HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Von Schweikert VR-4jr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  03:53:27  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Här om dagen fick jag ett par paket i brevlådan (jag har en stor brevlåda). Två pappkartonger och en liten väska. Vad de innehåller är kanske inte så svårt att lista ut...


Högtalarna var extremt väl packade. De ligger i en sammetspåse - i en plastpåse - i skumplast - i trälåda - i pappkartong. Det tog mig cirka en timme att packa upp dem på egen hand.(!) Ett tips till andra köpare är att ta bort skumplasten först och sedan försöka lyfta ur högtalarna...

Väskan innehåller Acoustic Zen Satori Shotgun högtalarkabel. En kabel som gjorde ett väldigt stort intryck på mig. Jag var från början väldigt tveksam till om ett par kablar för ca 13000 skulle göra något stort lyft i ljudet jämfört med ett par kablar för 5000. Men min gode vän Jörgen på Ultimate Sound tjatade på mig så jag testade till slut. Tidigare körde jag med Harmonic tech. pro 12. Dubbla längder av dessa testade jag nu mot Satori Shotgun till VSA VR-4jr. Skillnaden var ofantlig. Mer detaljer, mer luft, bättre bas. Jag tror inte att jag fått samma lyft genom att lägga 8000 extra på ny CDspelare eller stärkare.

Men reportaget skulle ju handla om högtalare.
På bilden nedan kan ni se hur de ser ut när man väl lyckats få ur dem ur embalaget.

Personligen tycker jag att de är okristligt snygga. De ser ut som högtalare till skillnad från många andra modeller av idag. De har inte överdrivet många lager klarlack (som t.ex. Sonus Faber). De ser ut som högtalare ska göra helt enkelt.

Så här ser baksidan ut:

Vi har (självklart) ett diskantelement på baksidan. De hjälper till att skapa det fina perspektivet i ljudbilden som dessa högtalare frambringar. Men det krävs rätt mycket justerande för att det ska funka optimalt. På bilden kan vi även se en av mina levande absorbenter: Gurbet.

Under högtalarna har vi spikes från norska Sound Care:

Trevliga fötter som gör det lättare att flytta högtalarna än med vanliga spikes eller mjuka kuddar. Låter bra också...

Så här ser anläggningen ut i sin helhet:

Förstärkare och CD är Audio Analogues Maestro-serie. Vinylspelaren heter Pro-Ject 6.1 och radion (som inte syns) är en Pioneer F-204RDS. Bänken kommer från IKEA och heter Kaxå. Under CDspelaren hittar vi Feet of Silence och under stärkaren drinkunderlägg av kork.

Allt är ihopsnört med diverse kablar. Jag bjuder på en baklava till den som gissar rätt på samtliga.



Nu undrar ni säkert hur grejerna låter...
Jämfört med de högtalare jag hade innan (JM lab 915.1) är skillnaden väldigt stor. Detaljer hörs mycket tydligare och ljudbilden har ett djup som jag inte trodde var möjligt att frambringa för dessa pengar. Men den största skillnaden är endå basen. I VR-4jr sitter två basar på 7tum, det låter inte som speciellt mycket. Men den här transmission-line-lådan går spikrakt ned till 23Hz. En renhet i basen som jag inte hört i högtalare under 100'000. Dessutom kan man spela kräkhögt även med skivor som har väldigt djup bas. Något som grannarna kommer uppskatta.
Den kanske viktigaste anledningen till att jag föll för dessa högtalare var att de kan spela alla typer av musik med stor förtjänst. Många högtalare i den här prisklassen och där över klarar bara att spela musik som är inspelad på referensnivå, ofta klarar de inte heller att spela mer aggressiv musik. Alla som har lyssnat på hårdrock via ett par Martin Logan vet vad jag menar. Men VR-4jr klarar även att spela extrem hårdrock (som jag ofta lyssnar på) på ett väldigt förtjänstfullt sätt.

När jag köpte dessa högtalare hade jag en hel del beslutsångest. Antingen skulle jag välja VSA eller JM lab Electra 937Be. Valet föll på VSA just för att de klarade att spela alla typer av musik på ett väldigt bra och medryckande sätt.

Edited by - Frost on 2004/08/12 15:30:41

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/08/12 :  07:46:14  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Läckert

Mycket intressanta högtalare, o ja... De ser riktigt bra ut

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:29:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ser riktigt fint ut detdär, skönt att slippa TV:n i samma rum som stereon! Von Schweikert burkarna ser ju ytterst kompetenta ut, kan tänka mig att de spelar bra!

Vad blir nästa uppgradering? Ut med IKEA in med...?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:37:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Kan man justera spikes på topparna? Alltså själv vinklingen på Diskant och mellanregister?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:56:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Oj oj så vackert, tror du att dessa högtalare kan funka med rörmonosteg på 50 watt?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:23:25  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
>Rydberg: Nästa uppgradering blir nog att fylla högtalarna med sand eller bly, man lär få ännu fastare bas då. Är det någon som vet var man kan få tag på blyhagel? Känns lite dyrt att gå till en fikseaffär och köpa 25kg blysänken...
Ska också försöka förbättre akustiken i rummet.

>marcus ec: Spikarna under topparna går att justera.

>drkim: Jag vet faktiskt inte hur de skulle funka med rör. Den nominella impedansen i basarna är 4ohm. Men skicka ett mail till PL Audio, de vet säkert.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:31:44  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
PS: "jr" står för "just right" inte "junior" som man lätt kan tro...
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:45:28  Show Profile Send Babar a Private Message  Reply
De var otroligt läckra
Jag är själv på jakt efter golvare, och har sneglat lite på bland annat VR-4jr.
Har du kört dessa med single-wire? På deras hemsida står det "Single wire can be used with optional Data Link connector." Följer denna specialkabel med eller måste man köpa den separat?

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/08/12 :  16:40:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Oj oj oj, det är så vackert att jag börjar gråta Eller kanske
Det är inte nyttigt att se och läsa om sådana här uppgraderingar. Man börjar genast själv att kalkylera försäljningsinkomster, mellan skillnader, osv, osv.
till dig som dock kommit fram till detta beslut måste jag dock säga ett storts GRATTIS

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/12 :  17:59:23  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
herregud vad snygga dom där är

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:11:33  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
>Babar: Jag har inte provat att köra single wire. Den Data Link-kabel du pratar om följer med i köpet. Man kan även köra med typer av biwirekablar där ledarna för bas/topp sitter i samma strumpa. I den väldigt informativa manualen till högtalarna skriver man bland annat att filtren är konstruerade för att matas med biwire.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/12 :  19:29:21  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Inte bara högtalarna som är snygga.. Hela rummet/anläggning ser otroligt inbjudande ut
Hur stort är ditt lyssningsrum?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:12:53  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Mja rummet är väl ca 30kvm skulle jag tro. Jag trivs ganska bra där.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/12 :  20:25:52  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Kan bara instämma,underbara högtalare

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:34:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Jag gillar den levande absorbenten. Tjusig anläggning också för den delen!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/18 :  03:51:28  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Här är en bild på den "data link"-kabel som används när man vill köra singlewire, eller har biwire i samlad stumpa.

Ser seriös ut, riktigt grov kabel, men jag har inte testat så jag vet inte hur den påverkar ljudet.

Edited by - Frost on 2004/08/18 04:31:55
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:18:54  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
OT:
Vad är det för gura?
Ser ut som någon sorts Musicman??

Ruggigt snygg anl. BTW.

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/19 :  02:04:23  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Guran är en koreansk Musicman-kopia. Kallas BurnOut SWD, 3000kr på JAM. Jag är nybörjare så jag har inte lagt så mycket pengar på instrument.

Edited by - Frost on 2004/08/19 02:15:05
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/08/19 :  13:13:15  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
Keep up the good work! (är bassist själv)

Intresserna är dyra och svåra att kompromissa med
Ju bättre man blir på sitt instrument ju dyrare vill man ha. Såvida man inte är som jag. Rätt ordinär men instrumentfetishist.
Så vansinningt roligt med fina fint instrument.
Precis som med Hifi!

//Henrik

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/19 :  18:59:03  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Snygga högtalare! Det ser ut som en mycket trevlig anläggning!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000