HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 boombox - Rack and roll!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:03:53  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Tjusigt värre! Mycket snygga högtalare!

Jag har horn!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:20:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Pallar bänken för den tyngden ??
Jag har lyssnat enheldel på Candence och dom är riktigt coola. Fast i fel rum kan dom bli lite bumliga i basen.

Läckra bilder

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/06 :  16:00:12  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Goldmund är mumma det bland det mest välbygda man kan hitta på marknaden stilrent och snyggt system

Palm
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/03/06 :  16:25:10  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Originell och en smula annorlunda system. Bra att folk väljer att gå sin egen väg.
Goldmund är onekligen supersnygga, och snacka om högtalare!!
Jag visste inte ens att det fanns sådana *s*
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:05:08  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Tack för alla trevliga kommentarer. Även om det är lite annorlunda grejer så tycker funkar de mycket bra ihop. Vad jag försökt få till är ett system som tar fram känslan i musiken. Mina preferenser när det gäller ljud är känsla, luftighet, värme och dynamik. Om man skall nämna några svagheter i systemet så är det att ljudbilden väl inte är särskilt stor och att stereoperspektivet kunde vara bättre. Det är ändå något som inte är så viktigt för mig. Jag sitter ändå aldrig still i sweetspot och lyssnar. Systemet lyckas ändå fylla rummet med musik på ett skönt sätt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:30:19  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Verkligen annorlunda högtalare det där, nån som vet om de kan provlyssnas i göteborgstrakten? Håller f ö med om Radiolagret är en av de absolut trevligaste hifibutikerna jag varit inne i. Verkar dock som om många inte alls tycker om den. Det är väl så det går när någon vågar sticka ut hakan och ha åsikter, antar jag. De kan trots allt vara ganska så radikala i sina uttalanden.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:35:13  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Vad har du för kommentar till ditt val av CD-spelare? Hört myckt positivt om den, stämmer det?
Vilken version har du?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:02:56  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Hej Boombox,
Trevligt system, Läkra högtalare, Har inte Cadence läkra rör slutsteg som är V-monterade, dom skulle Bernt tycka om.
Undrar vart du har fått tack på stennen under Cd-spelaren, man blir litte sugen, ser grymt bra utt.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:19:45  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Vackra saker och säkert mycket bra. Utifrån mina egna erfarenheter had jag dock provat en delförändringar.

Gör en lyssningsplats med en tjock matta framför högtalarna och placera lyssningsfåtöljen(-erna) i lyssningsposition som måste var längr bort från högtalarna än avståndet emellan dem. Mellan lyssningspostion och högtalare får Du inte ha något soffbord vars blanka yta inte främjar ljudet.

Om Du har snedtak på båda sidor skulle jag göra ett försök att sätta hägtalarna längs den andra väggen (utan snedtak). Hos mig blev det riktigt revolutionerande förbättring då jag fick bort konstiga stående vågor i basen.

Om Din lägenhet inte tillåter denna typen av ingrepp permanent, så prova åtminstone en gång. Tror Du kan bli positivt överraskad. SD-fötter under högtalarna kan förbättra din bas dessutom, beroende på vilken golvkonstruktion Du har. Och varför inte hänga upp lite vackra textilier på väggen eller inramade planscher så får Du bort ekon. Därmed kommer Du att höra mer av högtalarna och mindre av rummet.

Lycka till!

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:58:58  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Figge
Cdn har jag mycket positiva intryck av. Det är ultra-versionen med siemens-rör. Ville testa en cd med rör till elektrostathögtalarna för att få lite mer värme. Jag tycker absolut att den är prisvärd.

Christopher
Stenen är från Radiolagret i Gbg. Se tidigare kommentarer. Så kallad "mekanisk jordning" ger en klar förbättring på allt jag provat.

bebop
Tack för tipsen. En matta skulle säkert göra susen. Snedtak har jag bara på ena sidan och som sagt så sitter jag aldrig i sweetspot och lyssnar. Har faktiskt mindre problem med basen i det här rummet än i andra mer lådformade rum aven om det här är ganska kalt. Friliggande balkar och andra oregelbundenheter i taket kanske har en positiv effekt.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:37:02  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Hej
Mitt system ser inte längre ut som i presentationen. Det är under ombyggnad. Provar ett annat koncept för ungefär samma pengar. Det är inte riktigt färdigt ännu så jag återkommer.

Istället för att ta bort tråden blir det lite ledtrådar så länge.








Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/01/02 :  19:50:17  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Nu stämmer inte detaljbilderna här ovan riktigt längre. Blev nämligen sugen på en grammofon så nu är det vinyl som gäller. Och det låter ju helt fantastiskt. Blir anahög av att vara analog. Sorry, men jag är från Göteborg. Dessutom så har jagt valt bort sweetspotlyssning för en tid. Anläggningen är kanske inte så intressant som många andra här på forumet men exempel på ett system inom min budget med något av en jag-tycker-spelaren-är-viktig(ast)-i-systemet filosofi.

Så här är spelaren:

Ett Rega 25 drivverk med en ditsatt ny Rega 300 arm.

Och en...

Benz Ace MC pickup

Samt en...

Vincent RIAA

Förstärkaren är samma som tidigare:

Goldmund SRP och..

SRA, en transparent och dynamisk favorit.

Radio lyssnar jag fortfarande på genom lite av en klassiker...


Digital-delen är inte riktigt färdig ännu men det finns en Airport Express för trådlöst via datorn och en transport...

Sony DVP-S7700, som med rätt moddning kan bli riktigt bra (har jag läst på http://www.empiricalaudio.com/)

Ljudet kommer ut ur ett par Carlsson OA-58 som...


syns här vid sidan av den gamla trotjänaren från IKEA.

Ny saknas bara en DAC till AEn och transporten så kommer det att köra en tid framåt. Men jag har inga problem med att enbart köra LP och radio ett tag. Hade glömt hur fantasktiskt det kan låta med vinyl. När grejerna är ordentligt inspelade och inlyssnade kanske jag tittar på ett bättre phon-steg. kanske även provar några olika dacar innan jag hittar rätt.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:23:57  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
DAC införskaffad. Det blev en Musical Fidelity X-DACv3 samt ett X-10 rörbuffersteg.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:29:45  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Nu händer det saker här igen!
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:33:21  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Dessutom en uppgradering av riaa-steget som jag är helnöjd med:
Lehmann Black Cube SE

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:12:42  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Ja, Per100 det har hänt lite. Hittade en bra DAC annars hade jag varit mycket sugen på din Doge cd som du har till försäljning
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:27:03  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Lägger upp en liten statusrapport.
TacT RCS rumskorrektionen blev inte så långvarig. Det var kul att kunna mäta upp rummet och få en uppfattning om hur akustiken ser ut. Däremot så gillade jag inte DACen som satt i. Lite för analytisk för min smak.

Mina kära Goldmundförstärkare har tillsammans med Lehmann riaan fått ge plats till en Plinius 8150 integrerad förstärkare med inbyggd MC. Detta gjordes för att ge ekonomi till ett högtalarbyte som är på gång inom en snar framtid.

Pliniusen har inte samma känsla för att hantera avklingningar och flöde i musiken som SRA slutsteget men den är helt klart en kvalitetsföstärkare. Dessutom så är den inbyggda riaan riktigt kul att lyssna på. Inte lika bra som Lehmann SE, men många klasser bättre än det Vincent jag hade i min anläggning en tid.

Carlsson-högtalarna har bekräftat mitt gillande av mer "rundstrålande/reflekterande" högtalare. Jag skall inte säga för mycket men om det hela går vägen så byts de snart mot en högtalare av liknande typ som jag inte har sett i Sverige tidigare. Men det är nog knappast Sverige-premiär, de har funnits i över 25 år.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:33:09  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Anläggning Juli -06

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:33:46  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Insåg just att det inte ser särskilt spännande ut men det är ändå kul att dokumentera min egen lilla hifi-resa
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:35:14  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Och så en bild på Plinius 8150
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:37:16  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Trafon skall väl också dokumenteras på bild
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:41:46  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Likaså Airport Express som ju också funkar som DAC från datorn.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/05 :  20:04:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Klart intressant!

Du behöver ju bygga om din bänk tycker jag, jag får nervryckningar bara av att se fotot med den utstickande stackars Plinius

Airport Express har jag aldrig sett tidigare, hmm.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/05 :  20:36:25  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
quote:
Du behöver ju bygga om din bänk tycker jag, jag får nervryckningar bara av att se fotot....


Ja, den vinner kanske inte årets pris för snyggaste installation. Ny bänk får nog komma med på inköpslistan.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/08/07 :  18:16:53  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Så har man äntligen lyckats lägga vantarna på ett par sådana här:


Som ser ut så här på baksidan:

Edited by - boombox on 2006/08/07 18:36:39
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000