HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Piggen bygger Tidtjak-klon (Den rockar!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/01 :  16:44:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, kortslutning av högtalarterminalerna vill du nog helst undvika om du kör rena moduler utan externt kortslutningsskydd...
En sådan modul går sönder snabbare än du säger "vad hände?"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  16:49:46  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
mr. Triatic:
Du är mycket välkommen om och när det spelar! (du är välkommen annars också iofs)

quote:
bra med bp-190, du slipper kanske få grå hår, det är lätt att kortsluta utgångar när man kopplar


Men, det är det väl ingen som gör Eller
Jo, det var min tanke också, att undivka oavsiktlig kortslutning.


Jag funderade lite grand på en annan grej på samma tema. Jag håller för fullt på att koppla in RCA kontakterna och funderade lite på hur man ska göra med skärmen. Det är ju i stort sett omöjligt att inte få kontakt mellan chassit och skärmen (bakstycket är ju ledande). Är det något egentligt problem, eller är det så det ska vara?
Sen funderade jag lite på huruvida man skall koppla chassit till jord. Spontant känns det som "Nej", hur har ni andra gjort?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:10:14  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
Attans, jag kunde skickat med Isoleringshylsor.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:14:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
med RCA-honorna brukar det följa med plastbrickor som fungerar som isolatorer (precis som ex. när man monterar transistorer isolerat på en kylfläns) kolla på plastbrickorna så ser du en upphöjd fals på den ena.
vad gäller att koppla chassit till jord så är det väl både ja o nej på den frågan chassijord och nätdelsjord kopplas ju samman i en gemensam jordpunkt och ofta i o med det även signaljorden, vill man separara jordarna men även slippa prolem med brum så kopplar jag ofta ihop jordarna med 4 parallellkopplade komponenter:
resistor 10 ohm 1-2 watt
polypropp på 100nF 300V
2 st. 1N4007 dioder åt varsit håll.
detta kan man göra på experimentplatta om man inte orkar etsa kretskort.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:14:52  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Det är lungt Wacko. Jag har mätt lite på andra prylar och det verkar som om dom flesta drar ut skärmen i chassit, så det gör jag också. Inget problem alltså Men tack ändå!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:15:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
jag har honor liggandes med iso-brickor om du vill ha!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:16:20  Show Profile Send Wacko a Private Message  Reply
=) säg till annars så skickar jag på Måndag.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:21:29  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
mr. Triatic:
Jodå, mina RCA kontakter har också sånna flänsar så det är lungt. Mitt problem var (är) att baksidan är rätt tjock (6mm) så det går inte att montera plastbrickan på insidan, varför det blir svårt att undvika att få skärmen till chassit. Men, om man går på din föreslagna lösning med att koppla ihop signal-jord och nätdelsjord så är det ju i praktiken inget problem.
Så jag gör som du föreslog!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:29:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
ska du köra amplifixen som försteg eller?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:45:07  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
mr. Triatic:
Nej, jag ska ha min påhängsprocessor som försteg om det faller väl ut. Amplifixen går inte att köra som försteg, sägs det. (pre-outen är till något annat, vad vet jag inte...sub kanske).

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  19:31:31  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Nu så har jag monterat dit lite RCA-kontakter...



och när man jobbar hårt är det skönt att man har någon som hjälper till lite, så att man slipper göra allt själv.


Tyvärr så kan han varken lödda, koppla eller borra. Så man får göra allt själv ändå Men ibland så är han ju åtminstonde vaken...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:17:30  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
..ser att hunden har spetsat välljudsöronen, är hundrasen en spets?

vi vill ha mer bilder!!!!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:44:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

jag och StefanB satt och snackades vid lite igår kväll. I stefans slutsteg så trixade vi lite med den högre spänningen för att kunna använda hela konsensatorbanken för den fulla spänningen. Har du valt en trafo med högre utspänning eller kommer du också att seriekoppla de likriktade spänningarna för att få upp matningspänningen till modulen?

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/03 :  17:30:46  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Som travkusken sa, spets och slut

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:09:02  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
mr. Triatic:
Hunden är Schäfer. Med god hörsel får jag förmoda

Pac:
Jag kommer inte att seriekoppla kondensatorbanken. Jag har ut efter kondensatorbanken ca 76 Volt (om inte minnet sviker mig).
Det innebär att jag har +76 Volt på halva banken (40000uF) och -76 på andra halvan. Min plan var att koppla halvorna till varsin ICE-modul. Den negativa spänningen vänder jag helt sonika på...

Ungefär så här (visst är Paint ett bra program...):


Jag har ut från transformatorn 53V, vilket nog är samma som i StefanB's bygge.


Det kommer snart mer bilder. Var på "Classe" och shoppade lite små detaljer som behövs för montering av Isare. Fast det dröjer nog några dagar...måste ju hinna att spela squash också

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:10:37  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Larsho:
quote:
Som travkusken sa, spets och slut


Höö? Han har jag nog missat. Det där med trav är inte min grej

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2005/01/03 :  23:01:56  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Hej,

Piggen:
Att "vända" på -76V matningen kommer nog inte att funka så bra...
Tänk också på att lågnivåmatningen (+/-12V) är relaterad till jord (GND) vilken är sammankopplad på modulerna...

/Peter
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/04 :  07:38:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tjidtjak är kopplat på följande vis:



Med reservation för i vilken "ordning" +/- 75 V hamnade. Eftersom jag inte har kvar det kan jag inte kolla men jag hoppas du förstår principen. Jag klöv kretsbanan på undersidan av kortet med en "dremmel" och klippte av byglingarna vid likriktarna. Alla anslutningar löddes sedan fast på kortet eftersom skruvarna inte längre är användbara då man gjort denna förändring.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/04 :  08:30:57  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Acme:
Tack för dina synpunkter. Jag är inte helt övertygad åt något håll. Ännu

För att förtydliga lite. Jag hade tänkt att koppla ihop signal-jord och lågspänningsjord. Men, INTE lågspännings-jord och högspännings-jord. Det (tycker jag) borde då gå att "vända" på ena spänningen till en av modulerna under förutsättning att jordarna INTE är ihopkopplade i Is-modulerna. Detta ska jag undersöka närmre.

StefanB:
Tack för dina synpunkter! Jag har haft liknanade funderingar om det inte skulle visa sig möjligt att göra så som jag hade tänkt. Fin bild

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:00:11  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Nu har jag kollat...man kan INTE göra så som jag hade tänkt. Jordarna är ihopkopplade i IS-modulerna. Nu får jag fundera ut hur jag ska göra istället. Kanske som StefanB...leka lite med dremmeln

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:02:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Det sägs ju att ICE inte behöver så stor kondensatorbank och med "min" koppling får varje modul 40 000 uF. Den stora fördelen är att varje modul har en likriktning och kondensatorbank som är helt frikopplad från den andra modulen.
Jag vet inte om detta är "hemligheten" bakom Tjidtjaks välljud eller om det kan vara än bättre att göra på ditt vis.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/01/04 :  11:37:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jordarna är ihopkopplade i IS-modulerna.


Ja, det gäller att ha tungan rätt i munnen här. Det kan leda till haveri och därav min fråga. Jag kopplade från början bägge Stefan's Icemoduler på ett kondensatorbatteri. Och då rekommenderade jag Stefan att bygga om vilket han senare gjorde.

Kommer du att ha något kortslutningsskydd/startmodul, dvs en separat modul för standby och powerupp som styr ICE-modulerna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/04 :  12:28:59  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Pac:
Till att börja med kommer jag inte ha kortslutningsskydd på utgångarna. I fas 2 har jag vissa planer för att försöka lägga till det.
Jag kommer att styra standby-signalen till modulerna.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/04 :  13:01:54  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Nu har jag bestämmt mig hur jag ska göra.
Jag ska såga itu kondensatorbanken och ta bort likriktningsbryggan. Sendan får jag skaffa två nya externa bryggor helt enkelt. Sen kan jag få ut två stycken "+85" spänningar. Med jord som kan kopplas ihop, rent elektriskt.

Vad tror ni om det?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/04 :  13:27:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Varför inte använda de befintliga likriktarna, de finns ju redan där????? Och 85 volt vill du nog inte ha till modulerna, då slutar det nog illa.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000