HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Besök från Väst...ASO gruppen träffas!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:42:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Om vi tittar extra noga på signalkällorna som användes har vi alltså vinylalternativet från vår host Geldis:

Vinylspelare med kvaliteer...


Tittar vi vidare ser vi...

Längst bak vid armen ses silikonbadet som dämpar tonarmen...


Kryper vi upp lite nämre...

Här ser vi "koppen" med silikon



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:49:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Om vi kastar om ordningen lite så började det hela som sagt redan igår kväll, kl 19:00. Mina Engelholm Audio - Klero kom ut och ställdes in i Gledis nuvarande setup. Det låter på intet sätt dåligt och vi var nöjda - jag med Klero och Geldis med sin anläggning...

Klero åkte upp på Nordost's Pulsar Points och justerades in på en höft. Med Björn på väg in och stora monoblock (som alltså heter VM220 och inget annat) visste jag inte hur mkt plats som fanns över till högtalarna...

På lördagen plingade jag på dörren kl 10:15 - mitt i frukost! En kopp kaffe och snack om allt från Norge till vår dåliga E22'a och fartkameror.

Dags för en provlyssning för mig själv. Hur låter 220 watt rör?


6550 rör, 4 st PER SIGNALHALVA ger 8 rör per kanal...Jo det krävs lite för att få effekt...


Och vilken musik spelar man på detta???



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/10/10 12:52:34
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:00:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Mmmmmuzzac (fonetiskt "mjuuuszsack") som spelades var banne mig ALLT mellan himmel och jord. Smakprov på vad? Ok!

  • Greta Matassa (Jazz)
  • Björn Berge (Blues)
  • Ramstein (öhh...synth/rock/goth/industri/vrål/tung/gung - men bra)
  • Mahler (3'e (storslagna) symfonin - sa nån dynamik?)
  • Gary Moore (blues)
  • James Taylor (Amerika sing/songwriter)
  • Europe (jovars - gamla 80-talsrockarna fick plats på scenen)
  • Tolkning av Mars (Björn - hjälp mig/oss här...)
  • Bob Marley (host host...rökigt)

En tämligen bred repportoar...kanske den bredaste på NÅN ASO-träff hittills...Undrar varför?


Bildskön hifi


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/10/10 16:45:37
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:01:50  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
VM 220 var det ja..sorry :-(
Det är inte lätt med alla dessa bokstäver i HiFi värden. VS, VT. Vsi, VTM osv, men rätt skall vara rätt!
mvh

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:03:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Alltså rör är häftigt!


Klero speglar sig i toppen av ARC's 6550 rör...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:53:58  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Ramstein (öhh...synth/rock/goth/industri/vrål/tung/gung - men bra)


Nu börjar det likna nått


Det är alltid kul med träffar inte minst för alla man träffar och kan diskutera med, men oxå för alla musiktips man kan få..kul är det dessutom om det finns deltagare som reser mycket och som tar med musik man inte kommer i kontakt med annars..kanonbra att Ni listar upp vad Ni lyssnat på....det är uppskattat

/Cyber

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  14:39:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Om vi tittar på cdkällan...


Audio Reserach CD3 mk II.


Displayen är släckt nu med luckan uppe...men cdspelaren är "på".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/10/10 :  16:24:30  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
VM 220 lämnar enligt "specen" 200 Watt! Alltså inte 220 som man kan tro. En låt som vi kan nämna som höll på att skjuta ut bakväggen var ACHING HUNGER med Steve Vai.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/10 :  18:05:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Undrar lite om ni testade ECO-3 på kablarna också eller om någon på träffen har erfarenhet av att behandla Nordostkablar (främst högtalarkablar) med denna Spray. Ser förövrigt ut som att ni hade en mycket trevlig träff. Lite avis att vi inte har en sådan "grupp" i Östergötland

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  18:49:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vad som hände på fredagskvällen vet jag inte. Troligen smörjdes ECO 3 in på kablar och apparater då. Vad jag VET är att Björn sprayade ECO 3 på alla skivor som han spelade och som jag sagt innan testade vi på en låt som heter ACHING HUNGER med Steve Vai (väl?).

ASO gruppen är suverän och det kommer mer godis framöver.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/10 :  19:24:21  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Rydberg.

Jag medverkade själv kvällen innan träffen, Eco-3 användes i princip på samtliga Nordostkablarna. Jag kan säga att det var helt klart imponerande vad denna burk kunde göra för musikåtergivningen. Ljudet blev luftigare, lugnare och så tyckte jag framförallt att ljudbilden blev större, i vissa fall tyckte jag även att basen gick djupare. Jag minns tyvärr inte vilken kabel som gav störst skillnad, skillnaderna var dock klart märkbara i samtliga av fallen enligt mig.

Under själva träffen användes emellertid inte Eco-3 lika flitigt då det mesta redan var behandlat.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/10/10 19:46:01
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:44:01  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
Vi hade en mycket trevlig eftermiddag i Karlskrona. Ett särskilt tack till Engelholm och Geldis som lagt ner mycket tid för att få till denna träff. Dessutom till Björn Wiman på Audionord som tog sig tid till att medverka på vår träff.

Det är inte varje dag som man får möjlighet att lyssna på en anläggning som närmar sig en halv mille. Särskilt inte i hemmiljö. Bara kablarna kostade mer än hela min anläggning. Det lät bra, mycket bra. Allt som spelades med lite "tryck" i satt som en fläskläpp! Mycket bra kontroll och dynamik - hårdrock, blues, Mahler. Det spelades många skivor under eftermiddagen. Även lite vinyl på Geldis nyinköpta skivspelare. Mycket trevligt. Tyvärr noterade jag inte vilka skivor som spelades men ser att Engelholm har listat en del. Återigen, en mycket trevlig eftermiddag.

Rydberg frågar efter erfarenheter av Echo. Jag började använda detta till mina Flatlinekablar redan i slutet av 90-talet. Då var det Hasse på Audioactive som pratade sig varm för det. Testade dock aldrig på något annat än kablar. Visst var det något som hände när man tvättade/behandlade kablarna. Lite öppnare ljudbild, tydligare röster och detaljer. Dock beroende på vilka skivor som spelades. Först på senare tid har jag även testat på CD-skivor, framsidan på högtalarna och CD-spelarens släde. Det går säkert att använda överallt i anläggningen där statisk elektricitet skapas. Som alltid med den här typen av "tillbehör". Man måste själv testa.

//erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2004/10/10 22:44:37
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:52:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Stänger vi luckan på CD3'an så tänds displayen igen...


Audio Reserach's CD3 mk II är i min mening en verkligt intressant cdspelare (för CD-spelare är precis det den är). En maskin jag gärna ställer upp och kör mot andra maskiner och jämför...
Funktionellt och mekaniskt skötte den sig perfekt under träffen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/10/11 11:58:06
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:08:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
erixon> Ok, ja jag får la testa själv, kul att du tyckte det gjorde skillnad på kablar iaf :)

elitico> Intressant!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:09:22  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Blev det någon fika? Annars har jag en sockerkaka i ugnen nu.. Lite försent nu kanske

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:06:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Njäeaaa. Fika blev det. Kaffet fanns på nästan under hela träffen och mitt i blev det fläskpannkaka från kocken Geldis. Smakade gott som...

Ny sida så nån bild får gå i repris...

6550 rör, 4 st PER SIGNALHALVA ger 8 rör per kanal...Jo det krävs lite för att få effekt...



Här ser vi "koppen" med silikon

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:05:29  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Den där silikonkoppen med sin dämpare upphör aldrig att förvåna.
Max funktion i ett mycket enkelt utförande.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:17:17  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Noteras kan att all elektronik och mekanik fungerade utan några som helst problem,hittar man bara rätt knapp så----

Jamen---vad tyst det blev----hrrmmm.

Låt mig se nu,om man gör som så att----

Jovisstja,den knappen var det.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:44:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Klockren bildserie, Gus!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2004/10/11 :  17:54:20  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Hej på er alla glada människor

Har nu haft någon dag på mig att bearbeta intrycken från vår lyssningsträff. Instämmer i mycket av det mina kollegor i ASO redan nämnt men vill trycka på en del saker jag tyckte var extra skoj. Jag är en transistor människa i grund och botten, har alltid ansett att rör gör ljudet lite väl svampigt och romantiskt för min smak. Har dock vid några tillfällen den senaste tiden haft möjlighet att lyssna på riktigt potenta rörsaker, en underbar lyssning på Hificonsult där Sladd demade potenta rörprylar samt denna träffs ARC kombo. ARC prylarna lyckades att hålla ett järngrepp om de lägre oktaverna och detta tilltalade mig (för er som inte vet så använder jag själv Grendel), de övre registrena var lagom "röriga" för min smak.

Kombon mejslade ut detaljer ur skivorna på ett övertygande sätt, detta gjorde mig positivt överraskad. Skulle helt klar kunna leva gott med CD spelaren.

Tid är en av våra mest begränsade resurser och även denna gång var tiden knapp. Skulle gärna testat uppställningen med ett par andra högtalare, ex Geldis stativare, för att på detta sätt höra hur mycket extra som ARC kombon skulle kunna kräma ur hans små burkar.

Det var en mycket trevlig träff där jag fick korrigera min uppfattning om rörbas aningen (Geldis: Nu är du nöjd, eller?). Å andra sidan, livet vore bra tråkigt utan överraskningar (kommer dock inte byta ut mitt Grendel, är fortfarande mer svag för borstad aluminium än rör)

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:44:36  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Rören glöder; nu blir det Chick Corea "My Spanish Heart".
mvh

geldis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:13:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Rören glöder här också och äntligen snurra Diana Krall igen (blev ju utan Krall under lördagen).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:21:44  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Diana Krall skulle man ha på hederlig vinyl... Här snurrar Cat Stevens - The greatest hits på vinylspelarn.. Hittade den idag!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:56:50  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Cat Stevens på vinyl..mmmm har jag också, tragiskt bra. Just nu snurrar Kari Bremes "Norwegian Mood" i CD:n. Fler bilder i morgon om jag kan få elitico att medverka :-) .
mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:25:43  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Fler bilder i morgon----nja--vi tar en till innan dess.
Rören glöder påstås det här och där i denna tråd och här är beviset.
(Photoshop fick hjälpa till lite med glödandet)


Edited by - Gus on 2004/10/12 07:29:37
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000