HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nya högtalare på tillfälligt besök?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/31 :  13:28:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Efter mkt om och men så har jag med stor vånda sålt mina Dynaudio Contour 3.0, det blev ingen ren affär som jag hoppats på utan jag tog ett par stativare i inbyte...



Högtalarna som är ett par Jamo Concert 8 (D830) har fått fina omdömmen i tester - hifi & musik tyckte inte att den hade några minus alls



Jag kan ärligt säga att jag tog dessa i inbyte för att ganska omgående sälja dem vidare, anledningen att jag överhuvudtaget bytte in dem var att jag är nyfiken på hur ett par stativare funkar i rummet och att jag ville ha något att spela på medan jag letar efter mina nästa golvare, sedan tycker jag inte att de skämmer rummet heller



De tillverkas fortfarande och är Jamos toppmodell på stativ. Nypriset ligger på 17.000 Kr



Byggkvaliten är i toppklass, vilken finnish! På såväl framsida som baksida...



Fina terminaler som var för tjocka för mina org Transparentspadar - fick byta till Furtech bananer...



Lite närmare...



Till dessa hade säljaren precis köpt nya stativ - SOUNDSTYLE X122 som kostar ca. 1500 Kr på hifi-klubben. Jag har bytt ut orgspikesen mot BDR-cones...



Helbild stativ:



Och så högtalare och stativ:



Tyvärr så har ena högtalare ett par märken efter att den tidigare ägarens barnbarn råkat välta ena högtalaren - syns inte utan närmare syning (bilderna förstärker intrycken otroligt mycket):



och:



en till (repan syns inte alls i mitt rum...)



För att få en uppfattning om hur små skadorna är, så kan jag säga att det är den vänstra högtalaren som haft markkänning:



en till från lite avstånd:



närmare:



en till:



Sista på den skadade:



Hur låter det nu då? Jo bättre än väntat, självklart så finns ju inte samma baskapacitet som i Dynaudio Contour 3.0 men den bas som finns är av hög kvalitet och går faktiskt djupare än man kan tro, mellanregistret är öppet och har bra "släpp" röster låter naturligt med bra kropp. Diskanten är lika bra som på Dynaudio - ett myller av detaljer och högtalaren förmedlar ett öppet och klart ljud. En klart dynamisk stativare som är lättare att driva än mina tidigare golvare.

Men dom är som sagt ändå till salu, med tanke på skadan och att det inte finns något org emballage så ligger priset på låga 8.000 Kr inkl nya stativ (dock utan BDR).

Avslutningsvis en helhetsbild:



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:05:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nejmen så sött!

Dom ger ett gott intryck rent visuellt.
Borde kunna bli ett trevligt mellanregister med din setup!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/31 :  14:26:13  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Sött var ordet

Ja - mellanregistret är mkt trevligt ...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:00:10  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Kan tänka mig att diskanten är lika bra som hos dina "fd" Dynaudio. För om jag inte minns fel är det väl en Dynaudio diskant i dessa med. Trevliga bilder dessutom.=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:01:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Det borde höras väldigt bra med rör, eftersom högtalarna går mot det ljusa hållet!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/31 :  15:03:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Seas väl?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/31 :  16:03:26  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag tror inte att det är en Dynaudio diskant, men vet inte vad det är för märke dock..

De passar utmärkt med rör - inte det minsta ljusa här hemma - även om jag inte har ett utmärkande "rörljud"
Densen tillsammans med Russian Dawn skapar det bästa av de två världarna (rör och transitor) ett mjukt rörlikt detaljerat transitorljud kanske kunde vara en definition

Tackar för för bildkommentarerna...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/08/31 16:08:49
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/31 :  16:57:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=192

Tror jag!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/08/31 :  20:32:58  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
marcus_ec: Det trodde jag med, men jag träffade en man som hette Kent (har jag iaf för mig) som var dc för jamo i norra sverige. Min uppfattning var samma som din, att det var den seas diskanten som du länkar till. Men enligt honom så var det Dynaudio och inte seas.=/

Men jag skall inte säga att han har rätt eftersom jag aldrig ringt danmark och frågat.=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/31 :  21:40:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan nämna att Concert 8 är den gamla modellen , den nya heter D870 tror jag. Nya o nya , den har ett par år på nacken.

Jag gillar dom skarpt !

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/31 :  22:06:46  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Ser ju riktigt trevligt ut! Jag kan ju inte uttala mig om hur det låter, men ett snyggt system är det verkligen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/31 :  22:09:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Såg i tråden att det var 830. Så ett litet förtydligande: Dom hette Concert 8 sen uppgraderades dom o fick namnet D830



Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/01 :  09:25:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
orthanc: Jaså det är så Lurig design på diskanten, skrämmande likt en Seas..
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/09/01 :  15:55:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Enligt Tnt-audio.com så är det Seas element i både topp och bas

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/09/03 14:08:17
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/04 :  01:07:55  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
drkim:
Jag är helt kär i ditt DIY-apparatrack. Ett av de absolut snyggaste jag någonsin sett. Jag kommer nog att klona det någon gång, om det inte stör dig.

Men sen är jag ju också väldigt svag för kombinationen mörkt lackat trä och mässing.
Behöver jag nämna att jag älskar gamla träbåtar?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:35:24  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Illy!

Det är bara att klona på, kul att du gillar designen...
Kan även meddela att det snart kommer mer mörkt trä, i form av helt nya golvare!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2004/09/06 :  17:56:14  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Dom var snygga tycker jag :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/09/06 :  21:06:37  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Snygga grejer som spelar musik är min sammanfattning. Ett par sådana skulle man kunna ha

/Mattias
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:08:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Mattias!

Menar du Jamo - så är det bara att köpa
Du ska få ett bra pris!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/07 :  13:09:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja nu har jag hunnit svänga förbi och lyssna på Jamo'sarna under ca 4 (välkända) låtar. Diana Kralls skiva gick varm och det var inget otrevlig med det alls!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000