HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 uffes HFLS-1 - DOM SPELAR!!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/30 :  22:18:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Skruvar ni ?? Äsch sånt är för fegisar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:17:56  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply


baksidor.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:23:53  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag har inte kunnat bygga så mycket dom senaste dagarna på grund av att det regnat en del på kvällen. Idag fick jag dock nog och kastade ut cyklarna ur cykelskjulet och tog in arbetsbänken där.



I den röda ringen ser ni en träflisa jag var tvungen att använda för att kunna limma dit röret rakt. Det där basreflexröret var mitt allra första hål med fräsen och det blev för litet. Jag var då tvungen att handslipa det större med en Dremel. Hålet blev då int fullständigt cirkulärt och röret kunde inte sitta rakt. Med träflisa i kommer det dock att sitta helt rakt.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:48:52  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Som svampar ur jorden växer de upp. Ser ut att bli ett lyckat bygge av det som har visats hittills.
Har bara hittat en större nackdel med mina. Den övriga utrustningen måste uppgraderas.
Väntar med spänning på fortsättningen.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:09:12  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply


go team!
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:10:53  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Min känsla för det perfekta fotografiet är uppenbar när man ser bilden ovan.

Förresten, ska det vara så lite mellanrum mellan diskant och bas? Jag tycker det ser väldigt smalt ut.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:43:00  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Svyggt.

Det är ungefär så lite mellenrum mellan min bas och diskant också. Så har du gjort fel är du inte ensam. Har för mig att det såg lika ut på Rosbackes också så det ska nog va så.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:54:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mina frontar har ungefär samma avstånd. Tycker det är i tajtaste laget, speciellt som jag skalll inkräkta på det lilla avståndet. (Jag har 3-4mm på mina)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:22:53  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag häftade dessutom bitumenen idag med 8 mm stift ifall limmet nån gång i framtiden skulle släppa. Jag satte en 7-8 stift per sida. Det blev en hel del stift totalt och jag hoppas att det inte påverkar ljudet med så mkt metall i lådan.

Trots att jag bara fräste 1 front idag lyckades jag göra 2 misstag. För det första lyckades jag förskjuta bashålet 1 mm i sidled. Jag vet inte riktigt hur allvarligt detta är men eftersom det inre hålet är centrerat och det är lite glapp mellan element och nedsänkningens kant kan jag nog kompensera där. Mitt andra misstag var att när jag skulle göra nedsänkningen till diskanten böjdes djupmätaren på fräsen till och jag gick 1 mm djupare än jag skulle. Dom 6 yttersta mm är alltså 1 mm djupare än resten av försänkningen. Det blir till att spackla igen det senare.

Jag tror inte jag har förklarat detta tidigare men jag har alltså inte ett 15-17 mm stål att fräsa försänkningarna med utan jag använder endast det stål som hängde med fräsen. Först trodde jag att detta skulle bli ett problem men det går faktiskt väldigt lätt. Först fräser jag den allra yttersta delen av försänkningen. Efter det fräser jag själva hålet. När jag gjort detta har jag ett 6 mm spår ytterst och sedan cirka 1 cm kvar som inte är fräst mellan hålet och ytterspåret. Jag ställer då in fräsen enligt spåret och fräser resten på fri hand inifrån och ut till spåret. Det blir perfekt. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Idag reflekterade jag dessutom över vilken vikten högtalarna håller. Dom känns rent ut sagt jävligt seriösa och jag riktigt känner vilket tryck dom kommer leverera :) Vikten är lätt 4x mina gamla små stativhötalare. Så fort hfls-1 är färdigbyggda ska jag nog göra ett bildreportage där jag tar i sär dom gamla ruttna 10 år gamla skithögtalarna jag lyssnar på. Där kan vi snacka om äkta hifi! Vi pratar cirka 10 mm spån här och röda lakritssnöre.

Edited by - uffe2 on 2004/08/05 20:26:58
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:37:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det var snyggt fräst.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:58:58  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Nu när det börjar bli dags att skruva ihop lådan har jag också börjat filosofera lite kring vilken ytbehandling jag vill ha. Jag har länge varit inställd på svart pianolack men nu precis snubblade jag över denna bild på Mangews(?) hfls.



Jag gillar verkligen mörka träslag och detta är kanske dom snyggaste hfls jag sett än så länge.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:17:37  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message  Reply
Ja det är snygg faner han har (även om jag gillar mina i valnöt mer). Men ska du ha sån kommer det kosta mycket. Det är Jakaranda, kostar 1000kr/m2! Har för mig att det gick åt 2.5m2 till mina.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:37:28  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Ifall det blir faner tror jag inte att jag kommer göra det själv. En av min farsas polare är möbelsnickare och jag tror att han kan göra det till mig ifall jag ber väldigt snällt. Förmodligen kommer fanervalet styras ganska mycket av vad han har hemma som han kan bjuda på. Framför allt vill jag att det ska ha en finish som ser "köpt" ut.

Är det förresten någon som har koll på vad det kostar att få gjort en svart pianolacks finish? Vad jag har hört är det rätt svårt att få det perfekt hemma utan erfarenhet eller ett dammfritt rum.

Edited by - uffe2 on 2004/08/05 21:39:40
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:59:55  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Första tanken, 'rena djungelhögtalare'. Påminner kanske om tigerrandigt.
Dom var fräcka. Jag gillar kontrasten mellan faneren och elementen.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:34:18  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Det svåraste om du ska lacka högtalarna är nog underarbetet. Målningen kan nog en lackerare göra för ett par hundra. men man ser varenda ojämnhet om ytan är blank.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/06 :  12:53:42  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Hasse det har du nog rätt i.

Jag har fräst en PERFEKT front.



Jämfört med denna ser den första fronten ut att vara fräst av Kalle 8 år. Jag funderar nu starkt på att beställa en ny front.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:54:58  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply


Två lådor med bakstycken klara.

Ja det är min tumme

Edited by - uffe2 on 2004/08/06 16:56:28
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:19:39  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
HEHE visst e det kul att bygga :) man vill lägga upp bilder hela tiden

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:23:25  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Ja det vill man verkligen :) Förhoppningvis är det någon som tycker det är roligt att se också. Jag kan väl iof inte påstå att jag kommer med något nytt. Jag har dock redan börjat filosofera kring framtida projekt så fort detta är klart.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/06 :  17:27:41  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
då är vi 2 :) har nästan all planering för kommande projekt klara redan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:26:44  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Ja den här DIY-grejen är verkligen stimulerande. Jag har varit rätt nere på sista tiden men att börja bygga har verkligen gjort susen.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:42:56  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Ser verkligen bra ut det här

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/07 :  00:28:12  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Känner igen det där med planering. Det jag fruktar mest när jag sätter igång något nytt är om det ska bli klart. Det finns så mycket annat roligt att planera också!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:38:36  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag har äntligen fått tummen ur r*ven och köpt ett rundat frässtål.


Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/17 :  17:15:02  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag har nu satt ihop den första lådan. Avfasningen på insidan gjorde jag med en Dremel eftersom jag inte har något passande frässtål till det men det blev väldigt bra ändå. Jag glömde sätta på muttrarna till terminalerna vilket kanske kan bli jobbigt att göra senare.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000