HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lätt ombyggnad av ESL57-stapel + lite rådfrågning!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/22 :  11:09:24  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Guddagens gott folk

Jag har retat mig på att slutstegen står på golvet med ett myller av sladdar som formligen krääks ut på baksidan, plus att man måste passa på hela kabelhärvan varje gång högtalarna skall flyttas

Har varit sugen på att montera 303'orna på ramen så att dom "hänger med" bättre

Fick tummen ur och åkte till det lokala byggiset för inköp av två st. spikbleck (laskplåtar?) för den charmerande summan 39 riksdaler.
Jag vet att den summan kunde mer än halverats vid direktimport från Kina eller näthandel från Bremenområdet, men jag valde att handla från den lokala handlaren, fördel vid framtida service, ny mjukvara och eventuella garantianspråk.

Blecken monterades kvickt i vår 129-kronors kopia av Black&Deckers sågbord för brutal justering av längsmåttet.

Efter 17 mätningar, borrning, justering av felborrning, och lite slutjustering kombinerad med ett mudderverk av okvädingsord för att få alla hål att samarbeta så kunde äntligen popnitar "poppas" och stödblecket (syns ej!) skruvas fast i spikbleckets bakre kant.

Att blecket inte sitter i våg är för att det är monterat för att 303'an skall stå i våg.

Spikbleck Monterad !




"Vibra-Proof Anti-SlipMat" På Plats !




Nu Monterat i Äkta Stereo



Nu när 303'orna står still så tänkte jag reda ut skatboet av sladdar. Funderar på att seriekoppla 57'ornas strömkablar för att halvera antalet kablar & stickproppar där.
Kan det finnas någon nackdel med det ???
Tänkte även låta högtalarkablaget (QED Silver Spec. 25th.) löpa parallelt, förmodar att de fortfarande bör hålla samma längd även när de är så korta ??
Blir nog lite sugen på att prova lite "värre" högtalar kablar nu när de är så korta Någon som har några förslag ?
Strömkablarna till 303'orna har följt med se'n de köptes och ser ut som strykjärnskabel Kanske skulle leka lite här oxå

Ett Styck Skatbo


Ett givande sätt att spendera en dag + extra skönt att få något gjort på HIFI-sidan, även om min fixarlust kommer i formen av kaskadspyor Allt på en gång & kort och intensivt, men kanske inte lika långtflygande
Lyckades även montera nätbrunnsfiltret på CD-spelaren i samma veva, det har bara hängt och dinglat i 2-3 år

Nu skall det bara hittas och hängas upp ljuddämpande tyg bakom hela härligheten, jag har ju redan ett gäng gardinstänger liggandes
Och....

Ha det BÄST,
Magnus



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:36:56  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Det är SÅÅÅÅÅÅ VACKERT!!!!!!!!!!!!

Fasen va avundsjuk jag är!

men men, Jag skall nog ha ett par stackade till slut (men det tar nog några år innan jag är där)

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/22 :  20:02:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kabelboet ser ut att behövas redas ut, att blanda ström med signal är inte så bra. Jag har dragit all ström åt vänster och signal åt höger, skulle det kunna funka hos dig?

Det kommer bli en tydlig ljudskillnad med ordentligt skärmade nätkablar (ibland MER än ett byte av signaldito).

Quadarna dra inte så mycket ström så högtalarkabeln behöver säkert inte vara så grov. Ibland kan det räcka att tvinna de du har för lägre induktans.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:46:44  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ni är sååå snälla såååå

Får nog ta och leta rätt på en ordentligt skärmad nätkabel någonstans då
De rackarns högtalarkablarna är för****** styva men jag skall prova att tvinna dom. Är det låg induktans man är ute efter alltså ?

Vad tror Ni om att låta en nätkabel gå i serie per stapel ?? Eftersom 57'orna drar så lite ström och väl inte är "on line" mer än kanske 10% av tiden så borde det väl vara ok ??.
(Anders Enquist mod. http://www.audiocircuit.com/9041-esl-circuit/Commercial/Quad-QUA/9041CMQUA-MOD-57-AE.htm)

Hälsningar från Malmö för tillfället

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:11:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja, låg induktans är det du är ute efter.

Jag är skeptiskt till nätkablar i serie utan att kunna ge någon bra förklaring till varför. Förstår att det minskar "råttboet" men magkänslan gör mig tveksam.
Pröva mer diy kabel från byggmarknaden och gör din egen så kan du ju testa och se vad som låter bättre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:36:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Är det inte bättre att paralellkoppla? Annars sjunker ju spänningen på varje panel till hälften.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/24 :  17:01:50  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hmmmm Asch Ture oxå

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:04:25  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
När jag tittar på fotot ser det ut som om de två högtalarna bildar två cirkelbågar med skilda origo. Jag hade provat att vinkla dem så att origo hamnar i samma punkt. = mer ideal punktkälla.
Har du provat det?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:08:20  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Du skall absolut införskaffa 175mm isolering, bygga en träram med masonitbotten och fylla den med isoleringen. Snyggt tyg spänner du upp på framsidan. Jag skall snart lägga upp bilder på mina. De gör SUSEN!!!
[:-)]
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:19:00  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är inte helt givet att man får en bättre punktstrålare genom att rikta i en punkt. Titta på ESL-63 där yttre delarna av högtalaren är försenade för att skapa en illusion av en punktstrålare. Martin Logan's krökta membran är en variant på samma tema och det skapar en illusion av en cylinderkälla. Jag tror (men vet inte) att det kan vara en fördel att göra så som mace har gjort.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/25 :  22:19:05  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Enligt orginal ritningen från Quad så sitter de fast monterade i en
(
( formation (dra ihop det vertikala mellanrummet helt) medans jag
ändrade lite så att båda kan vinklas fritt, Jag
hade ingen teori bakom ändringen förutom "lättare göra det nu än
se'n



På bilden ovan ser man att alla fyra panelerna är vinklade framåt ganska kraftigt, de två svarta för kraftigt för lyssning.
Man kan få ruskig sötpunkt på nära håll (under 2 meters avstånd i England) men mindre användbart på bättre (Ängelholmska) avstånd.

På den vänstra extrasänge...f'låt stapeln ser Ni en blank punkt på ramen, ungefär ovanför dataskärmen, där sitter fästbulten som panelen svänger i, likadant på den undre Om Ni fattar liksom

M



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/02/25 22:47:49
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/25 :  22:44:08  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Du skall absolut införskaffa 175mm isolering, bygga en träram med masonitbotten och fylla den med isoleringen. Snyggt tyg spänner du upp på framsidan. Jag skall snart lägga upp bilder på mina. De gör SUSEN!!!
[:-)]



Menar du att ställa bakom ?? för att "äta upp" det mesta av bakstrålningen ??

Vid tulpanerna på bilden i inlägget ovan ser Du kortsidan på en ram (170X110)som har baksidan fylld av komprimerad isolering (markplatteisolering eller vad det nu heter)
Den är iofs bara 4cm tjock och sitter 10mm från vägg. Men nu när den är tjusigt målad av kärestan så sitter den på vänstra långsidan vid soffan

Eftersom det sitte en dörrj*vel bakom högtalarna så kan jag inte förgylla hela bakväggen med gullfiber
Min tanke var ett tjooockt draperi som kan dra isär för att blottlägga dörröppningen till vardags Dämpar nog inte lika bra på långa vägar

Den öppna dörren (snarare dörröppningen) syns till höger om 57'orna
Tavlan sitter nu ovanför soffan och soffan står nu längs kortväggen mittemot 57'orna.


Väntar otåligt på bilder

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/26 :  09:40:47  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Fritt rörliga högtalare ger ju bra möjligheter för experiment och om du kan få till en enda jämn krökning så borde det kunna bli rätt bra. Risken är kanske att det blir "hål i mitten" men då får man väl överlappa utstrålningen lite.

Jag tycker att redan en ensam ESL-57 är på tok för känslig runt "sötpunkten" och om båda riktas på det viset blir det antagligen ännu värre. Det finns nog de som skulle föredra det ljudet förstås så det bästa rådet är som vanligt:
Prova
Go to Top of Page

quakerstate
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:37:36  Show Profile Send quakerstate a Private Message  Reply
Med risk för att bli jagad kanske...som ME109a, Men hade inte Sveriges radio problem med sina Quadar för att värmen ifrån slutstegen förstörde filmen i quadarna? Förvisso QuadII steg men...Bara en tanke

Quad Fantast
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:37:02  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tja, man behöver väl inte operera in slutstegen i högtalaren. Våra 303or står iofs rakt under men de blir inte ens ljumna

Snarare fel på SR personalen och deras placeringskunskaper

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:01:24  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
mace, jag har några meter ölflexliknande strömkabel på vinden som du kan trixa lite med om du vill. Skicka pm för överenskommande om överlämnande om du är intresserad! Får du blodad strömtand kan du ju alltid uppgradera till något riktigt sen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000