HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Varför är det så kul med analogt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:19:39  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Jag försöker besvara min egen fråga med följande lilla reportage (bäst svar på ens frågor får man när man svarar på dem själv ).

I sjuksalen befinner sig för tillfället ett styck:

En relativt fräsch Thorens TD150 Mk.II, där alla delar till skivspelaren tycks finnas kvar..



Något mer lättklädd .


Tonarmen (TP13a) är visst inget vidare (dock betydligt bättre än armen på Mk.I:an (TP13), så något annat skall väl monteras dit antar jag.


Än mer avklätt... mmmmm...
Thorens TD150 kom 1965 som ett budgetalternativ till deras TD124, den var också Thorens första med flytande upphängning. Mk. II släpptes 1968.

Men inte nog med det...
På akutavdelningen hittar vi även en riktig illa åtgången:


Jovisst, ni ser rätt- en Thorens TD125 Mk.II.. En fantastisk kärra!
Td 125 Mk.1 kom 1968, Mk.II 1972-1975.


Ojdå, det fattas en innertallrik...


Och ena gaveln... suck



När den åkte i containern landade den visst på tonarmen också... Nåväl, vi får väl se vad doktorn kommer hitta på längre fram.

Varför alla dessa halvrisiga skivspelare då?
Jo, den här (bild nedan) såg nästan likadan ut innnan doktorn tog sig an den (dock inte i så illa skick som TD125:an ovan).
Tadaaaa!!!

Javisst- en fullkomligt underbar Thorens TD126 Mk.III, varsamt renoverad till nyskick. Kan inte låta bli, en bild till:


Thorens TD126 kom 1976, Mk.II släpptes samma år och Mk.III kom 1978.

Just nu står min GyroDec med SME V på golvet och undrar vad som hänt- "va? brädad av en (Schweizisk)-Tysk maskin från 1978??"

Jag kommer fylla på denna tråden allteftersom renoveringarna fortgår (långtidsprojekt...).
Hoppas ni gillar detta
Med vänliga hälsningar,
Kristian




Den som syndar sover icke.

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:41:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vad är det för en arm på TD126'an?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:50:47  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Hej Pac!
Hehe, visste väl att någon skulle bli nyfiken
Armen är en AudioTechnica AT1100. Kom någon gång '78. Armröret är löstagbart (har 3 av samma sort), det fanns inalles 3 olika- två raka och ett S-format rör. Två olika tunga motvikter (jag har båda (tack Henry)). Armen är hårt dämpad vid basen med silikonbad där en paddel går ner i balja. Svincool arm!
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:23:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag tyckte väl att jag kände igen den...




Vad använder du för silikonolja till oljebadet?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:41:41  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Läckert! Och på en Gyro oxå.
Är det din? Motviktsarrangemanget ser helt annorlunda ut, annars är de väldigt lika. Fick med ett helt nytt dämpset när jag skaffade armen, d.v.s. balja, paddel och olja så det gamla åkte bort och det nya i. Oljan är rejält trög men jag vet inte vikten på den. Jag vet inte om du sett det men jag tipsade i en annan tråd om att affärer som pysslar med radiostyrda bilar har olika silikonoljor- används i stötdämparna. Jag kom på det när jag renoverade en Well-Tempered min kompis har. Kan kanske vara något?
Jag postar en bild på mitt motviktsarrangemang i morgon om jag hinner edit: struntar i det, syns bra på en av bilderna som redan finns.
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2004/06/17 22:45:47
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:06:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja visst är det min vinylspelare

OK, bra tips på var man kan få tag på oljan, tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/18 :  07:34:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vad kör du med för PU till AT-armen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/06/18 :  07:53:30  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Har pickupbrist just nu, kör med Lyra Lydian, överflyttad från Gyro/ SME V kombon. Har en Audio Technica AT33E som är alldeles för sliten men den lät bra i armen (och en sliten Fidelity Research FR1 Mk.II). Kommer nog bli en Audio Technica AT 440ML vad det lider + någon enklare Ortofon MC. Vet ännu inte vilken spelare jag skall ha AT-armen på, har en SME 3009 ser. III utan armrör som jag vill ha på 126:an, men utan armrör går det ju inte .
Har även en Shure som jag inte kommer ihåg beteckningen på.
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2004/06/18 07:54:35
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:56:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Var det nån som sa pickup ?




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:16:06  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Najjs!
Får väl skrota fram ett stativ och köra en makro-orgie på tonarm och pickuper. Hur ska jag hinna allt..
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:44:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Men Zalve, har du också en Empire MC5???

Du har rätt kristian, det får bli stativ och makro orgie i helgen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/18 :  16:08:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Zalve - ser ut som en insekt...Kanske dom där arga "hundarna" i förstsa Gostbusters, fast med bara ett horn (/öra?).

Läcker bild.

Vinyl är kul! På nått sätt ser man ändå musiken "skapas" iom dom rörliga delarna. Cdsläden går in och sen låter det...tydligen...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000