HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Audio Analogue Maestro - en titt på insidan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:06:41  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Jag har sedan en tid begagnat mig av Audio Analogues förnämaste elektronik, kallad Maestro. Jag tänkte här bjuda på några bilder av dessa skönheter. Då skönheten ju kommer från insidan så kommer fokus ligga på det inre.


Så här ser grejerna ut till vardags. (Fingeravtryck syns extremt tydligt på foto). På bilden kan vi se det stativ jag använder, en lite äldre Solid Tech. Stativet gör ett mycket bra jobb och är fyllt med sand för att bli så stumt som möjligt. Under CDspelaren ser vi också "Feet of Silence" från Solid Tech. Fötterna bidrar ljudmässigt genom att öppna upp ljudbilden och sträcka ut i diskanten. Bakom stativet kan vi skymta den skiljetrafo som används till CDspelaren.

Nu över till insidan. Vi börjar med förstärkaren:


Här har vi innanmätet. Längst till vänster i bild har vi de två transformatorerna på 750VA vardera, något som bidrar till totalvikten på modiga 52kg. Till höger om dem kan vi se slutstegskorten med åtta bipolära 250Wtransistorer per kanal. Med deras hjälp lämnar steget 150W i åtta ohm och ca 2000W maximalt. Under slutstegen återfinns strömförsörjningen med sina feta kondingar, tyvärr kan man inte så mycket därunder. Längst till höger har vi förförstärkaren monterad direkt på kontakterna. Man kan också se den stång som går mellan volymratten och potten på förstegskortet.

Nu över till CDspelaren:

Spelaren är ett ganska stabilt bygge med en matchvikt på 20kg. I mitten ser vi transporten från Philips. Till vänster om den har vi två ringkärnetranfos; en för analogdelen och en för det digitala.

På bilden nedan kan vi se strömförsörjningen.



Sedan har vi såklart signalprocessor:

Här återfinner man bland annat Analog Devices AD1855 DAC samt uppsamplingskretsar som arbetar upp till 24bit/96kHz för såväl externa som interna signalkällor. Här används en sample-rate converter från Crystal Semiconductors som heter CS8420.


Nu återstår bara utgångssteget:

Kablaget gör att man blir lite tveksam. Blanktråd till kontakterna och vanligt flatkabel a la IBM mellan korten


Avslutningsvis tänkta jag lägga upp en bild på den skiljetrafo som omnämndes i början:

Det här är ingen audiofilprodukt utan en standard Tufvasson på 300VA. Med den kopplad till CDspelaren märker jag hur små detaljer i musiken framträder bättre samt hur basen blir lite fastare. Dessutom ger den ju en virtuell jordpunkt till hela anläggningen, vilket är bra då jag inte har jordade nätuttag i vardagsrummet. Kan helt klart rekomenderas.

Ni som vill veta mer om Maestro-prylarna kan kolla in den här recensionen (på engelska): http://www.audioanalogue.net/img/Recensioni/12.PDF


Det var allt för den här gången. Jag hoppas att ni har gillat mitt första bildreportage.

Eders evige trotjänare
Frost

Edited by - Frost on 2004/07/26 18:59:41

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:51:43  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Gillar ditt första bild-reportage ! Det lovar gott inför framtiden.
Stabila prylar med inälvorna väl strukturerade.
Intressant att skilje-trafon påverkar både upplösningen och basen.
Intressant då jag själv inte heller har jordade uttag i mitt vardagsrum.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:06:27  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ordentliga doningar du hade! Inte många cdspelare som kan skryta med 20kg+
Vad är det för skiljetrafo du använder?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  01:27:17  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Trafon heter Tufvassons PFM 301. En motsvarande säljs av ELFA för 1300kr. Jag funderar på att byta till en Supra LoRad-kabel...
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:38:31  Show Profile Send CarrotMan a Private Message  Reply
>>Vi har också klocka från Crystal Semiconductors som heter CS8420.

CS8420 er en sample-rate converter.


/U.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:34:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack för trevliga och närgångna bilder, Frost!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:48:04  Show Profile Send Tifosi a Private Message  Reply
Jag hade fått för mig att Maestro-prylarna var "fuskbalanserade". Det kanske bara gäller förstärkaren då CD onekligen ser balanserad ut med sina 4 identiska signalvägar.
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/07/26 :  17:59:39  Show Profile Send Anti-mono a Private Message  Reply
Hej Frost

Har du haft några problem med CD:n?
Jag har en kompis här på forumet som haft en likadan. Han hade stora problem med att den inte tog skivor, speciellt brända, och att släden ryckte när den åkte ut

Han böt 3st(!) innan han gav upp och köpte en annan CD.

Hoppa att du har haft mer tur med din.


Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:55:05  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
>Tifosi: Det stämmer att förstärkaren är fuskbalanserad. Men CDspelaren har äkta balanserad kretslösning. Jag kör för tillfället med obalanserat kablage (Harmonic tech truthlink silver +)men jag har fått testa med balaserat (samma kabelmodell) och det lät helt klart bättre så det blir nog till att byta så småning om.

>Anti-mono: Jag hade också problem med CD:n i början. Släden hakade upp sig och fastnade. Men jag fick den snabbt och smidigt utbytt av PLaudio. Enligt dem så var det en "barnsjukdom" och sedan jag böt så har jag inte haft några problem alls.

Edited by - Frost on 2004/07/27 17:48:01
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:02:17  Show Profile Send snaben a Private Message  Reply
Jag är också en ägare av Audio Analogue Maestro CD-spelare och har inte upplevt de problem som ni beskriver. Jag har köpt min begagnat och förra ägaren hade dock vissa problem men som blev avhjälpta av leverantören.

Ja har dock ett annat litet problem som inträffar kanske var 20:e skiva eller så och det är att det kan uppstå en kort tystnad mitt i en låt på kanske en sekund och sedan fortsätter allt som vanligt.

Vet inte vad det beror på men det kan naturligtvis vara någon typ av synkproblem eftersom jag använder en extern DSP och tar sedan tillbaka signalen digitalt till CD:n och använder dess DAC.

FROST: Jag är intresserad av det du skriver om en skiljetrafo!! Förklara vad den gör för nytta och lite mer om hur du upplever ljudförändringen. Du skriver också att du funderar på att byta till Supra LoRad. Är det ISTÄLLET för eller i TILLÄGG till skiljetrafon??

Någon annan som har erfarenhet av skiljetrafo??


olle

OED
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:21:35  Show Profile Send thule a Private Message  Reply
jag har haft cd n.
direkt usel på usel på brända skivor.
rykte ut släden.
3 nya på 2.5mån.....


fy fan för denna konstruktion.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:17:32  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
>Snaben: Sedan jag fick min CDspelare utbytt har den gått som en klocka. Inga problem alls, inte heller med brända skivor.
Vad skiljetrafon anbelangar så märkte jag en ganska tydlig skillnad när det gäller "luftigheten" i den översta diskanten. Microdetaljer kommer fram bättre och rumsakustiken (den inspelade) hörs tydligare. Även basen blir lite tajtare. Värt att tillägga är att förbättringarna som trafon ger upphov till hörs bättre med upsamplingen påkopplad. När jag skrev om att byta nätkabel så menar jag att byta ut kabeln till trafon som är av ganska medioker kvalitet. Nätkabeln som följer med CD:n är av förvånansvärd god kvalitet för att vara en "gratiskabel".
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/27 :  02:59:05  Show Profile Send thule a Private Message  Reply
MYCKET SYND ATT DOM HÅLLER EN OJÄMN KVALITET,

DOM ÄR MYCKET SNYGGA
OCH CD LÅTER OKEJ ...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:18:33  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Men jag kan inte se dina bilder.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000