HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Min HFLS1'a
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  14:08:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Forumets egna lilla kelgris har vuxit sig stor nu och vi tänkte ta och samla ihop alla byggen på en EGEN hemsida till HFLS1.

Skriv ned ALL info du kan tänka på om din HFLS1'a.

Några saker som BÖR vara med är

* Ytbehandling
* Filterkonfiguration
* Andra saker som skiljer sig från "orginalet"


Sen får ni gärna skriva hur lång tid det tog att bygga den, ungefärligtpris, stativ som ni använder och andra saker som kanske skiljer ER HFLS1a från andras.
Tidigare byggerfarenheter. Är detta det första bygget eller finns det en ProAc klon hemma ?!

Posta gärna lite bilder på er FÄRDIGA HFLS1'a.

All denna info kommer vi att sammanställa på HFLS1 egen sida.

Ps. Jag skulle helst se inlägg från byggare av HFLS1 och gärna 1 post av varje

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/27 22:10:48

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:07:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Omedelpronto försöker vi föregå med gott exempel (på inlägg, kanske inte på bygge...):

Bygge: 1 par HFLS-1 enligt artikel.
Filter: Enligt artikel med hyggliga komponenter. 1.4 mm luftlindat, MOX10, MCap.
Inkråm: Zachry Q12 ull och 5 mm bitumenplattor.
Internkablage: Strippad Tara Labs tvinnad.
Terminal: Biwiring standard Ljudia.
Ytbehandling: Kontaktlimmat amerikanskt körsbärfanér oljat med "nordisk" möbelolja.
Byggtid: 30 timmar.
Byggkostnad: SEK 2500.
Stativ: Rå MDF i Q&D design. Byggtid 12 minuter. Kostnad SEK 50.
Tidigare bygge: Klonac 2.5
Senare bygge: BedRock 1, XLS10 Sub, TB871s satelliter.
Prisvärdhet: 10 av 10.

Inklusive stativ:


Utan stativ i tidigt skede:



Edited by - UrSv on 2004/06/14 13:44:46
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/14 :  01:59:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Min HFLS-1

Jag och en polare började redan våren -03 att kolla på detta projekt och under sensomaren/hösten satte planeringen igång med inhandling av div grejer. Det var först runt jul -03 som bygget startade på allvar och under ett par veckor snickrade vi ihop två par HFLS-1:or

Till dessa behöver man stativ, blev en Sonus Faber inspirerad sak som jag kallar Swedish Wood stand också det egenbygge. Högtalare och stativ färdiga:



Lite hårda fakta om mina:

Konstruktion: De är byggda slaviskt efter officiell ritning, alltså inga konstigheter eller förändringar
Faner: Palisander, eller även kallad Jakaranda
Ytbehandling: Lackade, någon slags golvlack tror jag 3-4 varv. Valde mellan olja eller lack föll på det senare för att få mer lättskötta och kanske tåligare yta. Vet ej om valet var rätt i efterhand då olja faktiskt är lite mer levande.
Filter: Filtret är fintrimmat med kopparfolie spolar och Mcap kondensatorer. Separata filter för bas diskant för att möjliggöra biwire/biamp på bra sätt.
Internkabel: Supra Ply 3.4
Terminaler:Egendesignade med polskruvar
Byggtid: Från starten av utsågning av MDF till färdigt höll vi på ca. 1mån. under lite spridda arbetspass
Byggkostnad:Har inte full koll, men nånstans strax under 4000:- tror jag. Detta möjliggjordes tack vare bra kontaker på MDF, Faner och ytbehandlingsprodukter. Bara faneret kostar marknadsmässigt 1000:-/m2, vi betalade 350:- för faner till 2par(4st högtalare)
Tidigare byggerfarenhet: Jag har byggt och spelat på Pro AC klonen sedan ca. 2år tillbaka. Det gick lättare med den erfarenheten att bygga HFLS-1:an då man visste lite mer vad man gjorde. Vid HFLS-1 bygget gjorde vi dock allt för hand, även fräsningar vilket jag för Pro Ac ledje till polare med NC-fräs.
Slutomdöme:Kanonbra högtalare, med priset i tanke förtjänar de toppbetyg!

Totalintryck med stativ: Grymt snygg uppställning om jag får säga det själv...jag är ganska blygsam av mig

Edit: Ny bild.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/08 01:37:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:28:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ni som har byggt HFLS1or... Ta nu gärna och posta lite om ert bygga och bilder.
Jag vet att det finns flera som har exemplar klara!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:09:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message



Bygge: 1 par HFLS-1 helt enligt ritningar och artikel.
Filter: Enligt artikel, Biltema komponenter rakt över förutom resistorer som är MOX
Inkråm: MDS blåa dämpmatta, 5mm bitumen från HCJ.
Internkablage: Supra Ply.
Terminal: Supra boxcon.
Ytbehandling: Finsk Björkfanér lackad med International Crystal.
Byggtid: Väldigt lång...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2004/07/03 :  08:42:15  Show Profile Send pix a Private Message
Pix presentation av sina HFLS-1
Jag har byggt ganska exakt efter de anvisningar som funnits på forumet.
För att undvika "kullerbyttor" i huvudet ritade jag först upp en modell i 3D cad. Detta tar ett några timmar men blir ett sätt att tänka igenom allt så att man ej sågar/fräser tokigt i all byggiver.



Posted - 2004/06/14 : 01:59:42

--------------------------------------------------------------------------------
Konstruktion:De är byggda efter forumets konstruktion men med fyrkantiga högtalarterminaler.
Faner: Bok
Ytbehandling: Olja för köksbänkskivor.
Filter: Filtret är enligt forumets rek. Dock byggt sep. Bas/diskant.
Internkabel: 4mm2 OFC (byte till silver/teflon med "svalander fläta" pågår.
Terminaler:Fyrkantiga Biwire
Byggtid: Ca 2 Månader på lediga stunder
Byggkostnad: 2500-3000 Mycket tack vare lyckat samköp på forumet (Tack Hal )
Slutomdöme: Inponerad av den behagliga diskanten (som har en tendens att bara bli bättre !!)
Tipps och fallgropar: Jag monterade Biltemas Basreflexrör (13:-/par) i lådan och stoppade sedan in ett 50 mm plaströr inuti. Då kan jag laborera med olika rörlängder senare. Jag munterade basarna med insattsgängor i stället för sk. T-mutter (snyggt och starkt). Jag försökte använda kablage med låg DC-resistans (4mm2) samt lödhyllsor. Detta blev trullsigt och byte pågår till 4XAWG16 silver/teflon i sk. "Svalanderfläta".
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/07/03 08:43:57
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/03 :  21:24:28  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
De är inte helt klara men tillräckligt för att vara med på en lyssningsträff, så det börjar bli dags:

Antal: tre
Konstruktion: Nästan enligt ritning.
Undantag: Uppgraderat till bandspolar. Centern är skärmad.
Tidigare byggerfarenhet: Begränsad, en subwoofer.
Ytbehandling: Fanér, alm ifrån fanérbolaget. Två st. 30x300cm
Byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29644
Kvar att göra: Olja och slipa fanér.
Nöjd: 10 av 10.
Prisvärdhet: 10 av 10.
Offentliga framträdanden: HFLS-1 träff hemma hos Micke Y

Pris: ca. 6000:- för tre.
(hifikit-kit 4500:-,MDF 300:-, Fanér 450:-, skruvterminaler 150:-, dämpull 70:-, rör 100:-, lim 150:-, skruv e.t.c. 100:-




Lyssningsintryck:
Har bara mina gamla Sony högtalare att jämföra med. Kan bara säga att det är bra. Mycket bra. För en mer nyanserad bild, se bildtråden om Micke Y:s HFLS-1 träff.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/07/16 :  19:26:59  Show Profile Send kvistarn a Private Message






låda; efter ritning i mdf.
dämpning; 4mm bitumen och zachry Q12
Faner: bok faner
Filter: efter ritning men andra drosslar, 2.5mh och 0.5mh, 2.2 resp 1ohm motsstånd till diskanten, testar just nu och jag tycker det låter mycket trevligare nu:)
Internkabel: 2.5mm biltema
Terminaler: biltema
Byggtid: ca 1-2 dagar...
Byggkostnad: runt 4500kr
Tidigare byggt; 5-6 olika högtalare, center och surround, några subbar och mycket till bil, baslådor, dörrsidor.
omdöme: dom låter bra, blev lite förvånad över basen dom presterade, men vet inte riktigt om det är några jag kommer behålla länge...
har också basmodulerna på bild, peerless 8" basar, drivna av ett substeg, delade runt 80hz, kompletterar hfls1 mycket bra, kommer kanske bygga en större subb också med en 12" sls bas så 8".orna slipper jobba ihjäl sig när man ser på film:)

Edit: fanerade! men ej behandlade eller slipade än...

Edited by - kvistarn on 2004/11/17 19:16:42
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/16 :  21:24:33  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Dags för lite info om mina HFLS-1:or.







Matrial:20mm spån
Fanér:Valnöt
Ytbehandling:Vaxolja
Filter:Bandspolar, Mcap kondningar
Terminaler:Biltema terminalskruvar
Dämpning:4mm Bitumen och dämpull
Ändringar från ritningen:En avrundad basreflexport i valnöt
Byggtid:Lediga stunder i en måndad
Byggkostnad:4086:- plus lite som jag redan hade
Tidigare bygge:Egen designad subbas, inte alls samma kvalitet
Senare byggeDipolbas
Nöjd:10/10
Prisvärdhet10/10
Offentligt framträdande:HFLS-1 träff hos Mick Y http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30496,
HLFS-1 träff hos Zalve http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33161&whichpage=1
Byggtråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29409

Sist en bild på mina och Rosbackes HFLS-1:or hos Micke Y



Edit: Har bytt till bandspolar, helt klart värt de extra pengarnas. Renare bas och mer detaljer.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se


Edited by - Jon MW on 2004/10/03 13:05:10
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:06:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
Min hfls-1a

Filter: audyn cap plus kondingar samt bandspolar(2706:-) är externt byggt i en egen lådda som hamnar på väggen för ev moddningar
internaprylar: van den hul "snowline"(50krm)vättad fårull och bitumen
Terminaler:inga än så länge
Ytbehandling:Ekfaner med mahogntfärgad olja
stativ: diyade med ikeas capita "rör" 189:-/st
Byggkostnad ca 7700:-





"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/09/16 10:19:38
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:24:19  Show Profile Send patst577 a Private Message
Bilder kommer senare när jag fått tag på en kamera!

Filter: Standard audiocomponents
Kabel: flätad cat 5 kabel
Terminaler: Biltema terminalskruv
Ytbehandling: Svarvat Björkfanér och matt lack
Byggtid: ca 2 månader
Byggkostnad: ca 3500

Detta är mitt första bygge och jag är mycket nöjd. Håller även på med en dipolsub som skall hjälpa till i de undre regionerna och tittar efter ett diy slutsteg att driva dem med!

/Patrik
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2004/08/11 :  12:04:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Hej!
Jag köpte mig en Edison 60 i vintras,efter en tid kändes mina högtalare (Sound Design A10)väldigt basfattiga o trötta.
Då halkade jag in på detta forum,jag tände direkt på iden med HFLS1án.Jag har en bekant som har ett snickeri så jag beställde lådorna av honom.När jag hämtade dom var dom frästa o putsade med
baffeln lös.Baffeln var fräst 1,5mm på baksidan i kanten och det var sugpassning i lådan, bara limma å trycka dit.
YTBEHANDLING:Matt orange (20)Blank svart baffel (80)
FILTER:Hifikit trådspolar audyn kondingar utom två 10uF som var slut(polyprop istället)
KABEL: supra ply internt o externt
RÖR:avlopp orginal längd
INVÄNDIG DÄMPNING:5mm bitumen 2/3 lösull från vinden.
POLSKRUV:biltema(tänkte skippa dom o löda in kablarna direkt i filtret.
STATIV:coop power utförsäljning 99 kr paret mdf platta 50mm rör skruvad i lådan med bitumen imellan.

Jag gillar dom skarpt dom lirar fint men är ack så tröga.
Jag skulle behöva en rörmaskin med mera pulver.
(Riktigt kass bild ska låna en bättre kamera)

Igår fick dessa burkar lite motion!Jag tog hem dom till en kompis,och testade med Pass x250,Wadia cd.Vicket ljud,jag kan säga att vi spelade HÖGT DJ-L, HÖGT.Ja tror inte pappret i konorna har stannat ännu.Strömmätarn`på steget bottnade nästan!Lösullen i lådorna flög ut genom basporten så de blev till o dammsuga.
Ljudet förblev rent trots mördande pådrag.Nu tycker jag att dom låter lite mjukare på min edison.Kanske behöver dom spelas in med elsvets eller liknande?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2004/09/01 14:02:47
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2004/08/27 :  09:44:37  Show Profile Send Hakan a Private Message
MIna högtalare blev klara 22/11 -03

Konstruktionen följer ritningen ända in i kaklet och de har en björkfanér.
En liten skillnad finns jämfört med originakonstruktionen och det är att jag har använt mig av biltemas högtalarterminalskruv (35-567). Filterdelarna är köpta på elfa men jag har funderat på att uppgradera det.

Högtalarna står på atacama nexus 6 stativ.

Digitalkamera har jag tyvärr inte så någon bild får ni inte se.

/Håkan
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:47:09  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Bygge: 1 par HFLS-1 enligt artikel
Filter: Standard audiocomponents med bandspolar
Dämpning: Zachry Q12 ull och 5 mm bitumenplattor
Internkablage: Nordost 2 Flat
Terminal: Biwiring Biltema terminalskruv
Ytbehandling: Kontaktlimmad 0.8 mm amerikansk vitek, 0.8 mm, lackat 3 lager med vattenbaserad halvmatt klarlack
Byggtid: ca 3 månader
Byggkostnad: SEK 3500 (Då ingår köp av nya frässtål och annat småplock som behövs för att bygga)
Stativ: Ska inhandlas eller byggas beror på om jag hittar det jag vill ha
Tidigare bygge: Andra träarbeten, men inte högtalare



Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/18 :  01:49:40  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Alla ser mycket trevliga och välbyggda ut.


Min personliga favorit får nog bli PAC:s






Edited by - Gerhard46 on 2004/10/18 01:50:20
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:54:03  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Filter: 1 bandspole, 1 trådspole, medeldyrt på resten.
Dämpning: bitumenplattor, ännu ingen ull (har inte spelats i rätt rum än)
Internkablage: Supra Ply 2.0.
Terminal: Svart rund sak, billig.
Ytbehandling: Ännu inget. Kommer runt nyår.
Byggtid: En månad cirka.
Byggkostnad: 4000+, Jag vill helst inte räkna ihop men en fräs behövde jag köpa och jag var väl inte särskilt ekonomisk med skruvpaket och annat småplock. Resor till och från affärer pga dålig planering är förmodligen en stor kostnad.
Stativ: På bilden mitt hembygge. Kostnad ~50:-. Byggtid 1 timme. Väldigt provisoriskt.
Tidigare bygge: Träslöjd på högstadiet.
Tankar: Väldigt roligt och lärorikt. Om jag byggt likadana igen hade jag sparat många resor till och från olika affärer. Jag hade beställt element och filterkomponenter från Holland och sparat pengar.

Tack till alla som svarat på mina frågor om HFLS. Särskilt tack till utvecklarna och till Hal som uppmuntrade mig att börja bygga i en tråd jag skapade där jag undrade om en nybörjare kunde fixa ihop en HFLS. Tydligen gick det. Det känns så oerhört coolt att lägga upp en bild här trots att min utan tvekan är den fulaste, än så länge iaf.

Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  10:46:31  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Da er mine ferdige!!!!!
1ste par i Norge?

Jeg ville ha en litt anderledes finish, så mine er lakkerte med mørk sølv-grå og myyye klarlack.
Alle kanter på frontbaffelen er avrundet.
Jeg har brukt bitumen på innsiden av frontbaffel også, vet ikke hvor dumt det er (?).

Her er deleoversikten dersom flere i Norge vil bygge:

NB! Kasser kommer i tillegg.
Jeg fikk en snekker til å bygge, men vil ikke oppgi prisen her.

Dette er mitt første DIY-prosjekt, og jeg er MEGET takknemlig for å få tilgang til HFLS-1 !!!

Jeg har brukt Biltema bassrefleksrør (4stk) og skjøtet for å få en lengde på 20cm. Har forsenkt dette på baksiden.

Delefiteret er av "normal" standard. (ikke Mcap og foliespoler)
Jeg har brukt Supra PLY 2.0 til internkabel.

Dempemateriale har jeg lagt 2 lag på bakvegg, og 1 lag på sidevegger og topp-botten.

Som stativer bruker jeg noen DIY, egentlig laget til Rogers LS3/5A.

De har bare spillt noen få timer nå, men jeg er jättefornøyd!!!

Mvh
Rolf

Legger ved noen bilder:





Edited by - RODA on 2004/11/11 10:56:32
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/11/14 :  12:43:51  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Bättre sent än aldrig, dessa småttingar har spelat till stor belåtenhet hemma i vardagsrummet i dryga halvåret.



Konstruktion: Helt enligt originalritningarna, djupt inpsirerade av peguls byggtråd.
Fanér: Körsbär.
Ytbehandling: 4 lager vattenbaserad halvblank lack.
Filterkomponenter: Alla komponenter köpta i gruppköp från Audiocomponents.
Övriga byggdetaljer: Högtalarterminaler - standard runda fulterminaler i plast. Dämpning - standard dämphistoria från MDS. Portar - avloppsrör från Silvan.

En liten detalj jag kompletterat med men inte ännu utnyttjat är fyra i baffeln nerfrästa magneter. Dessa ligger precis bakom fanéret och är tänkt att hålla fast en lätt ram med fronttyg som kan plockas bort vid behov.



För övrigt önskar jag mig ett kamerastativ =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/14 :  14:22:21  Show Profile Send RODA a Private Message
Php:
Utrolig smart med dom der magnetene!!
Har selv tenkt på å beskytte elementene mot mina døtrer, men inte vært så smart som deg.....

Håper flere nå legger ut bilder av sine høyttalere i denne tråden.
Det er jo byggd mååååånga par HFLS-1'or.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:21:27  Show Profile Send knoxville a Private Message
Här kommer info och en bild på mina HFLS-1:or. Byggdes förra senhösten.

Bygge: HFLS-1 byggda enligt artikel
Fanér: Amerikanskt ask
Ytbehandling: Fyra lagar med matt lack från RUSTA
Inkråm: 4mm blymatta (mekonomen) MDS blåa dämpull
Filter: Enligt artikeln. Luftlindade spolar, Audyn Mcap Kondingar och metalloxidmotstånd
Internkablage: Neotech (billig variant, men tjock )
Terminal: Biltema
Byggtid: ca 35 timmar (många timmar åt alla fräsmallar)
Byggkostnad: ca 3500-4000kr
Tidigare byggerfarenhet: Jag byggde en högtalare i träslöjden när jag var 10 år. Bestod av väldigt gamla Perless element rakt igenom + färdigt filter. Lådan snickrades av 10mm spånskiva med en öppningsbar baksida. De lät inte så bra
Slutomdöme: 10+ Otroligt bra ljud för pengarna. Alla mina kompisar som lyssnat på dem är också mycket imponerade av ljudet



Och så här mäter dom:




TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2005/08/13 17:48:02
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2004/12/03 :  09:09:37  Show Profile Send Nygga a Private Message
Min HFLS-1

Bygge: HFLS-1 byggd enligt orginalritning fast med 28 mm:s stavlimmad bok.
Ytbehandling: Linoljad några varv med efterpolering av vit scotchbrite.
Filter: Foliespolar, polypropenkondingar, MOX-motstånd
Internkablage: 2,5 mm2 kabel.
Terminaler: Biltemas och Biwirat.
Byggtid: Ca 50 timmar effektiv tid mellan augusti -04 - december -04
Byggkostnad: 4400:-
Tidigare bygge: Detta var det första högtalarbygget







Mvh //Nygga

Edit: Nya bilder
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34565

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740

Edited by - Nygga on 2005/04/08 17:31:40
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:33:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Mitt bidrag är inte klart men tänkte bidra med ett inlägg som kanske kan vara till hjälp för andra som bara ligger i planeringsstadiet.
Det som följer är en ganska omfattande shoppinglista. Det enda problemet är ju att den innehåller priser m.m. till en specifik butik så om detta på något sätt är opassande så kan ju moderatorerna klippa&klistra tills det blir lite mer korrekt.

Filter och element från www.Audiocomponents.nl och www.intertechnik.de :
2 pc Vifa PL18WO09-08 base/mid
2 pc Vifa DX25TG05-04 tweeter

From Intertechnic:
2pc 1340054 LU55/047/140-LUFTSPULE 0.47 MH R=0.19
2pc 1340064 LU78/2.2/140- LUFTSPULE 2.20 MH R=0.46
2pc 1341760 PLUS/2.20/08-AUDYN CAP PLUS MKP 2.20 UF 800 VOLT 2 43X25
2pc 1341762 PLUS/4.70/08-AUDYN CAP PLUS MKP 4.70 UF 800 VOLT 2 63X35
2pc 1341766 PLUS/10.0/08-AUDYN CAP PLUS MKP 10.0 UF 800 VOLT 2 68X35
2pc 1341977 MOX10/3.9/2-METALLOXIDWIDERSTAND 3.9 OHM 10 WATT 2
2pc 1341978 MOX10/4.7/2-METALLOXIDWIDERSTAND 4.7 OHM 10 WATT 2
Totalt: 3 663,55 inkl frakt&moms



Biltema
Antal Pris/st Pris Artnr Benämning
2 12,9 25,8 31-472 Basreflexrör 50mm innerdiameter.
2 49,9 99,8 35-754 Bi-Wire terminaler
1 29,9 29,9 35-242 Buntband (100pack)
1 49,9 49,9 31-402 Fronttyg, svart
2 9,9 19,8 86-195 M4 Inslagsmuttrar (20pack)
1 11,9 11,9 35-461 Flatstiftshylsa, 4,8mm
1 9,9 9,9 35-901 kardborrband 0,5m
1 29,9 29,9 36-260 Kontaktlim, 0,5l

Clas Ohlsson
4 19 76 11.1133-425 Inkantbult M4 25mm rostfri

Micro
1 159 159 229 Smältfolie (Bitumen)

Evab Byggvaror
1 200 200 MDF 114:-/m2 och 200:-/h för kapning

ABI Trä
1 200 200 Fanér

Totalt 4575,45
Ej medtaget: Avloppsrör och finish till fanér

Med standard kondingar istället för Audyn Plus så minskar kostnaden med drygt 1100:-
Hoppas detta kommer till användning och jag postade det på rätt ställe



Tja, så här blev resultatet. Ska iofs putsa lite mer på dem men annars så är de klara.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2004/12/29 12:20:30
Go to Top of Page

mibl
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/12/09 :  01:59:21  Show Profile Send mibl a Private Message
Sådärja! Nu är det äntligen dags att presentera de HFSL-1:or som har varit mitt sällskap på kvällarna under de senaste veckorna. De blev "färdiga" den 2/12-04.
Först lite info:

Konstruktion: 1 par HFLS-1 enligt artikel i 19mm mdf.
Filter: Komponenter enligt gruppköp från Hifikit.
Dämpning: Fårull och 5 mm bitumenplattor
Internkablage: Supra ply 2.0
Terminal: Biltema terminalskruv
Basreflexrör: Avloppsrör med dia. 50/46 längd 170mm samt rör från biltema med innerdiameter 50 för att göra röret justerbart teleskopiskt.
Ytbehandling: Kontaktlimmad 0.6-0.8mm Sapeli (en slags mahogny). Oljad med möbelolja samt efterputsad med vit scotch-brite.
Byggtid: ca 60 timmar under perioden 20041001-20041202
Byggkostnad: SEK 4500, Då ingår köp av överhandsfräs samt diverse förbrukningsmateriel.
Övrigt: Magneter nedfrästa innanför faneret för att ev. kunna komplettera med tygklädd ram.
Tidigare bygge: Lego???

De första bilderna:




/Micke
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:36:33  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Är även jag nu äntligen klar med mina, dock är jag nog den första som "byggt om" de till ett par golvhögtalare :)

Återkommer med bilder snarast :)
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:29:50  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Nu är även mina äntligen klara, blev klara för ca 2 timmar sedan och har suttit och lyssnat på dem sedan dess.


Konstruktion: 1,5 par HFLS-1 i 19mm mdf från Frasse.
Filter: Standardkomponenter enligt gruppköp från Hifikit.
Dämpning: 4mm bitumenplattor från Mekonomen limmade med kontaktlim från Biltema samt dämpull från Biltema.
Internkablage: SUPRA Ply 3.4 med Biltema flatstift till elementen.
Terminal: SUPRA Boxcon.
Basreflexrör: Avloppsrör från min bror.
Ytbehandling: Plastfanér från Hornbach samt baffel fram och bak lackad mattsvart med färg från Biltema.
Byggtid: Till och från i ca 3månader, ca 40 timmar effektiv tid.
Byggkostnad: ca 5000:- inkl. allt.
Övrigt: Avskärmade med Vifa´s egna magneter, limmade med kontaktlim från Biltema
Tidigare bygge: Mitt först Hifi bygge men inte det sista...


Ursäkta bildkvalitén, de är tagna med min mobil...





Stort tack till min bror (sveli) för all hjälp samt telefon support =)

Mvh Anders
Go to Top of Page

Dibbe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/01/29 :  01:10:31  Show Profile Send Dibbe a Private Message
Konstruktion: 5 st HFLS-1 i 19mm mdf.
Filter: Standardkomponenter enligt gruppköp från Hifikit.
Dämpning: 4mm bitumenplattor från Mekonomen limmade med kontaktlim och häftade med pistol. Dämpull från mds.
Internkablage: MDS silver, lödda i elementen.
Terminal: MDS Anslutningspanel P1
Basreflexrör: Fyndhörnan på vinden.
Ytbehandling: 5 lager vit lack sedan två lager klarlack.
Byggtid: Lådor 3dagar, målning ~1 vecka.
Övrigt: Centern är avskärmad med avsedd magnet från D-S-T, limmad med epoxy.

Front & Center
Står tillfälligt uppställda på ett par stolar, stativen borde bli klara nästa helg.





Bakhögtalare
En av dem står för tillfälligt på ett antec chassi, den andra står på 8 st netgear-switchar, självklart 24portars med gigabit uplink ;)

Har inte bestämt mig för hur jag ska lösa upphägningen av dessa, funderar på hyllor, då får inte porten något stöd från bakvägg men det låter nog bättre än att ställa den i princip kloss mot väggen, skicka gärna pm med vad ni tror fungerar bäst så jag inte väljer fel lösning. Kan inte använda mig av stativ då jag vill få upp dem ganska mycket för diffusare ljudbild.

Edited by - Dibbe on 2005/09/27 23:22:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.03 sekunder. Snitz Forums 2000