HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Invest Again's system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/07/16 :  17:37:47  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
Har följt med, och till och med bidragit lite, i diskussionerna under det senaste året. Tycker nu det är dags att visa upp mitt system.

Det senste året har det skett mycket förändringar. Ett Copland baserat system har fått ge vika för ett femkanaligt (nåja inte riktigt ännu) system.

Primare baserat...



Först spelaren. Primare DVD30, alldeles lysande till musik, och mycket bra som DVD...



... och inte illa att titta på heller...
Skönt att bara behöva en låda.

Förstärkeriet sköts av Primare SPA20. Copland CTA-401 byttes ut mot denna. Inte rör ljud, men jag är mycket nöjd. Förr hade jag två separata system, ett för stereo, ett för bio. Detta är en lysande kompromiss, till hyfsat pris...



Hmm, radio kanske behövs någon gång... till frukost kaffet...



... här observerade ni väl den nerdragna duken. Mellan duk och radio kommer en splitt ny center om några veckor... beställd från Holland.

För drygt två år sedan övergav jag dynamiska element och njuter nu av elektrostatiskt ljud. Final 0.3 sköter stereoljudet





Dessa högtalare var länge mitt största köp inom hifi (och skulle vara det fortfarande om jag inte fick priset nerprutat lite). Men värt varenda slant. Vilket ljud. Vid köpet jämförde jag 0.3 med Martin Logans Aegius I, men tycke inte alls om den Martin Logan modellen. Sedan blev prislappen lite väl tilltagen på de större Martin Logan och prisvärdheten sjönk dramatiskt... Go Final, go Holland.

Egentligen är högtalarna hybrider. Basen sköts av ett aluminium element i en osymmetrisk låda.



... notera staketet i bakgrunden... Inte för barn utan för ...



... Morris som idag fyller åtta veckor

Jaha, helheten blir så här då. Först som stereo



... och sen som bio...



Projektorn är en Sanyo-Z1, som till vardags är undangömd, men färdigt kopplad i en låda under soffan.

Alltid kan man dock inte lyssna med volymen på för fullt. Vill man ha elektrostatljud löser man dock problemet med...



... STAX Lamda Nova lurar...

... med tillhörande förstärkeri.

Sökte med ljus och lykta efter en STAX modell (fåfänga kanske) som inte skulle vara champagne-brun, som de flesta är. Dessa är svarta. Så här lät jag utseendet faktiskt avgöra.

Allt kablage är från SUPRA. Dels fabrikslött, dels DIY.







Som jag redan nämnde är detta just nu ett tvåkanalssystem. Men inom några veckor kommer Finals Model80 som rear och center till biosidan (även de givetvis elektrostater) ackompanjerade med Finals S200 subwoofer. Får väl återkomma då

Nu skall hunden bajsa igen

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/16 :  17:52:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trevligt elektrostater. Ser dom ut så där, så skulle nästan jag kunna tänka mig ett par oxå.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/16 :  18:16:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Ja dom ser mycket trevliga ut, vad är ett ca:pris på ett par sådana ?
Har länge gått i elektrostat tankar !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/07/16 :  18:35:51  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
Just den här modellen 0.3 tillverkas inte längre, så den kan man kanske få tag på lite billigare. Listpris ca 2500 euro. Nuförtiden gör Final enbart helelektrostater, inte hybrider... Kika på www.final.nl

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/16 :  19:10:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
se där, en till som äger en SPA20 :). hur håller den sig om man jämför med dvd30 ? jag menar, dvdn ligger ju dyrare i nypris än stärkaren, klarar SPA20 av de höga kraven som dvd30 ställer? tänkte mest på "en kedja är inte starkare än dess svagaste länk". jag funderar nämnligen på dvd30 oxå :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/07/17 :  09:06:41  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
jOakim:

Funderade lite som dig i vintras då jag bytte bort min Copland och ersatte även stereoförstärkeriet med SPA20. Men, egentligen är de ju nog i samma prisklass, i alla fall i Finland där jag residerar. DVD30 är dryga 10% dyrare. Jag tycker SPA20 klarar sin sak bra. Mycket dynamik, väldigt distinkt ljud, djup bas, men ändå inte för mycket. Elektrostater är ju inte precist lättdrivna, men inga problem för SPA20. Det är klart, någon gång kan man ju tänka sig att uppgradera till exempelvis SP31 plus effeker, men då igen blir ju DVD30 lite under i prisläge..

Nu är jag väldigt nöjd i alla fall.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:18:44  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
låter bra det där, jag har eventuellt en DVD30 på gång, men nu tills vidare blir det nåt billigt att använda under tiden..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:16:35  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
En till här som har samma planer! Har SPA-20 och V-25 idag och den är bra, MYCKET bra men uppgraderingen känns naturlig på nåt vis! (fåfänga??? vet ej, men kliar i fingrarna gör det!;))
men än är det ett tag bort:( ekonomin blev ansträngd av olika anledningar för ett tag sen, ¨då jag var på G å köpa dvd30 men som sagt det fick lugna sig...

Mvh ;Magnus Jonsson
edit: tyckte kommentarer ang systemets, vara, icke vara kändes överflödiga, jag styr ju åt ditt håll....

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2004/07/29 09:18:07
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/09/03 :  09:54:36  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
jonsson:

det kliar ju alltid i fingrarna...

alla:

Har just fått reda på via importören att min elektrostatiska surround och center högtalare borde finnas i landet inom två vecko. Lovar att det då kommer bilder...
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:09:36  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Invest Again; kuulostaa mukavalta (på svenska: det låter trevligt)!

Jag var tidigare intressarad av Final's högtalare, men jag kom aldrig(!) iväg för att lyssna på de (av någon anledning) - vem vet vad jag hade suttit med idag (istället)...
Men, de ser rikigt najsiga ut.
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:17:33  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
C-Quence:

... det tycker jag också. Det är inte så ofta man stöter på döläcker design (nåja, smaken är olika, men talar nu för mig) och dessutom väldig kvalite.

Hörde en bekant som en gång sa, efter att han sålt bort sin high-end utrsustning då barn och fru kom in i bilden, och i stället köpte nåt från B&O: "Ser snygga ut men låter för jävlight" "Har lyssnat på dem ett par gånger på tio år, och nu då barnen är utflugna säljer jag dem och köper nåt riktigt igen"

Nåja, ingen kritik, detta var bara hörsägen. Håller nog med om att B&O gör vissa läckra saker, men priskvaliteten? Hmmm?

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:26:23  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Snygg, clean Primare-rack du har där!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/05 :  15:40:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Gullig hund!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/09/08 :  07:55:02  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
Rydberg:

Ja, e den inte... Den blir just 4 månader så tänderna håller på att lossna, så lite bitsk just nu...

Alla:

Igår hämtade jag mina elektrostatiska surround och centerhögtalare... Bilder kommer snart!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:37:39  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Invest again: Skynda med bilder, vill se skapelserna!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:34:01  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
någon gång kan man ju tänka sig att uppgradera till exempelvis SP31 plus effeker, men då igen blir ju DVD30 lite under i prisläge..

- Jag har en DVD30 och i min anläggning utgör den kostnadsmässigt bara ungefär 3% av kostnaden på den totala anläggningen och den gör definitivt inte bort sig

Den når inte upp mot min analoga källa, men kommer förvånansvärt nära och är faktiskt orsaken att jag bytte försteg då den kom alldeles för nära

- Nu är ordningen återställd - men jag ruinerad

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/10/27 :  07:25:08  Show Profile Send Invest Again a Private Message  Reply
Hej alla!

Ledsen för att mina nya bilder ännu inte kommit upp. Ibland blir det bara för mycket av allt göra. Men, de nya elektrostatiska surround och centerhögtalarna är monterade. Skall bara ta fram kameran nu och dokumentera för er...

... och Morris har hunnit bli drygt fem månader...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000