18:22:26
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  18:26:31  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
" Söker du på internet så kommer det upp att rätt adress är .nu men det verkar inte stämma. .se är rätt."

Då måste du ha något fel på din lina, jag får inget annat än .se

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:46:00  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Nä, har inget fel. Har kommit upp hur många ggr som helst.

Förslagsadress:

www.fyndborsen.nu

VI hittade en som liknade den du sökte efter

www.fyndborsen.nu

Detta händer endast då du skriver fel, glömmer nån bokstav eller nått sånt...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:49:02  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Nu hänger jag inte med här riktigt MaxMartin.

Med vänliga hälsningar krorre...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:56:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Om man skriver fel kan det se ut såhär:

http://search.msn.se/dnserror.aspx?FORM=DNSAS&q=www.fyndgborsen.se

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:24:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
C:\Documents and Settings\Administrator>ping www.fyndborsen.nu
Unknown host www.fyndborsen.nu.

Prova att pinga fyndborsen.nu... Jag får ingen träff.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/13 :  21:42:48  Show Profile Send krorre a Private Message  Reply
Kanske för att den inte finns. Bara en tanke.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:16:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Ok! Har vi tjatat färdigt om detta nu?

Svaret är;


www.fyndborsen.se

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:40:08  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
öööhh..vad är det med dig matså??? man får väl göra ett bildreportage om vad man vill??
tror du det här är en konspiration mot dig från MaxMartins sida eller? han får väl säga att dina högtalare är dåliga så mycket han vill!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:53:19  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Matså: Varenda ord som skrivs behöver du kanske inte ta bokstavligen??? om det är en högtalare för 2500 kr som hänger med upp till vissa 4000 kronors högtalare tycker jag hans uttryck, Spring och köp passar perfekt in!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:54:47  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
quote:
Varför sätter han då rubriken ala Matså?


För att han vet att du älskar Audio pro..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:55:09  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Överreagerade litegrann. Men jag tycker själv att Ego 515 är väldigt bra så jag vill inte springa och köpa. Men Focus är bra högtalare men inte tillräckligt bra mot Ego 515

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:56:52  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Hm fast jag har mest tänkt på Evidencen när jag kommer uppgradera(om 3 år kanske). Jag blev mäkta impad av dom vid Malmömässan

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/13 :  22:58:14  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Nä..jag bryr mig inte så mycket men du borde inte uttrycka dig på det sättet. Det är fritt att tycka vad man vill. Om man tycker att Coltrane suger får man säga det också men det är inte lika troligt att man tycker det...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000