HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tux bygger Hypex UcD400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:59:27  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag tänkte dela med mig lite av mitt DIY-projekt som också är mitt första...

Kort historik:
Efter att ha provlyssnat Hypex UcD180 i mitt eget vardagsrum fanns det ingen återvändo, ett sådant steg måååste jag bara ha!

Den gode AVR7000 som hade med sig steget sade att det var bäst att besinna sig då det snart kommer annu kraftigare moduler.
Sagt och gjort, det väntades ett tag och tillslut beställdes det färska 400 moduler.

Elfa fick också en stor order på traffo, kondningar och en massa annat bra att ha...

Först var tanken att bygget skulle få bo i en låda som donerats av en krallig dux-förstärkare från ett annat århundrade... Dock var lådan så vek att den säckade ihop när jag ställde traffon i den.
Efter det var tanken att jag skulle använt ett av AVR700:s avdankade lådprojekt, men det ratades efter en stunds funderande då det ju faktiskt inte riktigt var så jag ville ha det...

Tillslut har jag samlat på mig alla delar som nog kan vara bra att ha.


Hypexmoduler, 800va traffo, 2st 22000uF 100v kondningar, likriktarbryggor, softstart a´la avr7000, Supra boxcon högtalarkontakter, hifikit rca ingångskontakter, neutrik rca ingångskontakter samt switchar som behövs...

dubbla rca tänker nog några nu, men det finns en förklaring till det, tanken är att ha 2 ingångar på steget som man kan byta mellan genom en liten switch. Detta för att kunna koppla både bio och stereo till samma steg och högtalare utan att krångla en massa.

Likriktarna har fått kondningar enligt tips från Stefan.


Softstarten är också en budgetvariant i väntan på att min LC-audio softstart skall dyka upp någon gång, jag är minst sagt tveksam till hur de hanterar sina ordrar...

Modul och tillbehör:


Fast man kan ju inte bara bygga på mammsens bordstablett och köksbord...

Bygget skall givetvis göras i sann Trollhätte-style, nämligen i bok!

Efter en dag i garaget så börjar det nu att likna något...




Inte 100 perfekt än, men det är å andra sidan inte heller limmat eller ens försökt att knös ihop korrekt...

//Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:08:07  Show Profile Send Manga X a Private Message
Nice!

Ser fram emot en spännande byggtråd med härligt välljudande utgång!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000