HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vifa 2-vägare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:21:22  Show Profile Send Sondek a Private Message




Byggt lådan enligt ritning på http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/premium/vifa-premium_eng.htm
Modell Premium 11.
Diskanten är dock DX 25 istället för XT 25 och filtret därefter modifierat för detta.

Spelar väldigt fint i ett 24 kvadratmeter stort rum trots den lilla Vifa 5 tummaren.
Första bygget för mig och mycket lärorikt!
Man får ju en massa ideer inför nästa projekt




Bättre och bättre dag för dag :-)

Edited by - Sondek on 2004/06/13 00:25:36

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:41:40  Show Profile Send Frasse a Private Message
Vällkommen i diy gänget. Snygga lådor. Bara så du vet det finns inget kännt botemedel mot diy bacilen :-)

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:56:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Håller med, snyggt bygge!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/01 :  12:27:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stilrent och snyggt!
Påminner lite om HFLS-1 tycker jag.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/08 :  06:51:51  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Väldigt stiliga! vad har du använt dej av för trä? ser oljat ut eller något också?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/08 :  06:53:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Trevligt bygge och storlek...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/06/08 :  10:07:58  Show Profile Send Didde a Private Message
Vad har du gjort för ändringar på filtret då?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/06/08 :  17:54:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hur kommer det sig att du valde dx25 framför xt25?

måste hålla med om att det ser välarbetat ut och som sagt, diy bacillen är sårbotad. jag har iaf inte lykats.. men å andra sidan har jag inte försökte häller

Jag har byggt med samma bas men xt25 och ett annat filter + låda. viste inte att det redan fanns en ritning på dem.

värdelös bild men iaf:

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/09 :  14:18:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sondek & Smallsuper_man Snyggt!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/06/09 14:18:29
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/13 :  00:47:04  Show Profile Send Sondek a Private Message
Tyvärr så togs bilderna bort från den hemsida jag tidigare lagt dom på så jag la upp 3 nya bilder i början av topicen!

quote:
Väldigt stiliga! vad har du använt dej av för trä? ser oljat ut eller något också?

Jag har använt en sorts mahogny faner som man brukar använda på dörrar. Har slipat med fint papper och oljat in dom i tre omgångar.
Dom blev snyggare för varje inoljning då fibrer, skiftningar framträder mer och mer.

quote:
Vad har du gjort för ändringar på filtret då?


Om du kikar på orginalfiltret på på http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/premium/vifa-premium_eng.htm
Så är 3.3ohms resistorn ersatt med en på 5.6 ohm.
5.6uF kondingen är ersatt med 4.3uF (d v s 3.3 uF parallellt med 1uF). Det är Nagref på Faktiskt.se som hjälp mig med detta genom att köra LspCAD. Målet har varit att få en identisk överföringsfunktion med DX25 som för XT25.
I övrigt är filtret identiskt med orginalet.

quote:
hur kommer det sig att du valde dx25 framför xt25?

I början av mitt projekt var jag nog rätt så inställd på att köra xt25:an men efter att ha läst en del framförallt här på forumet och även på andra forum.. så jag fick uppfattningen att det var lättare att lyckas med dx25:an. Och jag måste medge att jag upplever den som en otroligt prisvärd diskant! Följsam, detaljerad och aldrig jobbig eller tröttande. Den känns helt enkelt väldigt bra avvägd. Men xt25:an är säkerligen bra den och väldigt populär i kommersiella högtalare.




Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000