HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt HFLS-1 bygge. Äntligen färdiga!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:21:18  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Hej! Detta är mitt första inlägg här. Jag har kikat runt lite i några veckor, och har fått ganska mycket inspiration. Efter lite funderingar bestämde jag mig för att bygga ett par HFLS-1 eftersom jag ändå skulle bygga ett par högtalare. Och dessa verkar vara bra.

Jag började med att göra en egen ritning och en kapskiss i IronCad. Efter det utvecklade jag det till en 3D-modell. Även ett högtalarstativ gjordes i 3D. Här är en halvdålig bild som jag gjorde med dessa 3D-modeller. De röd-blåa sakerna ska sympolisera CD-skivor. Har lite utrymme så jag tänke bygga CD-ställ i högtalarstativen.



Efter en halvtrög start framför datorn fick jag äntligen tummen ur och städade arbetsbänken för att ha lite plats.



En 20 mm spånskiva inhandlades, det fanns bara 20 mm så det fick gå. Jag gjorde fram- och baksidan 2 mm bredare för att fixa detta. Jag valde spån eftersom det är mycket billigare än MDF och pengar är inget jag har i stora mängder. Det sämsta med spån är att det inte är lika tätt och är jobbigare att få slätt. Men eftersom jag tänker måla både ut- och insidan med polyester så blir den helt tät. Och jag har inte så mycket i mot att slipa.



Hälften av kapandet gjort.



Skivan kapades i många små delar. Det ska även bli en center och tre surround högtalare av denna skiva. Här är allt klart för limmning.



Jag gjorde en mall av några skräpbitar för att få alla hörn 90 grader.



En sida och topp/botten sattes ihop för att skapa ”L”. Lim och skruv så att det sitter.





Alla "L" färdiga.



Och ”L” delarna sattes ihop till ramar på samma sätt.





Alla ramar färdiga. Det blev några lådor. Och det saknas en suround hötalare som jag inte har hunnit såga delar till.



Jag återkommer om en vecka med fräsningen, slipning, spackling och mera slipning. Kunde inte göra det denna helg eftersom jag inte har hunnit köpa fräsen och hade inget spackel hemma.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se


Edited by - Jon MW on 2004/06/27 22:02:48

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:47:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser bra ut... inväntar mer bilder när fräsning och slipningen är på G.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:50:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Du bygger alltså i spånplatta, intressant. Första bygget jag ser i det materialet.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:24:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ser lovande ut, hoppas du får tag på grejerna som saknas.

mvh

Edited by - Leif B on 2004/05/23 17:59:34
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:09:28  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Trevliga bilder, blir kul att följa.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:22:47  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Det blev ett lite tidigare inlägg än jag hade räknat med. P.g.a en lyckad anställnings intervju tog jag en promenad till HiFi kit och kom hem med detta.



Ett par diskanter.





Och lite filterkomponenter.



De hade inte basen inne så jag får gå tillbaka nästa vecka och köpa de. Ska bygga filter imårgon så att jag kan börja spela in diskanterna.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:26:37  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
grattis till jobbet! alltid lika kul!

ser fint ut det här.. ska börja jag med snart

/Patrik

Edited by - patst577 on 2004/05/24 15:27:51
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/05/24 :  21:24:39  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
hej jon!
Jag är också på gång med att bygga ett par HFLS-1:or. Så jag tänker följa ditt med stort intresse. Jag skulle järna starta min egen tråd men jag har tyvärr ingen digitalkamera. lyckatill med arbetet och hoppas att vädret är fint. visst är det gött att jobba ute?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/05/29 :  23:40:51  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Så nu har jag äntligen gjort något. Kunde inte göra filtren i veckan eftersom jag inte hade några filterplattor och flussmedlet var i sommar stugan.

Det första som gjordes i dag var att tillverka en platta till fräsen som jag köpte i veckan på Biltema. Två skruvhål mättes, borrades och försänktes.







Efter ett flertal test fräsningar vågade jag göra det på högtalaren. Centrum för hålet mättes ut och ett hål borrades.



Lite sågspån, men under allt spån gömmer sig ett spår som är 15mm djupt och 145mm i diameter. Med andra ord så är det exakt så som det ska vara.





När jag skulle fräsa den andra biten kom det vackra sommarvädret. Det ända man kan göra är att flytta in och hoppas att det blir bättre i morgon.



Så jag började med filtren. En massonit skiva kapades till filterplattor.





Allting fästes med buntband eftersom jag inte har någon limpistol.



Här är allt utom kablarna lött. Det är inte den bästa lödningen men det finns kontakt ändå.



Basrören mäts och kapas.





De blir lite fransiga när man sågar i dem. Men efter lite slipning ser de bra ut.





Första slipningen är gjord. Nu är alla sidor helt jämna. Det blev lite spån, ungefär lika mycket ligger på alla verktyg och lika mycket på mig.





Alla skruvhål spacklades och ska slipas i morgon.



Eftersom klockan inte var så mycket passade jag på att mäta vart fasningen för basen skulle vara. Med hjälp av en 12” bas ritade jag upp några linjer som jag sedan ställde in smygvinkeln efter. Och alla linjer ritades ut på den front som jag hann fräsa i dag.





Jag hoppas att jag kan spackla låderna i morgon. Om vädret är bra ska jag även fräsa klart. Och om det finns tid över blir det ett eller två lager polyester målat.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/29 :  23:47:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jon MW
Läckert!
Ett tips i all välmening är att du vrider den ena (minsta) spolen. Ställ den på högkant så kommer spolarna inte att påverka varandra nämnvärt mycket. Som det är nu så "sjunger dom lite tillsammans"...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:48:11  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Så nu blir det lite fler bilder.

Började dagen med att fräsa hålen för diskanterna och fasningen för basen.





Jag limmade fronten på sidorna för att få ihop så mycket som möjligt. Jag kunde inte fräsa hålet för basröret eftersom jag bara köpte ett notfrässtål och det är 20mm stort så det är nästan omöjligt att fräsa ett 50mm hål. Alla sidor spacklades också.



Medan spacklet torkade vred jag på spolarna som Pär Engelholm tipsade om, tackar för det!



Sen blev det ganska mycket slipning. Lådan blev betydligt slätare och arbetsbänken fick en ny färg i form av ett 1mm tjockt lager slipdamm, likaså jag.



En bild på insidan, jag målade inte lådan med polyester eftersom jag ska sova i ett rum intill och polyester brukar lukta ganska mycket. Så det blir gjort i morgon innan jag åker hem.



Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:24:43  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Kom hem från HiFi Kit idag med två sådana här paket.



Ett par Vifa PL18 (som jag fick lite rabatt på vilket jag tackar för) som var det sista som behövdes till bygget.









Insidan av lådorna blev äntligen målad med polyester. Blev väldigt torrt och tätt, skulle gissa på att det är tätare än MDF nu.



Jag klädde även insidan av lådorna med bitumen.



Nästa sak på listan är att fräsa baksidan, vilket jag nu har ett nytt frässtål för. Och sen att fästa baksidan. Hoppas ha lådorna så pass färdiga att jag kan börja med faneren nästa vecka.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:20:29  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Det var ett tag sen senaste uppdateringen. Men nu har jag äntligen fått något gjort.

Började med att fräsa ett hål för röret.





Baksidan målades även med polyester och kläddes med bitumen.



Efter det blev det en massa slipande eftersom jag hade tänkt att lack lådorna. Men eftersom kanterna på spånskivorna bara trasades sönder valde jag faner.

Här är de fyra bitar valnötsfaner som ska sitta på sidor och fronten tejpade.



Och lådan rullades in i faneren.



Sen blev det lite dåligt med bilder. All faner är på och hålen för högtalarne är frästa. Jag blev ganska nöjd med resultatet, det är första gången jag använder faner och det blev några små fel. Men om man inte tänker på det ser de ganska bra ut.








Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:45:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Blev ju bra de där, snygga. Lite olja ex. rustikolja som är lättanvändpå så blir de ännu snyggare. Vad är det för typ av gänga du använder för skruvarna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/17 23:46:47
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:57:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Är det gängskruv eller vad de heter ?!
(En stor skruv som har en gänga i sig)

Skall vara bättre än islagsmutter,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:05:03  Show Profile Send Mathias_J a Private Message  Reply
Jag gillar det där fanéret skarpt! Precis som mangew säger, lite olja gör det ännu bättre.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:20:24  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Det är maskin gäng (M4) och islagsmutter. Vet inte om självgängande är bättre, det är lättare att dra sönder trät, gängpaj, om man drar för hårt. Och jag brukar göra det ganska ofta.

Jag ska damma av låderna lite och sen olja dem, men det är lite små saker som skall göras förts.

Tack för kommentarerna.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:35:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Ah, ok de är skruvskallarna man ser på bilden.

Olja in dem och montera ihop och sen redovisa dem på "Min HFLS-1" på DIY delen. Måste ju finnas en drös med HFLS-1:or ute men bara 2 redovisade ännu.

Sen ska du givetvis njuta av dem


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/18 00:37:20
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:46:18  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo vore kul å kunna kolla in alla på en gång istället för å leta alla på bildrepotage delen...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

DukeII
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/06/18 :  16:58:05  Show Profile Send DukeII a Private Message  Reply
Coolt, en till med valnöt. De blir betydligt mörkare och "brunare" med olja. Snyggt säger jag.

Så här blev mina:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28311&whichpage=2
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/06/18 :  19:26:44  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Snyggt, visst är det kul med DIY!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/06/19 :  00:29:33  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Rackarns vá duktiga alla är på att bygga egna HFLS:er.
Man är rätt sugen på att använda en del av sin semester till att bygga ett par

/Mikaell.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:01:31  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Så nu har jag varit duktig och byggt färdigt högtalarna.

Men för att fortsätta där jag slutade sist.



Ett par valnöts klossar sågades.



Hörnen rundades av.



Två hål borrades och två terminal plattor var färdiga. Kommer antagligen att skriva lite på dem, men nu ville jag bara få klart högtalarna.



Och två runda bitar frästes.



Hålet för basröret frästes.



Och den runda biten pressedes ner.



Båda låderna fanerade.



Jag hade besök av Murphy, ni vet han med lagarna. Det var mycket som gick fel med faneren på den andra lådan. Men det värsta var att en stor del av baksidan sprack. Men jag kunde lösa det med trälim och en tving.









Första lådan oljad. Jag använde vaxolja för inomhus bruk, funkade bra och det blev ett bra resultat.





Jag gjorde ett hål i platten som sattes över basröret. Sen rundades kanterna av. Nu i efterhand tycker jag att jag borde målet rören svarta, men det är lite sent nu.



De sista sakerna fixas. Filter löds färdigt, dämpull läggs in och högtalarna monteras.















Båda hötalarna på sina platser brevid TVn, jag tänker inte visa den andra eftersom den inte ser lika snygg ut och det är lite ostädat runt den. I bakgrunden syns lite av min andra hobby, modell bilar.

Efter att ha lyssnat i några timmar nu är jag fortfarande lika förvånad över basen. Jag vet hur många gånger jag har kollat att subbasen inte är på.
Förutom den underbara basen är ljudbilden riktigt bred. Jag började med högtalarna något vinklade mot mitten, då var bredden ca 1,5m bredare än avståndet mellan högtalarna. Sen när jag vred dem så de står 90 grader mot väggen blev bredden ca 4m bredare än vad det var tidigare. Och centrum är fortfarande lika exakt.
Djupet är även det bra, det närmaste ljuden är ungefär där väggen är, 20cm bakom hötalarna. Och de ljud som är längst bort är någon meter bakom väggen.

Nu ska jag fortsätta lyssna. Men redan nu kan jag påstå att jag är mycket nöjd. Det har varit mycket snack om att de ska vara bra, men inte trodde jag så här bra. Helt klart värt att testa om man vill ha ett par ny högtalare.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:50:36  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!
Man blir ju faktiskt lite avis på alla DIY:are som orkar lägga ned tid och tålamod att bygga t.ex. dessa högtalare... Creds till dig!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/02 :  00:15:57  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ska bli intressant å lyssna på dessa :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/07/02 :  23:50:39  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message  Reply
Riktigt snyggt bygge!
Bara svarta skruvar som fattas =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000