HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt första Hypex UcD180 bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/31 :  16:31:47  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK så här gick det till när jag blev med digitalförstärkare.

Efter att ha haft ett flertal olika alternativ att välja bland, såsom Ice-Power, ZAP, Tripath och några till, blev det till slut Hypex som drog det längsta strået och så här långt efter en dags inkörning finns det ingen anledning att ångra valet.

Men vi tar en sak i taget.

När jag väl hade bestämt vad jag skulle bygga, började jag leta efter lämpliga komponenter.
Jag fick tipset här på forumet att handla på bde.se (Belganet dataelektronik) som är ett surplusföretag som har en hel del användbart till ett förstärkarbygge så där beställde jag bl a 2st. nätbrunnar med filter ā 20:-st. BS066, 22nF/1000V 301*3522 för 10:-/påse om 10st, 100nF/630V, 301*6610 för 10:-/påse om 10st. Sen köpte jag lite annat också, men det här gick på en hundring ungefär med frakt.
Sen åkte jag till Metallvaruhuset och köpte aluminiumbitar för en femhundring till själva lådan.
Därefter beställde jag hos Elfa 2st. trafon på 200VA/2*33V, 56-125-93, ā 357:- + moms, 4st. 35A likriktarbryggor, 70-046-66 ā 47,80, 8st. RIFA PEH169 6800uF/100V, 67-676-02 ā 95:- REA pris, 2st. 2-pol strömställare, 35-016-08, ā 19,10, 2st. lampinsatser som inte behövs om man kan få till lite fiberoptik mellan de inbyggda lysdioderna och fronten (de har ett mycket vackert blått sken visade det sig först när jag startade upp apparaten), 4st Varistorer, 60-299-87 ā 5,42, några olika tröga säkringar, 33-106-04 ā 24,80 (2,5AT sitter i och den tycks hålla), 4st. xlr chassihona, 42-330-60 ā 55,30, 1st. Silikonpasta, 80-857-97, för 109:-, (behövs förmodligen inte om man som jag monterat modulerna på en 4mm tjock bottenplatta och likaså monterar likriktarbryggorna på en tjock platta) 8st. Gummifötter, 48-862-06 ā 3,51, 2st. 1- eller 2-poliga strömställare (standby switch) beroende på om du bygger mono eller stereo, 35-222-57 (2-pol.) ā 32,30, sladdsäkringshållare, 33-152-31 ā 3,96.
Jag beställde även terminalskruvar och botten muttrar till RIFA lytarna, men när jag hämtade dem visade det sig att dessa redan var monterade så de blev över.
Sen har jag också köpt en del på Biltema.
Flatstiftshylsor och flatstiftsöglor gula, röda och blå (c:a 20:-/ask, div skruvar och muttrar och fjäderbrickor, 2 satser Högt. Terminalskruvar, 35-567 ā 29,90, 2st. Säkringshållare 35-652, ā 9,90, 2st. kabel 6mm2, 35-3923, 35-3925 ā34,90, 1st. Nitsats, 12-1060 för 79,90, 1 påse nitar, 12-969 för 22,90.
Till sist hittade jag också L-profiler i Alu 15*20*2mm i 2m längder på Fredells (en sådan för en hundring räcker) och 2st. perforerade aluskivor c:a 50*50cm ā 145:-.

När shoppingrundan var avklarad började själva bygget av lådan (B*H*D= 22*12*21cm), där jag försökte hålla nere måtten så mycket som möjligt och kanske att det blev en aning för liten låda, för som det nu är så behövs nästan ett skohorn för att få ner allt i lådan och det tog ett tag innan jag lyckades stuva runt grejorna så att allt fick plats. I botten på lådan har jag lämnat en spalt på 1cm på varje sida som luftintag, fast det vete tusan om de behövs, för inte någonstans blir det varmt, inte ens fesljummet efter ett dygns spelning!

Några OBS! är dock på sin plats när det gäller ett sånt här bygge!!!

Gör inte som jag gjorde först, när jag monterade trafon och drog fast bulten på båda sidorna om trafon. Den blev nämligen mycket varm efter bara några sekunder. Detta löste sig dock snabbt efter tips från snälla medlemmar på forumet, då jag isolerade bulten på ena sidan med en teflonbussning. Sen ska man också tänka på att försöka stjärnjorda så långt möjligt. (Se andra inlägg i Hypextråden).
Jag hade läst någonstans att man bör ha snabba säkringar på sekundärsidan, men när jag premiärkörde förstärkaren så gick porslinssäkringarna på löpande band, så jag gick över till tröga 5’or (återigen på inrådan från snälla medlemmar) och nu tycks det fungera.

Nu till det riktigt roliga, nämligen själva lyssnandet. För säkerhets skull hängde jag på ett par gamla halvsunkiga Pioneer Prologue 4 som legat och samlat damm i många år, men som nu fick agera försökskaniner ifall nåt var fel, för jag vågade inte riskera mina dyra JBL drivrar på ett första test. Men när jag hade kört dem lite svagt en stund ökade jag volymen och döm om min stora förvåning när jag konstaterade att de gamla prolog4’orna spelade som aldrig förr, även om ljudet i början var en smula rått, strävt och vasst, men jisses, var kom alla detaljer ifrån. Det lät redan från scratch så bra att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att permanenta prologerna ifall jag inte hade nåt att ersätta dem med. Men nu blev det bråttom att hänga på JBL’arna och låta UltraDriven ställa in fas och löptiderna och låta UltraCurven brusa rummet för att ställa in nivåerna OCH BÖRJA LYSSNA på riktigt.

Jag har suttit nu en stund för att försöka komma på hur jag bäst ska beskriva skillnaden och plötsligt slog det mig att man bäst kan beskriva det som när jag har använt mina gamla glasögon för länge. Man tror att allt är OK, ända tills man pallrar sig till optikern och provar ut ett par nya och helt plötsligt ser hur en tidigare suddig och konturlös bild blir fullständigt skarp och där alla detaljer får en skärpa och närvaro som man inte trodde var möjlig. Det är som att kunna gå fram och se ner i magen på sångaren för att se vad de åt till frukost.
Ljudet har plötsligt fått en sån nerv och närvaro att det nästan är lite kusligt. Det blir nästan lite överväldigande och nästan lite för mycket av det goda. Samtidigt räknar jag med att ljudet om några dagar ska polera till sig ytterligare så att den initiala råheten ska jämna ut sig och låta mig vänja mig vid alla detaljer och nyanser, men fråga mig inte hur jag i fortsättningen ska komma i säng i tid, så jag orkar upp till arbetet, för nu sitter jag och lyssnar mig igenom alla mina skivor, för jag måste bara lyssna på den också innan jag går och lägger mig…

Några bilder också ifall jag får till det. . . Inga anspråk på bildkvalitén dock! (Snik-kamera)

Hmmmm. det här med bilder var alldeles för komplicerat för mig. Nån som kan hjälpa mig? Jag har glömt hur man gjorde.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/07/31 17:26:54

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:09:09  Show Profile Send patst577 a Private Message
Gratulerar till ett mycket bra köp vad det verkar.. är intresserad av att köpa ett par jag med men jag väntar nog till 400 w modellen är klar!

Mycket bra skrivet förresten!

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:33:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för de vänliga orden!
Jo, jag är mycket nöjd med resultatet så här långt. Så pass att jag ska beställa fler av båda sorterna och driva alla mina JBL element aktivt med Hypex-moduler.

/Roland
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/31 :  17:47:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
vad landade kalaset på? det lät mycket intressant och var det mycket pyssel att pussla ihop?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/31 :  18:20:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har väl handlat sammanlagt för 5 - 6 tusen, men då har jag även köpt en del verktyg och även köpt en del material i överflöd, så det är inte så lätt att se exakt vad det här bygget gick på, men jag skulle gissa att själva mtrl kostnaden landar på nånstans mellan 4 - 5 tusen totalt. vill du veta mer exakt, kan du summera ihop alla poster som är uppräknade och lägga till momsen på Elfas grejor och sen kanske lägga till nån hundring i förbrukningsmatrl och i soppa, så kommer du nog rätt nära.

Har du en färdig låda som du kan använda så kan du nog dra av en tusenlapp iaf, fast då är det inte så mycket DIY kvar förstås.

Själva bygget av förstärkaren var busenkelt. Det som tog tid var att få ihop lådan så att allt fick plats och att fundera på den inre layouten och att hitta "rätt" schema till nätdelen, för den som Hypex mailade, var lite för enkel för min smak.

Om nån kan hjälpa mig att få upp bilderna och schemat till nätdelen, så är det nog lättare att se vad jag menar.

/Roland
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/31 :  18:24:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
jaha ja det va ju inte så farligt :) sen kommer ju dock det jobbiga dvs pussla ihop (s)kittet... kör man på fri hand lr finns det nån typ av beskrivning


varför kan du inte få upp bilderna? skicka dom till mig så fixar jag biffen annars

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/31 18:25:59
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/07/31 :  21:57:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Trevligt. Jag hamnar i nästan samma storlek med innermått 23x23x8 cm. Får se om jag får in allt...återkommer med bilder också.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/31 :  22:01:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Roligt att du lyckades få ordning på din nätdel och att grejerna spelar.
Ännu roligare att du är nöjd med ljudet, gratulerar så mycket!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/31 :  23:07:23  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tusen tack för alla lyckönskningar och gratulationer, de värmer och jag har som sagt bestämt mig för att bygga fler, för det här gav mersmak.

-UrSv

Om du inte har hunnit sätta dit nån lampa i fronten än, så gör inte det. Försök att dra en fiberoptik från lysdioden som sitter på UcD-modulen, fram till fronten istället. Den har ett otroligt fin blå färg.

Festligt att vi hamnade på nästan identiska mått.

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/01 :  09:54:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har tittat i Elfa katalogen efter Ljusledare med fiberkabel och lins, men den längsta där är bara 15cm. Mina moduler sitter i bakkant för att det ska bli så korta ledningar till in- och utgångarna som möjligt och därför skulle jag behöva en fiberkabel på 20 - 25cm för att den ska nå till frontplåten.

Någon som vet var man kan få tag på sådana???

/Roland

Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:06:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag har en leverantör på längre ledare tror jag så jag får kolla. Hade inte funderat vad jag skulle ha som indikering ännu...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/01 :  12:40:38  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanon, om du skulle hitta en längre fiberkabel!!!

Jag är nu inne på dag tre med mina UcD180, som gått dygnet runt sedan premiärstarten och leendet blir bara bredare och bredare och bredare...

Det är heller nästan inget kvar av den initiala råheten!

Jag kan konstatera att kombinationen UcD180 och JBL2445J/075 är en riktig fullträff. De spelar med sån självklar auktoritet, detaljrikedom och närvaro att jag mellan varven blir alldeles darrig i benen av sinnesrörelsen.
Sitter just nu och lyssnar på Andreas Vollenweider som jag lyssnat otaliga gånger till förut, men det är ändå på nåt sätt som om det var en ny skiva.
Jag har inte direkt haft dåliga grejor förut, men allt det har nu förpassats till "korpligan". Skillnaden är ungefär så stor som att Christian Olsson helt plötsligt skulle hoppa 20m i tresteg.

Nu gäller det bara att bygga de resterande förstärkarna med UcD moduler, samt hitta ett bra försteg som är balanserat och att hitta ett AES/EBU kort till min UltraCurve DSP8024, så att jag kan låta signalen gå hela vägen genom elektronikkedjan utan AD/DA omvandlingar och därigenom sänka brusnivån till en ohörbar nivå.
Då ni, då kommer dom att tvingas slita mig från lyssningsfåtöljen om det ska bli nåt annat gjort.

/Roland
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/01 :  12:46:52  Show Profile Send patst577 a Private Message
Kan du jämföra ljudet med andra class-d steg?

/Patrik
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/01 :  13:19:26  Show Profile Send paradigm a Private Message
Njae, inte en direkt jämförelse. Jag har varit på HiFiklubben och lyssnat på en Tac-T Millennium som var kopplad till ett par stora B&W högtalare, dock kommer jag inte ihåg modellbeteckningen, men det var dom gamla stora med 15" bas och visst lät det bra, men mitt bestående intryck var att skillnaden till mina dåvarande egna grejor, absolut inte var så stor som jag nu upplever skillnaden och att det absolut inte var värt den astronomiska merkostnaden.

I det sammanhanget kanske jag också ska nämna något om mitt musikaliska/audiofila "minne", för att annars kanske det inte säger dig nåt.
För en tid sedan var jag hemma hos en kompis, som understundom också kallar sig audiofil och där lyssnade på en skiva med Pat Metheny & Charlie Haden, "Beyond the Missoury sky", som jag blev så imponerad av att jag redan på hemvägen köpte mig samma skiva. Men vid hemkomsten tyckte jag att det inte lät lika bra som hemma hos min kompis, varpå jag ringde efter honom och bad honom ta med sig sitt ex. När vi så lyssnade och jämförde, kunde vi båda höra en stor skillnad på ljudkvalitén och vid närmare undersökning visade det sig att hans var made in USA och min var made in France. Givetvis lämnade jag tillbaka den och bad dem beställa hem USA pressningen åt mig, inte utan en viss merkostnad förstås. När så USA pressningen kom efter två månader, kunde jag konstatera att den lät lika bra som hans ex. och friden var då återställd.

Några andra klas-D steg har jag inte lyssnat på så de kan jag dessvärre inte relatera till.

/Roland
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/01 :  13:54:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
bilder :)











"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/08/01 21:06:00
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/08/01 :  22:38:13  Show Profile Send zahnn a Private Message
Om du köper en billig toslink-kabel får du ju nån meter fiberoptik... Behöver ju inte vara nån audiofilkabel ens... Fast nu har du ju lampa på fronten redan...

Jäkligt snyggt annars...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:26:02  Show Profile Send paradigm a Private Message
-zahnn

Fast jag vill hemskt gärna ha det blåa skenet från lysdioden istället för den gröna lampan.

Jag gillar idén med Toslink men hur får man fast Toslinken på lysdioden och behöver man ingen lins av något slag på fronten, för att lysa upp och sprida ljuset lite?

Kul att du gillar bygget, visst är det ett kompakt bygge.
Så småningom när de andra förstärkarna är klara, tänkte jag också försöka få till lite bättre finish på lådorna också och försöka skaffa ett par "riktiga" fötter.

-Haakan

Tack för att du la upp bilderna åt mig. Hur fick du ner storleken på dom?
Gick det inte eller ville du inte lägga upp schemat till nätdelen?

/Roland
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/01 :  23:29:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag ändrade bara upplösningen i photoshop

fick bara dom där bilderna i mailet? lr missade jag en?

skicka igen så lägger jag upp :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/03 :  00:31:51  Show Profile Send paradigm a Private Message
Få se om det lyckas den här gången att lägga upp schemat till nätdelen som jag i stort sett använt, med några små ändringar.


/Roland

Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:15:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Paradigm:
Lovade återkomma med ljusledare. Kolla:

http://www.conrad.de/ och sök på kunststoff-lichtleiter så får du ett par på lösmeter.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:51:15  Show Profile Send paradigm a Private Message
Vielen Dank!

Habe gerade 3m Bestellt. Mal sehen ob das funktioniert.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:39:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Gött. Jag väntar fortfarande på min låda. Undrar vart den har tagit vägen...

Edited by - UrSv on 2004/08/09 10:41:22
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:56:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
Himla otur!
Fick just ett mail från Corad. De har som policy att inte expediera utlandsorder under 50€.

Tillbaka på ruta ett igen.
Ska dock se om det går att använda SPDIF kabel istället, om det går att se om det är en 1mm fiber.

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:17:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kan du inte få ihop till EUR 50 då? De har fina blåa laminat och en del annat matnyttigt. Jag beställer då och då men inte på ett tag just nu.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:58:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Visst, jag kan säkert få ihop grejor för en femhundring om jag måste, men jag gillar inte att handla bara för handlandets skull. Det är det ena, det andra är att jag inte gillar att "tvingas" handla för men än jag hade för avsikt från början.

Vill dom inte sälja det jag vill ha, kan jag gott gå någon annan stans, där man inte fnyser åt en liten beställning.
Jag menar, hur jobbigt eller onödigt dyrt kan det vara för dem att lägga ner fibern i ett uppstyvat kuvert och skicka det med posten?

/Roland
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:51:27  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
quote:
Vill dom inte sälja det jag vill ha, kan jag gott gå någon annan stans, där man inte fnyser åt en liten beställning.
Jag menar, hur jobbigt eller onödigt dyrt kan det vara för dem att lägga ner fibern i ett uppstyvat kuvert och skicka det med posten?


Se det ur företagets vinkel i stället. Det är inte jobbigt att packa ner fibern. Dock kanske det tar 5 minuter, dessutom tar det ytterligare 5 minuter på ekonomiavdelningen samt kanske ytterligare fast avgift. Vips är företagets omkostnader långt mycket högre än vinstmarginalen på fibern. Det är surt men så är det ofta :(

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2004/08/10 00:52:04
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.3 sekunder. Snitz Forums 2000