HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Plinds system. Nytt keramiskt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/11/07 :  16:41:23  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Oohh,yes
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/07 :  17:24:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det blev riktigt fint med taket! Har ni hunnit HH-ifiera taket också? Hur upplever du ljudet före och efter taket?
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:00:29  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Nej,det är inte HH-ifierat ännu. Det hände inget dramatiskt med ljudet.Kanske en aning mer lugn och precis ljudbild.
Tror jag hade märkt större skillnad med "konventionella" högtalare.
Det blev iallafall definitivt snyggare o trivsammare
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:30:09  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Ser fint och avslappnat ut där du sitter, grattis

Akustikreglering, hmm... kanske skulle kolla lite närmare på det?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2011/06/07 :  23:31:58  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



En trevlig kväll med Anders S och Musicus. Mat, dryck, trevligt sällskap och massor av bra musik

Jo det lät rätt bra oxå... Även katten Uffe tyckte det rockade fett!!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:15:10  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Vafalls - är man inte bjuden

Skojar bara Peter, det ser ju riktigt trevligt ut
Kan tänka mig att pojkarna fick en god kopp kaffe också
Jag får väl smyga till mig en lyssning nån regnig dag i sommar, spännande med förändringarna du gjort i rummet!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/06/08 :  21:35:07  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Peter

Tack för en riktigt trevlig afton! Kul tema med den hemlige gästen

Alltid lika roligt att komma hem å bli bortskämd några timmar hos dig med Mat Musik av hög klass. Kul att se hur du tagit dig framåt med Rummet och Stereon.

Hatten av till dig Peter

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2011/06/10 :  10:08:46  Show Profile Send ThinMan a Private Message  Reply
Jag tror jag måste bjuda in mig själv snart igen - det ser riktigt trevligt ut det där

Bop til you drop
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:03:06  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Tillökning i kraftverksparken

Edited by - plind on 2012/05/24 20:03:38
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:04:30  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
En liten "sommarförstärkare" på 600w..


Eftersom Brystonsteget är balanserat kände jag mig föranledd att slå till på ett litet nätt balanserat försteg..




Ett beg. Classé cp65


Edited by - plind on 2012/05/24 20:18:02
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:16:32  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Yes, nu är det dax eller för att citera Herr Fylking; ett rungande "ÄNTLIGEN" Sista pusselbiten är på plats.
Som jag tidigare sagt har det hänt en hel del här men innan allt var på plats kändes det inte meningsfullt att uppdatera.

Min "lilla nya sommarförstärkare" har jag redan presenterat men vad är det då som ska agera draglok under de kallare årstiderna..?
Jag har under lång tid närt en våt dröm om att någon gång äga ett högklassigt rörsteg och hösten 2010 dök det upp ett charmtroll på Akkelis Audio som fångade mitt intresse, såväl estetiskt som ljudmässigt



"One of Mr.Hyodo's favourite KT66 based power amplifiers is the QUAD II, (The QUAD II has recently been re-launched due to the demand from audiophiles)


M Hyodo has now decided to design a new power amplifier using the same KT66 tube but incorporating high-end audio grade components, far superior to those used in the original QUAD design."


Ett synnerligen vackert slutsteg i retrostil som med KT66 rör lämnar 2x40W i push-pull. Förutom KT66 kan en mängd andra effektrör användas och därmed finns oändliga möjligheter att finna sitt klangideal.
Den japanska konstruktören jobbade en gång i tiden på Luxman tillsammans med bl.a konstruktörena på nuvarande EAR och Air-Tight.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:44:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Den däääär såg riktigt goo ut
Stilren och aningen retro,hoppas den låter bra.
En spelstund med kaffe hos Plind är oförglömligt.
Hatten av

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2012/05/24 20:44:46
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:53:51  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Ett beg. Classé cp65

Den modellen lyssnade jag ett flertal gånger på för några (många) år sedan och gillade det skarpt. Men i mitt fall så blev det Delta serien som fick platsen mellan högtalarna.

Härlig combo du fått till, rören gör sig både på bild och ljudmässigt


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/25 :  20:07:50  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Nåväl det här är ju förstås inga billiga prylar så en viss utvärdering i hemmiljö tarvades.
Som jämförelseobjekt användes dels mitt Doxa 140 signatur plus ett mycket välrenommerat rörslutsteg nämligen ett EAR 890.






Kombatanterna och i ringhörnan den obestridde domaren "Uffe"




EAR 890 vs




Leben cs 660p
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/25 :  21:21:03  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Leben på plats i Solid Tech racket.





Övrig utrustning vid tillfället var min LC-Audio moddade Shanling-cd, ett Consonance Cyber 50 rörförsteg och som basförstärkare IcePower ASP 1000.
Signal och högtalarkablar: MIT Shotgun s3.3
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2012/05/25 :  21:53:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Åhå, Uffe ja! Det vet man ju hur omutbar han är!

Sträck fram en räka så väcks vild-djuret i honom och det gäller att hålla undan fingrarna när han "attackerar".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/25 :  21:58:35  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Lebenslutsteget presenterade musiken på ett mycket tilltalande sätt. Avspänt och naturligt med en härlig tonalitet som lutade lite åt det varma fylliga hållet.
Basen var inte klippfast men väldigt fint klingande med nyansrikedom.
Mellanregistret hade gott om "kropp" vilket gjorde tex.röster mycket tilltalande och naturliga.
Dynamik och transientförmågan var god men inte extraordinär.

In med EAR-steget och körde samma låtar. Hade jag inte vetat att det var ett 70W rörsteg så hade jag gissat på ett kralligt transistorsteg
Högtalarna hölls i ett järngrepp och ljudet tightades till men blev samtidigt lite stelare och inte lika naturligt klingande.

2 bra transistorsteg har jag ju redan så valet här blev enkelt. Leben fick bli det rörsteg som stannade




För dem som gillar inälvsbilder.

Edited by - plind on 2012/05/25 21:59:48
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/25 :  22:05:03  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
En bidragande orsak till intresse för Leben väcktes var den lyriska recension som Jeff Day gjorde på sixmoons.
Fick oxå tips om att det fanns Ryska effektrör vid namn 6n3ce.






4 till antalet och till nästan inga pengar alls!

De måste ju testas förstås
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/25 :  22:08:43  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Rören visade sig låta finfint, faktiskt i mitt tycke bättre än de KT66 som steget levererades med.
Nu skulle man förstås kunnat stanna och sitta nöjd men ödet och tillfälligheter i kombination med lite dålig karaktär ville annorlunda..
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/27 :  21:37:22  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Några månader senare när jag satt o slösurfade på Hifimagasinet fastnade ögonen på en säljesannons; Nästan nytt Lebenförsteg rs100 till salu för ungefär halva nypriset.. Kollade på nätet efter omdömen och fann en lyrisk recension på PFO(tror jag det var). Även den här gången skriven av Jeff Day.
"Ett av de allra bästa försteg han hört oavsett pris". Det var bara att fortsätta på den inslagna linjen och slå till






Matchar förstås slutsteget fint såväl estetiskt som ljudmässigt.



Enda nackdelen med försteget var att det saknade fjärrstyrd volymkontroll. Underligt kan man tycka i dessa HiTech tider.
Dubbla pre-out hade den vilket var ett krav eftersom jag biampar.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2012/05/28 :  09:49:30  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Aha!, var det du som knep rs100an mitt framför mina händer... Jaja det kommer flera. Hoppas det låter bra och att jag har något att se fram emot (när jag väl hittar en)

Har du någon bra länk där jag kan finna dessa rysskor, 6n3ce?

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2012/05/28 09:50:05
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/28 :  17:50:24  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
"Har du någon bra länk där jag kan finna dessa rysskor, 6n3ce?"


http://www.gstube.com/catalog/?key=6n3ce&submit=Find
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/28 :  17:52:55  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Som synes har den en directingång som kan användas tex från CD#180;n Man går då förbi ingångsväljaren och får en kortare signalväg.(Bild i förra inlägget)






Edited by - plind on 2012/05/28 17:53:36
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/28 :  17:59:17  Show Profile Send plind a Private Message  Reply



Så här såg det ut på ett ungefär och vän av ordning och estetik förstår ju att det går inte för sig
Har man nu investerat dyra pengar i ett vackert slutsteg så vill man ju se det från sweetspot..
Hur bra bas det än blir med 4 tolvor i dipol liggande på golvet så måste ett annat koncept prövas.
En tanke föddes om att ersätta 2 tolvor per kanal med 1 femtontummare och på något sätt använda dess kabinett som stativ till MBL.

Mycket lägligt dök några passande element upp på beg.sidan. Bernts och PG#180;s gamla Dayton IB 15` närmare bestämt.
Visste att "ESL" här på forumet använder dessa i sina dipoler och är mycket nöjd så jag slog till på dessa.

Tyvärr visade det sig att det skulle ta mycket tid o tålamod att färdigställa dessa, därav dröjsmålet med statusuppdateringar.
Under vänteperioden hann en del andra saker hända..

T.ex fick jag en gradvis förskjutning av ljudbilden åt höger. Det visade sig vara ett av småsignalrören i slutsteget som kroknat.
De är av en ganska ovanlig sort(6cs7) och av märket Sylvania(Nos).
Jagade runt på nätet och hittade först en uppsättning från General electric på www.tubesandmore.com till en billig peng som beställdes.




Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2012/05/29 :  08:59:01  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Tack för länken!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000