HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Träff i Kristinehamn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/07 :  12:23:00  Show Profile Send dajz a Private Message  Reply
Lägger ut bilerna här och kommer att lägga in kommentarer under dagen.

Vill först tacka Jensevik som tog tag i detta så att det blev en träff, den goda maten som serverades, det trevliga sällskap som man fick, och dom nya bekantskapen som skapades


Detta är min hall 09:00 innan avfärd mot metropolen Kristinehamn.


H/k-stärkare som Jensevik vet vad det är för nån.
Classé cd som Pål har koll på vilken modell
QRS Luna som Sladd hade med sig
Sist men fulast mina kloner i sina gamla lådor genom att fanéren till mina nya lådor inte kommit.


QRS Luna som Sladd tog med sig till träffen.

Vill först ge ett stort tack till Sladd som åkt till våran lilla träff för att visa upp dessa högtalare och han hade även tagit med sig lite kablar.
Genom att Sladd var tvungen att åka tidigare från träffen så bad han om ursäkt för att han trängde sig på och att han ville få börja. Vi är inte tvära på nåt sätt så självklart fick han det. Jag som har varit på mässor och hört Sladd demonstrera grejer förut förväntade mig iaf lite säljarsnack men så blev inte fallet. Snacket om hurvida dom var byggda osv, osv som kan tråka ut vissa som bara vill veta hur dessa låter, var över på 3 min. Det som var intressant var att dessa är framtagna med Dynaudio 42 (rätta mig om jag minns fel) som referens, dvs att dom skulle spöa dessa högtalare på alla punkter.
Åter tack till Sladd för att du kom dit med grejer.








Här har mina kloner fått flytta lite på sig inte till det andra rummet där wolfie hade ställt upp nästan alla sina grejer. Det bästa är om han berättar för er vad som driver burkarna.


Tiden gick och wolfie var tvungen att resa. Mina kloner blev stående ensamna ett lite tag. Men då kom dessa grabbarna och ville leka.



DynAmic steget höll dom som ett skruvstäd... nu vet jag vad klonerna kan spela om dom får stöd bakom sig.
















Edited by - dajz on 2004/03/07 15:54:20

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/07 :  12:53:44  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Kul att se dessa träffar här på forumet. Jag hade gärna varot med men har inte så mycket grejer att bidra med än så länge. Tack för att ni delar med er!

Jag har horn!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:27:42  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Synd att jag fick förhinder,ser trevligt ut, men familjen fick gå före.
Jag ser att "alla" värmlänningar gillar Dynamic.. hade jag ej fått förhinder så hade det blivit en till, iform av nya A1:an.
Det går fler tåg & det hoppas jag att jag inte missar nästa gång.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:34:47  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Kul med träffar!

Vad lät bäst?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:51:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hejsan,

Jag har hört att detta var en trevlig tillställning! Som vanligt så kul med bilder och att se att folk tar sig tid att dela med sig och lägga energi och tid på detta...

Fastnade inga människor på bild?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:44:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Det var inga snygga högtalare

Kul reportage, såna här hemma lyssningar speciellt i detta prissegment där man själv rör sig är alltid roliga att läsa.

Ser fram emot ytterliggare intryck, vad spelade ni med klonerna ex. Har ju själv sådana..


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:48:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
epkpeng: i denna tråd finns lite homosapiens på bild.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25637&whichpage=5

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:12:06  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Ser ut att ha varit en trevlig värmlandsträff med många intressanta hifi-prylar och nya bekantskaper
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:18:20  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Får väl fylla i med lista på utrustningen som Dajz inte hade någon koll på ;)

Först på bild (med KlonAc) så har vi en Sony XA30 ES spelare. Ovan denna står en rörhäck från Amplifon Audio (Wt30 mkII) som vi dock inte körde klonerna på. Som försteg och DAC användes Primare´s (största) hembioprocessor SP31.7 som via balanserade kablar matar signal till ett Dynamic Precision No1 slutsteg (200 Wrms per kanal i 8 ohm, 400 i 4 osv osv... kortslutningsstabilt steg).
Den stora bruna lådan med träfront är mitt hembyggda Zen steg som vi tyvärr inte hade tid (ork) att koppla upp. Det följde istället med Niklas (alias?) hem efter träffen.
Lever det fortfarande? ;)

Lite senare när jag packat ihop mina prylar (ovan nämnda) så kom det ett till Dynamic steg utav lite nyare årsmodell (om jag inte hört fel är det ett DP 6.32). Spelare ovan (som nästan är identisk utseendemässigt med XA30:n) är en Sony XA 7 ES (föregående toppmodell som är fullt balanserad). Försteget är ett hembygge med IC-kretsar (Konstruktör Walt Jung) som byggt utav en kille vid namn Niklas (alias?).

Efter att ha lyssnat på klonerna tillsammans med en H/K 650 och en technics maskin (modell?) så måste jag säga att de spelade bra mycket tightare, torrare och mycket mer kontrollerat med DP förstärkare bakom sig.

Ska lägga upp de få bilder jag fick med kameran vid 1:a lediga tillfälle :)

Får tacka alla som kom och alla som hjälpte till att arrangera träffen, det var kanonkul!
Lite synd bara att jag var tvungen att packa ihop lite för tidigt, nästa gång stannar jag längre :)



Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:34:13  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
"Kul med träffar!

Vad lät bäst?"

Bra fråga... Det var svårt att göra några direkt jämförelser då de 2 rummen var otroligt olika i akustiken. Jämförelser gick med andra ord bara att göra mellan apparatur som spelade i samma rum.

Under Sladd´s demo så skiftades det hejvilt mellan Classé spelaren inbyggda DA och en Sentec Diana.
Personligen tyckte jag Dianan lät något mer "digitalt" och var lite grumligare än Classé spelaren DA.

Lite intryck:
QRS Luna var en ganska trevlig bekantskap, men hade ganska kraftiga tendenser till att låta lite hårt och ansträngt när musik med mycket basinnehåll spelades. Diskanten stack iväg lite vid högre volymer och gick i taket (lite för lätt). Men detta kan till stor del bero på förstärkeriet.

KlonAc spelade med en enorm basaktoritet men jag tyckte inte det hängde ihop riktigt med toppen. Tillsammans med H/K 650 blev det allt för "blött" och grumligt bas/nedre mellanregister.
Vid byte mot Primare/DP No1 blev det stor skillnad i botten men toppen spretade även ut lite här.
Saknade en gnutta homogenitet hos denna högtalaren. Men rätt uppställda med tillräklig kraft bakom sig så finns det nog bra ambitioner i denna konstruktion.

Klipsch RF15, som är mina egna, tyckte jag spelade otroligt basfattigt i det rum vi ställde dem i (rummet var i princip basdött) vilket de absolut inte gör hemma. Topp och mellanregister tyckte jag lät klart bättre än med både KlonAc och Luna. Men smaken är självklart som baken ;)

Vid nästa träff (antar att det blir flera) borde vi köra allt i samma rum...


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:54:53  Show Profile Send J-son a Private Message  Reply
Slutsteget går inte av för hacker . Hur lät det i dessa uppställningar.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:15:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
"Personligen tyckte jag Dianan lät något mer "digitalt" och var lite grumligare än Classé spelaren DA."

Intressant!
Nån mer som lyssnade och gjorde jämförelsen? Andra åsikter om dessa två DAC'ar?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/09 :  18:55:01  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ni ser ut att ha haft riktigt roligt på träffen!
Så mycket olika saker,..en liten värmlandsmässa nästan

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:54:01  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Jag har faktiskt funderat lite på en mässa. "Ljud och bild i Kristinehamn" eller nåt.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:00:40  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Ser ut att ha varit en mycket trevlig träff. Tack för alla bilder. Hur många var ni som var där?

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2004/03/09 20:01:14
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:06:49  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Ca 15 pers.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:07:04  Show Profile Send dajz a Private Message  Reply
Jag får nog hålla med om att Diana fick pisk av Classén, lite mer detaljer, lite tydligare. Påpekas bör att vi snackar inte hästlängder utan det var det där lilla extra.

Wolfie.. nu bör det påpekas att dessa så kallade burkarna till Klonac, inte alls är som dom borde. Helt fel storlek port, fel tjocklek på mdf, ingen bitumen, förlite dämpvadd och inte 100%ig nerfräsning av elementen
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:12:52  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Vad tyckte ni som var med och jämförde Diana och Sony CDns D/A ?Jag hann inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/09 :  21:59:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Kul att det blev en träff och kul att få titta in en stund!

Då jag var där i tjänsteärende så vill jag inte uttala mig för mycket om Diana:n.

En sak man slås av som gammal hifiräv är hur mycket elakt ljud som mer nyfrälsta hifiöron står ut med.... Det tar tid att skapa ett ljudligt referensbibliotek och det tar lång tid att veta hur man lyssnar och vad man skall leta efter på nya saker.

Sådana här träffar är utmärkta tillfällen att få nya referenser i öronbiblioteket !

Själv lägger jag till HK 670-klangen och kombinationen Sony 930/Sentec Diana.

När det gäller Lunan så är har den inga hyss för sig vid normal lyssningsnivå men när man kör på hårt så välter både bas och diskant på det vis som Wolfie berättar om. Jag frågade en av konstruktörerna i dag hur det där med basen hänger ihop och han ritade lite. Högtalaren har ingen traditionell "hump".... Skall förklara i annan tråd vad det lider.

Vi syns och hörs, nu även i Värmland!

mvh

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/10 :  07:46:20  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Nu var det ju faktiskt en HK 650. :)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:01:54  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
dajz: Kan vara förklaringen till mitt intryck :)
Är väldigt sugen på en lyssning när du fått till de nya lådorna... :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:12:51  Show Profile Send dajz a Private Message  Reply
Som det verkar nu så får jag ingen fanér överhuvudtaget...
Går inte att få tag på firman som jag lagt beställning hos. Som tur är ligger man inte ute med några pengar men det är irriterade att det aldrig kan gå som man tänkt sig.
Men så fort dom är klara så ska du få en inbjudan.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:27:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

OK, 650, sorry

Läste vad jag skrev i går kväll nu på morgonen. Ibland så ser det lite skevt ut... Apropå "elakt ljud som nyfrälsta hifiöron står ut med". Jag menar såklart inte att andra är döva eller att det var dålig utrustning som togs med! Kunde kanske tolkas så, ber om ursäkt.

Föredrar att göra ett inlägg separat i stället för att editera.

Fina bilder på Lunan dajz! Kan man få använda dem i andra sammanhang? Fota gärna kabeln också, jag saknar "egna" bilder.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000