HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt 2 ( KLARA!! sid 8) :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  16:24:31  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
nästa projekt knackar nu nästan på dörren fick ett par 9700 diskanter levererade till dörren i dag av självaste smallsuper_man...







nästa vecka kommer det förhoppningsvis mellanregister också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/05/10 06:52:31

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/12 :  17:22:03  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
EALS 1
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  17:33:08  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe förstod att den frågan skulle komma om jag avslöjar att den är väldigt överdimensionerad i basregistret kanske nån vågar sig på en bättre gissning?

hmm är det inte s2905 som används i eals-1?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/12 17:33:40
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/12 :  20:49:34  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Jag tror vi behöver fler bilder för att kunna gissa =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/12 :  21:06:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Har Morello smittat dig?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  21:57:05  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe hade på känn att herr engelholm skulle svara rätt hade jag haft kunskapen att bygga ett par riktigt fina talare hade det nog blivit nånting åt det här hållet...morello gör det jag tänker typ , blir väldi väldi dyrt (iaf om man tänker diy)...hoppas det blir värt de bara

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/12 21:58:43
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/12 :  22:35:11  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Låter ju ballt =) fast har du inga bilder? =)
kanske en cad eller målning alá piant =)
kanske en länk =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:17:18  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
nog har jag mikael

nothing här på forumet har grejat lite åt mig, å snyggt blev det tycker jag




"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/13 00:17:46
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:51:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Wow snyggt =) ser nästan ut som ProAc kloner plus två sls bas? *L*

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  18:22:02  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hehe nja mikael inget av elementen är samma som i proac..å definitivt ingen sls-bas

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/13 18:22:31
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/12/13 :  20:33:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Det där ser inte så pjåkigt ut faktiskt! Det kanske vore något att titta på något lite större projekt än ett par hfls-1 till (det första paret var till brorsan min).

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  20:52:46  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jo det tycker jag helt klart (jag har ett par hfls-1)

element:

diskant: ss9700
mellanregister: 18w 8545
basar: ino audio w85

förhoppningsvis går det att spela högre samt med mindre dist i basen...vilket jag kan störa mig på när jag spelar med hfls-1

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/12/13 :  21:06:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Blir dom bra säljer du dom till mig va, Haakan?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/13 :  21:11:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Vad är beräknat byggkostnad?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  21:41:23  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
MickeY: givetvis

mange: beräkad byggkostnad vettefan men elementen går väl på 10-13000 beroende på vart man handlar scanspeak elementen ...sen delningsfiltret runt 2papp

har inte bestämt vilken faner det blir ännu...å det är ju ganska stor prisskillnad mellan dom olika


edit: detta är alltså inte min "skapelse" utan all credit ska till morello på faktiskt.se om inte alla är med på noterna



"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/13 21:42:46
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:04:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Ja tycker de ser lite luriga ut när diskanten inte sitter rakt ovanför mellanregistret. Är detta någon fördel för ljudet?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:08:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Haakan: Ok, så då ligger det i samma prisklass ungefär som EALS som utvecklas här. Jag hade väl planerat bygga EALS då den bli klar, om den nu blir så bra som den verkar kunna bli. Undra hur de står sig mot varandra.

Är detta något som morello har släppt ritingar eller är de personliga som du fått? Går det ens att köpa ino basar om man ej har kontakter med Öhman?

Finsn det någon tråd där morello har skrivit om dem, har för mig jag läst den tidigare men hittade den ej nu.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/13 22:10:09
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:10:01  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mja mindre kantdiffraktion är det sagt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:12:30  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mange: alltså dom blir nog lite mer än dubbla pengarna som eals-1 kostar faktiskt...

här finns en länk till originalbygget

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3118&postdays=0&postorder=asc&start=0

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:18:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
mange: alltså dom blir nog lite mer än dubbla pengarna som eals-1 kostar faktiskt...



Ah, ok läste 10-13000 missa exkl filter. men mer än dubbelt? eals kommer väl kosta ca. 10 nog ska det väl klara sig under 20 på denna iaf.

Intressant iaf att se vad du får fram i slutänden!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/12/13 22:20:02
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:30:27  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mja jo 20 bör man nog klara iaf hoppas jag...jag brukar ha en tendens att spåra ur när jag väl gör nånting...hfls-1orna gick på runt 7papp så jag hoppas inget

glömde svara på detta

"Jag hade väl planerat bygga EALS då den bli klar, om den nu blir så bra som den verkar kunna bli. Undra hur de står sig mot varandra."

jag tror eals kommer bli en kanonhögtalare! fastnade bara för dessa eftersom dom e så otroliga stora och opraktiska att ha i lägenheten (55cm djupa) med basportarna bakåt


jag har ärligt talat inte lyssnat på dessa ännu, hehe men kommer göra det efter jul är planen...men det viskas att dom låter bra :) helst i basen å det är liksom det jag saknar i hfls-1

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/12/13 :  23:34:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Morellos är grymt fula men du gör säkert ett bättre jobb med ytbehandlingen så det blir nog mer likt den första bilden. Är lådan stagad ordentligt? De där sidorna ser stora ut om lådan inte får kraftig stagning. Filtret kanske kan få en egen låda t.om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/14 :  00:03:33  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
När börjar du bygga Haakan?

*L* Om man tar bort dom två basarna ser det ju ut som en proac *S*

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/14 :  00:49:11  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jorå jag tror stagningen blir ganska bra är ett "stag" som skiljer basarnas kaviteter åt samt att mellanregistrets egna lilla lådda blir som ett stag

hehe förhoppningsvis blir dom snyggare än rå mdf

byggandet startar efter jul hoppas jag...men detta projekt tänkte jag dra ut på lite å njuta av...samt vara ytterst noggrann...dom kanske är 100% klara till sommaren lr vem vet kanske i jan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:48:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
va hos morello idag å tjuvlyssnade på alstren

kan utlova att dom lät hemskt bra! så bra att jag törs tom säga att det är det absolut bästa jag hört....(har väl dock inte hört så supermånga) men om man skulle jämföra talare upp till 20papp så är dessa hästlängder bättre...

morello va dessutom en riktigt trevlig prick...ja just det...hehe högtalarna är ofantligt djupa...har aldrig sett maken till så djupa förut...MYCKET djupare än bilderna visar...MANLIGT säger jag




"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/22 :  00:08:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
woow trodde för en stund att du redan byggt färdigt dom

Du kanske ska ha samma faner på dom här som du har på HFLS-1??

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000