HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Onslaught:s system (powered from Hell)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:48:03  Show Profile Send Onslaught a Private Message  Reply
Story of my life...

Jag har länge spelat musik på vad jag då trodde var en hyfsad anläggning Hade en Pioneer "allt-i-ett" med dubbla CD-fack. Otroligt bra tyckte kompisarna, det var inte utan att jag var nöjd när jag berättade att det fanns fembands-equalizer som man kunde ställa in ljudet hur man ville på... separat för BÅDE vänster och höger kanal. I denna villfarelse levde jag ca: tio år(!). Visst, kraven var ju inte jättestora, den mesta musiken jag lyssnade på var ju inspelad på kassettband från den otroligt välutrustade (i antalet skivor förstås, vad trodden ni?) kompisen, "Gamen". Ägde inte så många CD-skivor då. Så småningom började dock CD bli vanligare än vinyl och otroligt nog gick CD-spelaren sönder ... Bytte då till en Yamahaspelare med hyfsat ljud. Började i den här vevan bli lite mer intresserad av ljud varvid jag inhandlade mig ett par AudioPro Black Diamond högtalare. Det ville sig inte bättre än att Pioneer allt-i-allot inte orkade driva dem (ja, den förstärkaren var nog inte så bra) utan gick sönder med en lukt av bränt. Letade runt lite innan jag bestämde mig för att en HK 650 var bra för min smak och plånbok... Nu kunde jag lyssna på musik igen med en för mig otrolig ljudbild (jämfört med innan). Bytte till ett par rejäla högtalarkablar och slängde tandtråden jag använt innan. Ljudet kändes nu mer spatiöst men jag saknade något...

Kassettbanden!!! Alla band jag spelade in av Gamen, det fanns små chanser att köpa/hitta alla hundratals grupper på CD (mest metal/hardcore)... jag måste hitta ett kassettdäck så mina kära band inte förvandlas till damm. Sagt och gjort, inhandlade ett Yamahadäck och kunde fullt ut njuta av mina gamla favoriter

Hakade på trenden med Minidisc vilket låter OK i de flesta fall.

Ett tag fick jag för mig att jag ville bara en maskin till både CD och DVD varvid en Grundig Xenario hittade sin plats på racket.
Efter ett tag insåg jag dock att detta inte räckte. En Sony 930 var precis perfekt för att tjäna som signalkälla.

Nu lurar jag på vad nästa uppgradering ska bli...

Onslaught:s utrustning:

Förstärkare: HK 650
Signalkälla: Sony CDP-XB930
Högtalare: AudioPro Black Diamond

Kringutrustning;

Kassettdäck: Yamaha K340
Minidiscdäck: Sony MDS-JB920
Tuner: Denon TU 215RD
Hörlurar: Sennheiser RS45
Stereobänken har min svåger byggt i al och teak, inte direkt stötupptagande...

Lite bilder:






...dålig skärpa här








...här är lurarna så jag kan spela högt utan att väcka dotter eller min fru.

Får nog ta nya bilder, skärpan är ju urdålig.

/Onslaught

--EDIT-- rättade till några bilder, glömde att min inte fick använda åäö

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---

Edited by - Onslaught on 2004/03/03 20:03:16

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:15:26  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Du har inte testat att köra lite invinkling på högtalarna? Det brukar kunna göra underverk med ljudbilden . En svåger som bygger så stilrena bänkar skulle jag också vilja ha!

/Hans (edit: stavning)

Edited by - Terminator on 2004/03/03 20:16:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/04 :  01:00:11  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jaha, så resan in i hifiträsket har börjat, välkommen!

Bravo
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:49:57  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Faan, Killen! Det var inte lite drop down stuff du hade!
By the way mr evil onslaught, vad har du för kablage? Det framgick inte av ditt inlägg.
live evil, die even more so

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2004/03/05 15:03:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000