HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tröttnade på min sub. moddade lite.. tung tråd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/02/06 :  23:25:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag har som sagt lånat min väns sub. han vill inte ha den så jag tog mig friheten att göra en enkel modifikation..

Grejen är den att lådan är fruktansvärt dåligt byggd, att knacka på den får den att låta som att sidorna är gjorda i playwoodskivor som är 5mm tjocka.. så är det 2 brutala basrör på undersidan. så jag tänkte testa lite olika lösningar och hade misstankar om att den inte är direkt välfylld med dämpmatrial. så jag la den på mattan:



och skruvade loss skruvarna på förstärkaren:



för att sedan ta loss den:



och bad min undrade vän att hålla lite så jag kan fota åt er killar:



till min inte direkt stora förvåning så var den riktigt dåligt dämpad och inte heller direkt stabil på insidan:



jag passade även på att ta en närbild på stegets undersida:



det fanns gott om utrymme så jag stoppade in en kudde, modell tjockare i toppen på lådan:



fyllde även ena röret med en gammal handduk som jag aldrig använder:



ställde tillbaka subben vid soffan:



och stoppade i the fifth element superbit utgåva som det är mycket djupbas i, och faktiskt så blev det en klar förbättring, basen "försvann" ur lådan där den stod och grymtade ansträngt innan, och blev lite mera mjuk och dovare mot innan. Jag behövde öka volymen ca 10% (från kvart i 9 till 10 i 9 ungefär).

Det tog ca 20 min (var grymmt bakis) och kostade mig inte en krona. sen fick ju ni nåt att titta på dessutom!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:23:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
ok, av 179 användare som tittat i tråden var det ingen som uppskattade den? eller vile kommentera?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:39:55  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Nja.. En moddning bestående av en handduk och en kudde..
Jag hade nog sett att du slet ut befintlig dämpull och stagade upp ordentligt plus en massa bitumeplattor överallt..Alternativt byggt en ny snygg stabil låda..

Skojar bara.. Kul att det blev bättre med så enkla medel..
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/02/07 :  19:39:20  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
det var planen! men då det är min väns och han inte vet om att jag moddat hans låda så tänkte jag att jag kanske inte skulle gå så hårt fram :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/07 :  23:14:07  Show Profile Send nurfen a Private Message  Reply
Är det Prosonsuben du moddat?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/07 :  23:23:38  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
[quote][Jag hade nog sett att du slet ut befintlig dämpull och stagade upp ordentligt plus en massa bitumeplattor överallt..Alternativt byggt en ny snygg stabil låda..

/quote]

När man är snuskigt bakis !!!!!!!!!!! Hua Då hade nog slutresultatet blivit en taskig kaninbur

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:06:12  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
quote:
När man är snuskigt bakis !!!!!!!!!!! Hua Då hade nog slutresultatet blivit en taskig kaninbur


Hehe..
Såg inte det i brådskan.. Då hamnar ju modiferingen bland dom tyngre man sett med tanke på omständigheterna..
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:09:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Roligt att det blev bättre...


Jag undrar dock en smula,

dessa korta rör, och dessutom 2st... det vore skoj att veta exakt hur korta + diameter samt volymen på lådan..

det ser ut som att lådan är avstämd tämligen högt!!

Eller?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:05:13  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
eh..ser allt ut som du klämt in kudden i botten av lådan inte i toppen...och portarna sitter i samma del av lådan som kudden...brukar man inte ha mindre/ingen dämpning vid den delen av lådan där portarna sitter?

Kul om det blev bättre hur som helst, och lätt att återställa också ifall kompisen vill ha den åter (i "sämre" skick än innan hehe...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:05:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
nurfen> japp det är proson subben.

m_persson79> rören är inte korta... de är ca 20-25cm om jag minns rätt.. så korta är det minsta de är, de går in i ungefär mitten av lådan.. diametern är ca 7-8cm..

edison> jag vet faktiskt inte hur man brukar göra med sådant.. men det bästa stället för mig var att trycka in den där då den satt stenhårt med hjälp av regeln...

Det blev faktiskt en enorm skillnad på ljudet.. :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/09 :  16:48:00  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
...ljudet är viktigast! (att det är bra asså ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/02/17 :  10:49:18  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Kul med snabba moddar!

Testa även att plugga den andra porten. Jag hade en subb på 60 liter med ett 30x7.5cm rör som port. Efter att ha pluggat igen porten med en handduk och ställt en 20kg kaktus på den lät den betydligt bättre!

Kan iof öka belastningen på element/föstärkare då konen får jobba mer men har du inte så stora krav på volym så...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:20:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
ska genast testa när jag kommer hem!:) tack för tipset

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000