HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En Norsk HFLS-1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  21:33:32  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei

Her kommer enda en HFLS-1 tråd, om dere orker......

Jeg hadde lenge tenkt å bygge mine egne høyttalere, både for å spare penger og for å lære noe om høyttalerbygging.
Dessverre synes jeg det var for mye variabler og muligheter til å gjøre feil.
Men så fikk jeg høre om HFLS-1........
Begynte å samle info og tips fra forumet, og så satte jeg igang.

Det vil si min snekker satte igang........
Ville ikke bruke mine ti tummar til snekring på første bygge.

Snekkeren forsynte meg med bilder som en del av kjøpet.

Litt deler klare til fresing:


Klar til å frese ut baksiden av baffel, takk Pegul!!


Og så var det gjort


Nærbilde:


Prøveoppsett av kassen


Freste kanter på baffelen


Asfaltplater på platene


En kasse til liming, hullet som er frest på baksiden er til Biltemas bassrefleksrør (31-472), også et tips fra forumet her.


Neste kasse limes


Og så kom dem hjem til meg.
Vakre og nakne som to nyfødte barn...





Mer kommer.......

Mvh
Rolf

Edited by - RODA on 2004/11/11 21:39:31

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/11 :  21:51:35  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Flott, heja Norge !!!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  21:57:44  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei igjen

Siden jeg er så heldig å ha en bil-lakkerer i familien, så var jo finishen grei.
Jeg fant en mørk sølv-grå metallic farge (VW Golf) og satte lakkereren igang. Base-farge pluss myyyyye klarlack.

Når jeg hentet dem igjen, så var de slik:




Neste steg var å borre hull til Biltemas terminalskruer, og å montere bassrefleksrørene. Resultatet av det ble slik:



Mvh
Rolf
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:18:10  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Snygg lack du har. Vad använder du och hur har du gjort?
Läckra små högtalare

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:35:08  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Så var det dags for bestilling av deler til delefilter og elementer.
Her litt hjelp om det er flere norske som vil bestille:


Noen dager gikk, og så kom det en pakke med følgende innhold:


Laptop med www.hififorum.nu hjelper godt når man skal lodde delefilter. Takk til Hal og Co for gode bilder av delefilter.


For min egen del så måtte jeg tegne opp filteret for å forstå hvordan kolingene skulle være:


De første komponentene lagt på hull-huntonitplatene.
Jeg la komponentene ned, og loddet før jeg festet dem.
Vet ikke hvor smart dette er, men det fungerte greit for min del.


Ferdig filter før festing på platene:


To stk filter ferdige med internkabler (Supra PLY 2.0):


Nå gikk det litt for raskt, slik at jeg glemte å ta bilder...

Jeg limte komponentene fast med smeltelim på platene.
Filtrene ble skrudd fast i bunnen av høyttalerne, og terminalene loddet til internkabelen.
Dempematerialet ble klippet opp, og plassert inne i høyttaleren.
Jeg la 2 lag på bakveggen, og ett lag på de andre sidene utenom frontbaffelen.
Bassrefleksrørene ble saget og limt sammen for å få en lengde på 20cm totalt. Med 50mm innvendig diam, så blir det ca likt som avløpsrørene på 18cm.
Elementene ble loddet til internkablene, og skrudd på plass.

Jeg legger inn bilder på de ferdige høyttalerne senere.

Mvh
Rolf

Edited by - RODA on 2004/11/11 22:45:07
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:40:46  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
RODA: Du är nog den första vad jag vet som lackerat dina lådor med billack! Annorlunda och myckt kul

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:45:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NU fungerar alla bilder oxå =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:00:46  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Her er noen bilder på det ferdige resultatet.

Jeg er meeeeget fornøyd med både utseendet og lyden.
Nå har de spillt i noen timer, og jeg hører at lyden slipper mer og mer løs fra kassene.

Det er nok ikke tilfeldig at dette har blitt en populært bygge.

Takknemlig for alle tilbakemeldinger, og still gjerne frågor så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lackeringen er mye jobb.
Jeg sparklet flere runder hjemme, og så sprutet lakkereren de med filler (tykk grunning) for å få dem slette.
Jeg angrer IKKE på at jeg lakkerte istedet for finer, men det kommer jo an på hva man liker.

Ferdige:









mvh
Rolf

Edited by - RODA on 2004/11/11 23:03:21
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:04:51  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Bildene er elendige, jeg vet, men det er helt enkelt fordi jeg er en elendig fotograf......

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:06:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Tuffast HFLS-1:orna jag sett!! Nice work!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:15:35  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Kanonfint!

/Mikaell.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:16:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Det där gjorde du bra
Grattis!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/12 :  00:16:43  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Takk!!

En stor takk til konstruktørene som ville dele kunnskapen sin med oss. Det ble en bra høyttaler!

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:35:47  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Har fått tips om at det blir bedre bilder uten blitz.
Prøver derfor med noen nye bilder.







Mvh
Rolf
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/13 :  01:12:29  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Jättesnygga verkligen!!!

Och, ja, ljuset faller snyggare utan blixt (oftast)...

-------------------------------------------------------------------

Jag tycker det ser ut som du kunde ställa dom ett par centimeter längre bakåt på stativen, då elementens tyngd borde göra att tyngdpunkten ligger lite framåt relativt mitten av lådan (i djupled alltså)(?)
Detta kan ha en anings betydelse för stabiliteten särskilt vid stora accelerationskrafter från baselementet vid hög volym, främst pga att lådornas bottenarea är ganska mycket större än stativens topplattors area.

OM min aning är riktig skulle det antagligen vara bra att kolla detta så du får alla fyra SD-fötterna att bära lika mkt tyngd, och så står dom kanske LITE stadigare...

Alternativt, och troligen bättre, så kunde du fästa en lite större topplatta på stativen och på så vis få högtalardämpfötterna lite längre ut i varje hörn.I synnerhet skulle en topplatta som var längre (= djupare) göra stabiliteten större för att ta hand om basens accelerationskraft.
Om inte annat så skulle det ju se stadigare ut...

Åter...dom är snygga som...!!!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/13 01:23:39
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/13 :  08:38:49  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei Edison

Takk for komplimenten!
Jeg tycker også at dem er Ursnygga.

Takk for tipset, jeg har prøvd dette nå.
Du haddde helt rett, det var ujamn fordelning av vekt.
Det så jeg til og med på føtterne. Nå står de med bare 3cm fra frontbaffelen til dem fremste føtterne.
Ser ut til å være en mye bedre fordeling.

Helt enig med deg at topp-platen er for liten.
Stativene er hemlagde til Rogers LS3/5a. Er dog stabile og godt svetsade så dem gjør jobben.

Det hadde nog vært smart med en ny plate på toppen.
Enten gjør jeg dette eller bygger nye stativer.
Min sittehøyde (til ørene) er ca 90cm-95cm, og senter av diskanten er nå i 85cm høyde.
(Løser dette ved å sjunka ned i stolen, men det er ikke en varig løsning... )

Stativene (inkudert Tema Isolator føttene) er ca 56cm.

Bør diskantene være i ørehøyde, eller enda lengre opp?
Kunne kanskje laget en topp-plate av sten?

LYDEN:

Nå begynner det å bli helt utrolig bra.
Jeg hører detaljer jeg ikke trodde var på platene mine, og samtidig er det ørevennlig lyd.
Bassen er et kapittel for seg selv, tenk at det kan være så mye bass i disse små kassene!
Ett eksempel er platen Moon Safari av gruppen AIR. Låten "All I Want" er nå så utrolig mye bedre enn mine gamle B&W DM602s3.
Klangfarger, stemmene, alt er myyyyye bedre!!!

Jeg er så himla godt nøyd med HFLS-1

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/13 :  08:42:35  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Oppsettet mitt, med forrige høyttalere.



Mvh
Rolf
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/13 :  10:19:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Som sagt - Heja Norge!

Ser kalas ut!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:09:20  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
grymt snyggt,är det ett par B&W DM602?
så nu kommer du köra med Hfls och så åker B&w högtalarna ut antar jag eller?

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:56:23  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Trots større kasser, og Steynard forskningssenter, har B&W inget å stille opp mot HFLS-1 og hififorum.nu sitt eget utviklerteam!

Er det noen planer om å la et hifi-magasin teste HFLS-1 ?

P.S. Har bestillt skyltar i messing, bilder neste vecka......

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/13 :  20:54:03  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
quote:
Bør diskantene være i ørehøyde, eller enda lengre opp?



Diskanten bör ligga i öronhöjd. Men är också beroende av akustiken, lyssningsavstånd mm. Men det är enkelt att prova sig fram genom att sitta på knä i sweet spot och höja och sänka kroppen. Så prova dig fram, för egen del hamnade diskanten några centimeter över öronhöjd samt lyssningspunkt lite framför skärningspunkten mellan högtalarna.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

RODA
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/13 :  21:07:21  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Jeg prøvde litt forskjellige vinklinger av høyttalerne hos meg.
Har et lite lytterom i ene enden av huset, bare 10m2.

Leste tips her på forumet om å la høyttalerne krysse foran lytteposisjon, men hos meg ble det som hos deg, Hal.
Høyttalerne krysser ca 0,5m bak hodet mitt.

Hva er ditt inntrykk av HFLS-1?
Funnet noen svakheter ennå?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/14 :  00:01:13  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Jag är imponerad av HFLS-1:an. Mer kvalitet än kvantitet i basen.
Den levererar den bas jag vill ha: distinkt, dynamisk och väldefinierad.
Den vill dock gärna att man sitter på rätt ställe så publiken får inte vara för stor för då får inte alla rätt ljudbild.
Jag kommer att ge en personlig beskrivning i slutet av min byggtråd när det gäller HFSL-1:an.

Förresten den är väldigt snygg din högtalare, jag tror du är lycklig nu.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000