HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vart finns AKG & STAX?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/03/21 :  16:55:39  Show Profile Send aolite a Private Message  Reply
Tänkte åka och lyssna på lite olika lurar då jag impulsköpt HD580(utan lurstärkare) men inte blivit nöjd. Det jag undrar över är, vilka butiker (helst Göteborgs-området) har dessa två tidigare nämda märken?

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2005/03/21 :  18:51:46  Show Profile Send sveinung a Private Message  Reply
Hva med Beyerdynamic?[i]
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/03/22 :  19:53:20  Show Profile Send aolite a Private Message  Reply
Har surfat runt lite och hittat Beyerdynamic, Grado m.fl. hos Ågrens hifi. Men Stax och AKG har jag inte hittat så därav frågan. Givetsvis skall Beyerdynamic provlyssnas
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2005/03/24 :  21:02:51  Show Profile Send sveinung a Private Message  Reply
Skriv noen ord når du har provlyssnat på Beyerdynamic...
Jeg skal snart bytte ut mine gamle(minst 15 år) Beyerdynamic DT990.
Funderer på HD 650 eller Beyer igjen....
Har varit utrolig fornøyd med mine DT990
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:20:40  Show Profile Send aolite a Private Message  Reply
Jämförde visserligen inte mellan beyer och 650 utan mellan 600 och dt 880. Där tyckte jag beyer gav en ärligare bild, renare helt enkelt. Tyckte dock inte om beyer 100%-igt heller, vill ha mer upplösning. Jakten går vidare.
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:04:41  Show Profile Send sveinung a Private Message  Reply
Jeg følger spent med!
Det er nok noe av samme erfaring jeg har med mine gamle DT990.Nydelig lyd,herlig bass,men mangler muligens det siste av detaljering og oppløsning.Hadde håpet at de nyeste 990 hadde fått med dette....
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/05 :  22:57:31  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Jag provlyssnade ett par DT880 och HD600 idag. I mitt tycke så var de ganska jämförbara överlag.
DT880 hade mäktigare basljud men känndes lite vass i diskanten. Området kring ~5-6kHz var ganska kraftigt överrepresenterat.
Den krulliga sladden för osökt tankarna till en telefonlur. Kabeln känns lite ynklig och klen samt att den kör med 3.5mm plug på typiska hemma lurar. Känns dumt att man alltid skall använda en adapter i onödan. Dessutom är sladden alldeles för kort. Det passar nog bra i en studio eller liknande, men är osmidigt om man vill kunna slappna av i lyssningsfotöljen. Bara sladd till ena luren är dock bra. Det skall enligt tillverkarens sida följa med förlängningssladd till lurarna.
Frequency response skall vara 5-35000Hz, men börjar snarare på ca 30Hz med användbar volym. Kan dock ha berott på någon annan del i signalkedjan, för alla lurarna verkade gå ungefär lika lågt.

HD600 hade också en lite vass puckel ganska högt i frekvens. Tror att den ligger på ca 3-4kHz. Jämfört med DT880 så upplever jag HD600 som lite torrare, kanske pga svagheterna i basen. HD600 känndes mer känslig för dåliga inspelningar.
Sladden har vettig längd, men är ynkligt klen och har 3.5mm plug. Jag anser att den är sämre än sladden till DT880.
Luren trycker lite mer mot huvudet, och upphängningen känns inte lika stabil som DT880.
Om jag skulle välja mellan dessa lurar så skulle jag välja DT880 pga komfort, lyssningsglädje och basljudet.

HD650 skulle jag också jämföra med, men den var inte inspelad alls, så jag ger inga lyssnings intryck alls på den idag.
Den skall dock vara som en lite förfinad HD600 i ljudet.
Kabeln är betydligt tjockare om känns mer seriös än HD600, det borgar för bättre basljud. Den är terminerad med en vettig 6.3mm plug. Tack sennheiser för att ni gjorde rätt här!
I andra änden av sladden (där den fäster i lurarna) så har de en liten klen specialkontakt i varje lur som tydligen lätt kan skapa glapp och den kontakten är tydligen helt omöjlig att få tag på löst. Suck!
Dvs även denna lur får nog anses vara dåligt kablad.

Jakten går vidare.
Var kan man lyssna på AKG lurar? Gärna 240, 270 och 501. Helst även där man kan jämföra med HD600/HD650 eller DT880.
Gärna i Östergötland/Södermanland, men allt är av intresse.

Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2005/04/06 :  23:18:24  Show Profile Send sveinung a Private Message  Reply
Mange gode og interessante opplysninger
Er ikke Beyer DT 990 noe alternativ?
Mine gamle har en nydelig bass og mellomtone.....
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:00:33  Show Profile Send aolite a Private Message  Reply
Så här skriver Ågrens Hifi om DT990:
"Tidigare toppluren, endast distanserad av 880.
Fortfarande en ruggigt bra lur."

Var och lyssnade på Ergo AMT i veckan, mycket bra lur! Man bjuds på en öppnare och bredare ljudbild än man är van vid. Basen är stramare och renare. Klart bäst hittills! Ska bara provlyssna på STAX först...
Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/18 :  18:55:38  Show Profile Send sveinung a Private Message  Reply
Har du handlet?????
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:05:15  Show Profile Send aolite a Private Message  Reply
Har inte lyssnat på STAX än( inte AKG heller...). Så nej. För att svara mig själv kan man lyssna på STAX hos Lyric Hifi (www.lyrichifi.no) i Oslo. Blir förhoppningsvis av nästa vecka eller veckan efter det.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:24:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ågrens hade åtminstone tidigare AKG och kan säkert ta in Stax. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/30 :  16:37:53  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Vad blev det som inhandlades?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000