HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktivt filter till min TB W8-740 i liten låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/14 :  19:54:28  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej,

För den som är intresserad av att bygga, eller rent av har börjat bygga, de små baslådorna med TB W8-740C som jag visar på tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30959 vill jag visa ett aktivt filter jag gjort till dem.

Filtret är uppbyggt av ett buffertsteg med förstärkning, ett högpassfilter, ett lågpassfilter och en nivåreglrering. Det kan tyckas vara många delar, men jag vill motivera dem så här:

1) Buffersteget behövs för att ge riktigt hög impedans på filtrets ingång. Eftersom jag ansluter filtret till utgången på min volymkontroll parallellt med mitt rörslutsteg, är det avgörande viktigt att filtret inte belastar ingången på slutsteget.

2) Eftersom bashögtalare vanligen har lägre verkningsgrad än mellanregister- och diskanthögtalare behövs högre effekt för att driva dem. Eftersom jag inledningsvis använde slutsteg med samma uteffekt för bas respektive mellanregister och diskant, gav jag buffertsteget en förstärkning på 15 dB för att få lite reglerområde till basfiltret. Om man använder ett slutsteg med hög effekt till basen kan förstärkningen minskas.

3) Med högpassfiltret skär jag bort frekvenser under 20 Hz, dels för att baselementet inte är belastat vid så låga frekvenser, dels för att skära bort lågfrekevent muller som ibland kommer med när man spelar vinyl.

4) Högpassfiltret har den viktigaste uppgiften, nämligen att anpassa frekvensgången så att basarna kan integreras med mellanregisterhögtalarna. Eftersom mellanregisterhögtalarnas undre gränsfrekvens beror väldigt mycket på rummet och på högtalarnas placering, har jag byggt in tre omkopplingsbara brytfrekvenser.

5) Nivåregleringen har visat sig väldigt användbar eftersom basnivån varierar mycket mellan olika produktioner och bolag. Här tycks ingen riktig standard finnas…

Schemat:



Buffertsteget är ett vanligt, icke inverterande steg. Som filtersteg använder jag inte det traditionella, andra ordningens Sallen-Key-filtret, utan ett tredje ordningens multiple-feedback-filter (MFB). MFB har ibland flera fördelar framför Sallen-Key, däribland mindre känslighet för toleranser i komponentvärdena.

Jag har inte valt någon av de vanliga filtertyperna (Butterworth, Chebyshev, Bessel, etc) utan jag vill kunna styra kurvans förlopp inom passbandet. Jag har genom att justera Q-värdena dels kunnat göra en försiktig eq, dels kunnat styra brantheten något. Jag svarade visserligen att jag inte tänkte använda eq när fidelityn frågade, men nu har jag gjort det i alla fall. Fast bara lite

Den simulerade elektriska responsen visas i följande figur.



Genom att byta värde på C7 i diagrammet får lågpassfiltret olika brytfrekvenser;
C7 = 15 nF ger ca 80 Hz, eq ca 2,6 dB
C7 = 25 nF ger ca 60 Hz, eq ca 2,0 dB
C7 = 40 nF ger ca 40 Hz, eq ca 1,5 dB

Lågpassfiltret skär lite mjukt i början vid brytfrekvensen, men sedan med 18 dB/oktav. Här finns möjligheter till finlir om man riktigt vill ”optimera” integrationen med mellanregisterhögtalaren.

Jag har gett högpassfiltret en liten peak vid 22 Hz. Det är den som ger eq-lyftet. Samtidigt gör peaken att filtret skär med 22 db/oktav under 15-16 Hz.

Sagt och gjort, nu var det dags att rita kretskortmönster, etsa och borra. Så här såg det ut:



Till vänster komponentlayout, till högerfärdig foliesida på film och i mitten det färdiga kortet.

Efter borrning , montering och lödning:





Jodå, filtret ska naturligtvis sitta i en snygg låda också.

Så var det dags för test och mätning. Här är den elektriska responsen för de tre värdena på C7:



Som vi kan se är resultatet alldeles väldigt lika simuleringen. Här är en bild med lite bättre upplösning:



De flesta mellanregister-/högbashögtalare spelar sannolikt ner till åtminstone 100 Hz. Lite större lådor har sin gränsfrekvens ännu lägre, många golvare spelar ner till 40 Hz.

Genom att välja någon av de tre brytfrekvenserna i filtret kan bashögtalarna anpassas till ganska många situationer. Personligen föredrar jag att mellanregister/högbashögtalaren inte förses med högpassfilter, utan att basfiltret i stället anpassas till dennas naturliga avrundning i basen. Det sparar både komponenter och ytterligare fasvridningar, men framför allt tror jag att ljudet mår bäst av så få filter som möjligt.

Här är mitt nuvarande slutsteg till bashögtalarna. Det är en gainclone som jag byggt speciellt för att driva bashögtalarna. Den har en mycket tyngre nätdel än en ”vanlig” gainclone.



...och så här använder jag basarna:



Bilden visar mina vänstra högtalare. Den lilla basen är den TB W8-740C som jag tidigare beskrivit här på forumet. Den står bredvid min ”ordinarie” bas. För mig är det viktigt att man inte ställer den vid väggen eller i ett hörn, eftersom man då tappar musikaliteten i låga basen. Den är gjord som en stereohögtalare och ska användas som en sådan.

Min mellanregister- och diskanthögtalare är byggd fritt efter Lynn Olsons ME2, medan den stora basen är en egen konstruktion. De små basarna spelar alldeles utmärkt ihop med de ME2-orna. Jag har också spelat med dem tillsammans med ett par ProAc Studio 200 med otroligt bra resultat. Kanske kan de vara ett bra komplement till HFLS-1?

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:27:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
har funderat på att bygga en sådan tb baslåda, men är osäker på att den pallar det ljudtryck jag vill ha? spelar mycket techno samt reggae

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:40:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
haakan: hur mycket ljudtryck vill du ha?

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:09:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja MYCKET när det krävs !

till vanlig musik lär det funka bra skulle jag tro men prova spela techno om du har hemma så högt det går :) så högt spelar jag rätt ofta

vad tror du? om dom funkar vore det ju kanon! kostar ju nästan mer att äta lunch än att inhandla dom där elementen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/10/15 :  19:10:22  Show Profile Send tengil a Private Message
Oj nu märkte jag jag att jag hamnade lite väl off-topic.. Lyckas inte radera inlägget heller!


LennArt: Schyssta byggen! Vändigt intressant med aktivt filter, har du gjort några mätningar på lådan? För filtret innehåller inte mycket mycket av eq väl?

Jag har en TB-bas liggandes hemma, känns nästan som den vill användas!
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/15 :  20:27:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
tengil: Det finns en del mätningar på min tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30959. Jag har även gjort mätningar som jag inte publicerat.

Nej filtret innehåller nästan ingen eq. Lådorna spelar rakt och snyggt ner till långt under 30 Hz ändå och ger fortfarande stark output vid 20 Hz.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:56:55  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej igen,

Så här ser filtret ut när det börjar bli klart. Jag har inte gjort något eget nätaggregat till filtret, utan knycker drivspänningen från bas-slutsteget. Likriktad och filtrerad spänning hämtas genom kabeln till två stycken spänningsregulatorer i filtret (sitter längst bak i lådan). På så vis undviker jag risken för koppling mellan filter och slutsteg via strömförsörjningen.



På baksidan sitter signalkontakterna. Ingångskontakterna ansluter direkt till filtrets ingång på kretskortet, medan filtrets utgång leds till kontakterna via skärmade kablar (svarta på bilderna). På frontpanelen sitter nivåreglaget i form av en APLS audiopotentiometer.



Spelklar!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/21 :  23:36:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Snyggt bygge Lennart =) du kan du ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/22 :  06:31:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
verkligen intressant :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:25:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snygga byggen som jag missat helt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:35:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lennart, du bör kolla att ditt högpassfilter drivs korrekt. Detta filter kan ibland utgöra en svettig last för din signalkälla och man brukar ha 100-220 Ohm i serie med detta filters ingång (från din buffert i ditt fall). Checka att du får ett förväntat stegsvar utan tecken på instabilitet.

Annnars är det ett prydligt bygge.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/14 10:38:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:49:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är nästan så att man blir tårögd! Snacka om positivt bidrag! Läckert!

På önskelistan står självklart ett HP filter till en topp, så att bas/mellanregistret verkligen blir ordentligt avlastat från tunga bastoner så att mellanregistret kan sjunga fritt.

Jag bugar mig och undrar om detta skulle kunna vara något för EALS-3!??

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:04:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Någon gång.... i vår kanske... tänkte jag snickra ihop ett monsterfilter med "negativt frekvensberoende resistorer" av den enkla anledningen att jag tycker denna topologi ser cool ut. Man kanske ska utrusta kortet med Jung regulatorer också? Troligtvis blir det 230 volt in i alla fall, så komplett som det någonsin går.

Blir det något så lär ni säkert märka det...

Det är ett supersmalt projekt skulle jag tro men om någon här skulle ha lust att vara med på prototypomgången skulle jag uppskatta detta. Alla som hjälper till blir belönade på ett eller det andra sättet.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=46079&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=13497&highlight=fdnr
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=10868&highlight=fdnr
http://www.google.se/search?hl=sv&q=FDNR+filter&btnG=S%C3%B6k&meta=

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/14 11:07:06
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/15 :  01:33:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Snyggt och prydligt. Jag gillar dom där alu-lådorna som elfa har. Jag blir också glad av att se de där gula icel-kondingarna. Förmodligen bara av den jättefåniga anledningen att de ser ut som högkvalitativa audiokondingar (vilket de väl också är?). Inte så ofta man ser dem så snyggt uppradade på kretskort. Eller så har jag bara kollat på fel kretskort!

Är det "lämplig för t ex audioapplikationer" eller "lämplig för frekvensbestämmande applikationer". Båda varianterna verkar hursomhelst passa som handen i handsken för delningsfilter.

peranders:
Kollade igenom trådarna på diyAudio. Verkar intressant. Finns det några uppenbara fördelar med att konstruera ett filter på det viset? Jag tänker som pris, prestanda eller kompakt krets med få komponenter? Eller är det bara upptäckarglädjen och den eventuella möjligheten att få sätta sitt namn på en nyskapande krets som hägrar? Inte så "bara" för den delen, hade det inte varit för upptäckarglädjens skull så hade väl ingen av hållit på som vi gör. Känner inte till de där frekvensberoende motstånden sedan tidigare, är det halvledare? Aktiva eller passiva?
Lycka till och håll oss uppdaterade, det här är spännande!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/15 :  15:59:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Lennart, du bör kolla att ditt högpassfilter drivs korrekt.
peranders,

Tack för ditt påpekande! Nu är det kanske inte så farligt som det verkar. I schemat som du sett här ovanför visar jag varken vilken op-amp jag använder eller hur den kompenseras i kopplingen.

Min erfarenhet är att olika op-ampar har lite olika egenskaper. Speciellt kan förmågan att driva låga impedanser och komplexa laster variera. I mitt fall använder jag den dubbla kapseln OPA2134. Den hanterar HP-filtret alldeles utmärkt med endast 22 ohm på utgången. Värden över 100 ohm påverkar frekvenssvaret väl mycket.

Utöver seriemotståndet har jag valt att runda av toppen lite med en konding på 47 pF parallellt över motkopplingsmotståndet (R3 i schemat). Det finns nämligen en liten ringning på bakkanten av kantvågor, ca 220 kHz, som jag vill ta ner. Den kan fortfarande anas lite på 10 kHz-fyrkantvågen, se bilden nedan.

Bilderna visar vågformer på utgången av LP-filtret, vid R8. Frekvensgången i passbandet är rak och snygg upp till 50 kHz (-3dB).

Nu står det givetvis uppenbart att jag helt missat att påpeka detta. Valet av op-amp påverkar till en del hur den ska användas. Den som eventuellt vill bygga ett sånt här filter behöver givetvis ha den informationen. Om det känns ok med OPA2134 kan jag komplettera schemat med hur jag kopplat - exakt. Säg till här i så fall.

Jag tackar för påminnelsen!

Hälsningar
Lennart

Sinus 10 kHz:

Fyrkant 100 Hz:

Fyrkant 1 kHz:

Fyrkant 10 kHz:

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/01/15 16:00:49
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/15 :  16:22:46  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack för alla positiva kommentarer! :D

EngelholmAudio,
Nog kan bygget vara en bas för utbyggnad till ett aktivt tre-vägs filter. Jag funderar också på att komplettera med en litet likriktarkort som sitter i lådan. Därmed kan man använda en liten ”väggadapter” och vips är strömförsörjningen ordnad.

ILLY,
Jag har ingen erfarenhet av de här kondingarna annat än i ”frekvensbestämmade applikationer”, mer specifikt för aktiv delning av bas. Där gör de sitt jobb med den äran.

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:27:05  Show Profile Send orthanc a Private Message
Lenn Art: vad kostar filtret att bygga, utan låda???..=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:52:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Om man listar styckpriserna i ELFA-katalogen för min version landar man på cirka 840 kr (exkl moms) utan låda och nätdel. Vissa av komponenterna köper man med fördel i 10-tal till något lägre pris. Jag har inte kollat någon billigare leverantör.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:04:34  Show Profile Send orthanc a Private Message
Lenn Art: Man tackar och bockar. Blev så imponerad av ditt bygge tidigare och det var lika när jag läste genom tråden om ditt bygge idag igen. Tänkte som så, jag har ju en tb 8:a liggandes så varför inte ... Var och sågade ut bitar och limmade ihop dessa idag. Min blir och inte estetisk lika som din utvändigt med måtten på insidan är det. Får man fråga hur långt basreflextröret och om det är på Hifikit du köpt de konsika basreflexportarna? Lär berömma dig igen för ett fint bygge!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/23 :  15:03:52  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej och tack för de berömmande orden!

Ja, jag har köpt de koniska portarna på Hifikit, best.nr. 5227. Köp en bit rakt rör också, best.nr. 5233.

Den ena änden av avloppstunneln skjuter du in i den ena koniska porten. Det raka röret behöver du ha som skarvstycke mellan avloppet och den andra konan. Den raka sektionen ska vara så kort att avloppet och konan sitter intill varandra. Jag säkrade allt med stark tejp, som du kan se på bilderna.

Tunneln består, förutom de två koniska portarna från Hifikit, av två st 68-graders-böjar och två st 90-gradersböjar. Som du förstår är det lite svårt att mäta längden på den här tunneln, men jag försökte mäta med måttband på ”motstående sidor” och ta medelvärdet. Tunnelns längd är på det sättet ca 52 cm.

Lycka till!
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000