HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 subb-bygge. ver # 2 på sida 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:07:57  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
I mirgon åker jag in och smäller ihopp en liten rackare till subb. jag har setat och simulerat och ritat idag. mina mål var att få en liten snygg och musikalisk subb.

lite simuleringar och första ritningen.




ingångseffekt på 10W bör tilllägas


såhära hadde jag tänkt att den skulle se ut:


35L sluten.


element då?
ss 23W
å sen ett hypex d2.0 som stärkare

vad tror folk om det? element å stärkare har jag redan men o lådan. om man kör med portad så hår man ner -3dB men jag tror man förlorar det närten med det, vad säger ni? (desutom e det problem med lågt rör)

//Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/09/05 22:09:46

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:12:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror nog att DS2.0 är lite klen för det elementet. Du har en känslighet på ca 82 dB...

I övrigt verkar det ju mycket trevligt.

Edited by - UrSv on 2005/01/22 19:12:57
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:16:59  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jadu det visar sig nog. det skulle vara synd men jag tror att 175W (som den e specad till) räcker, man jag kan ha fel.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:30:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
på simuleringen kommer ju -3db på typ 29hz lr nåt...gör låddan lite större! du tappar inte "snärt" om du gör det har du egentligen bara avstämt den fel? bara prova lite olika rörlängder

satsa på den vi snackade om tidigare idag (lådan alltså)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:41:49  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
lådan är avstämd till qtc 0.707 och den ska inte vara mindre eller större, 29Hz duger alldeles utmärkt och skulle det inte göra det så har hypexsteget en "boost" vid valfri frekvens så jag kan höja -3dB gränsen om jag så vill

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:45:58  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tyvärr så sabbar man lite för dynamiken när man höjer signalen så därför ska jag försöka att inte använda "boost" funktionen

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:06:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
jaha det e en sluten låda eller? jamen då blir det nog kanon! i värstafall får du prova med min lr dannes behringer för en ev eq boost...

frågan e ju vad den tillför över 30hz...dina kommande talare går ju under det? dock kan det ju vara väldigt kul för film

om jag vore du skulle jag satsa på så låg avstämning som möjligt å en aktivdelning på 40...annars blir det nog ett riktigt basöverflöd vid musiklyssnande...dock så kan det va riktigt underhållande med en 20dbs peak vid 30hz

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:15:10  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
haha ja precis men åter igen så sluter frontarna vid ca 50 så det behövvs. även när frontarna är klara.
och en peak vid 40Hz kommer det att bli tyvärr men det är mitt cp rumm som står för den.
sen är dethära frömst en musiksubb (hoppas jag iaf ) men såklart ett bra kompliment till film också

jo ja det är en sluten låda

vad händer om jag satsar på låg avstämning? kommer den bli bummlig då? det är det sista jag vill att den ska bli nämligen inte lika viktigt med djupet.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:11:21  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
UrSv --> om steget skulle vara för klent hur skulle jag märka av det? att den inte har kontroll på elementet eller?


sen funderade jag lite på impedanstoppen vid 20Hz kanman få ner den lite genom en liten "zobel filer"?


-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/01/22 23:12:09
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:40:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä, mer att steget klipper och det börjar låta illa och så.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:02:46  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
dåså. byggdagen är över och lyssningsdagen kan börja. fram till kl 22 iaf

det är inte alla som har byggt en sub på ca 6timmar utan att slarva. men det har jag gjort nu

Materialet som användes är 22mm MDF. baffel och bak är dubbel dvs 44mm. innuti finns 2 st stag som ska förhindra rörelser i kabinetten, som nu är nästintill eleminerat

igår kväll blev somsagt ritningen klar så det va bara att mata in den i datorn och börja fräsa. Jag bör tillägga att jag fick hälp av dazzin med maskiner (och att vi är polare sen länge).

efter att fräsningen var klar hadde man ett vuxenpussel framför sig. kul
jag började med att sätta ihopp ena sidan med botten och andra siden med toppen. när limmet torkat så sätter man ihopp dom två "L"en.

jag använde mig av vanliga träplugg för att slippa skruvar och för att et är ett bra sätt att få det hela rakt och snyggt.

men nu är det så att stagen ska in innan man sätter ihopp dom två "L"en så det blir lite bökigare man med lite våld så går det bra

baffel och bakdelen limmas ihopp och fixeras med f träplugg så det inte börjar glida omkring när man klämmer ihopp med tvingen.

när allt torkat är det bara att t fram slipen och slipa allting så det blir jält coh fint. sätt på baffel och baken.
torka

slipa hela lådan så den blir skitjobbig att bära (vassa kanter) dvs perfekt yta. det tar lite tid men det är värt det!

undertiden lådan torkar så undersökte vi bassteget och upptäckte att den inte va tät för 5 öre . vad göra?? jo silikon funkar till mycket..
så då va det bara att börja kladda så fint som möjligt. pilligt!
blev tvungen att skruva isär hela alltet för att få det bra men vad gör man inte? om jag hadde byggt en låda för förstärkaren hadde jag tappat massa volym i lådan och det ville jag inte!


men det blev ju bra tillslut så här kommer lite bilder:



ett screen från fräsdatorn



Dom vackta sakerna



Dazzin står och förberedet fräsningen.
För att det skulle bli mindre jobb för oss (+ att det fick plats i bilen) så har vi kapat MDF skivan som är 1220x2440 till 1220x811. det gick bara åt 1½ sån skiva.



en del av fräsjobbet klart,



ena "L"et med stag i + baffeln på torkning



subbstärkare som ska tätas!



tätning in action



inte sååå mycket att slipa men det ska vara perfekt!



jag håller på å förborrar inför fasttagning av element



så är det bara att skruva fast!!


ni får vänta med slutgiltifa bilder på kallaset eftersom finishen dröjer tills nästa helg. även lyssningsintryck väntar jag med tills dess eftersom jag måste spela inte allting och dämpmaterial saknas m.m.
men jag kan ju avslöja att det finns potential till musikaliskt tunggung

allt för nu // Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:23:26  Show Profile Send orthanc a Private Message
Wooow, en sådan fräs skulle jag vilja ha med..

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:29:12  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
haha det får du inte nananananaa na

närå det är inte min menjag får låna den för privat bruk.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:29:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den är ju för go den basen. Snyggt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:49:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul bygge och som vanligt är det roligt att få se Dazzin'z maskiner in action. Man blir ju inte så lite avundsjuk... Du kör med en ganska saftig baffel, 44mm. Helt i min smak

SS W23 är ett riktigt intressant element. Det skall bli roligt att höra dina lyssningserfarenheter med denna subben.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/23 :  23:19:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
åhh va najs peter! jag blir sjukligt byggsugen :/ satt mig å skissa på en biosub då jag såg detta

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/24 :  22:18:40  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
pac-> vist är det kul att se det! men du och ni andra får inte glömma att det är inte an dans på röda rosor när man använder en sådan avanserad fräs. jag satt i 3-4 timmar dagen innan framför datorn och inför fräsningen stog daniel och hölpåa i säkert en timma! själva fräsjobbet tog ganske exakt 18min att göra. så det är myckat arbeta som man inte ser.
min vist blir det bra
och lådan kan jag ju avslöja att den inte rubbas särskilt mycket när man drar på! specielt inte baffel

elementen värkar låta lika bra som det simulerar men jag ska inte ropa hej fören allt är helt klart!


Haakan-> ja du det e bara att börja bygga då! kör med shiva basen då får du fina saker sörrö!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:15:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
den uppfyller tyvärr inte mina utseendemässiga krav (shivan)

men vi får se kanske blir nåt större typ maelstroem

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:13:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Nu har jag varigt iväg för att ställa den öga mog öga med en xls 10" med slav.
först å främst så är min bas mycket mindra och lättare. både för och nakdel.

den jag gämförde med är dazzins sub som några hära har sätt tidigare.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=108

vad vi gjorde var att ställa min sub ovan dazzins. tog en lång lågnivåkabel till min subb medans dazzins kör på högnivå från en radda bheringer och nadelektronik.

vi börjar med att kalibrera in så den spelar i samma nivå som övriga systemet.

sedan började vi lyssna och kom ganska fort rfam till att min sub låter mycket för att vara en 8"are men xls spelar helt änkelt bättre.

efter ett tag så fick vi för oss att köra min via dazzins elektronik för att mata mitt steg med högnivå. och OJ vilken skillnad!! nu började den spala riktigt bra!


så jag tog hem basen och kopplade in lågnivå och vi konstaterade att den speade mycket bättre hemma hos mig (den står inte i ett hörn här hemma).
men eftersom det blev sån förbättring hos dazzin med högnivå så testade jag samma sak hära. ett vincentsteg låg å samlade damm så va bara å koppla in och vist blev det mycket bättre men kanske inte lika stor skillnad som hos dazzin.

så om ca 100 speltimmar så gör vi ett nytt test och ser vad som har hänt då. ska bli kul!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2005/01/31 :  01:32:37  Show Profile Send tengil a Private Message
En jämförelse med XLS var precis vad jag önskade!! Verkar det vara en stryktålig bas i övrigt? Den har ett riktigt fräscht utseende iallafall, precis som det ska se ut!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  01:50:37  Show Profile Send edison a Private Message
Smallsuper_man:
Kul att se denna tråd - snyggt bygge som verkar bli nåt
Jag såg gärna nån bild på DS2.0-stegets framsida.
Hypex sajt samt HiFi-Kits visar tyvärr så usla bilder att man helt enkelt inte kan se texten vid rattarna/knapparna.Vore najs om det gick att ordna...utan allt för mkt besvär för dej.Specen säger ju att det finns en del justeringsmöjligheter, men utan en klar bild(!) är det ju inte lika bra som med en...

(Jag har ikväll mejlat Hypex i NL, får se om dom kanske svarar med en OK bild...)

Ha de/Edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/31 01:51:51
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/31 :  06:28:15  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tengil --> jorå basen är det inge fel på. meycket kvaletativt intryck! och vist är den läcker, mumms

edison --> bilden på framsidan kan ordnas min inte just nu, måste fixa hit kameran först.
det jag kan göra för dig är att sriva dit vad som står på baksidans rattar, så här kommr det:

Level Sub 0 - -100dB
Mode Crossover on-off (switsh)
Frek Sub 30 - 120 Hz
Level Base EQ 0 - 6dB
Frek Base EQ 50 - 120Hz
0-180grader/180-360grader (switsh)
Phase Sub 0-180/180-360

det va allt


Tänkte förmedla några ord Dazzin skrev i ett annat forum som ni här kan få läsa också:





Jepp vi har haft en liten shootout idag, och det var en mycket intressant shootout!

Eftersom peter har sagt det mesta man behöver om det upplevda ljudet så undviker jag att bli allt för ingående i det partiet.

Som sagt så körde peter sin bas på sitt inbyggda steg (Hypex d2.0) med jag körde på min "radda" med elektronik..
Raddan med elektronik består av följande, Behringer 2310 Crossover, Behringer 1124P Feedback destroyer, en form av parametrisk EQ (dock så har den inga aktiva program igång!) Sen går signalen vidare in i en bryggad NAD216THX som enligt speccen skall ge ut runt 400W i det läget. Från nadsteget går det ett gäng meter högnivå kablar till min subb.

Det första vi la märke till här var att peters subb inte riktigt hängde medi svängarna, lite underligt tyckte vi då det är en sluten 8" som borde hänga med betydligt bättre. Rent spontant så relaterade vi detta till att den är relativt oinspelad, runt 10-20 (?) timmar skulle jag kunna tänka mig.

När vi sedan bestämde oss för att peta in mina kablar som går till XLS'en in i peters steg via högnivå ingången så blev basen som förbytt, rappheten var det som förbättrades mest enligt våra öron. Det räckte inte hela vägen fram, den här gången, vi får se efter lite mer inspelningstid. Vidare så gick den fortfarande inte lika djupt som XLSén men detta har sin naturliga förklaring då, ScanSpeak elementet är gjort för att bäst agera i en liten låda med slav, precis som min bashögtalare. Så för att kunna sträcka ut sig till de nedersta frekvenserna behövs nog en slav.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att elementet i peters låda är ganska kinkigt med vad man ger den för signal samt att "dålig" elektronik inte fungerar direkt väl ihopp. Men om ett par speltimmar till så blir det en ny roundup, ska blir mycket intressant, det är då det gäller. Den här shootouten kan bara bara se som en "hint" om hur det låter!

Over and out!

Mvh, Daniel

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  08:43:06  Show Profile Send edison a Private Message
Smallsuper_man:

Tack!
Kan meddela att redan nu på morronen har Hypexfolket sänt några tydbara bilder också!

/Edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:36:45  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
trevligt! men som du förstod så är behringer betydligt bätrte försteg än hypex. även mitt tag mclarenförsteg är betydligt bättre.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:49:51  Show Profile Send edison a Private Message
Jodå...men Hypex är väl inget försteg alls...det tar väl den signal jag ger den - antingen lågnivå från ett försteg, eller högnivå från en integrerad alt. från ett slutsteg...

Vad det blir i slutändan är nog mest en ekonomisk fråga men Hypexmodellerna verkar, trots att dom inte är "billigast",
ju mkt prisvärda och har även lite mer justeringar än många andra "halv-budget"-substeg har.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:10:30  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
om den har justeringar så har den ju ett inbyggt försteg.. tex så kan du ju dämpa signalen ställa in delning och boost. Men som du slår av allt det och sätter delningen på 120 och använder högnivå in så kommer det bli mycket bättre. och då har du gått förbi dom flästa delarna i försteget, synd att det inte finns nån "bypass" funktion tycker jag!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000