HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hifirockers ljudande enheter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:19:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply

En liten översiktbild till att börja med.


Ino Audio piP vänsterkanal.


piP förtjänar många bilder! Tycker faktiskt de har en ganska fin design, om än funktionell i första hand. Finish körsbär.


piP högerkanal.


En något bättre bild kanske, här ser vi även en av mina två tubetraps (gjorda av PAC audio). Denna tar hand om första sidoreflexen samtidig som den absorberar lite mellanbas.
Den lilla subwoofern är från Audio pro och används endast vid film.
I hörnet står ihopvirade madrasser som är övertäckta av lite filtar, bättre att ha dom där än i garderoben tänkte jag!
(hjälper till att minska efterklangen i rummet).


Här ser vi vänstersidan av rummet sett framifrån, i hörnet står basabsorbenter från Svanåmiljöteknik och mellan elektronikracket och högtalaren står min andra tubetrap.
Tygen och mattorna kommer från IKEA.


Här ser vi Pioneer 668 ståendes stabilt på en baseplatta. När jag köpte den till min gamla cd tyckte jag mig höra en tydlig uppstramning i basen. Senast jag testade med eller utan plattan under källan kunde jag dock inte höra någon som helst skillnad. Fast å andra sidan är Pioneer 668 ett stabilt bygge och för det andra kan det lika gärna varit ett resultat av placebo när jag skaffade plattan för länge sedan eftersom jag aldrig verifierande mina intryck med blindtest. Men för estetikens skull får den vara kvar, ser tuffare ut när källan står placerad på en baseplatta helt enkelt!



SAT amplifix som förstärkeri till piP. Funkar fint tillsammans även om jag är grymt sugen på att testa lite kraftfullare slutsteg när jag får råd. Särskilt Rotel och Bryston lockar.


Här ser vi rummets ena bakre hörn, där står två stycken basabsorbenter från Svanå staplade på varandra. Högtalaren vi ser är min ena surroundkanal (från audio pro). Surroundhögtalare ska dock bytas ut mot Ino Audios parallell-kopplade surroundhögtalare när jag får råd. Grymt mycket bättre än vanlig 5.1. Man kan då på grund av Ino Audios surroundhögtalares höga känslighet parallellkoppla upp till 3-5 högtalare per kanal (lite beroende på hur kraftfull förstärkare man har såklart) vilket gör att man i slutändan kan få en 360 gradig spridning av 5.1 ljudet. Detta har jag lyssnat på vid ett tillfälle i somras och det var mycket imponerande, som sagt, helt överlägset vanlig 5.1! Plus att Inos högtalare erbjuder ljudkvalitet av högsta klass!


Biomaskinenen tornar upp sig.


H/K avr4000 (5 x 50 watt) är en trevlig biomaskin som har det mesta jag behöver även om lite mer effekt inte hade skadat.


Hela stereo och bioracket. Centern kommer från audio pro.


Nödvändiga tillbehör.


Amplifixens mastodontfjärr förtjänar en alldeles egen bild!


Några favoritskivor!


Lite filmer från dvd-samlingen.

[i

Edited by - hifirocker on 2004/11/05 14:26:05

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:45:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ser ju ut att vara en poten anläggning! Trevligt!
quote:
Man kan då på grund av Ino Audios surroundhögtalares höga känslighet parallellkoppla upp till 3-5 högtalare per kanal


Nä så är det inte, man kan parallell koppla dem pga av deras höga impedans...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/05 :  14:56:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
R:

Du har givetvis helt rätt, impedans skulle det stå, skrev fel.

Tror impedansen ligger på 16 ohm, med två högtalare blir den 8 ohm, med tre blir den 4 ohm osv.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:06:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Tror impedansen ligger på 16 ohm, med två högtalare blir den 8 ohm, med tre blir den 4 ohm osv.


Impedansen är inte 16 ohm utan 18 ohm dessutom står det fel ovan, med två högatalare skulle det mycket riktigt ha blivit 8 ohm (givet en impedans på 16 ohm), men en ytterliga halvering av högtalarimpedansen kräver ju naturligtvis 4 högtalare och inte 3. Med tre högtalare får man ju 5,33 ohm om man parallellkopplar dem (givet 16 ohm)

Alltså impedansen ligger på 18 ohm för en högtalare, 9 ohm för två (parallellkopplade), 4,5 ohm för 4 (parallellkopplade), 2,25 ohm för 8 (parallellkopplade) osv

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/05 15:09:41
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:09:12  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
R:

vad vore HF utan dig!

nästa gång jag skriver om något jag läst i Ino katalogen så får jag nog knyckta texten rakt av för att minimera fel...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:56:35  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser väldigt genomtänkt ut "hifirocker", intressant att någon verkligen tagit rumsakustiken på allvar.
Hemmavid är det nog så att min fru inte skulle ta mig på allvar om jag började mummla om tubetraps och absorbenter.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/06 :  11:57:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
min fru inte skulle ta mig på allvar




hehe nä det e nog inte lika lätt att göra som man vill när man delar boendet med någon annan.
Jag är ju singel och kan göra som jag vill!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:15:54  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul att se rummet man hört så mycket om.
Var det black Diamond i fronten innan piparna?
Kör du Pioneeren som ljudkälla till allt, eller använder du NADen?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:51:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
R:

vad vore HF utan dig!

nästa gång jag skriver om något jag läst i Ino katalogen så får jag nog knyckta texten rakt av för att minimera fel...


En tråkigare plats kanske? Det hoppas jag på iallafall! Men ska man var ärlig så hade det kanske blitt lite lugnare och skönare

Ja, det blev lite väl mycket fel där ett tag, men hay, shit happends!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:03:36  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
hifirocker:

Trevligt med folk som gör något åt rummet! Kan tyvärr inte hålla med om att piP är snygga. Diskanten ser ut att komma från en gammal JWS-högtalare.

Tur att man vet hur bra de låter! Knockar allt under 20kkr som jag lyssnat på.


Bravo:
Min fru skulle inte ta mig på allvar om jag hade köpt kablar för över 10.000kr.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/06 :  18:44:24  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
Kul att se rummet man hört så mycket om.
Var det black Diamond i fronten innan piparna?
Kör du Pioneeren som ljudkälla till allt, eller använder du NADen?



Jo det var black diamond som åkte ut i somras och piP som åkte in!
Det är svårt att beskriva ett så pass kraftigt ljudmässigt lyft, men piP är en otroligt kompetent högtalare helt klart, särskilt när man tar priset i beaktande. Säg till när du har vägarna förbi Helsingborg så får du komma hit och lyssna, känns som om det min tur att bjuda igen sen lundaträffarna förra året.

Pioneeren är ljudkälla till allt nu, min gamla cd NAD c541 skall säljas så fort som möjligt. Den ljudmässiga skillnaden mellan Pioneeren och mina gamla NAD är väldigt liten, det är grymt svårt att höra skillnad mellan maskinerna tycker jag.
De små skillnader jag tycker mig kunnat uppfatta innebar dock något bättre rumsinfo/upplösning med Pioneer 668 och möjligen något tydligare transienter.
Köpte den främst pga. LTS rekommendation. Sen är det ju trevligt att ha en maskin som kan hantera både DVD-audio och SACD.
Och om jag någon gång skaffar projektor i framtiden har den dessutom HDMI utgång för bilden vilket verkligen inte är fel alls.

quote:
Trevligt med folk som gör något åt rummet! Kan tyvärr inte hålla med om att piP är snygga. Diskanten ser ut att komma från en gammal JWS-högtalare.


Men vad säger du?! Ok, kanske inte världens snyggaste högtalare men jag tycker de ser helt ok ut. Fast å andra sidan är jag nog en sån som inte bryr sig så mycket om designen, ljudet går före estetik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/07 :  03:09:58  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
"ljudet går före estetik"
Helt klart en vettig prioritering "hifirocker".
I den bästa av världar borde välljud och estetik gå att kombinera, dock kan ju vad som är att betrakta som estetiskt skifta från individ till individ.

"Min fru skulle inte ta mig på allvar om jag hade köpt kablar för över 10.000kr."
Jag förstår fullkomligt "Gerhard46" och långt innan de tio lakana börjar det tvåbenta samvetet komma med förnuftiga synpunkter, oavsett föremål i anläggningen. Därför gäller det att inte berätta vad allt kostar.
- Nej, nej älskling, jag har absolut inga hemligheter för dig, ähhummm ..........

Bravo
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/07 :  09:27:39  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
3 av dina fjärrisar har jag också haft :=)
Har nu endast Pioneer Fjärren ,Jag kör med 668 som är kanon..
Jag skulle nog satsat på lite finare kablage från amplefixen om jag va du :)
Mvh


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/07 :  12:19:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Smackman:

Jag har testat och jämfört både eichmann eXpress 6 mot Supra EFF-ISL och jag kan helt ärligt säga att jag inte kunde höra någon skillnad mellan dem. Både är med andra ord mycket bra, det verkar inte påverka signalen hörbart i mitt system i varje fall. Kör med supra nu, vill någon köpa min eichmann kabel går det alldeles utmärkt då den mest ligger och skräpar just nu.

Supra ply 3.4 är dessutom perfekt till piP som är byggda för att kopplas samman med låginduktiva kablar. jag frågade Ingvar Öhman om mina ply kablar och han sa att ply kabeln skulle fungera utmärkt till hans högtalare, jag litar betydligt mer på honom än dyrkabelförespråkare. Misstänker att med finare kablage syftar du på dyrare, eller?

Att jag är skeptisk och ofta kritisk till dyrkablage är nog känt sedan tidigare, men vill någon försöka övertyga mig om dyra kablars förträffliga ljudförbättringar ställer jag självklart upp på blindtest, fast det gör nog inte dyrkabelförespråkarna.

Edited by - hifirocker on 2004/11/07 12:19:43
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  13:58:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul att se hur du har det i ditt nya rum!

"PAC Audio", hehehe . Roligt att mina DIY-prylar fortfarande platsar och håller måttet. Jag har exakt likadana i mitt vardagsrum och det blir nog till att bygga några till.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/07 :  19:14:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
Roligt att mina DIY-prylar fortfarande platsar och håller måttet.


Pac:

Dina tubetraps kommer nog aldrig att försvinna, de är ju nödvändiga tillbehör som dessutom aldrig slits ut!
En oföränderlig klassiker helt enkelt.

PS. "PAC audio" står det faktiskt på metalbiten som du satt fast på tubetrapsens översta runda träplatta.
Ett sällsynt märke, få förunnat antar jag.

Edited by - hifirocker on 2004/11/07 19:17:29
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:21:52  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
hifirocker jag är inte någon förespråkare av dyra kablar.
Men likförbannat så blir dom ofta dyra om man vill ha det lilla extra..
Ialf så har jag haft amplefixen själv med supra ply 3.4 med Kappa 8.2i och Canton ergo rc-l
och med tex Kimber 8tc högtalarkabel så blev ljudet klart roligare och lyssna på än med ply 3.4
Ljudet lät mer alert,rappare bas och mer öppet ljud överlag än med ply...
Men men det är möjligt att till dina burkar så passar ply finemang.
Mvh


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:26:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
PS. "PAC audio" står det faktiskt på metalbiten som du satt fast på tubetrapsens översta runda träplatta.
Ett sällsynt märke, få förunnat antar jag.


Ja, det är synnerligen exclusivt

Några stycken sådana där är ett synnerligen enkelt sätt att åtminstone börja åtgärda rummets inverkan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/07 :  21:47:12  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
quote:
Ja, det blev lite väl mycket fel där ett tag, men hay, shit happends!


"Hey, shit happens!" ska det va. Blev lite väl mycket fel där ett tag .

Trevligt system f.ö. Se bara till att ersätta den där Amplifixen med ngt vettigare .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:00:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ekan> Hmm, ett år i tyskland förstör engelskan totalt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:15:01  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Du med?! Jag var i Stuttgart. Var var du? (Sorry för OT hr ).

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:16:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
Trevligt system f.ö. Se bara till att ersätta den där Amplifixen med ngt vettigare


Mr Ekan: Det är tanken, var hemma hos Björn (nattlorden) idag och lyssnade på hans Canton digital 1.1 (med aktiv rumskorrigering) som drivs av två bryggkopplade NAD 208, lät riktigt bra!

Har även varit hemma hos Johan Lindroos och lyssnat på hans Ino i56 i somras, drivs av NAD 208:or de också, hans system låter magiskt, det bästa jag hört hittills faktiskt. Sen har han ju fått till akustiken riktigt bra i sitt rum också vilket såklart är en viktig bidragande faktor till den suveräna återgivningen.

NAD 208 är ett grymt slutsteg, vilken urkraft, dynamik och kontroll (inte minst i basen!). Rotel 1090 verkar inte helt fel heller, fast just nu har jag inga pengar till dessa godsaker, men de är helt klart prio 1. Hojta gärna till om du skulle få syn på något beggat NAD 208 framöver, jag är väldigt intresserad! Dock har jag inte pengarna just nu, men till våren så...

Smackman:

Det är möjligt att kimber cable passar bättre med dina högtalare, men jag är faktiskt väldigt nöjd med plyn i min anläggning, försöker att inte ge mig in i kabelträsket mer än nödvändigt, fast LTS egna högtalarkabel skulle vara kul att testa någon gång.
Men som sagt, ply är kanske inte den absolut mest optimala kabeln i alla fall. Knepig högtalarimpedans i kombination med vissa förstärkare kan säkert göra att andra kablar passar bättre, en vacker dag kanske jag tar mig tid att testa något annat, men kablar ligger långt ner på min prio lista, kablar är ju så himla tråkigt.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:28:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
OT, Jag var i Stade, ca 6 mil väster om Hamburg. Det var iof ett tag sen nu, 96-97

Knoppen har väl r56?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/07 23:29:17
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/07 :  23:42:53  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
R:

Vill minnas att de heter i56s för att vara helt specifik.
4 st baselement (17,3 cm) och ett diskantelement (2,9 cm).

Sedan har Johan (Knoppen) dessutom 4 st basmoduler som består av bl.a. NHT1259 baselement.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/11/08 :  01:58:25  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
i56s... Fast med r56-diskanten, om jag inte missminner mig. Rätt säker på att det var så, faktiskt.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:03:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tror inte riktigt det är i56s lådan heller, har för mig att Knoppen sa det sist vi pratades vid, hans var djupare. Sen har han ju som sagt r56 diskanten (metall).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000