HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Chis Jones skivrecension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2004/06/14 :  11:52:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Chris Jones - Roadhouses &Automobiles



Chris Jones är en singer & songwriter i bästa amerikanska stil med starka bluesrötter i sina sånger. Hans texter är fyllda med berättelser och tankar som är intressanta och gör sångerna starka och levande. Han berättar om vedermödorna med turnélivet, rökning och andra berättelser ur livets ljusa och mörka sidor. Chris musik är centrerad kring hans säkra gitarrspel och där arrangemang stödjer och lyfter sången men aldrig begraver i ljudmattor. Först verkar det lite återhållet men var sång växer för varje lyssning. Instrumenteringen är sparsam med ofta bara bas och något instrument till förutom egen Chris gitarr. Nästan inga trummor används men trots det är musiken både rytmisk och drivande. Tre av låtarna är instrumentala. På två av de tre använder Chris bara sin gitarr vilket jag tycker funkar bäst medan det tredje har lite fylligare komp i bästa "nu skall vi visa att vi kan spela fort" skolan. Det låtar inspirerade av gospel, lite folk, mycket blues och lite rockig fast på akustisk gitarr.

No sanctuary here är en låt som säkert kommer att höras på HIFI demos i framtiden vilket bara är fint för det är en bra låt med ett härligt svängigt komp.

Chris Jones skivan är en positiv skiva som jag lyssnat på ganska mycket sedan paketet kom och jag kan definitivt tänka mig att köpa någon till.

Ljudet
Ljudet är mycket bra där instrument låter som de gör live dvs . varmt, dynamiskt och placerade i ett tydligt rum. Gitarrerna (de är många) låter speciellt bra med mycket kropp samtidigt som alla detaljer finns med från fingrarnas dans över greppbrädan. Rösten låter fullständigt naturlig och basen är ordentligt djup och fyllig.

http://www.stockfisch-records.de/stckff/sf_stockfisch_e.html


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:21:52  Show Profile Send redestad a Private Message
Tack för ytterligare en bra recension av min egen "Stockfisch-favoritartist". Ett givet tips är att prova dubbeln "Moonstruck/No looking back", särskilt första låten på Moonstruck, "Long after you´re gone" ger mig rysningar av välbehag, inte minst för det overkligt bra gitarrspelet.

Edited by - redestad on 2004/06/14 15:22:35
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/15 :  08:38:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hela Moonstruck är bara att boka inför, riktigt bra texter och ett driv i hela skivan....

KÖP !!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000