HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dr_drövels system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/12/22 :  21:28:48  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Jag har nu varit medlem på Forumet så pass länge att det börjar bli dags att presentera min relativt blygsamma kombinerade Hifi&Hemmabio-anläggning.

Dessvärre äger jag ingen digitalkamera så tills vidare visar jag bilder jag tagit från nätet. Ska försöka låna en kamera och lägga upp lite bilder i januari.

Hur som helst, anläggningen består idag av följande saker (samt ytterligare en del kablar):

Förstärkare: Advantage Thor




Flerkanalsförstärkare: Onkyo TX-DS797




DVD: Denon DVD-3800




Fronthögtalare: Swans Diva 5.1



Centerhögtalare: Swans Diva C3



Surroundhögtalare: Swans Diva R3



Subbas: Swans Diva Sub10



Stativ (surround): Swans HDAV-ST



Vinylspelare: Pro-Ject RPM6


Tonarm: Pro-Ject RPM9c


Pick-up: Dynavector 10X-V5


Högtalarkabel (frontar): Audioquest Granite
Signalkabel: Transparent Music Link Super

Utöver detta arbetar jag (och framför allt en arbetskamrat) med att bygga en klon av det RIAA som LC Audio säljer:

http://www.lcaudio.com/index.php?page=8

Till dags dato är kretskorten till RIAA-steget (ett för varje kanal) samt kretskortet till den separata nätdelen klara. Nu återstår endast att bygga in allt i lådorna och sedan kan jag njuta av vinyl igen. Jag har redan provkört de två kanalerna med batteridrift innan nätdelen blev klar, och jag blev oerhört nöjd med vad jag hörde. Mer kommentarer kring detta RIAA kommer säkert senare när jag också fått möjlighet att fotografera det.

Mvh
Dr_drövel


Edit: Korrigerade länkarna
Edit2: Lade in bilder på prylarna

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/03/16 12:47:01

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/22 :  22:27:26  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Högtalarna är jag totalt främmande med, förutom att jag då och då sett enstaka bilder/annonser/reklam om de, men inte mer.

Hur som helst, dina länkningar till Centerhögtalare: Swans Diva C3 och Surroundhögtalare: Swans Diva R3 går till samma sida som länken för Fronthögtalare: Swans Diva 5.1.
Just thought I'd let you know...
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/12/22 :  23:57:57  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Tack för påpekandet C-Quence!

Jo, de högtalarna är det nog inte så många i Sverige som har någon erfarenhet av. Jag köpte mina våren 2003 av Golden Age Music. Då såldes de även av ytterligare några butiker (bl.a. Sontec). Numera finns det ingen som säljer dessa i Sverige.

Men, jag skulle gissa att jag inte kommer vara så ensam längre om att äga Swans högtalare eftersom det på Prisjakt är på gång en beställning där flera verkar vara intresserade av framför allt storebror 6.1. Priserna är hutlöst bra!

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Berggren
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:06:04  Show Profile Send Berggren a Private Message  Reply
Vad är dina intryck av dessa högtalare Dr Drövel?
Det är som sagt ett stort gruppköp på gång på prisjakt och alla intryck är ju roligt att få innan man köper grisen i säcken.


Mvh Berggren
Letar du bästa pris på hemelektronik?
Då är www.prisjakt.nu stället för dig.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:10:29  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
@Berggren: Jag kan försöka ge en beskrivning av hur jag uppfattar högtalarna, men tyvärr är jag ganska dålig på att beskriva ljud.

För information så är högtalarna bestyckade med följande element:

Bas: 2 stycken 6.5-tums element tillverkade av magnesium-aluminum.
Mellanregister: 2-tums soft dome
Diskant: 1-tums silk dome

Generellt sett tycker jag att högtalarna ger ett ljud som ligger på den varmare delen av skalan. Med samma förstärkare, men olika signalkälla, har jag även hört B&W 603. Jag uppfattar Svanarna som den varmare av de två högtalarna. Vidare tycker jag att högtalarna är bra på att ta fram detaljer.

När det gäller basen så är den mycket rapp, vilket säkert hänger ihop med att de är små samt materialet de är tillverkade av. På grund av storleken innebär detta tyvärr också att de inte gräver särskilt djupt (specifikationen säger 47 Hz, vilket dock verkar lite väl pessimistiskt).

När det gäller mellanregister och diskant har jag svårare att beskriva ljudet. Men, då jag kör med Thor tycker jag att en av dess starka punkter är sång/röster. Tycker också att högtalarna är mycket bra på akustisk gitarrmusik.

Som de sa i recensionen i Hifi&Musik så kan eventuellt högtalarna uppfattas som lite väl energirika i diskanten. Men, detta hänger nog mycket på vad man använder för förstärkare. Då jag körde med min receiver upplevde jag vissa skivor som "vassa", men då jag bytte till Thor så ändrades detta ganska markant.

Jag har tyvärr inte hört 6.1:orna så jag kan inte uttala mig om hur dessa skiljer sig från mina högtalare. Men, eftersom dessa har dubbla 8-tummare så går de lägre i frekvens (33 Hz). Om de är lika rappa låter jag vara osagt. Mellanregistret skiljer sig avsevärt mellan de två modellerna, och 6.1:orna har en mer konventionell lösning. Diskanten är densamma som i mina högtalare.

Kan tyvärr inte ge en bättre beskrivning.

Men, till det priset som man kan köpa dem i Kina är de ett mycket bra köp. Priserna på R3 och C3 är om möjligt ännu bättre än priserna på fronthögtalarna. Så, om du ska köpa även surrounder och frontar rekommenderar jag att inte snåla utan att köpa dessa istället för R2 och C2.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/01/11 09:57:38
Go to Top of Page

Berggren
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:50:55  Show Profile Send Berggren a Private Message  Reply
Tack för ett utmärkt svar på mina frågor.
Nej då, jag kommer inte att snåla genom att köpa de mindre bakhögtalarna och centern. Till dessa priser så kan man ju lika gärna slå till och kåpa det grövsta de har i den serien.
Ska bara få loss lite pengar så man inte ligger på noll när väl pengarna sa betalas.



Mvh Berggren
Letar du bästa pris på hemelektronik?
Då är www.prisjakt.nu stället för dig.

Edited by - Berggren on 2005/01/11 23:13:00
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:00:09  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Idag har min "nya" skivspelare anlänt. Skivspelaren består av RPM6:a med en tonarm i kolfiber från RPM9.

Dessutom kan jag berätta att RIAA:t nu är färdigt och fungerar mycket bra. Jag har bland annat haft det för provkörning på Lefflers med gott resultat i en riktigt fin anläggning.

Egna bilder kommer nog inom kort för att visa hur det ser ut hemma hos mig.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/18 :  22:07:20  Show Profile Send regner a Private Message  Reply
Det skulle vara intressant att få höra vad du tycker om din diva sub10. :)
Allt jag vet om är att den är bestyckad med 10 tior (varav en slav!?) och att den numera går att få tag på snuskigt billigt i kina (ca 190$ från timaudio).
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/03/19 :  18:04:47  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message  Reply
ser riktigt fint ut!

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/22 :  08:23:01  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
@regner: Som du sa så handlar det alltså om en sub med dubbla 10-tums basar, där den ena är en slavbas. Effekten anges till 250 W. För allmän info så är det en relativt stor sub, 57x47x45 cm, som väger in på modiga 31 kg. Dess största nackdel är att den tyvärr saknar en fjärr. (Det skulle vara smidigt att kunna ställa in delningsfrekvens och volym från soffan).

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska kommentera sub:en. Jag tycker ärligt talat inte riktigt att jag fått 100% ordning på den. Om det hänger på att jag på grund av rummet inte kan placera den på ett optimalt ställe eller om det hänger på sub:en låter jag vara osagt.

Men, numera använder jag den återigen för att fylla upp med de lägsta frekvenserna även då jag lyssnar på musik (eftersom mina 5.1:or inte går särskilt djupt). Min känsla är att den fungerar bra även till musik, och vid korrekt inställning av frekvens och volym så smälter ljudet bra in med ljudet från fronthögtalarna. Om man önskar ha den ultimata sub:en för hemmabion (och inte bryr sig om att ha en sub som skall fungera även till musik) så bör man troligen titta efter någon annan sub (SVS eller något liknande?).

Tyvärr kan jag inte ge något bättre svar.

Ps! För de 190$ som den kostar så tror jag säkert att den är ett bra köp även om jag själv inte kollat in så många andra sub:ar. I Sverige kostade den mellan 8000-10000 då Swans fanns representerat här.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000