HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätning av Vifa XT25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:03:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej på Er,

Här kommer en (frekvens) mätning av Vifa's Ring Radiator, XT25.



Mitt öga stör sig på dippen (dalen?) vid 2.1kHz, men i övrigt ett fint restultat. Filtret är elektriskt 2'a ordningen plus en dämpsats om två motstånd vilket väl totalt får kallas för "enkelt filter"?

Ps. Kul att få igång mätsystemet sen senaste kraschen! Säg till om jag plågar er med för många mätningar framöver!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:09:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tanken är att komplementera upp med frekvenssvaret från dessa dubbla Vifa 6.5'or.



Även här ser vi resultatet av ett elektriskt 2'a ordningens filter fast hjälpt av impedanskorrigering.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:34:51  Show Profile Send PelleW a Private Message
Vad sitter diskanten i för baffel?

-Pelle
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:58:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Diskanten är nedsänkt i en 200 mm bred baffel. Jag skall justera placeringen ett uns för att förbättra kantdiffraktionernas negativa inverkan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/23 22:58:39
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:10:49  Show Profile Send PelleW a Private Message
Ja dippen strax över 2kHz är garanterat beroende på baffelbredden. Det vore intressant om du kunde visa en bild på hur elementet sitter på baffeln vid de olika mätningarna.

-Pelle
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:23:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Detta kan bli en trevlig lektion på baffelns inverkan....

Sitter diskanten centrerad ? Dvs 10 cm till var kant? Hur långt är det till överkanten? Är hörnen rundande, fasade eller 90 grader?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:13:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Skulle också tro att det är baffeln som spökar.

Epkpeng, har du testat en närfältsmätning? Jag håller också på med ett projekt med dessa ringradiatorer (tillsammans med SS 8545).

Här är en annan mätning på XT25,










Man kan ladda ner SPL och impedans också.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:16:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Här är några T/S-parametrar också,



ruskigt låg resonansfrekvens men iom den lilla membranytan så ska man ändå inte dela dom lågt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:09:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Kul med lite intresse kring detta element!

Baffelplaceringen är en gammal synd och diskanten är centrerad - en dödssynd som självklart kommer åtgärdas. Jag återanvände i detta prototypande gamla lådor.

Min mätning ovan är på ca 25 cm's avstånd.

Alla hörn är rundade med r=10mm.

Jag måste säga att jag imponeras av linjäriteten hos XT25'an i övrigt! Xt25 har fått kritik för bl.a. distortion. Kul att se att iaf frekvenssvaret är på plats (om man bara får till elementplaceringen ).

Henricsson - trevlig Q du får fram! Med ett litet seriemotsånd (för att sänka SPL) kan man lätt få upp totala Q till 0.7 vilket väl inte är helt fel!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:18:37  Show Profile Send tengil a Private Message
Ser inte mätningarna riktigt jämna och fina ut?? Kan den låta så illa som folk säger?

Ni har inte lyssnat????

XT25.an är ju skittuff, och därför direkt intressant att bygga med, för oss med estetiskt krävande omgivande faktorer!! (fruntimmer)
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:42:33  Show Profile Send Simba a Private Message
En liten måling med XT25 og HDS134:
http://home.no/opland/images/a2mk2.JPG

I denne kassen: http://home.no/opland/images/a2tegnin.jpg (http://home.no/opland/images/Stort.jpg)

...og med dette filteret: http://home.no/opland/images/a2filter.jpg

Edited by - Simba on 2004/05/25 23:52:29
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/05/26 :  00:36:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
XT25TG låter bra i mina öron jag har lekt med Vifan i ett år snart och provat olika delningsfrekvenser mellan 2200 och 2900Hz (24dB/okt LR filter) och Vifan har fungerat bra i hela spannet. Till att börja med delade jag högt eftersom alla verkade vara överens om detta. Men det viktiga verkar vara att ha rejäl dämpning vid resonansfrekvensen. Vifan har ganska hög 2:a tons dist, som tur är har vårt hörselsystem lite svårt att uppfatta denna typ av dist, och när den väl uppfattas känns den oftast angenäm.....

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2004/05/26 :  06:02:49  Show Profile Send Simba a Private Message
Skrutten sitter nok med samme oppfatning som meg. :)
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:45:27  Show Profile Send Belker a Private Message
Hur är det med spridningen? ScanSpeaks dyrkusin har ju kritiserats en del på den punkten.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/05/27 :  01:15:14  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jepp Vifan har dålig spridning, på gott och ont, som allt annat.
Själv upplever jag inga större problem med detta.
Fördelen torde vara färre tidiga reflexer.
Nackdelar: snabbare fall på energikurvan vid högre frekvenser samt mindre sweetspot.
Men så farligt liten sweetspot blir det inte med ett bra designat delningsfilter

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:58:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Simba, Är det för att "time-aligna" diskant med övriga?
Hur har du fått fram lutningningsvinkel på baffeln? Elementets akustiska centrum?
Vilken lutning har du kommit fram till?
Har du upplevt problem med spridning vid denna lutning?

Har också ett projekt med XT25 på G, kul att fler gör sammalunda, trodde det var allmän DX25-frälsning här....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:36:53  Show Profile Send Simba a Private Message
Lucifer: Er usikker på hva du mener, men de øvrige komponentene i diskantilteret er kun en korrigering i frekvensgangen. Denne korreksjonen på virker bare i liten grad frekvensgangen.

Baffelens helning er kun valgt. "Tilfeldigvis" ble den på 7grader. :)

Baffelens helning har faktisk i denne sammenheng en fordel. Lyttevinduet blir i dette tilfellet bedre, enn i en høyttaler uten helning. Dette fordi frekvensgangen endrer seg nesten ingenting inntil man beveger seg utenfor en viss vinkel. I lytteposisjon gjør dette ganske store utslag. Å få godt nivå i alle sitteplassene i en treseter er f.eks ikke noe problem. Dette selvfølgelig også avhenging av lytterommets proposjoner og akustikk.

Synes forøvrig at XT25 er en meget godt diskant til prisen. Etter min mening, må man over til noen gode bånd for å virkelig ha noe mer å hente.

Edited by - Simba on 2004/05/27 20:37:40
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/05/27 :  21:55:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ursäkta min något osammanhängande frågor, vissa lutar baffeln i en viss vinkel så att både diskant och bas får akustiskt centrum i lodlinje. men ditt svar med att det "bidde" 7 grader är helt ok. Såg ut som mer på skisserna.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2004/05/27 :  22:35:07  Show Profile Send Simba a Private Message
Om noen skulle være i tvil http://home.no/opland/images/Vinkel.jpg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000