HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Min nya Sony har anlänt :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:00:09  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Hej!

Nu har jag fått hem min "nya" CD-spelare efter att ha gjort några telefonsamtal till gamla kollegor. Ibland är det bra att ha jobbat på posten...

Så här såg paketet ut:



Kai, som är norrmannen jag köpte spelaren av, skrev och varnade mig för att paketet var rätt så tejpat och "vaderat" (för att spelaren inte skulle gå sönder under frakten), men detta var bättre packat än vad jag trodde var möjligt. Nästan inbrottssäkert Efter ganska mycket slit med vass sax började första lagret ge med sig:



Efter några minuter till började man se sjävla kartongen till CD-spelaren Pulsen ökar...



Bort med ytterliggare 5 meter tejp och orginalkartongen är fri:



Sprättar upp kartongen och ser att Kai även varit flitig på insidan. Massor av extra emballage



Efter att ha fyllt en hel påse med frigolit börjar sjävla hårdvaran synas på allvar:



Äntligen klar . Skåda denna SONY CDP-XA20ES i all dess prakt Notera den coola skivpucken i mässing och Tara Labs kabeln som Kai skickade med gratis



30 minuter senare



Måste säga att jag är kanonnöjd med köpet. 1600kr är inte mycket för en kvalitetsspelare av denna klass. Finishen är ruskigt hög och luckan liksom sugs in i spelaren. Grymt bra mekanik. Skivpucken tycker jag är väldigt läcker.

Men det viktigaste är såklart ljudet och det är vad jag förväntade mig, fast ännu bättre faktiskt. Det har visst hänt lite på 10 år när det gäller CD-spelare. Min gamla Pioneer känns väldigt beslöjad och något bastung i jämförelse med Sonyn. Röster har mycket bättre närvaro med sonyn och ljudbilden har växt på alla ledder. Kort och gott allt har blivit bättre. Skitskoj att lyssna på alla skivor och upptäcka massa nya detaljer som Pioneern aldrig lyckats mejsla fram.

Jag har hunnit testa allt från Dimmu Borgir till Norah Jones och allt låter väldigt bra. Grymt bra ös med hårdrock. Basen är tight till tusen och spelglädje är bara förnamnet. Närvaron vid lugn jazz är helt sjukt bra. Norah Jones var verkligen hemma hos mig för ett par timmar sedan

Jag tycker min anläggning har ett svårslaget pris/prestanda förhållande just nu. Detta har jag betalat för mina prylar

Förstärkare: beg NAD C350 2400kr
Cd-spelare: Beg Sony XA20ES 1600kr
Högtalare: Egenbyggda HFLS-1 3400kr

Summa: 7400kr

Det låter betydligt bättre än vad priset säger om man säger så

Tack för hjälpen när jag skulle välja CD-spelare och ett speciellt tack till "luften" som skickade länken med annonsen på Cd-spelaren

/Erik

(Flyttad till bildreportage/Cyber )

Edited by - Cyber on 2004/12/02 16:25:24

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:07:49  Show Profile Send traveller a Private Message  Reply
Med dom skivorna i spelaren så förstår jag att det låter bra.
(Tänker på Åström och Adams.)

» Min anläggning
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:20:31  Show Profile Send edison a Private Message  Reply

KUL att du är nöjd!
En fd kollega köpte denna modellen och jag måste säga visst är den läcker!
Dock lyssnade jag aldrig på den, och hans system i övrigt var inte på nivå med ditt kan sägas.
Främst pga rätt usla högtalare så det hade ändå inte varit CD-spelaren som fått bestämma hur det lät.Han köpte den mest för den var "lagom läcker att titta på" och givetvis för att den är mkt välbyggd.

Köpte min 3000ES istället för just XA20, då jag fått för mej dom hade "samma" ljudteknik men jag gillade toppmatningsvarianten ännu mer... ;-)
Har inte ångrat mej efter ca 6 år...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:21:12  Show Profile Send luften a Private Message  Reply
knoxville: Grattis till den nya spelaren! Trevligt att den faktist var så bra i skick som det lovades! Själv fick jag igår hem "storebror" till din spelare, nämligen en cdp-xa50es i samma vackra färg som din xa20es. Mycket trevlig spelare det med.

//air
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2004/12/02 :  00:31:14  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Riktigt trevliga bilder och kul att du blev nöjd. Instämmer, du har en annlägning som pris/prestanda är otroligt svårslaget.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/12/02 :  09:58:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
Fantastiskt föredömlig paketering av spelaren måste jag säga.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:49:29  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
traveller: jo, de låter bra på det mesta

Luften: Kan tänka att din låter ett snäpp bättre och den ser ju ännu coolare ut med displayen i sjävla släden. Jag är också glad att det blev en svart spelare. Champagne skulle inte passa alls...

Edison: Tror din 3000ES är ännu lite vassare i ljudet och toppmatningen är grymt läcker. Jag trodde det var en 25 000kr maskin när jag såg den på bild faktiskt. Men även min väldigt läcker som du säger. Jag gillar den massiva släden och hela konstruktionen är väldigt tight och snygg. Låter bra gör det också

FBK: Tack för de orden :)

The Leafs: Ja, den var helt sjukt bra förpackad. Väldigt tacksam för det. Var lite orolig faktiskt. Jag har skrivit och tackat Kai för det.

Nu i helgen kommer jag försöka skriva ner en "hårdvaru rescension" med lite bilder under skalet och lite mer lyssningsintryck.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/12/02 :  21:29:19  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Ja man kan göra bra affärer genom beg.Köpte du den av en privatperson?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/02 :  22:07:26  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Balrog: japp, medelålders norrman

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:38:10  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
knoxville:
Får jag tag i en insex med rätt dimension kan jag ju ta och fota lite på insidan av 3000ES; skulle kanske kunna gå att se då "hur lika" dom möjligen är komponentmässigt.
Inte för att jag är mannen att lura ut det bara så där, men det vore intressant iaf...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:38:48  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
Skönt när man går och ska hämta paketet, lite orolig för hur paketet ska se ut (efter att ha hört diverse skräckhistorier här på forumet om posten/bussgods/etc), och får ett absolut stryktåligt och halvt inbrottssäkert monster till paket i näven!

Grattis till ett bra köp och all heder till den som lagt ner så stor möda på att det ska komma fram helskinnat.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/03 :  04:11:10  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis till fyndet "knoxville"!

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/03 :  07:39:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Grattis!

Det är en riktigt trevlig spelare som man kan tweaka rätt ordentligt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/03 :  10:21:18  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Pac: Jo, jag har hört att det finns ganska mycket att förbättra. Det första jag skulle vilja göra är att byta ut nätsladden, men jag är lite fundersam på om jag vågar göra det. Läste någon tråd där en NAD 541 hade slocknat för evigt efter kabelbyte. Kanske kan någon guida mig hur det hela skall göras. Skall ta lite bilder på hur det ser ut inne i och på baksidan av lådan. Vilken sladd skall man välja? LoRad eller Jorma? Eller finns det något annat prisvärt?

Edison: Jättekul om du skruvar upp den och tar lite foton, så att vi kan jämföra lite.

jhnmn: ja, det var mycket skönt. Tydligen så sorteras alla paket maskinellt i Norge (vet inte hur det är i Sverige) och det händer visst rätt så ofta att saker går sönder enligt norrmannen Kai.

Bravo: Tack :D

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/03 :  11:22:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Den operationen har jag gjort ett par gånger på XA20ES så det är ofarligt om du tar det lugnt och metodiskt. Du måste dock ta loss bakstycket och det kan vara lite meckigt så ta det försiktigt.

Att sätta avkopplingskondingar på linjesteget och DAC är en annan prisbillig tweak som gör stor skillnad. En klocka gör underverk och att byta OP'ar likaså. Jag kan tänka mig att du har stor användning av Bernt Janssons första artikel om hans Cambridge spelare för att få uppslag...

Om jag inte missminner mig så har jag fortfarande servicehandboken till den spelaren...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/03 :  13:48:25  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Pac: Måste man ta bort hela bakstycket!! låter väldigt svårt och farligt. Trodde det kunde räcka med att bara löda dit nya kabeln direkt på stumparna som kommer från strömförsörjningen!? Skall öppna och titta lite på hur det ser ut imorrn. Ikväll blir det lite utvärdering av mina signalkablar och se vilken som passar bäst av Tara Labs Prism 11 och Neotech KHS-142SB...

Servicemanual lät intressant

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/03 :  19:26:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Grattis till inköpet! Den NAD:en du pratade om var min! Jag var helt bombsäker på att inget skulle hända så försiktig som jag var... Känner du någon som "detta är absolut inga problem det fixar jag" så anlita honnom om du av förmodan skulle känna dig osäker

Nog för att det inte gjorde så väldans mycket med NAD:en men ändå...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/03 :  19:38:40  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Pac

Vilka tweak tänker du på ? klocka om ? nytt närfilter ? eller något annat smarrigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/03 :  20:01:28  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Datar: tråkigt med din cd-spelare. Funderar på att första byta på min gamla och se hur det går. Funkar det bra, så ger jag mig på den "nya". Har du försökt få liv i spelaren efter tips från forumet?? kollat om det finns någon säkring osv? Låter helt sjukt att den bara dog. Har du testat byta tillbaka till gamla sladden?

/knox



TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/12/04 :  10:27:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kloka ord datar, vet man inte hur/vad man gör så bör man nog låta bli eller fråga någon som kan.

Larsho, visst omklockning är en bit på vägen, men det finns mer att hämta ur denna guldklimpen

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/07 :  01:25:08  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Knoxville: Jag har provat att byta tillbaka till originalsladd och alla säkringar är hela. Nåväl hoppas ditt ingrepp går bättre än mitt

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000